aankopen F10/F11 kwaaltjes

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
avdakker
Berichten: 1537
Lid geworden op: 01 jul 2013, 13:55
Locatie: Best

aankopen F10/F11 kwaaltjes

Bericht door avdakker » 03 jun 2015, 09:40

Om toekomstige BMW rijders van een F10 of F11 op de hoogte te houden van kwaaltjes zal ik hier de lijst aanvullen met gegevens die hier in dit topic besproken worden. Er blijken ook nu alweer de nodige kwaaltjes naar voren te zijn gekomen bij het F10 en F11 type BMW.

Kettingen 4 cilinder motoren.
Er is niet exact bekend welke motoren er nu bespaard blijven van dit probleem. Vooralsnog is er bekend dat de motoren N47, N47T en N47S kans hebben op een ketting probleem.
Symptomen: Ratelen van de ketting tijdens het lopen van de motor.
Bron:

Run Flat Banden
Fabrieks afgeleverde Run Flat banden krijgen spontaan uitstulpingen welke kunnen leiden tot een klapband.
Symptomen: uitstulpingen op banden zichtbaar.
Bron: http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=518954

Camera werkt niet
http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=523493

Accu problemen:
http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... ht=battery

Naar rechts trekken van de wagen:
http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... ight=right

Overige:
http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=591357

Ik zal tezijndertijd dit topic aanvullen en zo ook voorgaande problemen verder uitschrijven voor een compleet verslag. Ieder aanvulling hierop wordt uiteraard enorm gewaardeerd :duimen:
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM

Gb68
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mei 2014, 09:26

Resonerend geluid boven de 100 km/h 520D F11

Bericht door Gb68 » 18 jul 2015, 20:15

Allen,

SInds een aantal weken heb ik een F11 520D uit 2011, eigenlijk tot volle tevredenheid.

Wat me opvalt en al veel over gezocht heb maar niets gevonden, is een soort resonerend geluid van/onder de auto bij snelheden vanaf de 100km/h.... dus vooral op de snelweg waarneembaar.
Je hoort elke seconde een soort brom, ongeacht de snelheid.. tja , hoe leg je zoiets nog verder uit.
Het betreft een automaat.

Uiteraard moet ik ermee naar de garage, maar ben toch meer benieuwd of meer mensen hier last van hebben cq herkennen, voordat ik allerlei onderzoekskosten ga uitgeven .

Alvast dank !
Gr

Gebruikersavatar
BMW530xdrive
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 mei 2015, 11:18

Re: DIY aankopen F10/F11 kwaaltjes

Bericht door BMW530xdrive » 19 jul 2015, 09:42

Is het snelheid of toeren gerelateerd? Zou een hitteschild kunnen zijn, dat had ik bij de Audi ook loszitten. Echter was het bij mij bij exaxt 3100 toeren te horen. Bij dat toerental was het resoneren op het sterkst en goed hoorbaar.
F10 2012 BMW 530d xDrive, 258PK/560Nm

Gebruikersavatar
avdakker
Berichten: 1537
Lid geworden op: 01 jul 2013, 13:55
Locatie: Best

Re: DIY aankopen F10/F11 kwaaltjes

Bericht door avdakker » 01 aug 2015, 23:42

Zoals Tom het omschrijft. Wellicht de bodemplaten controleren en dan nog eens rijden. En probeer hem eens in zijn N te zetten tijdens het rijden. Mocht je het dan niet meer horen dan kun je concluderen dat het in de aandrijving zit.
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM

albert_d
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 mei 2016, 17:48

Re: Resonerend geluid boven de 100 km/h 520D F11

Bericht door albert_d » 18 mei 2016, 18:21

Ik heb hetzelfde probleem. trilling bij een bepaalde snelheid. een soort trilling wat niet in de banden zit want die zijn uitgelijnd en gebalanceerd. Het is iets anders. je voelt het ook in de stoel. En het is altijd vanaf een bepaalde snelheid. bij mij begint het ook ongeveer rond de 100km. Ik heb eerst gedacht dat het in de automaat zou zitten. daar hebben ze naar gekeken maar daar zit het ook niet in. Misschien de aandrijfas naar achteren. Ze komen er bij mij in ieder geval niet achter. Al bij zoveel dealers geweest.

Gebruikersavatar
Marcel535i
Berichten: 233
Lid geworden op: 25 nov 2014, 22:58
Locatie: Eindhoven omg.

Re: DIY aankopen F10/F11 kwaaltjes

Bericht door Marcel535i » 18 mei 2016, 19:25

`check om inzicht te krijgen deze link eens

http://www.aa1car.com/library/vibrations.htm

Aandrijflijn problemen die ik had traden op tussen 80-100 en zijn daarboven weer verdwenen.
Dit is een design probleem die bij veel BMW-F10/F11 voorkomt, zie ook bimmerfest.com
I was Born to Move Wild .... BMW

Gebruikersavatar
freek123
Berichten: 182
Lid geworden op: 06 sep 2015, 07:33

Waar op letten F10 528i bwjr 2011

Bericht door freek123 » 05 jul 2016, 21:57

Ben zo maar is aan het rondkijken en zie een 528i automaat te koop staan uit 2011.
Zijn hier nog bijzonderheden van te vermelden ( motorisch / andere zaken ) ?

