e46, wat kan ik verwachten qua onderhoud?
e46, wat kan ik verwachten qua onderhoud?
Hallo allemaal,
ik ga op het forum opzoek naar de specifieke punten waar ik op moet letten bij de aanschaf, maar heb toch al een paar algemen vragen:
Met mijn budget kom ik uit op de jaartallen 2001/02, met tussen de 200.000 en 250.000 km. (het moet een 6 cilinder worden, 325i of 330i automaat, maar als ik een hele goeie vind kan het ook een 320i worden)
Als ik er een vind met het onderhoudsboekje erbij, beurten netjes op tijd gehad en afgestempeld, wat kan ik qua jaarlijkse onderhoudskosten verwachten, moet ik rekenen op 1000 euro per beurt of gaat dit al gauw richting 2000 euro? Wat zijn jullie ervaringen? Er vanuitgaande dat ook grote onderhoudsposten zijn uitgevoerd en dat niet alles is uitgesteld voor de volgende eigenaar... Overigens zal ik niet meer dan 7000km per jaar rijden aangezien het een tweede auto wordt naast lease auto.
Ik heb gelezen dat een automaat revisie voor kan komen rond de 250000 km, gaat dit zeker gebeuren of alleen als je pech hebt?
ben benieuwd naar jullie ervaringen!
grtz
ik ga op het forum opzoek naar de specifieke punten waar ik op moet letten bij de aanschaf, maar heb toch al een paar algemen vragen:
Met mijn budget kom ik uit op de jaartallen 2001/02, met tussen de 200.000 en 250.000 km. (het moet een 6 cilinder worden, 325i of 330i automaat, maar als ik een hele goeie vind kan het ook een 320i worden)
Als ik er een vind met het onderhoudsboekje erbij, beurten netjes op tijd gehad en afgestempeld, wat kan ik qua jaarlijkse onderhoudskosten verwachten, moet ik rekenen op 1000 euro per beurt of gaat dit al gauw richting 2000 euro? Wat zijn jullie ervaringen? Er vanuitgaande dat ook grote onderhoudsposten zijn uitgevoerd en dat niet alles is uitgesteld voor de volgende eigenaar... Overigens zal ik niet meer dan 7000km per jaar rijden aangezien het een tweede auto wordt naast lease auto.
Ik heb gelezen dat een automaat revisie voor kan komen rond de 250000 km, gaat dit zeker gebeuren of alleen als je pech hebt?
ben benieuwd naar jullie ervaringen!
grtz
Re: e46, wat kan ik verwachten qua onderhoud?
Qua automaat kan je veel voorkomen als je hem laat flushen
Qua onderhoud, tsjah, ga je alles uitbesteden of ook zelf doen?
Let even goed op de bekende punten, en het sub frame! deze wil nog wel eens scheuren bij zwaardere types
![smile ;)](./images/smilies/wink.gif)
Qua onderhoud, tsjah, ga je alles uitbesteden of ook zelf doen?
Let even goed op de bekende punten, en het sub frame! deze wil nog wel eens scheuren bij zwaardere types
E46 320D sedan
E36 328I cabrio
Re: e46, wat kan ik verwachten qua onderhoud?
Onderhoud op een e46 tjah....
Ik zou rekenen op 1000 euro per jaar, en een potje van 1000/2000 euro achter de hand houden. Dan zit je zowieso safe!
Sommige onderdelen gaan wel eens stuk( ook bij goed onderhouden modellen) en kunnen wel eens duur uitvallen:-)
Ik zou rekenen op 1000 euro per jaar, en een potje van 1000/2000 euro achter de hand houden. Dan zit je zowieso safe!
Sommige onderdelen gaan wel eens stuk( ook bij goed onderhouden modellen) en kunnen wel eens duur uitvallen:-)
Re: e46, wat kan ik verwachten qua onderhoud?
Ok dank voor jullie reacties! Onderhoud zal ik moeten uitbesteden, ben zelf niet technisch, ik heb wel het eea zelf geprobeerd in het verleden maar dat had als gevolg dat er meer kapot ging dan dat er oorspronkelijk kapot was.... ![smile :)](./images/smilies/smile.gif)
Raden jullie aan om een wagen te laten keuren (ervanuitgaande dat ik niet technisch genoeg ben om dit zelf te doen) of kan je uit de onderhoudshistorie en de algehele staat van de auto wel opmaken of het een goed exemplaar is?
