Ik heb besloten om voorlopig de originele 2e en einddemper terug te plaatsen en na verloop van tijd zal de middendemper vermoedelijk komen te vervallen en word de einddemper vervangen door een Rvs exemplaar denk dan aan een Eisenmann of op maat.
Als eerste ben ik begonnen met het demonteren van de originele uitlaat, dit is een fluitje van een cent en lag er met nog geen 5 min ondervandaan

Vervolgens begonnen met het demonteren van de spruitstukken, eerst de motor afdekplaat en lambdasondes losgekoppeld en de bovenste sondes eruit gedraaid

Vervolgens de bodemplaat en deel van het subframe gedemonteerd (geen foto's van)
Toen verder gegaan met de spruitstukken, het demonteren van de spruitstukken ben ik ongeveer driekwartier bezig geweest.
Hier op de grond naast de nieuwe Schmiedmann

Pakking vlakken op cilinderkop schoonmaken en nieuwe tapeindjes 24 stuks, de originele spruitstukken zitten vast met 16 tapeindjes de Schmiedmann met 24 (op foto nog vies en oude tapeindjes)

Na het opfrissen van het schroefdraad en het plaatsen van de nieuwe tapeindjes konden de spruitstukken er tegenaan.
De passing langs de (automaat) versnellingsbak is erg krap, eigenlijk té krap dus heb ik van het ''koppelings huis'' iets weg moeten halen zodat het spruitstuk van cilinder 1-3 niet tegen de bak rammelt. Helaas heb ik van die aanpassing geen foto's gemaakt, vergeten door de drukte

Spruitstukken ''losvast'' op de kop gemonteerd zodat er nog geschoven kon worden tijdens montage van de rest

Toen was het tijd voor het ophangen van de kat's, op een heel klein stukje weghalen van de versnellingsbak steun na past dit er zo onder..

Nadat dat eronder hing verder gegaan van het achterste stuk van de uitlaat, de middendemper had ik nog los liggen en de einddemper los gekocht via marktplaats. Na een tijd passen meten slijpen en zagen aan het lassen gegaan en een tijdelijk stuk uitlaat gemaakt

Na alles netjes rondgelast en beetje zinkspray op de lassen de pijp eronder gehangen, dat hing door het juist passen en meten er perfect recht onder zonder iets te raken de spruitstukken konden daarna ook nagetrokken worden.

Dat was de montage van de uitlaat.
De lambda sensoren heb ik er uiteraard ook nog in gezet en de bedrading netjes langs hitteschild gelegd foto hiervan zal ik nog maken.
Het was een hele klus om het spulletje eronder te hangen maar uiteindelijk toch wel tevreden met het resultaat tot nu toe. In het vermogen is ook zeker wat te merken, eerst had ik toch altijd wat last van een vermogen dip nu is er gewoon een stuk meer koppel en loopt ook lekkerder door.
Hier nog wat kijkjes van bovenaf op de spruitstukken ziet er toch ook wel mooi uit met de kap open

Korte soundclip heb ik maar moet nog iets vinden om goed te uploaden, tips?