M3 LED achterlichten (330CI bj "01): VOLTOOID

Bespreek alles omtrent (M) aërodynamicapakket, BMW performance, angel eyes, uitlaten, velgen hier.
Amsterdammer

Re: M3 LED achterlichten (330CI bj mei "01)

Bericht door Amsterdammer » 13 dec 2014, 17:04

Na een middagje sleutelen zitten er nu LED's in, daarnaast de achterlichten aan de binnenzijde ook vervangen door nieuwe exemplaren (Depot) van Offenga.
Helaas zijn ze wel een tintje donkerder dan mijn M3 LED's maar ik heb daar niet enorm last van.

Met een foutmelding is te leven, maar nu flitsen mijn knipperlichten (achter) wel eens en branden ze niet continu op een bepaalde sterkte. Het laatste zie je alleen als je er goed naar kijkt.
Heeft dat met het programmeren te maken ?

En hoe kan ik het gat tussen het chassis en zwarte kappen het beste dichten matheeuwissen? Ik heb het uiteindelijk drie keer geprobeerd, maar ik krijg geen strakkere aansluiting op het chassis.
Bedankt voor je aanbod !

Afbeelding

Jeremy

Bericht door Jeremy » 13 dec 2014, 17:30

Zit die beschermkap er wel goed opgeklikt en is die ook nog wel heel? Het is soms een beetje werken met grof geweld om ze los te krijgen en dan kan er wel eens een randje afbreken. Als je er nu nog eens goed kracht op zet en ze op de lamp probeert te drukken? Heb zelf ook net weer mijn LED achterlichten (weliswaar replica) geïnstalleerd en ik moest ook behoorlijk wat kracht zetten achteraf om die zwarte beschermkapjes er goed op te krijgen.

Amsterdammer

Bericht door Amsterdammer » 13 dec 2014, 17:39

Ik heb toch aardig wat kracht gezet, maar ik blijf in het midden met een klein hobbeltje zitten en boven ruimte. Ik durf ook niet verder te gaan uit angst dat ik iets beschadig. Beetje (doorzichtige) kit verstandig om te gebruiken ?

Ik neem aan dat als ik het zo laat liggen, ik nog meer water ga vervoeren dan een brandweerauto.

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 13 dec 2014, 17:48

Toch iets steviger erin klikken denk ik idd. Bij mij sluit het gewoon naadloos aan namelijk. Die opichtende lampjes komt door je BC test.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

Amsterdammer

Bericht door Amsterdammer » 13 dec 2014, 18:00

Misschien morgen toch even opnieuw proberen, mocht het me opnieuw niet lukken dan kit ik de bovenste puntjes.
Weet iemand welke software ik nodig heb voor het coderen ? Net een maatje aan de lijn gehad, hij heeft er ervaring mee en ook de tools...weet alleen niet zeker of hij ook over de juiste software beschikt. Zo even zijn kant op rijden.

Jeremy

Bericht door Jeremy » 13 dec 2014, 18:17

Je moet idd soms aardig doordrukken hoor, ik moest bij mijn ene achterlicht ook wat harder drukken dan de andere. Zelfs zo erg dat ik met een lamp tussen m'n benen als een debiel stond te duwen... :whistle: :emo:

Vooral het feit dat je een soort bobbel houdt is een teken dat ie niet goed geklikt zit. Je kunt hem er op "schuiven" maar bij mij is in de praktijk gebleken dat je 'm dan toch niet helemaal aansluitend krijgt. Eventjes kracht op die bobbel en bovenkant zetten en uiteindelijk moet ie toch vastklikken. Heb je het zwarte plastic er trouwens opgezet voor of na dat je de lamp gemonteerd hebt? Toen ik namelijk mijn lampen in de carrosserie zette klikte inderdaad de bovenkant weer los van het zwarte plastic en dit zag er exact zo uit. Eventjes goed drukken op de plastic cover en hij klikte er in met een perfecte aansluiten als resultaat.

Amsterdammer

Bericht door Amsterdammer » 13 dec 2014, 18:29

Eerst kap gemonteerd, en vervolgens als geheel in chassis geschoven. Schuiven van de kappen over de lichten is inderdaad niet te doen, zwarte kap trekt namelijk de rubbers aan de achterkant mee dus hier ben ik toen ook gelijk mee gestopt.

Misschien dat dit een verschil maakt in het verhaal: Ik kreeg de kappen maar niet los bij het demonteren. Toen heb ik klip voor klip omgebogen met een - schroevendraaier en zo los gekregen van de oude achterlichten. Kan het zijn dat ze daardoor niet goed aansluiten en er ruimte is?

Jeremy

Bericht door Jeremy » 13 dec 2014, 18:40

Ik heb het op exact dezelfde manier gedaan haha. Ik probeerde dus ook eerst ze erop te schuiven want dat nodigt wel uit als je de vorm ziet van de kap en van de lamp zelf. Maar toen ik merkte dat je inderdaad niet echt verder kwam dan de helft heb ik even de andere lamp gepakt en heb ik 'm er zo op geklikt.

