4 cilinder of 6 cilinder? (Benzine )

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
emiel23
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 apr 2011, 22:20

4 cilinder of 6 cilinder? (Benzine )

Bericht door emiel23 » 10 aug 2018, 00:16

Het verbaast me eigelijk dat er zo weinig over te vinden is (door mij dan) maar ik zit een beetje te piekeren over deze 2.
Welke is nou "beter" 4 of 6 cilinder?
6 cilinders worden toch veel als fijnere motoren genoemd, maar heeft bmw dan de plank mis geslagen?
Geeft een 4 cilinder meer problemen dan een 6?
Of is het voornamelijk een kwestie van smaak.
Gaat een 6 misschien langer mee?
Volgens testen op youtube is de 4 cilinder zuiniger én sneller.

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: 4 cilinder of 6 cilinder? (Benzine )

Bericht door ehombie » 10 aug 2018, 07:36

Van alles een beetje...wat jij omschrijft...

Maar een 4 cilinder heeft vaak de papieren om zuiniger te zijn....
Persoonlijk houd ik niet van downsizing. Vraag mij namelijk af wat dit doet met de econmische levensduur van de auto hrb ik het metname over die 3 pitters... van o.a. vw en ford..

Als we hebben over 5 series er is vaak toch ook maar een 4 cilinder versie in dit sigment (en alleen europa)? Weet even niet hoe het met de g serie zit.

5 series zijn mijn inziens ook zware dure (nieuwprijs) autos en horen 6 cilinders in te zitten. En dat doen ze dan toch ook...(ze hebben geen plank mis geslagen hoor...ze gaan gewoon door)
Bmw en andere duitse "premium" merken hebben hun naam nog hoog te houden door op zijn minst 6 cilinders uit te brengen voor dit sigment auto's
Vergeet ook de lease markt niet...deze willen ook graag zuiniger autos met je raad het al...4 cilinders..
Vergelijk de 5 serie met een insignia, passat, mondeo...hier willen ze ook een graantje in mee pikken
Ze willen ook gewoon een markt bedienen met vaak "goedkopere" 4 cilinders.

Over rij ervaring/beleving ----> dat moet jezelf beleven! Gewoon test rit maken.

Wat is beter...geen idee. We weten de onderhoud/levensduur cijfers niet...mijn gevoel zegt 4 cilinder is ALLEEN goedkoper.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

emiel23
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 apr 2011, 22:20

Re: 4 cilinder of 6 cilinder? (Benzine )

Bericht door emiel23 » 10 aug 2018, 08:38

Tja gaat de 4 cilinder turbo net zo makkelijk naar de 3 á 4 ton als de 6 cilinder, of gaat zo'n 4 cilinder toch wat tikken en kraken na verloop van tijd.
De f10 f11 heeft na 2011 alleen nog maar 6 cilinders voor de duurdere modelllen.
Onder de 535 zal je het met een 4 cilinder moeten doen.
Ik zou zelf ook eerder voor een 6 kiezen, maar misschien is dit wel gebaseerd op het ontbreken van de juiste info.....
Ik snap dat het een vraag en aanbod verhaal is. Maar vraag me ook af wat het voor de levensduur van de motoren betekent.

m.h.
Berichten: 884
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: 4 cilinder of 6 cilinder? (Benzine )

Bericht door m.h. » 11 aug 2018, 19:33

Ook met een 4 cilinder kun je gemakkelijk 3 a 4 ton halen, mits je er fatsoenlijk mee omgaat, niet wacht tot de opgegeven 30.000 km met olie verversen en hier ook niet op bespaard met bijvoorbeeld action olie.

Ik vind een 6 cilinder ook mooier, ik heb echter voor een 4 cilinder gekozen aangezien ik makkelijk 50.000km per jaar rijd. Deze is niet alleen op papier zuiniger, maar ook in de praktijk is hij wel zuiniger als de 6 cilinder. Niet zo veel als opgegeven uiteraard, maar een 6 cilinder haalt ook z'n fabrieksopgave niet.

