schudden na lange stationair loop vanaf koud opgelost!

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Hugo M

schudden na lange stationair loop vanaf koud opgelost!

Bericht door Hugo M » 17 dec 2012, 00:22

Problem.

Bij warmdraaien gaat de auto steeds meer schudden.
Bij gelijk wegrijden geen enkel probleem.
Zie mijn topic: Screenshots INPA en vragen erover
Ik zie in Inpa dat nadat hij gat schudden en blijkbaar op 1 of enkele cilinders minder lijkt te lopen dat:
De lambdasonde van bank 1 op 0v blijft staan en van bank 2 op 0,1v
deze waardes blijven zo staan, als of er niets :s meer gebeurd, als de auto normaal stationair draaid zie je de waardes steeds veranderen tussen 0,2v en 0,46v ongeveer.
ook de lambdaintegrator bank 1 ging weer naar 28 en van 2 iets minder ver.
gek genoeg als ik de auto opnieuw start loopt hij als een zonnetje, lijkt wel windows....

LMM gereinigd.
reiniger in de benzine gehad voor de injectie.
carteronluching is volgens mij goed: als ik de pijlstok iets wegtrek hoor ik gegorgel uit de vulpijp en als de vuldop dan losdoe dan is het gegorgel weg.
ik voel een heel lage afzuiging uit het vulgat, als de dop eraf gaat draait de motor ietsie onrustiger.
adaptiewaardes gereset.

Wat is dit?? wie heeft dit ook meegemaakt?? wie denkt een oplossing te hebben?? hoe kom ik systematisch aan de oplossing??

deze klacht doet voor mij echt afbreuk aan deze mooie auto, ik wil t graag oplossen.
Laatst gewijzigd door Hugo M op 27 feb 2013, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

Hugo M

Re: schudden na lange stationair loop vanaf koud

Bericht door Hugo M » 17 dec 2012, 22:38

met de zaklamp erop was het een ander verhaal, had ik dat maar eerder gedaan. :ja:
inderdaad het dunne ribbel stukje aan het elleboogje heeft een gaatje.
ik had alleen de elleboog zelf gevoeld en gekeken toen ik de lmm eraf had.

even bestellen en weer proberen dan maar.
oem? of vervangend ebay? oem is sneller natuurlijk.
ff zoeken, ben blij dat het gaatje daar zit. (tenminste dat lijkt me dan logisch de veroorzaker)

morgen dusseldorp Zwolle maar ff bellen.
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

bmwpeter

Bericht door bmwpeter » 17 dec 2012, 23:49

Ben ff niet mee Hugo, welke gaatje bedoel je? Toevallig het kleine vacuumaansluitinkje na de LMM of zit die op een zescilinder niet?
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER

Hugo M

Bericht door Hugo M » 18 dec 2012, 07:50

http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=15&hl=21

nr6.
kleine ribbelslangetje wat eraan zit.

Hugo M

Bericht door Hugo M » 19 dec 2012, 11:47

Vervangen, dik 1.5uur werk.
Wat zit het toch allemaal onbereikbaar. :gek:

Maar goed, auto gaat vooralsnog niet de fout in dat ik burningfailures krijg.
Wel loopt hij nog niet 100% rustig met opwarmen en langer stationair.
Ook de foutmeldingen duiden daarop.

Hij is nu warm en draait dan wel zonder fouten netjes stationair.
De Lambdaintergratoraanwijzing zie ik stationair na even wat gas te hebben gegeven naar +28 oplopen en blijft dan staan.
Met rijden blijven deze waardes veel meer in het groene gedeelte van +10.

Wel merk ik na het vervangen van de slang dat het een groter verschil is als ik de vuldop eraf haal.
Hij gaat dan meer onrustiger lopen dan daarvoor.

dusss... :s

Afbeelding

Hugo M

Bericht door Hugo M » 19 dec 2012, 15:19

Zal binnenkort even koude start zonde lmm doen en dan inpa bekijken op lambdaintergration.
Ik zie wel dat de LMM werkt, tenminste ik lees de luchtconsumptie af met inpa en dat schiet omhoog als ik t gas intrap.

Hugo M

Bericht door Hugo M » 23 dec 2012, 00:23

laatste de LMM afgenomen.
Motor draaide iets anders, toen ik hem erop deed sloeg de motor af.
LMM via INPA ziet er goed uit, luchtconsumptie stijgt na gasgeven.

Net even vanaf koud lang laten draaien, motor gaat weer schudden en lambda 1 lijkt dan niet te regelen.
Als ik gas geeft lijkt het dat 1 of meer cilinders niet meedraaien. :gek:
Lambda 2 geeft steeds een andere waarde maar 1 gaatvast staan op 0,1v
Ook rough laat zien dat er op bank 1? cilinder 1 en een beetje 2 wat aan de hand is....
Burning failures op cil 1,2 en 3 (bank 1?)
Kan het zijn dat een bobine stuk is en daardoor een onverbrand mengsel naar de lambdasonde gaat?
En dat de computer gaat bijregelen en daarmee de andere cilinders van bank 1 een fout mensel gaat geven?
Ik zag dat nu alleen bank 1 naar het rode ging bij de lambdaregulation...

Afbeelding
Afbeelding

Als ik de motor even uitzet en weer herstart, dan kan ik hem weer gewoon op alle cilinders laten draaien.
Voel wel dat hij mooier rond zou moeten draaien, maar de lambdasondes werken dan alle 2, ze geven steeds ongeveer dezelfde waardes en ik zie ze veranderen bij gas geven.

