
- What happend -
Zoals sommige van jullie wellicht hebben gelezen in het "stel jezelf voor topic" ben ik sinds maart vorig jaar de trotse bezitter van een 330i. Buiten de standaard onderhoudswerkzaamheden tot dik 5 weken terug geen enkel probleem gehad met de wagen. Totdat die verdomde MIL indicatie mijn aandacht van de weg aftrok en ook ik aan de beurt was. Even uitlezen kwamen de welbekende foutcodes gerelateerd aan een vacuumprobleem aan het licht. De meeste hier kunnen ze vast wel dromen toch wil ik ze nog even op jullie netvliezen branden:
P1083, P1085, P0171 & P0174
De auto liep op dit moment overigens nog ok, ik had wel het idee dat hij iets minder reactie op het gas had. Een beetje een dood stuk voordat hij op toeren kwam.
Even wat research gedaan toen besloten niet alleen de huidige veroorzaker aan te pakken maar gelijk de meest voorkomende veroorzakers van vacuumproblemen bij deze motoren de nek om te draaien. mede doordat je nooit weet hoe de wagen exact onderhouden is door de vorige eigenaar en ik de boel gewoon in orde wil hebben.

- Wat heb ik tot nu toe gedaan -
**Alle benoemde onderdelen zijn vervangen door nieuwe OEM onderdelen**
* Vanos revisie door P-motorsport
* nieuwe klepdekselpakking
* alle rubbers van de klepdekselbouten vervangen
* olie vuldop vervangen
* Lucht massa meter
* beiden inlaat buizen
* inlaatklep ultrasoon laten reinigen
* stationairklep ultrasoon laten reinigen
* afdichtingsrubber inlaatklep
* grijs haaks inlaatbuisje t.b.v. stationair klep
* Disa klep
* Disa klep gemodiviceerd met metalen klep
* Carter ventilatie cold weather editie
* 4x leiding t.b.v. carter ventilatie
* olie pijlstok O-ring op carter
* 2x rubber afdichtingsring op pijlstok zelf
* inlaatspruitstuk pakking tussen blok en spruitstuk
* vacuumleiding tussen spruitstuk en rempomp
* F-connector op inlaat
* vacuumleiding naar uitlaatklep afgedicht op spruitstuk
* Secondary airpump niet aanwezig dus ook geen vacuumleiding van vervangen.
* leiding naar het brandstof filter gecontroleerd = ok
en toen..
alles in elkaar gezet, vol overtuiging de wagen gestart en deze liep beroerd, aanvankelijk dacht ik dat de LMM nog even moest inleren maar al snel kreeg ik door dat het euvel nog niet verholpen was. Sterker nog; hij loopt nu ook zeer beroerd stationair wat hij daarvoor niet deed.
In dit stadium zal je al snel denken dat er ergens iets niet geheel goed gemonteerd zit. Gelukkig ben ik zelf in het bezit van een rookmachine dus heb de M54 onderworpen aan een rooktest, eerst netjes de olievuldop eraf gelaten om zeker te zijn dat de rook alle kanalen heeft bereikt. Toen de rook uit de opening kwam de dop erop gedaan en druk uitgeoefend. Nergens iets van rook te bekennen. Voor de zekerheid een bus remreiniger leeg gespoten op alles wat ik raken kon en nergens een verhoogd toerental te bekennen. Wanneer ik de olievuldop eraf draai met draaiende motor is er een lichte zuiging waar te nemen. Als ik op de olie pijlstok blaas hoor ik de olie borellen wat mij zegt dat de oliepijlstok ok is.
Als ik de foutcodes reset komen deze vrijwel direct terug, echter de MIL indicatie gaat pas aan na het rijden van enkele kilometers.
Ik hoop dat iemand mij een vervolg stap kan aanbevelen, heb ik iets over het hoofd gezien?