Mijn e46 318i touring uit 2002 met 214K op de teller geeft een storing. De befaamde 0171 en 0174.
In de meeste gevallen heeft, zoals ik gelezen heb, dit vaak te maken met het aanzuigen van valse lucht (vacuümlek).
Ik ben er een beetje in gedoken, veel opgezocht online, met OBD scanner in de weer gegaan om te kijken naar fueltrims etc. Tot ik dacht, ik breng hem weg en dan komt hij gemaakt weer terug. Maar zo werkte het niet

De eerste garagehouder vertelde me na een half uurtje zoeken dat het 'misschien' iets te maken had met de vacuümpomp. Daar zat een heel klein lekje vertelde hij, maar waar hij zelf van dacht dat dat het probleem niet zou zijn. Hij wilde met alle liefde het onderdeel vervangen. Dat was niet echt iets waar ik vertrouwen in had, natuurlijk. Ook omdat ik uit de gegevens die ik verzamelde uit OBD auto doctor het niet heel sterk leek op een vacuümlek. Naar mijn weten daalt de short fueltrim bij een hoger toeren wanneer er een lek is. Dat was bij mij niet zo.
De 2de garage houder vertelde me zonder te kijken naar de auto dat het zou kunnen liggen aan de carter ventilatie en vooral aan de slang bovenlangs het inlaatspruitstuk. Ik heb verschillende verhalen daarover gehoord dat dat ook niet het probleem kan veroorzaken. Overigens wel de slang gecheckt en die ziet er prima uit, een heel klein beetje glad van de olie, maar geen scheuren en niet vies van binnen.
De slang naar het gasklephuis is in prima staat. Niet uitgedroogd, geen scheuren oid.
De slang naar de luchtpomp is 'bijzonder' vastgezet door de vodige eigenaar, het kan zijn dat hier iets niet helemaal goed gaat, slang ga ik vervangen.
Ik ben natuurlijk ook even gaan kijken naar de meting van de MAF sensor, wat die waardes moeten zijn weet ik niet, maar dat hij werkt blijkt uit onderstaande grafiek
De lambdasondes geven ook respons, of dit de goede is weet ik ook niet helemaal zeker.
Ik loop dus een beetje vast op het moment en twijfel, moet ik weer terug naar de garage, of is er iemand hier die mij kan helpen met mijn uitdaging?
De wagen loopt in principe prima, en wanneer het lampje uit is duurt het een aantal dagen voor hij weer aan is. Hij hapert heel af en toe kort en vaak alleen bij 2800 toeren.
Thanks voor het meedenken!