Verder is het voor zover ik me kan herinneren vrij hard plastic dus het zou eerder breken dan buigen lijkt me. Wat je zou kunnen doen is de lamp even helemaal loshalen en kijken of alle "grijpertjes" van zowel de lamp als de kap goed aansluiten op elkaar. Dan weet je ook of er dingen gebroken/verbogen zijn.

Amsterdammer

Bericht door Amsterdammer » 14 dec 2014, 13:05

Mijn grootste zorg is de LED's stuk maken omdat ik er niet ver vandaan aardig wat kracht uitdruk. Ik ga het zo op een andere manier proberen: Tegen de achterlichten drukken en klip voor klip buigen en proberen in te klikken bij de grijpertjes, mocht het niet lukken rij ik door naar Gamma 1km verderop en kit ik de bovenste puntjes met siliconen. Gehele lijn lijkt me een beetje overkill.

Jeremy

Bericht door Jeremy » 14 dec 2014, 13:14

Kan de klep verder wel goed dicht? Die kap is natuurlijk ter bescherming van zowel de lamp als de rest van de elektronica achterin, het water wat van je achterruit naar beneden stroomt zal via die gleuven bovenlangs de kofferbak stromen en als die kap niet goed dicht zit heb je kans dat het ook naar binnen komt. Pas daar dus wel mee op.. Mijn kapjes sluiten perfect aan, maar voor de zekerheid heb ik ook nog een laagje tape tussen het frame en de kap gedaan, zodat er echt geen water naar binnen kan komen.

Amsterdammer

Bericht door Amsterdammer » 14 dec 2014, 13:30

Klep kan goed dicht, er zijn geen onderdelen die contact maken bij het sluiten. Bedankt voor de tip, zodra Ajax klaar is met spelen heb ik een beetje ruimte om aan de slag te gaan voor de deur.
Ik hou je op de hoogte :duim:

Amsterdammer

Bericht door Amsterdammer » 14 dec 2014, 18:08

Het is gelukt heren. :amen:

Achterlichten gedemonteerd, theedoek om mijn hand en een paar linkse hoeken op de deksels. Achterlichten weer netjes ingeschoven en met een dopsleutel de schroeven lekker strak en stevig terug geplaatst.
Uiteindelijk had ik aan beide kanten 1mm ruimte (spleet) aan de bovenzijde, het boogje bij de veren van de achterklep zaten perfect maar door het prutsen de afgelopen 2 dagen waren ze een beetje omhoog gaan staan en was er niet een perfecte aansluiting op het chassis. Sprintje getrokken naar Praxis voor doorzichtige kit en ook dit netjes opgelost met een heel klein beetje kit.

Nu nog coderen! Ik heb er niet veel haast bij, maarrrrr toch moet ik even kijken hoe ik dit zsm kan oplossen.
Ik heb nu namelijk het volgende:
- Boordcomputer storing achterlichten
- Boorcomputer storing koplampen (niets mis mee)
- Knipperlichten achter flitsen
- Achterlichten branden niet op 1 niveau
- Als ik mijn knipperlicht naar rechts beweeg, knipperen ze 2x zo snel.

Amsterdammer

Bericht door Amsterdammer » 15 dec 2014, 19:37

Inmiddels bij een aanbieder (en forumlid) op Marktplaats scanner 1.4 aangeschaft, zodra het binnen is zal ik het zelf proberen :) Kan ik ergens een stappenplan vinden voor het coderen dmv scanner 1.4 ?

BMWe46Mike

Bericht door BMWe46Mike » 17 dec 2014, 12:11

Met bmw scanner gaat dit niet lukken.

Je moet een nieuwe lichtmodule (of je moet de goede softwareversie al hebben, dit kun je zien aan de bovenkant van je lichtmodule) aanschaffen welke kan worden geprogrammeerd voor led achterlichten.
Dit programmeren kan via bmw, of iemand hier op het forum die er verstand van heeft.

Heb namelijk met precies hetzelfde probleem gezeten, het is niet even simpel plug and play zeg maar.

Voor wat betreft de kappen die je er niet op krijgt, je moet de lamp monteren zonder deze kappen, anders gaan ze er heeeeel moeilijk in en krijg je dus ruzie met de bovenkant van deze kap (zoals jij hebt), als je lamp goed zit en vast geschroefd, dan kun je de kappen er zo op klikken met een paar rustige tikken, het is origineel dus past het allemaal precies, ik heb er weinig last mee gehad.

Amsterdammer

Bericht door Amsterdammer » 17 dec 2014, 21:50

Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr...scanner vandaag ontvangen. Net wanneer je klaar bent met het prutsen (drivers etc) kom ik uiteindelijk niet verder dan: "Hardware not ready" :( :( :(

Heb je enig idee hoeveel ik kwijt ben aan een lichtmodule en evt. programmeren ?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Styling”