Koude start motor loopt rauw

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
HansL

Koude start motor loopt rauw

Bericht door HansL » 02 jul 2012, 09:41

Ik heb een BMW 316ti Compact E46 uit 2003 met 155000 km.

Als ik met koude motot de auto start, hoor ik de eerste 30 sec tot 1 minuut een rauw geluid en maakt ie veel lawaai.
Na 1 minuut trekt dit weg en loopt de motor goed.
Heeft iemand een idee waar dit vandaan komt ,en wat de oorzaak kan zijn en kan het kwaad?

groet,
Hans

dw70

Re: Koude start motor loopt rauw

Bericht door dw70 » 02 jul 2012, 13:10

een vermoeden want op afstand met alleen tekst is altijd moeilijk:
waterpomp aan zijn einde aan het raken of dynamolager.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Auke

Bericht door Auke » 02 jul 2012, 20:03

Wat is rauw? Tikt ie dan ook?

Oxellaar

Bericht door Oxellaar » 03 jul 2012, 06:01

Waarschijnlijk hoor je de luchtpomp draaien.
Die draait ongeveer een minuutje na een koude start.
٩(๏̯͡๏)۶ Showroom ٩(๏̯͡๏)۶

HansL

Bericht door HansL » 03 jul 2012, 08:30

Dank voor de info,
Gelukkig, dan zal het allemaal wel meevallen

marcofr

Bericht door marcofr » 10 aug 2012, 10:40

Goedendag,

Ik heb sinds 1 week een 318i automaat met ook een schurend geluid bij koude start. Dat gaat zo 'n 6 tot 7 seconden door en dan is het weg. De verkoper gaf me telefonisch door dat dit de luchtpomp is. Zou normaal zijn. Lijkt mij niet normaal dat dit ding zo'n herrie maakt. Is daar wat aan te doen ?
Of kun je die pomp ook uitzetten ? Mijn vorrige auto's hebben nooit zo'n pomp gehad. Wat is het nut ervan ? Buiten de buren wakker te maken.
En bij licht het gaspedaal intrappen (dus erg laag toerental) tikt er wat. De verkopen beweert dat dit de nokkenas versteller is. Blijf ik het pedaal licht ingedrukt houden, blijft het tikken ook aanhouden.

alvast bedankt.

Mvg.
Marco

alexjeen

Bericht door alexjeen » 10 aug 2012, 11:09

Volgens mij heb jij een 4 cyllinder en dan heb je geen VANOS (nokkenas versteller). Ik heb een 316i automaat en die start praktisch geruisloos.. dus normaal lijkt het me niet.
Laatst gewijzigd door Rene08 op 10 aug 2012, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd

Holographic91

Bericht door Holographic91 » 10 aug 2012, 11:39

Schurend geluid ken ik niet, wel het geluid van een stofzuiger, dit is normaal en dat is indd de luchtpomp (ronde box aan bijrijderskant naast de motor), zodra je de straat uit bent houdt dit geluid op. Tikkend geluid stationair is normaal voor modellen vanaf 2002. Dan heb je zowel vanos als valvetronic ;) .
Zoals deze video bij 1:30 http://www.youtube.com/watch?v=6mbeHvTks2A

vegito

Bericht door vegito » 10 aug 2012, 11:52

We hebben weldegelijk vanos.. en een valvetronic systeem.

De vanos is je nokkenas versteller cam die slijten ook.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D

marcofr

Bericht door marcofr » 10 aug 2012, 17:25

bedankt voor jullie reacties.

het is idd het "stofzuiger" geluid. waarom draait die "stofzuiger" eigenlijk ? kan dit niet uitgezet / afgekoppeld worden ? of revisie van een lager of zo ? lijkt me sterk dat een BMW destijds met zo'n herrie de showroom heeft verlaten. wat is eigenlijk het nut ervan ?
mijn buren vroegen of we een diesel hadden gekocht. die horen ons nu s'morgens weg rijden. moet je schamend antwoorden dat je gewoon een benzine motor hebt die erg blij is om te werken :s

en vraag 2:

die "vanos" of "Klepvertellers", zijn die te reviseren ? is dat een dure of goedkope klus ? die zijn dus alleen maar hoorbaar bij zo'n 1100 rpm. als ik dan het gas op dat toerental vast houd, blijven ze kleppen. maar storend is het wel. ik heb een Subaru op deze BMW ingeruild die altijd muisstil was. dan is dit wel effe wennen.

en als we dan toch bezig zijn:

licht schudden van de auto bij stationair draaien bij warme motor ..... is dat ook een standaard iets bij BMW ? is daar iets over te zeggen ?

alvast bedankt.
Marco

Holographic91

Bericht door Holographic91 » 10 aug 2012, 21:11

Volgens mij moet het tikkend geluid bij 1100 toeren wel ongeveer weg zijn, stationair ongeveer 700 toeren tot een 900 toeren maakt die dat tikkend geluid, en eigenlijk hoor je dit alleen maar met de motorkap open of in een smalle straat. Vergelijk het geluid met het geluid in de video.
De luchtpomp zou naar het schijnt vanwege de milieu eisen zijn, dat de uitlaatgassen in het begin minder schadelijk zijn (koude motor is brandstofrijk mengsel en daarmee schadelijker).
Stationair gaat de schakelpook wel een beetje trillen, maar de auto zelf hoort niet echt te trillen. Maar het spreekt voor zich dat een motor prettiger werkt tijdens 2500 toeren dan een stationair toerental.

AlexS

Bericht door AlexS » 11 aug 2012, 10:42

Zo te lezen is gewoon de secundaire luchtpomp lek/defect. is met geopende motorkap een zwart rond deksel ongeveer tussen de ruitensproeiertank en de motor. (nummer 1 op t plaatje in de link)

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=50

Kan geen kwaad, is wel rete irritant maar bij de dealer betaal je weer een klassieke bom duiten hiervoor. Ff een goede gebruikte zoeken en zelf vervangen (erg eenvoudig). Bij latere types n4x motoren is t hele ding inderdaad gewoon vervallen.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

marcofr

Bericht door marcofr » 12 aug 2012, 00:12

Als ik deze loskoppel krijg ik natuurlijk een foutmelding. Is er al iemand die deze melding heeft omzeild ?

AlexS

Bericht door AlexS » 12 aug 2012, 09:46

Is t geluid er inderdaad mee opgehouden na het loskoppelen? Als je je er echt aan ergert zou ik gewoon een goede gebruikte opsnorren, dparts heeft ze wel liggen volgens mij..

http://www.dparts.com/

Slechts een voorbeeld; ze zullen via ebay of andere kanalen ook goed te krijgen zijn.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”