![smile :)](./images/smilies/smile.gif)
Raden jullie aan om een wagen te laten keuren (ervanuitgaande dat ik niet technisch genoeg ben om dit zelf te doen) of kan je uit de onderhoudshistorie en de algehele staat van de auto wel opmaken of het een goed exemplaar is?
Re: e46, wat kan ik verwachten qua onderhoud?
Draagarmen controleren, bijrijders airbag sensor. Controleer de remschijven of die niet vervangen moeten worden.
Onderhoudt hoeft echt niet 1000e pj te kosten. Je kan hem toch naar de universele garage brengen. Gewoon standaard elk jaar alle filters vervangen ook brandstoffilter en de benodigde vloeistoffen. Goeie olie erin. Ik ben elk jaar ong. 400e aan onderhoudt kwijt. Wij rijden dan ook elke jaar ong. 30.000km.
Als zou ik maar 10.000km pj rijden dan nog olie+filter elk jaar. Brandstof filter ook kost toch geen gouden berg.
Automaat laten flushen als dat nog niet gedaan is.
Onderhoudt hoeft echt niet 1000e pj te kosten. Je kan hem toch naar de universele garage brengen. Gewoon standaard elk jaar alle filters vervangen ook brandstoffilter en de benodigde vloeistoffen. Goeie olie erin. Ik ben elk jaar ong. 400e aan onderhoudt kwijt. Wij rijden dan ook elke jaar ong. 30.000km.
Als zou ik maar 10.000km pj rijden dan nog olie+filter elk jaar. Brandstof filter ook kost toch geen gouden berg.
Automaat laten flushen als dat nog niet gedaan is.
Re: e46, wat kan ik verwachten qua onderhoud?
Ik zou ook 1000 tot 2000 aanhouden. Zit je redelijk safe. Ook omdat je het allemaal uit besteed.
400 vind ik te krap op jaarbasis.
400 vind ik te krap op jaarbasis.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
Re: e46, wat kan ik verwachten qua onderhoud?
Dank voor jullie reacties, dit geeft wel een goede indruk van wat ik kan verwachten!
Re: e46, wat kan ik verwachten qua onderhoud?
jammer dat je het niet zelf kan/wil onderhouden. Mijn laatste beurt kostte minder dan € 100,-
laten doen toch wel minimaal 4x zoveel.
laten doen toch wel minimaal 4x zoveel.
Re: e46, wat kan ik verwachten qua onderhoud?
Ik heb zelf een 320d station van bj nov 2003 en gechipt gekocht ruim 5 jaar geleden met 224.000 km erop nu 439.000 km erop ik onderhoud hem altijd zelf doe alle reparatie´s zelf (heb een 2 koloms brug in de schuur).
Enige dingen wat ik vervangen heb op beurtjes na:
Draagarmen vervangen(tip neem wel goeie anders ben je elk jaar aan de beurt met ±45.000 km)
Ik heb gelijk goed gedaan en zitten er alweer 3 jaar op nog geen spelingen.
Dynamo
Remschijven voor en achter incl handrem voering gelijk bosch genomen en voorzijde zit al meer als 160.000 erop en nog niet versleten(dus kwaliteit spul gaat gewoon langer mee).
gloeibougie
En bekende airbag matje in de bijrijdersstoel(gewoon vervangen voor een weerstand van 2 tientjes in plaats 500 euro bij de dealer)
ruitenwisser mechaniek (voor)
Radiateur
Intercooler slang
Waterpomp
Turbo was bij de vorige eigenaar bij ±200.000 km
2de hands spruitstuk (eigen schuld)
flexibel stukje van de uitlaat
schokbrekers achter
En beurtjes doe ik elke 9 a 10 maanden dan heb ik er weer 25 a 30.000 erop staan ene keer alleen olie+ filter en interieur filter nog geen 8 tientjes,
En de andere beurt olie+ filter, interieurfilter, luchtfilter, brandstoffilter en carterventilatiefilter bij elkaar nog geen 200 euro.
En om de paar jaar rem olie.
Gemiddeld 4 banden in het jaar zomer of winterbanden.
Ben misschien nog wat kleine dingetjes vergeten maar kortom super auto zeker na zoveel kilometers zolang ik niks duurs aan het blok krijgt dan hou ik hem nog jaren.
(want wie wil nou nog een auto kopen met bijna 4 en halve ton haha)
Enige dingen wat ik vervangen heb op beurtjes na:
Draagarmen vervangen(tip neem wel goeie anders ben je elk jaar aan de beurt met ±45.000 km)
Ik heb gelijk goed gedaan en zitten er alweer 3 jaar op nog geen spelingen.
