olie verversen automaat F11 535i

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden

olie verversen automaat F11 535i

Berichtdoor goos » 28 mei 2018, 23:49

Automaat type 8HP45, na 142.000 km tijd om wat olie te verversen. Ik ga 2x de olie aftappen waardoor er uiteindelijk 75 % nieuwe olie in de bak komt. (totale inhoud ca 8,5 liter)
Vandaag de eerste keer afgetapt.
Wat heb ik gekocht: 10 liter olie, origineel ZF voor de 8 automaat.
Afbeelding
nieuw carter van ZF:
Afbeelding
En een olie pomp:
Afbeelding

De auto gisteravond op de banden brug gereden, belangrijk dat de auto waterpas staat, ivm het vullen.
Vanmorgen met koude bak begonnen, is het beste anders lukt de vul procedure niet. Omdat tijdens het vullen de olie van de bak (met draaiende motor) niet warmer mag worden als 50 graden.
Verwijder eerst de onderplaat(onder de motor kan blijven zitten)
verwijder hitteschild tussen uitlaat en bak (2 stuks dopje 10 mm)
Afbeelding
Nu eerst kijken of de vulplug wel los wil, ander kun je niet meer vullen.
gebruik inbus 8 mm.
Afbeelding
dan de vulplug losdraaien:
Afbeelding

Totaal is er 4,2 liter uitgelopen (aftap plug nr 10 inbus)
Ik ga nu proberen er 4,2 liter nieuwe olie erin te pompen, wel eerst aftapplug vast draaien (8 Nm)
Na ca 2,8 liter gevuld te hebben, begint de olie eruit te lopen.
Ik start de motor, hou hem op de rem. 10 sec naar de R, daarna in de drive, in manueel 10 sec in 1e, daarna 10 sec in 2e. dan weer terug in P. Nu 30 sec op 2000 toeren houden. Motor laten draaien en verder gaan met afvullen. Olie temp meet ik met een infrarood meter. Olie temp is opgelopen tot ca 35 graden. Nu kan ik de resterende 1,4 liter toevoegen. Olie loopt er nu net uit. afvul plug dicht geschroefd, olie temp (onderkant pan nu 44 graden) Klaar. volgende week 2e keer aftappen, maar nu ook de pan met filter vervangen. Ik had voor de wisseling geen klachten. erna gelukkig ook niet, merk geen verschil met schakelen. DE olie die eruit gelopen is wel wat bruiner, niet pikzwart. De nieuwe olie is overigens groen.
wordt vervolgd.

Zo net de olie voor de 2e keer eruitlaten lopen. Daarna olie pan er onderuit geschroefd
De airco afvoer drupte nog na, daarom zie je al die oplichtende puntjes in de oude olie pan.
Afbeelding
Wel zie je op de magneten een soort metaal slurry, geen deeltjes gevoeld.
Afbeelding
Totaal is er nu 4,6 liter uitgelopen. Nog even het verschil tussen de oude en de nieuwe olie.
Afbeelding
De megatronic is nu zichtbaar, contoleer of de olie ring uit de aanzuigleiding is gekomen, bij mij zat deze nog op de aanzuigbuis op de oliepan.
Afbeelding

Daarna het pakkingsvlak schoongemaakt en de nieuwe olie pan gemonteerd. Controleer eerst of de rubber pakking schoon is en goed gemonteerd zit. Nieuwe boutjes (ijzer) gebruikt, eerst ze allemaal handvast gedraaid. Daarna vanuit het midden kruislings vast gezet met 10 Nm.
Afbeelding

Olie vul plug eruit draaien en vullen (let op de onderzijde van de olie pan moet echt horizontaal staan, met waterpas gecontroleerd) Er gaat ca 3 liter in, dan begint de olie eruit te lopen. Motor gestart (olie temp is nu ca 25 °C), 10 sec in de R (voet gehele tijd op de rem houden) enzovoort, zie 1e keer vullen. Uiteindelijk krijg ik er weer 4,6 liter in. Olie temp opgelopen tot ca 48 graden. Klaar.
Afbeelding

Morgen maar even proefrijden en op lekkage controleren, als het goed is kan ik er weer 50.000 km tegenaan :)
F11 2010 535i
Avatar gebruiker
goos
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 03 maart 2011, 22:39

Re: olie verversen automaat F11 535i

Berichtdoor emiel23 » 19 sep 2018, 21:35

Interessant project!
Merk je al verschil, en heb je dit gedaan vanwege de kilometer stand, of omdat hij stroef werd met schakelen?
emiel23
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 04 apr 2011, 22:20

Re: olie verversen automaat F11 535i

Berichtdoor m.h. » 20 sep 2018, 11:53

Ik vind het ook interresant heb toch nog een paar vraagjes.

- waarom loopt de olie eruit tijdens het vullen na ca 3 litef? Alleen het carter is toch afgetapt? Dan zou dezelfde hoeveelheid er toch terug in moeten kunnen?

- wat is de reden van het starten van de motor en in verschillende versnellingen zetten?
m.h.
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 18 maart 2018, 07:10

Re: olie verversen automaat F11 535i

Berichtdoor malle pietje » 26 sep 2018, 11:57

Zoveel vragen! :0

Schakelen is om de olie door de hele bak te verspreiden. En da's waarschijnlijk ook de reden dat er meer uit komt dan er in eerste instantie in gaat.

