F10 M5 eerste beperkte kennismaking

Specifieke vragen of gewoon praten over het F10 / F11 ///M5 model.
a90
Berichten: 569
Lid geworden op: 23 jul 2010, 20:45

Re: F10 M5 eerste beperkte kennismaking

Bericht door a90 » 11 jan 2012, 20:15

Zo, vandaag een stuk gereden met de nieuwe F10 M5. :)

Het zijn een beetje gemengde gevoelens wat ik er aan over heb gehouden. De auto voelt namelijk zo goed aan dat ik wel kan stellen dat het lijkt of zowat alles beter is geworden maar aan de andere kant ontbreekt er wat 'sportwagen' emotie. Het is eigenlijk nog meer een supersnelle sedan geworden.

- Hij schakelt echt wel veel beter en sneller dan de SMG. Je kunt hem gewoon op de D stand rijden Dit is echt een vooruitgang en het lompe, rauwe is er vanaf.
- De auto zelf voelt wat lichtvoetiger aan (hoewel die zwaarder is) Het gevoel is of je in een kleinere auto zit dan de E60
- Ik had wel eerder gereden in de F10 maar het niveau is weer een stukje omhoog qua afbouw en interieur. Geen kraakjes, bonken of rammelen meer, helemaal nergens nooit.
- Het motorvermogen is heerlijk en hoewel je het verschil in pk's nou niet echt merkt (+10 %) heb je veel meer koppel en dat merk je wel.
- Je rijdt ook ongemerkt veel sneller, juist ook omdat er zoveel koppel is en de auto zo stil is.
- Het onderstel is een stuk beter, minder stoten en bokken ondanks de 20" wielen waarop hij stond. De banden (Michelin Super Sport) voelen geweldig aan. Jammer dat ze niet de bandenmaat voeren voor de E60.
- ik vind het nog meer een 'gewone' snelle sedan geworden. Minder beleving dan de V10 waarbij je echt het idee hebt dat er heel wat gebeurd, alles gaat soepeler en eenvoudiger en met minder 'heftig' gedrag.
-Waar je met de V10 het idee had dat je steeds meer versnelde (wat ook zo is gelet op de koppelkrome) gaat de nieuwe M5 er vanaf het eerste moment al snel er vandoor. Je mist de ervaring wel van het geleidelijk versnellen. Het is net een snelle diesel qua koppel na na de 6500 toeren raakt de fut er snel uit.
- Het geluid is echt heel anders. De v8 klinkt wat roffelig en rommelig. Soms een plof uit de uitlaat. De V10 heeft hier veruit mijn voorkeur. Die heeft meer beleving en emotie, lompere en brutere kracht. (zo klinkt het dan)
- Het interieur en instrumentarium is subliem. Hoewel mijn auto van de laatste generatie E60 is met de 'nieuwe nav' had deze auto grootbeeld nav in de nieuwe stijl en dat is nog weer beter. Ook de HUD is beter al heb ik het idee dat ik te hoog in mijn stoel zat omdat ik soms de bovenkant niet kon zien.
- Ook de rest van de instrumenten (richtingaanwijzer, knopjes etc) voelen erg goed (beter) aan.
- Tegenvaller vond ik dat in de standaard HUD weergave nog steeds niet zichtbaar is in welke versnelling je zit. Maar goed dat is geneuzel in de marge.

Conclusie; dit is voor mij eigenlijk nog meer mijn auto. Hoewel het sportwagengevoel minder is vind ik dat persoonlijk niet zo erg. Wat er voor terugkomt is de enorm snelle sedan die onder alle omstandigheden beter aanvoelt, beter schakelt en algeheel een uitmuntend rijgedrag kent.

Eigenlijk ben ik nog helemaal niet aan de beurt voor een andere auto maar ik kon het toch niet nalaten om een offerte te vragen ;) Wie weet hoe een koe een haas vangt.
F10 M5, E88 125i, E70 3.0d, R1150r


Gebruikersavatar
bkw38
Berichten: 713
Lid geworden op: 19 apr 2010, 17:40

Re: F10 M5 eerste beperkte kennismaking

Bericht door bkw38 » 12 jan 2012, 13:28

:amen:
E60 530D

Gebruikersavatar
bkw38
Berichten: 713
Lid geworden op: 19 apr 2010, 17:40

Re: F10 M5 eerste beperkte kennismaking

Bericht door bkw38 » 12 jan 2012, 19:16

Je hebt vast wel foto's gemaakt? :amen:
E60 530D

a90
Berichten: 569
Lid geworden op: 23 jul 2010, 20:45

Re: F10 M5 eerste beperkte kennismaking

Bericht door a90 » 12 jan 2012, 20:54

Nou, eentje dan snel door het raam

Afbeelding
F10 M5, E88 125i, E70 3.0d, R1150r

Gebruikersavatar
Quadrantz
Berichten: 3145
Lid geworden op: 29 mei 2011, 18:57
Locatie: Waddinxveen

Re: F10 M5 eerste beperkte kennismaking

Bericht door Quadrantz » 12 jan 2012, 21:09

Nice!! We want more, we want more!!! :gekdoen: (ok laat ik voor mezelf spreken: I WANT MORE :))

