Ombouw van Navi Busines naar een Navi Pro

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
Gebruikersavatar
avdakker
Berichten: 1537
Lid geworden op: 01 jul 2013, 13:55
Locatie: Best

Ombouw van Navi Busines naar een Navi Pro

Bericht door avdakker » 11 mei 2015, 15:36

Aangezien ik me aan het orienteren ben op de F11 markt en al eens een ombouw gedaan heb voor mijn E61 kwam ik op de volgende link:

http://f10.5post.com/forums/showthread.php?t=809788

Deze geeft een volledige ombouw naar de prof. versie voor een F10/F11. Wellicht dat meerdere leden hier iets aan hebben?
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM

Gebruikersavatar
avdakker
Berichten: 1537
Lid geworden op: 01 jul 2013, 13:55
Locatie: Best

Re: Ombouw van Navi Busines naar een Navi Pro

Bericht door avdakker » 14 jul 2015, 09:07

Even een antwoord op het verwerken van deze unit aangezien ik nu de unit er in heb zitten. Het is echt redelijk eenvoudig om deze ombouw te doen in de F series.
Een USB poort is bij de Business al aanwezig in het dashboard kastje.
Een nieuw type controller is bij de Business ook al aanwezig (controller met cd/radio/navi knoppen)
ik ga er dus even van uit dat je al navigatie hebt op je oude unit.

Wat je dan nog nodig hebt is het volgende:
Main CIC unit met HDD
Scherm voor CIC prof.

De ombouw gaat als volgt:
Dashboardkastje openen, en dan voorzichtig de sierlijst op je dash naar voren trekken. De luchtroosters in het midden komen mee. Haal de stekkers los van je startknop en alarmknop zodat de sierlijst los is. Leg deze voorzichtig aan de kant.

Middels 2 torx schroefjes zit je scherm vast. Schroef deze los en haal je scherm er uit. Kabeltjes los halen en het nieuwe scherm weer inbouwen. Dit heeft verder geen wijzigingen.

Nu moeten we de mainunit vervangen. Maak de 2 torx schroefjes los van je clima paneel. Trek nu voorzichtig het paneel naar voren aan de boven en onderkant tot deze los is.
Stekkers even los halen en dan het paneel aan de kant leggen.

De oude unit zit vast met 2 torx schroefjes. Even los schroeven en dan de unit voorzichtig naar voren trekken. Achterop de unit zitten diverse stekkers, haal deze los en leg de oude unit opzij.
De nieuw unit heeft een emulator nodig om te kunnen functioneren. Wellicht kan het ook met coderen, maar deze optie werkt echter altijd en zonder problemen.
De emulator kost je een 350 euro op Ebay. Het moet een emulator zijn die geschikt is voor MOST kabel.
De emulator zelf aanbrengen is ook erg eenvoudig. Kwestie van de MOST kabel uit je quadlock halen en die in de connector van de emulator duwen. De kabel van de emulator duw je dan in je quadlock. De plus en min pak je gewoon van je quadlock. (wel de dikste voeding nemen)

De emulator kun je achterin je dashboard vastschroeven of wegleggen met dubbelzijdige tape. Plaats alle kabels in je nieuwe unit en duw deze in de slede. Met 2 extra schroefjes kun je dan de unit op 4 punten vastschroeven. Heb je er maar 2 dan raad ik je aan om de boel kruislings aan te draaien. Dus eentje boven en eentje aan de andere zijde onder vastschroeven.

Nu je clima paneel terug aansluiten en plaatsen alsmede de sierlijst van je dashboard. Als het goed is werkt de unit nu al geheel met de wagen. Dus ook je navigatie en dvd kijken tijdens het rijden.
Wat je nog wel dient te laten doen is je auto laten programmeren. Ik bedoel hiermee dat je auto nog steeds denkt dat je een CIC business hebt. Tevens moeten alle opties die in je auto zitten ook in de CIC prof. geprogrammeerd worden.
Mocht je een VIN code van je unit nodig hebben of een FSC code moeten genereren voor een nieuwe kaart (die heb ik ook van 2015-2 beschikbaar) dan ik ik je daar wel mee helpen.

Voor vragen kun je me altijd een berichtje sturen of hier de vraag stellen. Mocht je hulp wensen met de ombouw, dan kan ik je daar ook wel mee helpen.
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM

Gebruikersavatar
jvdheuvel
Berichten: 237
Lid geworden op: 04 dec 2014, 06:34

Re: Ombouw van Navi Busines naar een Navi Pro

Bericht door jvdheuvel » 15 jul 2015, 16:30

Mooie beschrijving van de ombouw Anton! :duim:

Gebruikersavatar
avdakker
Berichten: 1537
Lid geworden op: 01 jul 2013, 13:55
Locatie: Best

Re: Ombouw van Navi Busines naar een Navi Pro

Bericht door avdakker » 16 jul 2015, 06:50

Je zou mijn omschrijving eens moeten bekijken in het E60 gedeelte met de ombouw daarvan. Dat is een 11 pagina tellend pdfje geworden :rolf:
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM

Gebruikersavatar
rob01
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 nov 2015, 12:35
Locatie: Roermond

