Hallo BMW-vrienden.
Ik wil jullie mening graag over iets wat me al een tijdje bezig houdt.
Gisteren even heen en weer geweest naar Hamburg. Rond de 140 is duidelijk een trilling voelbaar. Deze trilling is bij hoge snelheid en stevig remmen heel nadrukkelijk aanwezig en ook hoorbaar. Trillen neemt af naarmate je harder of langzamer gaat rijden.
Is niet voelbaar in het stuur en zoals gezegd bij stevig remmen echt heel erg. De Pirelli's (waardeloos) worden ook steeds duidelijker hoorbaar, blijkbaar 1 of meerdere banden gecupt.
De frequentie van de trilling zakt met het afnemen van de snelheid en valt op een gegeven moment weg, is dan alleen nog hoorbaar, niet voelbaar.
Nu verdenk ik de banden en ik wil deze week eigenlijk even bij mijn bandenboer langs om te horen of hij er iets zinnigs over kan zeggen.
Kan het ook nog wat anders zijn?
Is misschien niet een erg duidelijk verhaal maar vind het ook wat moeilijk uit te leggen.
Heb er al een tijdje last van en wil nu toch wel weten wat het zou kunnen zijn.
Weet ook dat de oorzaak soms erg moeilijk te vinden is.
Dit doet in elk geval wel afbreuk aan het hoogstaande comfort van de auto.
Trillen, niet voelbaar in het stuur
Trillen, niet voelbaar in het stuur
Blinde BMW-eigenaar (ik laat me rijden)
G30 540I xDrive High Executive M-Sport, karbonschwarz, 2018
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984
Exen:
F10 535I Luxury Line 2014
Saab 9-3 Coupé 2.0 T S automaat 1999
Saab 9-5 Aero Automaat 2007
G30 540I xDrive High Executive M-Sport, karbonschwarz, 2018
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984
Exen:
F10 535I Luxury Line 2014
Saab 9-3 Coupé 2.0 T S automaat 1999
Saab 9-5 Aero Automaat 2007
Re: Trillen, niet voelbaar in het stuur
Ik had bij mijn 528i een tijdje terug iets soortgelijks. Het idee was dat het de achterremmen waren en aangezien deze al vrij ver heen waren zijn deze vervangen, maar helaas was het niet weg. Na vervangen van de schijven en blokken voor was het weg.
Mocht dit het geval zijn, laat dan ook gelijk de draagarmen controleren of er niet teveel speling op zit anders kun je na een paar maanden de boel weer loshalen om deze ook te vervangen. Dat is bij mij gebeurd bij ongeveer 175.000km.
Succes.
Mocht dit het geval zijn, laat dan ook gelijk de draagarmen controleren of er niet teveel speling op zit anders kun je na een paar maanden de boel weer loshalen om deze ook te vervangen. Dat is bij mij gebeurd bij ongeveer 175.000km.
Succes.
Re: Trillen, niet voelbaar in het stuur
Bedankt voor je reactie. Schijven voor zijn in mei vervangen. Hij staat nu bijna op 122000 km. dus ik mag toch hopen dat het de draagarmen niet zijn. Maar ik houd 'm wel in mijn achterhoofd.
Blinde BMW-eigenaar (ik laat me rijden)
G30 540I xDrive High Executive M-Sport, karbonschwarz, 2018
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984
Exen:
F10 535I Luxury Line 2014
Saab 9-3 Coupé 2.0 T S automaat 1999
Saab 9-5 Aero Automaat 2007
G30 540I xDrive High Executive M-Sport, karbonschwarz, 2018
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984
Exen:
F10 535I Luxury Line 2014
Saab 9-3 Coupé 2.0 T S automaat 1999
Saab 9-5 Aero Automaat 2007
Re: Trillen, niet voelbaar in het stuur
Heb hetzelfde, het beste voelbaar tussen 120 - 140 vanaf 150km/h per uur is het weg. Als je googled kom het zeker vaker voor. Afbreuk doet het zeker, ik heb me 1200km enkele reis geirriteerd aan het trillen naar frankrijk op vakantie. Het verschil met jou is dat het bij mij volgens mij niet merkbaarder wordt bij stevig remmen. Maar dat kan ik nu niet met zekerheid testen want heb sinds enkele weken kromme remschijven, nu trilt het zeker tijdens het remmen
Ik voel het in de zitting van de stoel, en bijvoorbeeld de hoofdsteun van pasagierstoel en een opengeklapte zonneklep zie ik vibreren.
Wat ik al heb geprobeerd:
- schijven rondom vervangen (en gemonteerd volgens de letters van de wet helaas toch krom getrokken op zeer korte tijd maar staat los van het trillen tijden rijden)
- andere banden conti, vredestein en de volgende worden michelins.
- meerdere keren rondom laten balanceren, bij verschillende bedrijven.
- wielnaven gecontroleerd met meetklok zowel met als zonder schijven.
