Auto goed onder handen nemen of voor een e90 gaan?

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
kyleofz
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 mar 2018, 15:08

Auto goed onder handen nemen of voor een e90 gaan?

Bericht door kyleofz » 22 sep 2018, 11:57

Beste,

Ik ben in het bezit van een 323i sedan uit '99. Ik heb het idee dat de auto niet meer zo rijd als dat hij ooit heeft gedaan, maar ik mag er nog niet over klagen. Het voelt gewoon alsof er net een beetje vermogen te kort komt.

Nu ben ik het volgende aan het overwegen:

- Vanos Revisie @ P Motorsport --> Verloren PK's terugwinnen, soepelere rij ervaring en zuiniger rijden.
- Inlaatspruitstuk ombow @ P Motorsport --> +24 PK --> 194PK
- Chiptuning --> +15PK + 20NM
- Nieuwe Bougies
Uiteindelijk zou de auto op papier 209PK en 265NM Koppel moeten leveren, maar door de jaren heen zullen er zeker een aantal PK's verloren zijn gegaan.

Nu is mijn vraag of dit het waard is voor mijn auto?

De kosten van deze upgrades bedragen het volgende:
- Vanos Revisie = €370
- Inlaatspruitstuk ombouw = €550
- Chiptuning = €325
- Bougies = €60

Totaal = €1305.

Afbeelding

Daytonawim
Berichten: 854
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24

Re: Auto goed onder handen nemen of voor een e90 gaan?

Bericht door Daytonawim » 22 sep 2018, 12:44

:duim: Tja, dat blijft altijd een moeilijke keuze. ( lijkt me nog een mooie auto :duim: )

Ik schat in dat als je wat gaat rommelen aan je auto , dat je achteraf toch zomaar 2000 Euro verder bent komen altijd nog dingen bij als je toch bezig bent.

Je moet eigenlijk eens ergens gaan kijken naar een leuke E90, ga daar mee rijden en zie wat je nog voor je auto kunt krijgen, dan krijg je een beetje financieel inzicht, die mogelijk je keuze eenvoudiger maken.
Ik denk dat je wel een beetje klaar bent met je huidige auto ( weet niet hoe lang je deze al hebt) dan lost schroeven aan je auto dit gevoel maar tijdelijk op ( persoonlijke ervaring) hou er ook rekening Mee dat niet iedereen blij is met een auto die getund is, dat geld ben je meestal gewoon kwijt, leverd dus niet extra veel op bij verkoop.

Heb zelf recent een E90 325 iA gekocht van 2012, moet zeggen ben er heel erg blij mee. ( kwam uit een E28 535iA)
Was echt aan het kijken naar een E46 330i coupe, maar niet echt dat gevonden wat ik zocht, bij toeval tegen de E90 aangelopen en direct gekocht. ( beetje impulsief)

PS een 320 kan je beter laten staan, als je niet zeker weet dat de ketting vervangen is anders krijg je die kosten nog wel op je bordje ( behoorlijk dure reparatie) de grotere motoren kunnen last hebben van injectoren en brandstof pomp ook niet echt goedkoop maar wel makkelijk te repareren.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

kyleofz
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 mar 2018, 15:08

Re: Auto goed onder handen nemen of voor een e90 gaan?

Bericht door kyleofz » 23 sep 2018, 11:45

Daytonawim schreef::duim: Tja, dat blijft altijd een moeilijke keuze. ( lijkt me nog een mooie auto :duim: )

Ik schat in dat als je wat gaat rommelen aan je auto , dat je achteraf toch zomaar 2000 Euro verder bent komen altijd nog dingen bij als je toch bezig bent.

Je moet eigenlijk eens ergens gaan kijken naar een leuke E90, ga daar mee rijden en zie wat je nog voor je auto kunt krijgen, dan krijg je een beetje financieel inzicht, die mogelijk je keuze eenvoudiger maken.
Ik denk dat je wel een beetje klaar bent met je huidige auto ( weet niet hoe lang je deze al hebt) dan lost schroeven aan je auto dit gevoel maar tijdelijk op ( persoonlijke ervaring) hou er ook rekening Mee dat niet iedereen blij is met een auto die getund is, dat geld ben je meestal gewoon kwijt, leverd dus niet extra veel op bij verkoop.