Re: Ombouw van Navi Busines naar een Navi Pro

Bericht door rob01 » 22 nov 2015, 13:45

Ik heb nu ook navi professional dankzij de goede hulp van Anton en Ryan. Bedankt jongens. Ik ben er erg blij mee. :duimen:
BMW 525D 320 pk

remkow
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 apr 2014, 12:29

Re: Ombouw van Navi Busines naar een Navi Pro

Bericht door remkow » 22 nov 2015, 14:28

Heb in mijn auto CIC Business omgebouwd naar NBT Professional met de touch iDrive controller. Omvangrijk project maar zeker de moeite waard (NBT is erg snel).
BMW G31 540i xDrive M Performance - Showroom
BMW F11 520d Touring (11/2010) -verkocht

Gebruikersavatar
jvdheuvel
Berichten: 237
Lid geworden op: 04 dec 2014, 06:34

Re: Ombouw van Navi Busines naar een Navi Pro

Bericht door jvdheuvel » 22 nov 2015, 17:40

En werken dan ook alle functies remkow?

Gebruikersavatar
avdakker
Berichten: 1537
Lid geworden op: 01 jul 2013, 13:55
Locatie: Best

Re: Ombouw van Navi Busines naar een Navi Pro

Bericht door avdakker » 23 nov 2015, 08:37

Niet alles werkt bij een ombouw naar NBT. Dat is voor mij reden genoeg geweest om het bij de CIC prof te houden.

https://www.youtube.com/watch?v=daLPPuN2UgU
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM

remkow
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 apr 2014, 12:29

Re: Ombouw van Navi Busines naar een Navi Pro

Bericht door remkow » 21 jan 2016, 17:02

Die youtube link werkt met een zgn retrofit adapter waar inderdaad niet alles mee werkt. Bij mij werkt alles inclusief touch iDrive controller, handschriftherkenning ed. Kafas camera is mogelijk wel een probleem, hangt af van versie van de camera (bouwjaar auto). Ik heb er iig zeker geen spijt van, NBT is veeeel sneller!
BMW G31 540i xDrive M Performance - Showroom
BMW F11 520d Touring (11/2010) -verkocht

Gebruikersavatar
avdakker
Berichten: 1537
Lid geworden op: 01 jul 2013, 13:55
Locatie: Best

Re: Ombouw van Navi Busines naar een Navi Pro

Bericht door avdakker » 21 jan 2016, 22:15

Het zal best sneller zijn maar ik moet zeggen dat een CIC ook niet traag is. Immers, die werkt ook vanaf een HDD dus dat gaat ook prima. En ach, zo heb ik in de volgende bimmer nog wat nieuws over een 2 jaartjes.
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM

remkow
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 apr 2014, 12:29

Re: Ombouw van Navi Busines naar een Navi Pro

Bericht door remkow » 22 jan 2016, 08:04

Ja ik denk dat de ombouw naar groot scherm al een mooie stap vooruit is. Voor mij was de de overweging dat de hardware investering in NBT hardware niet veel meer was dan CIC professional.

Als je de ombouw naar CIC professional doet kan het ook zonder emulator, de truc is dan om met een shell script dummy fsc bestanden aan te maken
BMW G31 540i xDrive M Performance - Showroom
BMW F11 520d Touring (11/2010) -verkocht

Gebruikersavatar
avdakker
Berichten: 1537
Lid geworden op: 01 jul 2013, 13:55
Locatie: Best

Re: Ombouw van Navi Busines naar een Navi Pro

Bericht door avdakker » 22 jan 2016, 08:15

Tja, ik ben geen ITer, maar mocht ik nog een ombouw moeten doen voor iemand neem ik wel contact op met jouw. De Emulator kost hedendaags nog altijd een berg geld (zeg even 300 euro ofzo) dus tja. Of je mocht toevallig een keer een howto moeten willen schrijven voor de leden hier, dat zou ook gewaardeerd worden :duimen:
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM

remkow
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 apr 2014, 12:29

Re: Ombouw van Navi Busines naar een Navi Pro

Bericht door remkow » 26 jan 2016, 22:43

Het idee is als volgt: koppel een laptop via enet aan de auto (zelfde als e-sys).
De auto heeft 2 ip adressen, 1 voor obd, 1 voor de cic. Gebruik evt. een DHCP server om gemakkelijk achter de adressen te komen.

Je kunt met Telnet/FTP connecten naar de CIC, ik heb dit zelf nooit geprobeerd omdat mijn CIC al fsc's had en ik daarna naar NBT ben overgestapt. Ik heb ook deze login genoteerd: root met wachtwoord cic0803 of Hm83stN) afhankelijk van firmware versie.

De FSC's zitten in /mnt/HBpersistence/ maar dit is readonly gemount, eerst met remount readwrite mounten dus.
Maak dan lege files aan:
echo > /mnt/HBpersistence/00170001.swt
echo > /mnt/HBpersistence/00190001.swt
echo > /mnt/HBpersistence/001A0001.swt
echo > /mnt/HBpersistence/00180001.swt
echo > /mnt/HBpersistence/001B0001.swt
echo > /mnt/HBpersistence/00280005.swt

Maar na een reboot zijn deze weg, je moet dus een shell script maken dat bij reboot aangeroepen wordt en deze files aanmaakt...
BMW G31 540i xDrive M Performance - Showroom
BMW F11 520d Touring (11/2010) -verkocht

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) DIY: Do It Yourself”