Gebruikersavatar
bkw38
Berichten: 713
Lid geworden op: 19 apr 2010, 17:40

Re: F10 M5 eerste beperkte kennismaking

Bericht door bkw38 » 13 jan 2012, 10:06

Op de een of andere manier vind ik je e60 veel mooier...
E60 530D

Gebruikersavatar
Tourer
Berichten: 222
Lid geworden op: 14 nov 2011, 10:48

Re: F10 M5 eerste beperkte kennismaking

Bericht door Tourer » 06 jul 2012, 12:47

Wat een interieur!!! :duimen: Hout in een M5 :duimen: ... jammer van de lak kleur...
Buitenkant... Tja ik moest aan de E60 ook heel lang wennen, deze is minder extreem, maar ook saaier. Van voor vind ik het net een 7 serie met die hoge neus en wat stompere voorkant. Van de zijkant heeft ie wat weg van een 3 serie en van achteren zou het een 3 of nieuwe 7 kunnen zijn.

Ideaal voor de mensen die wat meer 'undercover' knalhard willen blazen. Zag op youtube fimpje tussen de M5 E60 en deze. Weet niet of het opzettelijk ging maar de E60 werd afgedroogd. Misschien kwam het doordat het vanaf zo'n 80 kmh ging, daar heeft de nieuwe door zijn koppel flink voordeel.

Qua harde cijfers is dit de absolute top van het moment, het interieur is super, maar qua looks zijn de E39 en E60 toch een heel stuk mooier vind ik. Misschien moet ik hieraan ook een jaar of meer wennen om hem erg mooi te gaan vinden, maar ik betwijfel het.
Huidige: F11 535d M-sport APEC chipped 355PK / 740Nm
Vorige: E61 530dA M-tech PPE chipped 260PK / 583Nm

Gebruikersavatar
Tourer
Berichten: 222
Lid geworden op: 14 nov 2011, 10:48

Re: F10 M5 eerste beperkte kennismaking

Bericht door Tourer » 20 jul 2012, 12:47

kijk ik net nog een keer naar dat interieur (erg mooi) valt me ineens onder de snelheidsmeter een actieradiusmeter op: houdt op bij 600 kilometer. Haha weet je in ieder geval hoe ver je maximaal ooit zou kunnen komen met je 80 liter. :leip: . Die 1:7,5 max is toch ff slikken t.o.v. de 1:17,2 die bij de M550d bij buitenwegverbruik staat... Zag dat een M5 op 0-100 maar slechts 0,3 sec. (4,4 vs. 4,7!!) sneller is... EEN DIESEL?! :s Moet niet gekker worden...
Huidige: F11 535d M-sport APEC chipped 355PK / 740Nm
Vorige: E61 530dA M-tech PPE chipped 260PK / 583Nm

Gebruikersavatar
RSRay
Berichten: 195
Lid geworden op: 20 okt 2008, 17:54

Re: F10 M5 eerste beperkte kennismaking

Bericht door RSRay » 05 okt 2012, 15:26

Vorige week was de lang geplande kennismaking met de nieuwe M5 voor mij dan ook een feit.
Ik herken je ervaringen: absoluut minder hardcore dan de vorige M5 !
En daar zit 'm wat mij betreft het grote voordeel van deze M5

De auto was in de comfortmode niet duidelijk onrustiger dan mijn 550i, je merkt niet meteen dat je met zo'n powersedan op pad bent. Een dag is natuurlijk te kort, qua sportmodus heb ik dan ook alleen de sportplusstand via de M1 toets op het stuurwiel beproefd, dat gaf wel dat TopGear gevoel.
De auto lijkt wakker te worden, het beest komt los ...
Het HUD is duidelijk verbeterd, hoewel ik het lastig af te lezen vond (totdat ik de stoel flink hoger had gezet).
En klinken, dat doet ie wat mij betreft opvallend genoeg.
De benzineconsumptie viel me ook niet tegen, zo tegen de 1:8
En dat met de rechtervoet toch aardig in de aanslag.

Al met al is deze M5 me zo goed bevallen, dat het niet onwaarschijnlijk is, dat dit mijn volgende Funfer wordt.

Gebruikersavatar
boink
Berichten: 229
Lid geworden op: 09 jan 2012, 22:33
Locatie: Delft

Re: F10 M5 eerste beperkte kennismaking

Bericht door boink » 09 okt 2012, 13:44

Ik mocht begin van het jaar ook een tweetal dagen in de M5 F10 rijden. Ten opzicht van de V10 is het qua beleving niet minder geworden. Het geluid is misschien anders maar niet minder aanwezig, want wat klinkt die lekker! HEt interieur is natuurlijk top en daar valt weinig over te klagen.

Het vergelijk met een sportwagen hier snap ik niet helemaal, het is immers toch een sedan en geen Ferrari, Jaguar XK o.i.d.. Met alle vermogen vier personen en een hoop bagage meesleuren en toch als eerste wegzijn bij het stoplicht. Heerlijk toch.

http://www.youtube.com/watch?v=bXxPBIUuae4

Gebruikersavatar
nailed
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 aug 2011, 13:15
Locatie: Zuidlaren

Re: F10 M5 eerste beperkte kennismaking

Bericht door nailed » 15 okt 2012, 11:37

Hoop ook nog eens in een :///m: 5 te mogen rijden wat een bak zeg! :roll:
E46 316I Blackline '04

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F10 / F11) ///M5”