Heb zelf recent een E90 325 iA gekocht van 2012, moet zeggen ben er heel erg blij mee. ( kwam uit een E28 535iA)
Was echt aan het kijken naar een E46 330i coupe, maar niet echt dat gevonden wat ik zocht, bij toeval tegen de E90 aangelopen en direct gekocht. ( beetje impulsief)

PS een 320 kan je beter laten staan, als je niet zeker weet dat de ketting vervangen is anders krijg je die kosten nog wel op je bordje ( behoorlijk dure reparatie) de grotere motoren kunnen last hebben van injectoren en brandstof pomp ook niet echt goedkoop maar wel makkelijk te repareren.
Ik heb het idee van een e46 330ci ook opeens in mijn hoofd. Mijn vader heeft een e92 325 met het 3.0 blok en die rijd echt fenomenaal met M- / Sportonderstel. Aangezien dat buiten mijn prijsklasse is lijkt een e46 coupe me ook wel iets, eventueel met sportonderstel en anders met een goede schroefset.

Merk alleen wel dat deze 330ci lastig te vinden is met een schakelbak, heb zelf nog nooit een automaat gehad dus dat zou ik eens moeten proberen. Moet sowieso eerst nog een tijd sparen maar ik denk dat een 330 ook heel leuk zal zijn.

Daytonawim
Berichten: 854
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24

Re: Auto goed onder handen nemen of voor een e90 gaan?

Bericht door Daytonawim » 23 sep 2018, 13:00

Als je over prijsklasse spreekt dan kan je met de E46 330ci nog wel eens schrikken, en nette met een leuke optie lijst en historie is evengoed behoorlijk aan de prijs. ( mpakket, sportstoelen electrisch, schuifdak, grote navi, harmankardon en xenon) maken het keuze lijstje heel snel heel kort.
Vandaar ook mijn keuze naar de E90, die was “maar” een paar duizend euro duurder.
De 325i met de n53b30 motor is ook nog leuk te tunen van 218 naar de 272pk ( het vermogen van de 330i omdat dat dezelfde motor is)

Ga maar eens rijden met een automaat, zeker als je voldoende power onder de kap hebt een genot.de 6HP automaat is tegenwoordig ook prima te tunen met xHP.
Onze 330XiA heeft ook flippers aan het stuur zodat je handmatig kan schakelen, gebruikt het bij zowel de E90 als de E46 nooit.

Olie verbruik van de E46 330i kan een uitdaging zijn, daar kom je helaas niet echt achter met een proefrit. Als deze alleen lekt, dan is het vaak een kwestie van uitgeharde pakkingen ( klepdeksel, carterventilatie en oliefilterhuis) dat is met wat handigheid en geduld zelf op te lossen.

Bij de vroege E46 zeker de achteras montage punten laten controleren op scheuren.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

jomeo
Berichten: 1089
Lid geworden op: 31 dec 2007, 19:01

Re: Auto goed onder handen nemen of voor een e90 gaan?

Bericht door jomeo » 23 sep 2018, 15:56

heb eigenlijk deze overweging ook een keer moeten gemaakt, De E46 vond ik wel een hele mooie auto en had bijna alle opties was ik wou. Maar toen kwam het olieverbruik aan de orde. Op 500 km uiteindelijk 1 liter. Toen heb ik de overweging toch gemaakt om een E90 te kopen. Wat nieuwere auto en wat soepeler allemaal, \\\\\uiteindelijk kwam wel zelfde probleem tegen.... olie verbruik. Na veel aarzelen deze toch laten maken bij Abdeelen wat mij bijna 1000 euro heeft gekost.
Probleem opgelost maar mis wel wat opties. Dus besloten deze toch aantal jaren door te rijden en deze keer eentje kopen met alle opties.
Bmw 318i 2003 facelift Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat

Gebruikersavatar
Marcel RSD
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37

Re: Auto goed onder handen nemen of voor een e90 gaan?