- velgen gecontroleerd met meetklok
-schokdempers gecontroleerd.
- onlangs enkele draagarmrubbers voorzijde vervangen, ga binnen enkele maanden alles rondom vervangen, maar dit kwam eigenlijk voort uit trillende remmen.
Na de draagarmrubbers ga ik de cardanas controleren en balanceren. Hier heb ik ook al meerdere keren over gelezen dat dit een mogelijk probleem kan zijn. (Ook hier op het forum is er een topic over ergens d8 ik).
De banden/velgen zijn in mijn geval uitgesloten. Bij mij is er ook geen verschil in het trillen of ik 1 of meerdere versnelling terugschakel. Dus motor en versnellingsbak lijken het ook niet.
En andere suggesties zijn welkom!......
Ik voel het in de zitting van de stoel, en bijvoorbeeld de hoofdsteun van pasagierstoel en een opengeklapte zonneklep zie ik vibreren.
Wat ik al heb geprobeerd:
- schijven rondom vervangen (en gemonteerd volgens de letters van de wet helaas toch krom getrokken op zeer korte tijd maar staat los van het trillen tijden rijden)
- andere banden conti, vredestein en de volgende worden michelins.
- meerdere keren rondom laten balanceren, bij verschillende bedrijven.
- wielnaven gecontroleerd met meetklok zowel met als zonder schijven.
- velgen gecontroleerd met meetklok
-schokdempers gecontroleerd.
- onlangs enkele draagarmrubbers voorzijde vervangen, ga binnen enkele maanden alles rondom vervangen, maar dit kwam eigenlijk voort uit trillende remmen.
Na de draagarmrubbers ga ik de cardanas controleren en balanceren. Hier heb ik ook al meerdere keren over gelezen dat dit een mogelijk probleem kan zijn. (Ook hier op het forum is er een topic over ergens d8 ik).
De banden/velgen zijn in mijn geval uitgesloten. Bij mij is er ook geen verschil in het trillen of ik 1 of meerdere versnelling terugschakel. Dus motor en versnellingsbak lijken het ook niet.
En andere suggesties zijn welkom!......
Re: Trillen, niet voelbaar in het stuur
Met een beetje geluk komt het bij jou alleen door het cuppen. Zeker omdat je aangeeft dat het bij het remmen erger wordt.
Als is mijn eigen ervaring bij verschillende auto's dat het cuppen alleen hoorbaar is. En bij remmen nog duidelijker hoorbaar, maar voelbaar....? Ik weet niet of iemand daar ervaring mee heeft.
Ik heb nu vredestein banden, deze zijn door het blokprofiel ook wel erg gevoelig voor cuppen, maar ik heb ze elke 7000 a 8000km kruiselings gewisseld om dit tegen te gaan. (En nee dat ga ik nooooit meer doen, daarom voor mij de volgende keer een band zonder blokprofiel)
Re: Trillen, niet voelbaar in het stuur
Kleine update:
Twee keer langs geweest bij de bandenman. Eerste keer de hele remmerij uit elkaar gehad en randjes van remschijven afgeschuurd. Hielp niet. Vervolgens krachtvariatie laten meten. Wat er toen precies gebeurd is weet ik nog niet helemaal maar sindsdien is het trillen tijdens het rijden vrijwel weg, trilt alleen nog wel flink tijdens remmen. Bij echt doortrappen is het trillen weg, bij iets minder stevig remmen trilt hij fors, op hoge snelheid. Wat ook gek is: op nat wegdek trilde hij bij het rijden sowieso al nauwelijks, hoe warmer het was, hoe erger het werd.
Auto krijgt volgende week een beurt en dan verder zoeken.
Twee keer langs geweest bij de bandenman. Eerste keer de hele remmerij uit elkaar gehad en randjes van remschijven afgeschuurd. Hielp niet. Vervolgens krachtvariatie laten meten. Wat er toen precies gebeurd is weet ik nog niet helemaal maar sindsdien is het trillen tijdens het rijden vrijwel weg, trilt alleen nog wel flink tijdens remmen. Bij echt doortrappen is het trillen weg, bij iets minder stevig remmen trilt hij fors, op hoge snelheid. Wat ook gek is: op nat wegdek trilde hij bij het rijden sowieso al nauwelijks, hoe warmer het was, hoe erger het werd.
Auto krijgt volgende week een beurt en dan verder zoeken.
Blinde BMW-eigenaar (ik laat me rijden)
G30 540I xDrive High Executive M-Sport, karbonschwarz, 2018
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984
Exen:
F10 535I Luxury Line 2014
Saab 9-3 Coupé 2.0 T S automaat 1999
Saab 9-5 Aero Automaat 2007
G30 540I xDrive High Executive M-Sport, karbonschwarz, 2018
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984
Exen:
F10 535I Luxury Line 2014
Saab 9-3 Coupé 2.0 T S automaat 1999
Saab 9-5 Aero Automaat 2007