Wat een gedoe.
Bobines zijn toch ook een zwak punt van deze auto?

Waar zit cilinder nr 1 2 etc? (nummering)
Wellicht moet ik 2 bobines wisselen om te kijken of het probleem zich verplaatst, denk dan aan een cilinder uit de andere bank.

HELP :'(

bmwhans

Bericht door bmwhans » 23 dec 2012, 09:40

Ik heb dit met mijn 325i ook maar ik zie het probleem niet,iedereen rijdt toch meteen weg na het starten,je gaat toch niet de auto lang stationair lopen om te kijken of ie wel mooi loopt? :)

rob75

Bericht door rob75 » 23 dec 2012, 10:12

Ik denk nog aan twee dingen in dit geval:

1. CCV defect (en leidingen) overigens heeft het opendraaien van de olievuldop invloed op het lopen van de motor.

2. Wis de adaptatiewaarden van het injectiesysteem. Deze heeft zich aangepast aan het luchtlek, wat nu een te rijk mengsel kan veroorzaken. Er zijn er twee, long term en short term. Het gaat om de long term.

Succes,

Rob

stefan328

Bericht door stefan328 » 23 dec 2012, 13:05

bmwhans schreef:Ik heb dit met mijn 325i ook maar ik zie het probleem niet,iedereen rijdt toch meteen weg na het starten,je gaat toch niet de auto lang stationair lopen om te kijken of ie wel mooi loopt? :)
Dit is toch een geintje zeker? hihi

Blokkie moet toch gewoon netjes lopen. Er is niks beroerder dan dat je stil komt te staan omdat je motor ermee stopt.

Als je de vuldop los draait duikt de motor als het goed is een klein beetje in. dit betekent alleen maar dat je ontluchting niet verstopt zit, dat is goed!

Hugo M

Bericht door Hugo M » 23 dec 2012, 20:14

Bedankt alvast voor de reacties.
Wil het toch verhelpen ondanks dat hij verder perfect loopt.
Als je een beetje zoekt overal kom je het meest waarschijnlijk op een luchtlek uit.
En als ik er over nadenk zal dat dan na de gasklep zijn omdat de fout alleen komt bij stationair waardoor het vacuum erachter groter word.
Hier heeft iemand het over de gasklephuispakking:
(wel een geinige manier om te testen...
http://www.bimmerboard.com/forums/posts/559025

Motor draait op een te arm mengsel stationair en hij kan niet voldoende rijk bijgemengd worden.
Welke slangen etc zitten op het inlaatspruitstuk??
Disa klep, kan die valse lucht geven?
Kan op real oem etc niets vinden.

Via INPA heb ik alle adaptiewaardes gereset, ik zie geen short en long staan.

neville

Bericht door neville » 23 dec 2012, 20:24

geeft ie bij het uitlezen ook aan verbrandig probleem op een van de zes cilinders??

Hugo M

Bericht door Hugo M » 23 dec 2012, 23:03

zeker.
inpa code 238 cil1 736rpm, 240 cil3 736rpm, 239 cil2 736rpm (is dit uit 1 bank?)

inpa code 227 228 202 203 bank1 en 2 (kan niet genoeg mengsel verrijken)
heef een vorige keer ook fouten gegeven dat uitlaatgastemperatuur niet goed was (te heet ivm arm mengsel?)

Hugo M

Bericht door Hugo M » 25 dec 2012, 13:35

Allemaal sowieso bedankt voor t meedenken en graag heb ik reactie op mijn laatste bevindingen.

Zojuist met remreiniger volop (1,5bus :leip: ) gespoten.
Als ik op de aansluiting onderste en bovenste inlaatbuis spuit en tegen gasklephuis dan:
Hoor je de motor iets gelijkmatiger lopen.
Zie ik de lambdaintergation met name van bank 1 een stukje teruglopen (nog steeds te rijk bijmengen)
Ik heb niet de indruk dat een buis of pakking ECHT lek is.
Waarschijnlijk kunnen de slangklemmen nog vaster (ik wilde niet het rubber stuk draaien).
Maar daarna heb ik de LMM losgenomen, na even inzakken draaide de motor weer normaal stationair.
De lambdaintergration mengt nu in het groene deel wat armer af :duim:
Ook loopt de auto vrij goed zonder de LMM, de intergration blijft steeds in groen (zowel + als -)
Bij stationair zie je dat het ook in groen blijft.
De lambda voltage schommelt wat meer van 0.2 naar 0.74, maar van elke bank ongeveer gelijk.
Heeft dit te maken met het ontbreken van de LMM waardoor een belangrijke parameter mist?

Lijkt er dus toch op dat de LMM de boosdoener is??? :W
Duur dingetje maar als het zonder beter is dan met, dan is hij toch stuk neem ik aan??

Heb nu alleen de foutmelding dat de LMM niet aangesloten is. :tong:

Dit is zonder LMM:
Afbeelding

AlexS

Bericht door AlexS » 25 dec 2012, 21:31

Even hier ingecheckt na je subtiele hints in 'het andere topic' ;)

Zoals je het beschrijft in dit laatste stuk lijkt inderdaad je LMM een storing te veroorzaken. Wat ik dan nog steeds raar vind zijn de afwijkende waarden van cylinder 1 & 2, wat dan volgens mij weer niks met de LMM van doen kan hebben. :( lastig...

Ik kwam via internet in Duitsland wel op 't oog een goed adres tegen voor LMM's (heb er nog niet besteld!); http://www.maf-shop.com/index.php
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”