Bericht door Marcel RSD » 24 sep 2018, 09:06

Maar je weet nu wel wat voor auto je hebt. Inruilen en bijleggen is toch andermans ellende kopen. Voor €1300 + inruil koop je geen gelijkwaardige vervanger.

Als deze verder goed rijdt en je bent er tevereden mee, dan zou ik de investering doen en gewoon doorrijden met deze.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506

Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats

HugoBoss
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 jan 2014, 09:27

Re: Auto goed onder handen nemen of voor een e90 gaan?

Bericht door HugoBoss » 24 sep 2018, 14:27

Mijn e46 (320 Ci Fl) was ivm langzaam overlijden van de automaat ook aan vervanging toe (of reparatie) en heb toen ook de keuze gemaakt om een e90 (318i LCI) te kopen.
Daar ben ik snel op teruggekomen: Ik werd er niet blij van. Ja het rijd allemaal soepel en het is wat nieuwer maar wat mij betreft wat emotieloos. Daarnaast vind ik de e46 qua design gewoon echt mooier.
Ben zelf teruggegaan naar een e46 (330i Touring Fl) en geen moment spijt van gehad. In jouw geval weet ik niet wat de km-stand en verdere staat van de auto is maar zoals eerder gezegd weet je nu wel wat je hebt. In jouw geval zou ik de updates overwegen of eventueel verkopen en een wat jongere e46 kopen en dan een 325 of 330.
2001 E39 530i Touring
2004 E46 330i Touring --> sold
2010 E90 318i --> sold
2005 E46 320Ci --> sold

jomeo
Berichten: 1089
Lid geworden op: 31 dec 2007, 19:01

Re: Auto goed onder handen nemen of voor een e90 gaan?

Bericht door jomeo » 24 sep 2018, 19:23

HugoBoss schreef:Mijn e46 (320 Ci Fl) was ivm langzaam overlijden van de automaat ook aan vervanging toe (of reparatie) en heb toen ook de keuze gemaakt om een e90 (318i LCI) te kopen.
Daar ben ik snel op teruggekomen: Ik werd er niet blij van. Ja het rijd allemaal soepel en het is wat nieuwer maar wat mij betreft wat emotieloos. Daarnaast vind ik de e46 qua design gewoon echt mooier.
Ben zelf teruggegaan naar een e46 (330i Touring Fl) en geen moment spijt van gehad. In jouw geval weet ik niet wat de km-stand en verdere staat van de auto is maar zoals eerder gezegd weet je nu wel wat je hebt. In jouw geval zou ik de updates overwegen of eventueel verkopen en een wat jongere e46 kopen en dan een 325 of 330.
Dit heb ik een tijdje gedacht. Maar hou de E90 een tijdje, want heb wat in geinvesteerd en rijdt nou ook goed
Bmw 318i 2003 facelift Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat

Gebruikersavatar
DJLeonardo
Berichten: 2481
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31

Re: Auto goed onder handen nemen of voor een e90 gaan?

Bericht door DJLeonardo » 24 sep 2018, 22:54

Ik heb een aantal jaren tegelijk een E46 330i en een E90 330i gehad (E90 nog steeds)

Er is is inderdaad verschil qua beleving. De E46 was wat rauwer en directer, meer emotie maar ook wat minder sofisticated. De E90 past nu wel beter bij mij omdat ik zelf ook ouder ben geworden. De E90 is meer gentleman en de E46 meer jongensachtig. Toch kan de E90 best een beest zijn als je 'm op z'n staart trapt. De beide motoren klinken van buiten de auto min of meer gelijk (M54 vs N52) Maar binnen in de auto klinkt de E46 toch lekkerder. Het onderstel is voor mij lastiger te vergelijken omdat de E46 een Eibach kit had en de E90 een M onderstel maar die laatste vind ik eigenlijk perfect passen bij de auto. Mijn huidige 1 serie is met M veren en Bilstein dempers een heel stuk stugger en strakker. Als je het laatste zoekt zou ik bij de E46 blijven maar dan moet je 'm wel in topconditie brengen en dat is met een oudere auto soms wat meer werk en relatief duur gezien de waarde van de auto.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”