De 4 cilinders zullen zich komende jaren gaan bewijzen hoe ze om gaan met hoge kilometerstanden, van de 6 cilinders weten we dat dit geen probleem is. Ik heb er echter alle vertrouwen in dat ook de 4 cilinder hoge KM-standen aankan t blijft een bimmer natuurlijk :)

Easy Rohler
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 dec 2015, 00:09

Re: 4 cilinder of 6 cilinder? (Benzine )

Bericht door Easy Rohler » 12 aug 2018, 12:04

4- en 6 cylinder gaan allebei even lang mee, als je er goed mee omgaat en 'm goed onderhoudt, gaan ze allebei 500.000 + km mee. Viercylinder is in het algemeen wel voordeliger qua benzineverbruik, al was het maar omdat de 4-cylinders in de F10/F11 (de "downsize-motoren" vanaf 2012 of zo) van latere productiedatum zijn dan de eerdere zescylinders (in bijvoorbeeld de 528i). Modernere motoren rijden zuiniger. Ter vergelijking, ik rijd met een 3.0 zescylinder biturbo (2017) gemiddeld 1 op 11, met mijn 2.0 4 cylinder (2011) rijd ik met dezelfde rijstijl 1 op 12. Heel veel scheelt dat ook weer niet.

Zescylinder klinkt gewoon wat mooier en heeft een mooiere motorkarakterisitiek. En daarvoor betaal je iets meer. Moet je ervoor over hebben. Als je dat niet hebt, is een 4 cylinder ook prima.

Gebruikersavatar
BicerO3
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 okt 2013, 19:20
Locatie: Arnhem

Re: 4 cilinder of 6 cilinder? (Benzine )

Bericht door BicerO3 » 18 aug 2018, 09:49

Paar maanden geleden zelf voor deze keuze gestaan en uiteindelijk gekozen voor een 528i met 4 cilinder. Stond toen ook een hele mooi 523i te koop, dit was echter een 6-in-lijn motor zonder turbo.

Op papier is dan zelfs een 520i met TwinTurbo sneller. De keus is toen ook gemaakt puur op basis van performance en tot nog toe geen spijt van gehad. Binnenkort van plan om de 528i te chippen naar 290PK en 450NM. Dan zou die kwa performance mijn E60 530D met 231PK moeten overtreffen.
1. BMW E60 530D 231PK :///m: - 2. BMW F10 528i 245PK :///m:

Gebruikersavatar
freek123
Berichten: 182
Lid geworden op: 06 sep 2015, 07:33

Re: 4 cilinder of 6 cilinder? (Benzine )

Bericht door freek123 » 21 aug 2018, 11:35

Ook de 523i met 6-cylinder is te "upgraden" naar 528i / 530i performance als je dat wilt.
Is nm een softwarematige downsizing van de 528i indertijd.
Mijn 523i heeft nu ca 265pk ipv de standaard 204. En ja inderdaad...........zonder turbo. Gaat dus ook niet kaduuk.
O ja, verbruik in de stad met 6-cylinder is dramatisch :ja:
Verbruik over ca 1800 km volgens reiscomputer in de auto; ca 10,5 km/ltr en dan hangt er zo nu en dan een boottrailer van 1800kg achter.

Succes met je keuze !
BMW X3 1.8d ( F25 ) / 02-2014 / Titansilber
Tuned van 143pK/320Nm naar 220pK/455Nm :duimen:

emiel23
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 apr 2011, 22:20

Re: 4 cilinder of 6 cilinder? (Benzine )