Dynamo
Remschijven voor en achter incl handrem voering gelijk bosch genomen en voorzijde zit al meer als 160.000 erop en nog niet versleten(dus kwaliteit spul gaat gewoon langer mee).
gloeibougie
En bekende airbag matje in de bijrijdersstoel(gewoon vervangen voor een weerstand van 2 tientjes in plaats 500 euro bij de dealer)
ruitenwisser mechaniek (voor)
Radiateur
Intercooler slang
Waterpomp
Turbo was bij de vorige eigenaar bij ±200.000 km
2de hands spruitstuk (eigen schuld)
flexibel stukje van de uitlaat
schokbrekers achter
En beurtjes doe ik elke 9 a 10 maanden dan heb ik er weer 25 a 30.000 erop staan ene keer alleen olie+ filter en interieur filter nog geen 8 tientjes,
En de andere beurt olie+ filter, interieurfilter, luchtfilter, brandstoffilter en carterventilatiefilter bij elkaar nog geen 200 euro.
En om de paar jaar rem olie.
Gemiddeld 4 banden in het jaar zomer of winterbanden.
Ben misschien nog wat kleine dingetjes vergeten maar kortom super auto zeker na zoveel kilometers zolang ik niks duurs aan het blok krijgt dan hou ik hem nog jaren.
(want wie wil nou nog een auto kopen met bijna 4 en halve ton haha)
Laatst gewijzigd door kerven op 18 nov 2014, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
E90 320d 2005
E46 320d 2003
e23 732i 1981
e23 735i 1983
e38 735i 1998
E46 320d 2003
e23 732i 1981
e23 735i 1983
e38 735i 1998
Re: e46, wat kan ik verwachten qua onderhoud?
voor mij geldt een beetje hetzelfde als voor kerven.
Ik doe alles zelf en koop olie per vat van 60 liter. Daar kan ik een tijdje mee vooruit maar het is wel veel goedkoper.
er staat nu na twee en half jaar ruim 100000 km meer op de teller en ik heb vervangen:
4 x banden 550 euro
Inlaatspruitstuk 120 euro
1 xenonmodule 90 euro
DDE ecu 125 euro
programeren ecu 90 euro
1 verstuiver 160 euro
Aircofan 50 euro
Nieuwe borgpennen voor de vijfde versnelling 20 euro
1 hardyschijf 75 euro
voor 4 beurten Filters en zo 400 euro
2xAPK 110 euro
Totaal 1790 euro in 2,5 jaar is 716 euro per jaar bij 40000 km
Let wel, Alles zelf gedaan behalve de ecu programeren
Ook nog een leren interieur en andere velgen gekocht maar dat is geen onderhoud natuurlijk
De teller staat nu op 425000 km. voor inruil werd me laatst 1500 geboden op een E60. Mooi niet. Ik blijf voorlopig maar mooi doorrijden
Net jouw km per jaar zul je aan 1000 euro ruim voldoende hebben. Ik zou wel een geschikte garage zoeken want bij de dealer ga je het niet redden voor dat bedrag
Ik doe alles zelf en koop olie per vat van 60 liter. Daar kan ik een tijdje mee vooruit maar het is wel veel goedkoper.
er staat nu na twee en half jaar ruim 100000 km meer op de teller en ik heb vervangen:
4 x banden 550 euro
Inlaatspruitstuk 120 euro
1 xenonmodule 90 euro
DDE ecu 125 euro
programeren ecu 90 euro
1 verstuiver 160 euro
Aircofan 50 euro
Nieuwe borgpennen voor de vijfde versnelling 20 euro
1 hardyschijf 75 euro
voor 4 beurten Filters en zo 400 euro
2xAPK 110 euro
Totaal 1790 euro in 2,5 jaar is 716 euro per jaar bij 40000 km
Let wel, Alles zelf gedaan behalve de ecu programeren
Ook nog een leren interieur en andere velgen gekocht maar dat is geen onderhoud natuurlijk
De teller staat nu op 425000 km. voor inruil werd me laatst 1500 geboden op een E60. Mooi niet. Ik blijf voorlopig maar mooi doorrijden
Net jouw km per jaar zul je aan 1000 euro ruim voldoende hebben. Ik zou wel een geschikte garage zoeken want bij de dealer ga je het niet redden voor dat bedrag
BMW 330D Touring F31
En eerder: 1985: E21-316 1988: E21-315 1990: E30-316 1992: E30-316i 1993: E36-318i 1999: E36-325i 2000: E36-316i comp. 2001: E39-525tds 2002: E46-316 2005: E87-120d 2012: E46-330d 2015: E91-330d 2017: F31-330d
En eerder: 1985: E21-316 1988: E21-315 1990: E30-316 1992: E30-316i 1993: E36-318i 1999: E36-325i 2000: E36-316i comp. 2001: E39-525tds 2002: E46-316 2005: E87-120d 2012: E46-330d 2015: E91-330d 2017: F31-330d
-
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 29 jun 2014, 15:54
- Locatie: Overijssel
Re: e46, wat kan ik verwachten qua onderhoud?