Rij nu een F10 520d uit 2010.( handschakelbak )

Geen idee waar ik deze vraag anders kwijt kon of waar de info te vinden is omtrent de diverese modellen.
BMW X3 1.8d ( F25 ) / 02-2014 / Titansilber
Tuned van 143pK/320Nm naar 220pK/455Nm :duimen:

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2834
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Waar op letten F10 528i bwjr 2011

Bericht door Source » 05 jul 2016, 22:32

Had je dit topic al gezien: viewtopic.php?f=538&p=623816#p623816
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Gebruikersavatar
Marcel535i
Berichten: 233
Lid geworden op: 25 nov 2014, 22:58
Locatie: Eindhoven omg.

Re: Waar op letten F10 528i bwjr 2011

Bericht door Marcel535i » 05 jul 2016, 23:43

vanuit topic aangegeven door "source" zou ik op nummer-1 willen noemen het "trillings/resonantie" probleem bij snelheden 80-100 km/u veroorzaakt door de aandrijflijn.
Dit is een hoofdpijn dossier voor vele anderen bezitters van F10/F11 en bij mij met zeer veel moeite/hoge kosten (gelukkig onder garantie) opgelost. Denk niet te snel "het zal wel balancering/banden" wezen.....het is echt zwakke plek in het ontwerp van de auto.
I was Born to Move Wild .... BMW

Gebruikersavatar
BMW530xdrive
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 mei 2015, 11:18

Re: Waar op letten F10 528i bwjr 2011

Bericht door BMW530xdrive » 06 jul 2016, 08:54

Hoe hebben ze het trillen/schudden bij jou uiteindelijke opgelost?

Bij mij is het met andere banden/velgen een stuk minder, maar nooit helemaal weg gegaan.
F10 2012 BMW 530d xDrive, 258PK/560Nm

Gebruikersavatar
Marcel535i
Berichten: 233
Lid geworden op: 25 nov 2014, 22:58
Locatie: Eindhoven omg.

Re: Waar op letten F10 528i bwjr 2011

Bericht door Marcel535i » 06 jul 2016, 11:34

Bij aankoop van de auto heb ik meteen melding gemaakt van de trillingen vastgesteld in de proefrit en onder voorwaarde dat dit opgelost werd de auto gekocht. Achteraf waren de trillingen een optelsom van oorzaken.

Vervangen/acties zijn:
Wiel lagers voorzijde.
Ge-cupte banden voorzijde vervangen.
wiel voor-velg die buiten spec. BMW was vervangen.
Balanceren door specialistisch bedrijf
Klein deel van de problemen opgelost maar niet de hoofd-resonantie.

Daarna:
Hardy schijf vervangen
Geen effect

Daarna:
Alles vervangen vanaf transmissie tot aan de wielen onderdelen gebruikt van een donor auto
(5 dagen werkplaats)

Probleem 100% opgelost !!! (voor mijn auto dan ;-) )

Dus dit is het antwoord, ik besef wel dat je er in jouw situatie niet veel aan hebt, ik heb op internet veel over dit probleem terug kunnen vinden qua lot-genoten met hetzelfde probleem maar nergens een root-cause.
Zomaar onderdelen vervangen blijft dan een dure gok zonder garantie op succes)
I was Born to Move Wild .... BMW

cerealkiller
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 aug 2016, 19:01

Re: DIY aankopen F10/F11 kwaaltjes

Bericht door cerealkiller » 15 aug 2016, 19:34

is jouw gearbox zelf ook vervangen Marcel?

Gebruikersavatar
Marcel535i
Berichten: 233
Lid geworden op: 25 nov 2014, 22:58
Locatie: Eindhoven omg.

Re: DIY aankopen F10/F11 kwaaltjes

Bericht door Marcel535i » 15 aug 2016, 22:07

Nee, de automaat bak is blijven zitten. Bij vrijloop stand bleef de trilling hetzelfde dus was toen de (juiste) conclusie dat de bak niet de oorzaak was.
Houd in de gaten dat er verschillende oorzaken kunnen zijn, dit probleem was alleen aanwezig bij 85-95 km/h.
Trillingen bij hogere snelheden zou ik de wielen verdenken, bij zomer/winter wielen wissel zou dat te merken moeten zijn
I was Born to Move Wild .... BMW

cerealkiller
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 aug 2016, 19:01

Re: DIY aankopen F10/F11 kwaaltjes

Bericht door cerealkiller » 16 aug 2016, 06:09

Ja bij mij is het eerder bij hogere snelheden. Niet zo afgebakend tussen 85-95 als bij jou

welderke
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 nov 2014, 00:46

Re: DIY aankopen F10/F11 kwaaltjes

Bericht door welderke » 12 nov 2016, 10:51

kijk de stuurstangen en kogelgewrichten eens na dit was bij mij de oorzaak

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”