Bericht door emiel23 » 21 aug 2018, 12:50

Het zal een kwestie van uitproberen worden. 6 cilinder 523 reed in elk geval erg lekker.
Dat de 523 makkelijk kon worden getuned naar 528 wist ik wel, en staat ook zeker op het verlanglijstje als ik er een heb gevonden. Ik had ook al een topic geopend over de vraag wat nou de verschillen zouden zijn tussen een 523 en 528 6cil.
Het was voor mij hier ook beetje de vraag of een 4 cilinder niet gewoon te klein zou zijn voor de zware f11, en daardoor misschien heel snel problemen zou gaan geven.
Maar ik kan eigenlijk weinig vinden over eventuele problemen.
Voordelen van een 4 cilinder zijn ook dat je evt digitale kilometer teler hebt, en misschien nog wat verder uitgewerkte dingen die op de 2010/2011 modellen nog minder zijn.
Heb ook wel eens iemand horen zeggen dat je f11 modellen voor 1//6/2011 moet mijden.....
Met allen voor en mins staat de score bij mij nu eigelijk gelijk. Zit niks anders op dan gewoon eens een testrit te gaan maken en zelf te ervaren wat het verschil is.
Ik ga er op verbruik zoiezo op vooruit, en dat een 5serie niet tot de zuinigste auto's hoort is ook wel duidelijk.
Wij rijden niet zo gek veel, dus wat dat betreft geen grote voorkeur voor 4cil.

Richi
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 feb 2018, 11:30

Re: 4 cilinder of 6 cilinder? (Benzine )

Bericht door Richi » 25 aug 2018, 13:00

doe maar gewoon de 6 - cylinder. Ik heb zelf een 523 met de 6 cylinder motor, je wilt dan echt niet naar een 4 cylinder als je deze hebt gereden. Verder heb je geen last van turbo's, en de motor klinkt gewoon heerlijk. De mijne is van juli 2011, en is probleemloos, als je hem uiteraard gewoon normaal onderhoudt volgens de voorschriften. En verbruik valt ook reuze mee, is zeker niet veel meer als de 4 cylinder.

En als de 523 6 cylinder simpelweg te tunen is naar specs van de 528, dan lijkt me de keuze helemaal simpel. Dit wilde ik ook nog eens gaan doen, maar ik vind hem nu als snel genoeg.

Richi
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 feb 2018, 11:30

Re: 4 cilinder of 6 cilinder? (Benzine )

Bericht door Richi » 25 aug 2018, 13:02

freek123 schreef: Mijn 523i heeft nu ca 265pk ipv de standaard 204.

Waar heb je dit laten doen en hoeveel kostte het ?

Gebruikersavatar
freek123
Berichten: 182
Lid geworden op: 06 sep 2015, 07:33

Re: 4 cilinder of 6 cilinder? (Benzine )

Bericht door freek123 » 27 aug 2018, 12:19

Richi schreef:
freek123 schreef: Mijn 523i heeft nu ca 265pk ipv de standaard 204.

Waar heb je dit laten doen en hoeveel kostte het ?

BMW 5-serieclub aanbieding; in Almelo bij OBD-chiptuning. Kosten weet ik niet meer, rond de €400-500 dacht ik. Maar er zijn er ondertussen wel meer die dit kunnen. Kan nm niet altijd via OBD-stekker. Mijn computer moest uitgebouwd worden om parameters bij te stellen. Suc6 met je keuze !
BMW X3 1.8d ( F25 ) / 02-2014 / Titansilber
Tuned van 143pK/320Nm naar 220pK/455Nm :duimen:

Gebruikersavatar
freek123
Berichten: 182
Lid geworden op: 06 sep 2015, 07:33

Re: 4 cilinder of 6 cilinder? (Benzine )

Bericht door freek123 » 27 aug 2018, 12:27

Richi schreef:
freek123 schreef: Mijn 523i heeft nu ca 265pk ipv de standaard 204.

Waar heb je dit laten doen en hoeveel kostte het ?

BMW 5-serieclub aanbieding; in Almelo bij OBD-chiptuning. Kosten weet ik niet meer, rond de €400-500 dacht ik. Maar er zijn er ondertussen wel meer die dit kunnen. Kan nm niet altijd via OBD-stekker. Mijn computer moest uitgebouwd worden om parameters bij te stellen. Suc6 met je keuze !

Chiptuningnoord kan deze ook tunen, zie hun website
BMW X3 1.8d ( F25 ) / 02-2014 / Titansilber
Tuned van 143pK/320Nm naar 220pK/455Nm :duimen:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”