Ik laat praktisch alles zwart doen. Maargoed paar kwaaltjes
*vanos
*draagarmen voor
*automaat spoelen is zeker een aanrader
*subframe scheuren wil wel eens voorkomen bij de zwaardere motor uitvoeringen
*luchtinlaat wil het flexibele stukje wel eens scheuren
*gm5 module
Maar een grote beurt bij een bmw specialist zo rond de 450 euro.
Banden afhankelijk van de grote van de velg gemiddeld 100 per stuk
Voor de rest beetje de standaard dingen remblokjes remschijven etc
*vanos
*draagarmen voor
*automaat spoelen is zeker een aanrader
*subframe scheuren wil wel eens voorkomen bij de zwaardere motor uitvoeringen
*luchtinlaat wil het flexibele stukje wel eens scheuren
*gm5 module
Maar een grote beurt bij een bmw specialist zo rond de 450 euro.
Banden afhankelijk van de grote van de velg gemiddeld 100 per stuk
Voor de rest beetje de standaard dingen remblokjes remschijven etc
Re: e46, wat kan ik verwachten qua onderhoud?
Goed om te lezen allemaal! en wat een kilometerstanden! de bedragen vallen me erg mee, ik heb twee jaar een Alfa 147 gehad en daarbij zat ik ook rond de 1000 a 1100 euro per jaar aan onderhoud en dat is voor mij acceptabel.
Ik ben zelf echt niet technisch genoeg om dingen zelf te doen, maar de universele garage waar ik al een paar jaar kom bij mij in de buurt is erg goed, ze hebben me al een paar keer flink gematst dus ik weet daar wel zeker dat ik niet getild wordt.
Ik ben zelf echt niet technisch genoeg om dingen zelf te doen, maar de universele garage waar ik al een paar jaar kom bij mij in de buurt is erg goed, ze hebben me al een paar keer flink gematst dus ik weet daar wel zeker dat ik niet getild wordt.
Re: e46, wat kan ik verwachten qua onderhoud?
Als ik kijk naar je wensen
BJ 2002. en dan een 6 cylinder. Dus minimaal 320i 170pk. 200.000KM gereden
Kosten aanschaf van zo'n auto zijn dan 5000 euro max??
Als je dan 1000 tot 2000 pj onderhouds kosten hebt terwijl je maar max 7K KMs rijdt pj...... WTF
Als je de onderhouds historie weet en je hebt je ingelezen in de bekende probleem issues voor de E46 en diens uitvoering dan kom je al een heel eind.
Als je 1500e pj kwijt bent aan onderhoud voor een auto met aanschaf waarde van max 5K dan zou ik eerder ff nadenken wat is wijsheid >_<
Onderhoud is een andere kostenplaat dan slijtage onderdelen vervangen of known issues zoals de draagarmen.
Wij hebben onze bmw nu 6 jaar en 180.000 mee gereden.
Onze kosten
Jaarlijks grote onderhoudt bij uni garage.
voor draagarmen+fusse
koppelign set+vliegwiel
NIeuwe accu
Cardan+schakelbak olie ververst
Totale kosten 3500 euro dat delen door 6 jaar is €583 per jaar. En dan rijden we 30K KM pj. Als we 8K pj zouden rijden dan was de koppeling en vliegwiel niet vervangen en grote beurt om het jaar. Alleen olie verversen+filter elk jaar.
BJ 2002. en dan een 6 cylinder. Dus minimaal 320i 170pk. 200.000KM gereden
Kosten aanschaf van zo'n auto zijn dan 5000 euro max??
Als je dan 1000 tot 2000 pj onderhouds kosten hebt terwijl je maar max 7K KMs rijdt pj...... WTF
Als je de onderhouds historie weet en je hebt je ingelezen in de bekende probleem issues voor de E46 en diens uitvoering dan kom je al een heel eind.