Wat kosten olie en materiaal bij elkaar?
Avatar gebruiker
malle pietje
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 11 jan 2014, 20:08
Woonplaats: Soest

Re: olie verversen automaat F11 535i

Berichtdoor m.h. » 26 sep 2018, 18:17

Deze prijzen (excl BTW) heb ik een halfjaar geleden opgevraagd bij ZF, voor een 2.0 diesel (baktype 8HP45)
Carterpanset BMW € 79,80
Kleinmateriaal € 30,00 (2x O-ring, drukveer, geleidebus, bout, dichthuls en bout)
20ltr ZF lifeguard € 229.30

en hier nog een linkje met HOW-TO over de oliewissel van ZF https://www.zf.com/unitedkingdom/en_gb/ ... e_oil.html

Ik heb lang getwijfeld of ik voor een oliespoeling bij ZF zou gaan of zelf de olie zou vervangen en ik ben nu toch dankzij dit topic/ZF linkje overtuigd om het gewoon zelf te gaan doen.
m.h.
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 18 maart 2018, 07:10

Re: olie verversen automaat F11 535i

Berichtdoor Yor » 26 sep 2018, 21:27

Er zit ook nog vloeistof in de koppelomvormer, die gaat er niet uit met het carter leeg laten lopen.

Schakelen is idd om alle tandwielen, lagers etc van nieuwe olie te voorzien en daarmee alle lucht naar de oppervlakte te laten komen. Daarna afvullen tot vulgaatje.
Yor
 
Berichten: 698
Geregistreerd: 23 apr 2017, 21:49

Re: olie verversen automaat F11 535i

Berichtdoor ehombie » 26 sep 2018, 22:32

Staat idd ook nog op mijn to do list...wel is waar met een 6hp19 (e61). Kost me ongeveer 250-300 euro aan olie, filter en dichtings hulsen tbv brein. Spullen zijn wel te vinden bij duitse ebay met orginele ZF parts.
Een brug is wel handig dan....(anders zou ik het niet doen).

genoeg how to's te vinden...
Enkele literse flessen lifguard 8 zijn ook te krijgen...en maakt het nog wat goedkoper in dit geval..
E61 523i LCI
ehombie
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 25 nov 2016, 13:12
Woonplaats: Venlo

Re: olie verversen automaat F11 535i

Berichtdoor goos » 04 okt 2018, 21:48

Sorry voor mijn late reactie. 10 liter zf8 lifguard olie 121 euro ex btw en de pan met nieuwe bouten en pakking 80 euro ex btw. Om 2x te verversen heb je ca 10 liter nodig. Gekocht bij crv webshop te Veenendaal. Bij 2x veversen ca 75 % vd olie vervangen. Zonder risico's die op kunnen treden bij spoelen, bij deze km stand. Ik heb het verversen preventief gedaan. Nu nog geen verschil tussen voor en na het verversen(10d km verder). Schakelen redelijk goed, als koud dan van 1 naar 2 voel je de bak iets ruwer schakelen. Schakelen van 2 naar 3 is altijd iets minder perfect, weet niet waarom. Meestal merk je het niet, alleen als je er op gaat letten
F11 2010 535i
Avatar gebruiker
goos
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 03 maart 2011, 22:39

Re: olie verversen automaat F11 535i

Berichtdoor malle pietje » 07 okt 2018, 19:06

dank voor de info. Het staat nog steeds op mijn lijst. Onze 520d f11 heeft 244d gereden en het is hoog tijd voor de noodzakelijke verversing. Ik twijfel of ik weer terug ga naar zf die mijn e61 ook spoelde, maar destijds was ik 500 kwijt en naar ik begrijp is dat nu al tegen de 650. Met een ochtend werk en 250 kan materiaal kan het dus ook. Maar bij zf kan je iemand nog eens aanspreken als het niet goed is gegaan, en het blijft een gevoelig onderdeel. Twijfel dus nog een beetje.
Avatar gebruiker
malle pietje
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 11 jan 2014, 20:08
Woonplaats: Soest

Re: olie verversen automaat F11 535i

Berichtdoor m.h. » 13 okt 2018, 17:27

Vandaag ook de oliewissel uitgevoerd, nog even een paar opmerkingen welke ik anders heb gedaan.

- Ik had geen brug tot mijn beschikking dus de voorkant op de oprijbokken gereden en de achterkant omhoog gekrikt en as-steuntjes onder de draagarmen. Even met de waterpas op het oliecarter en de auto exact waterpas gezet.

- Ik had nu hetzelfde oliepompje als de topicstarter gebruikt, echter de volgende keer ga ik toch gewoon voor de Gardena gifspuit. Dat is toch nog een stuk makkelijker ipv het "semi-zeeppompje" wat ik nu heb gebruikt.

- Ik heb na de 1ste keer verversen van de olie een kleine 10km gereden en hierna de olie voor de 2de keer afgetapt afgetapt. De olietemperatuur was toen opgelopen tot 60 graden. Hierna heb de olie afgetapt, carterpan verwijderd en na 2 bakjes koffie is de temperatuur ver genoeg gedaald om de 2de keer de vulprocedure uit te voeren.

- Indien je een infrarood thermometer gebruikt let dan op dat de temperatuur van het carter circa 15°C koeler is als de werkelijke olie temperatuur.

Een klusje dat zeer goed te doen is en zeker niet moeilijk, ik ben ongeveer 2.5 uur bezig geweest
Ik had voor de wissel geen klachten, maar ik merk wel dat hij bij de lage versnellingen nog iets soepeler is geworden
m.h.
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 18 maart 2018, 07:10


Keer terug naar BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) DIY: Do It Yourself

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten