F11 luchtveer vervangen
F11 luchtveer vervangen
Tijdsduur: circa 40 minuten
Benodigheden: Nieuwe luchtveer + extra knelkoppeling voor aan de compressor zijde
Speciaal gereedschap: Geen
- Verwijder het wiel aan de kant welke veer vervangen dient te worden
- Verwijder de de plastic kap onder de achterbumper welke vastzit met de kunstof clips
- Verwijder de plastic beschermkap van de compressor (4x sleutel 10)
Compressor + ventielblok zichtbaar onder auto na verwijderen plastic kappen.
- Koppel de luchtslang af van de kant welke je vervangen moet. (rood links, blauw rechts)
- De veer loopt nu van druk, nu kan je de veer loskoppelen van de ophanging door de plastic clips wat in te duwen.
bevestiging van de veer aan de wielophanging
- Indien de druk er af is de veer zo klein mogelijk samen duwen onder de auto.
- Door de veer een kwart slag te draaien komt hij los van de carrosserie.
- Maak de luchtslang los van de veer (sleutel 10) en verwijder de stofkap.
- Zet de zwarte kunstof binnenring over in de nieuwe veer.
Kunstof binnenring los wippen met een schroevendraaier en in de nieuwe veer plaatsen.
- Snijd de oude knelkoppelingen netjes los met een scherp stanlymes
- Plaats een nieuwe koppeling aan het ventielblok
- Indien nodig de luchtslang terug door de stofhoes steken en de slang met nieuwe knelkoppeling netjes in de nieuwe veer monteren.
- Stofkap netjes bevestigen
- Nu is het handig als je met z'n 2-en bent.... Zet wat luchtdruk op de veer met de compressor aan het losgekoppelde slangetje bij het ventielblok.
- De andere persoon houd de veer wat op druk met z'n handen.
- Nu er een lichte overdruk op de veer staat kan de koppeling worden gecontroleerd op lekkage door af te zepen met lekspray of zeepsop. (door de kleine diameter van de luchtslang duurt het enige tijd voor er geen druk meer op staat dus dat is al handig)
- Indien oke, bevestig de veer aan de carrosserie door hem een kwartslag te verdraaien.
- Zet nog wat extra druk op de veer zodat hij uitveert om hem aan de wielophanging te bevestigen.
- Zorg voor een lichte overdruk en koppel de slang aan het ventielblok aan en controleer op lekkage.
- Indien oke, beschermkappen terug plaatsen + wiel aanbrengen.
Benodigheden: Nieuwe luchtveer + extra knelkoppeling voor aan de compressor zijde
Speciaal gereedschap: Geen
- Verwijder het wiel aan de kant welke veer vervangen dient te worden
- Verwijder de de plastic kap onder de achterbumper welke vastzit met de kunstof clips
- Verwijder de plastic beschermkap van de compressor (4x sleutel 10)
Compressor + ventielblok zichtbaar onder auto na verwijderen plastic kappen.
- Koppel de luchtslang af van de kant welke je vervangen moet. (rood links, blauw rechts)
- De veer loopt nu van druk, nu kan je de veer loskoppelen van de ophanging door de plastic clips wat in te duwen.
bevestiging van de veer aan de wielophanging
- Indien de druk er af is de veer zo klein mogelijk samen duwen onder de auto.
- Door de veer een kwart slag te draaien komt hij los van de carrosserie.
- Maak de luchtslang los van de veer (sleutel 10) en verwijder de stofkap.
- Zet de zwarte kunstof binnenring over in de nieuwe veer.
Kunstof binnenring los wippen met een schroevendraaier en in de nieuwe veer plaatsen.
- Snijd de oude knelkoppelingen netjes los met een scherp stanlymes
- Plaats een nieuwe koppeling aan het ventielblok
- Indien nodig de luchtslang terug door de stofhoes steken en de slang met nieuwe knelkoppeling netjes in de nieuwe veer monteren.
- Stofkap netjes bevestigen
- Nu is het handig als je met z'n 2-en bent.... Zet wat luchtdruk op de veer met de compressor aan het losgekoppelde slangetje bij het ventielblok.
- De andere persoon houd de veer wat op druk met z'n handen.
- Nu er een lichte overdruk op de veer staat kan de koppeling worden gecontroleerd op lekkage door af te zepen met lekspray of zeepsop. (door de kleine diameter van de luchtslang duurt het enige tijd voor er geen druk meer op staat dus dat is al handig)
- Indien oke, bevestig de veer aan de carrosserie door hem een kwartslag te verdraaien.
- Zet nog wat extra druk op de veer zodat hij uitveert om hem aan de wielophanging te bevestigen.
- Zorg voor een lichte overdruk en koppel de slang aan het ventielblok aan en controleer op lekkage.
- Indien oke, beschermkappen terug plaatsen + wiel aanbrengen.
Laatst gewijzigd door m.h. op 31 okt 2019, 17:58, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: F11 luchtveer vervangen
Goeie diy!
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: F11 luchtveer vervangen
Mooie uitleg. Ik heb nog een vraag, bij mijn vorige e61 heb ik ook beide balgen vv, maar had ik geen koppelingen nodig. Bij de f11 wel?. Ik zie dat de prijzen enorm variëren van deze balgen. Van meer dan 200 euro per stuk, tot 50 euro per stuk bij ali. Welke heb jij gekocht?
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i
Re: F11 luchtveer vervangen
Ik heb een airsus genomen, vond het prijsverschil met de arnott veel te groot. En uiteindelijk stelt het qua werk niet veel voor, dus mocht het nodig zijn vervang ik ze binnen enkele jaren wel weer een keer.
Bij de airsus zat er 1 koppeling bij, ik ben toch blij dat ik de koppeling aan de compressor zijde ook heb vernieuwd gezien de staat waarin de o-ring verkeerde.
Er zijn ook manieren om de veer te verwijderen door het slangetje aan de compressorzijde te laten zitten. Alleen ik vind het een nadeel dat je dan nooit de koppeling op de veer hebt kunnen controleren op lekkage. Aangezien deze van boven zit.
Bij de airsus zat er 1 koppeling bij, ik ben toch blij dat ik de koppeling aan de compressor zijde ook heb vernieuwd gezien de staat waarin de o-ring verkeerde.
Er zijn ook manieren om de veer te verwijderen door het slangetje aan de compressorzijde te laten zitten. Alleen ik vind het een nadeel dat je dan nooit de koppeling op de veer hebt kunnen controleren op lekkage. Aangezien deze van boven zit.