Als je 1500e pj kwijt bent aan onderhoud voor een auto met aanschaf waarde van max 5K dan zou ik eerder ff nadenken wat is wijsheid >_<
Onderhoud is een andere kostenplaat dan slijtage onderdelen vervangen of known issues zoals de draagarmen.
Wij hebben onze bmw nu 6 jaar en 180.000 mee gereden.
Onze kosten
Jaarlijks grote onderhoudt bij uni garage.
voor draagarmen+fusse
koppelign set+vliegwiel
NIeuwe accu
Cardan+schakelbak olie ververst
Totale kosten 3500 euro dat delen door 6 jaar is €583 per jaar. En dan rijden we 30K KM pj. Als we 8K pj zouden rijden dan was de koppeling en vliegwiel niet vervangen en grote beurt om het jaar. Alleen olie verversen+filter elk jaar.
Re: e46, wat kan ik verwachten qua onderhoud?
Ik heb mijn '98er 328i nu een maand of 6, en ik ben ook al vanaf die tijd bezig om andermans achterstallig onderhoud op te lossen.
* vanos
* vast zittende remzuigers
* koppeling+ vliegwiel(moet nog)
* vastzittende arreteerpennen(schakelpennen versnellingsbak)
* flexkoppeling
* tussenlager
* differentieel rubbers
* subframerubbers
* draagarmrubbers voor
* draagarmrubbers achter
* fuseekogels achter
* gescheurde inlaatslang
* alle filters, vloeistoffen en bougies
* carterontluchting
Waar ik het meest van schrok was de staat van de rubbers en kogels in de achteras. De auto heeft nu 170.000Km gereden. Maar de onderste draagarmrubbers en de bovenste fuseekogels waren totaal verrot. De voorste draagarmrubbers(achteras) waren in het verleden al eens vervangen(orgineel BMW) maar waren ook al niet al te best meer.
Kosten technisch valt het nog wel mee , zo'n €1500 met koppeling erbij voor dingen die eerste paar jaar niet weer hoeven. Maar de tijd.....
Ik heb er bewust voor gekozen omdat ik alles zelf kan. Maar je zal het maar moeten laten doen(+ de eventuele ander bekende kwalen)
Kijk dus goed naar de staat van de auto.
* vanos
* vast zittende remzuigers
* koppeling+ vliegwiel(moet nog)
* vastzittende arreteerpennen(schakelpennen versnellingsbak)
* flexkoppeling
* tussenlager
* differentieel rubbers
* subframerubbers
* draagarmrubbers voor
* draagarmrubbers achter
* fuseekogels achter
* gescheurde inlaatslang
* alle filters, vloeistoffen en bougies
* carterontluchting
Waar ik het meest van schrok was de staat van de rubbers en kogels in de achteras. De auto heeft nu 170.000Km gereden. Maar de onderste draagarmrubbers en de bovenste fuseekogels waren totaal verrot. De voorste draagarmrubbers(achteras) waren in het verleden al eens vervangen(orgineel BMW) maar waren ook al niet al te best meer.
Kosten technisch valt het nog wel mee , zo'n €1500 met koppeling erbij voor dingen die eerste paar jaar niet weer hoeven. Maar de tijd.....
Ik heb er bewust voor gekozen omdat ik alles zelf kan. Maar je zal het maar moeten laten doen(+ de eventuele ander bekende kwalen)
Kijk dus goed naar de staat van de auto.
- Outside the Box
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 15 mei 2014, 18:03
Re: e46, wat kan ik verwachten qua onderhoud?
Ik heb wat dat betreft veel mazzel.
Ik rij een 3 28ci uit 2000
175k op de teller aankoop bedrag was €4200,-
Grote beurt gehad,
Xenon vervangen
Banden vervangen
en that's it haha.
wel doe ik alles zoveel mogelijk zelf, tot nu de meeste dingen cosmetisch.
interieur
led upgrades
remmen schijven/klauwen vervangen
bumper gespoten
powerbox
stuur vervangen
Ik rij een 3 28ci uit 2000
175k op de teller aankoop bedrag was €4200,-
Grote beurt gehad,
Xenon vervangen
Banden vervangen
en that's it haha.
wel doe ik alles zoveel mogelijk zelf, tot nu de meeste dingen cosmetisch.
interieur
led upgrades
remmen schijven/klauwen vervangen
bumper gespoten
powerbox
stuur vervangen
mijn showroom viewtopic.php?f=29&t=40928
E46 328 Coupe
E46 328 Coupe