Stoeprandschade herstellen en velgen spuiten

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
Thijs_F11
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 okt 2020, 22:14

Stoeprandschade herstellen en velgen spuiten

Bericht door Thijs_F11 » 22 sep 2021, 14:56

Ik heb laatst een set velgen met stoeprandschade gekocht en in de afgelopen weken opgeknapt en gespoten. Hieronder een kleine how-to:

Ik heb de randen van de velgen eerst machinaal geschuurd met resp korrel 120 en 240, om ze daarna met de hand met korrel 300 verder zo glad en rond mogelijk af te werken. Vervolgens met aluminiumplamuur daar waar nodig de grovere stukken, putten en oneffenheden aangepakt en wederom met de hand opgeschuurd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna heb ik de velgen met de hand compleet nat geschuurd met korrel 1500, 2000 en 2500, ontvet en voorzien van een dubbele laag aluminium primer die ik tussendoor & daarna met korrel 2500 wederom nat heb opgeschuurd.

Afbeelding

Daarna alles opnieuw ontvet en afgelakt in de kleur 774 brilliant silber van Mercedes Benz en voorzien van een dubbele laag 2K blanke lak; als finishing touch heb ik laag een keramische glascoating (Gtechniq C5 wheel armour) aangebracht, zodat schoonhouden in de komende periode lekker makkelijk zal zijn.

Nieuwe naafkappen en M stickers om alles af te maken komen van AliExpres.

Afbeelding

Afbeelding

Naast het feit dat dit een leuke klus was om zelf te doen, ben ik erg tevreden met het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
F11 M Sport :///m:

www.glimgarage.nl

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Stoeprandschade herstellen en velgen spuiten

Bericht door ehombie » 22 sep 2021, 15:10

:duimen:

Ziet eruit als nieuw man...als ik eerlijk ben. chapeau!
voorzien van een dubbele laag 2K blanke lak
Hoeveel spuitbussen heb je gebruikt voor alle wielen of velg. en misschien welk merk?
keramische glascoating (Gtechniq C5 wheel armour)
zal ik misschien ook overwegen...

Ik wilde dit namelijk ook gaan doen komend voorjaar...als mijn winterbanden onder mijn wagen zitten. Bij mij begint onder de blanke lak te corroderen.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Thijs_F11
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 okt 2020, 22:14

Re: Stoeprandschade herstellen en velgen spuiten

Bericht door Thijs_F11 » 22 sep 2021, 15:30

bedankt, het resultaat viel mij ook niks tegen :)

Ik had voor 20 inchers genoeg aan 1 spuitbus op kleur en 1 spuitbus 2K blanke lak, waarbij ik de binnenkant van de velgen niet volledig in de lak heb gezet, maar alleen heb uitgewaaierd. Als de binnenkant niet meer schoon en glanzend is maakt me dat nl niet zoveel uit bij een daily driver. Ik heb de spuitbussen gekocht bij www.autolakopmaat.nl

De wheel armour is wat mij betreft echt een aanrader, voor een flesje van 30 ml betaal je 32 euro bij www.carclean.com en je kunt je velgen er twee keer mee behandelen. De beading en sheeting op de velgen is echt tóp, dus ik schat in dat ik met alleen de hogedrukreiniger een heel eind ga komen voor wat betreft het reinigen.

(Alhoewel eerlijk gezegd mijn velgen nooit echt vies worden, omdat ik ze tussendoor meestal met een vochtige doek afneem zonder de hele auto te wassen, dat gaat met deze coating helemaal supersnel en simpel.)

Wat met name van belang is dat je de tijd neemt en niet gaat lopen haasten / de lak te dik aanbrengt, dan krijg je het mooiste resultaat.
F11 M Sport :///m:

www.glimgarage.nl

mrbullmastiff
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 jan 2017, 21:19

Re: Stoeprandschade herstellen en velgen spuiten

Bericht door mrbullmastiff » 22 sep 2021, 21:41

Die zijn er heel netjes uit, lijkt een professionele reparatie.

Thijs_F11
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 okt 2020, 22:14

Re: Stoeprandschade herstellen en velgen spuiten

Bericht door Thijs_F11 » 23 sep 2021, 07:40

Thx! Ze zien er idd weer netjes uit, maar een professional zou nog wat meer puntjes op de i hebben gezet.

Als je aan de slag gaat met een spuitbus krijg je natuurlijk niet hetzelfde resultaat als wanneer je in een spuitcabine werkt of de velgen laat poedercoaten.
F11 M Sport :///m:

www.glimgarage.nl

Edward
Berichten: 1614
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: Stoeprandschade herstellen en velgen spuiten

Bericht door Edward » 23 sep 2021, 09:28

Doe je zoveel moeite… doe je de M emblemen met verkeerde kleurtinten op de velgen. Ik weet het, 95% ziet het niet, maar voor jezelf. Commentaar over de naafdoppen laat ik bewust achter. Die ervaringen zijn vaak persoonlijk en zo ontzettend wisselend ;) Ik zie zulke dingen vaak als ‘kers op de taart’. Maar… chapeau dat je de velgen zo hebt gekregen!

PS Oog voor detail staat niet gelijk aan mierenneuker. Vrij kortzichtig en eigenlijk vrij stom om dat te denken… en heb daar ook mijn mening over gegeven. Dat nette bericht is verwijderd door een geval… dus zet het hier alsnog even neer.
Laatst gewijzigd door Edward op 26 sep 2021, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Thijs_F11
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 okt 2020, 22:14

Re: Stoeprandschade herstellen en velgen spuiten

Bericht door Thijs_F11 » 23 sep 2021, 16:43

bedankt! sterker nog: ik denk dat 99,99% het niet zal zien. Maar gelukkig ben ik geen mierenne*ker en vind ik het alleen belangrijk wat ik zélf van mn auto vind, dus heb ik er totaal geen last van :duimen: :duimen:
F11 M Sport :///m:

www.glimgarage.nl

m.h.
Berichten: 885
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Stoeprandschade herstellen en velgen spuiten

Bericht door m.h. » 25 sep 2021, 17:54

Naafdoppen origineel van BMW zijn ook niet van de beste kwaliteit heb ik zelf al ondervonden.

Je hebt super net werk geleverd, top om het hier te laten zien mbv een DIY!

Thijs_F11
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 okt 2020, 22:14

Re: Stoeprandschade herstellen en velgen spuiten

Bericht door Thijs_F11 » 26 sep 2021, 09:50

m.h. schreef: 25 sep 2021, 17:54 top om het hier te laten zien mbv een DIY!
Dat is wat mij betreft ook het doel van een forum: ideeën bij elkaar opdoen en elkaar helpen met nuttige tips :duim:
F11 M Sport :///m:

www.glimgarage.nl

Vespaman
Berichten: 99
Lid geworden op: 24 dec 2018, 12:07

Re: Stoeprandschade herstellen en velgen spuiten

Bericht door Vespaman » 27 sep 2021, 13:37

m.h. schreef: 25 sep 2021, 17:54 Naafdoppen origineel van BMW zijn ook niet van de beste kwaliteit heb ik zelf al ondervonden.

Je hebt super net werk geleverd, top om het hier te laten zien mbv een DIY!
Heb een keer naafdoppen bij Ali besteld. Gewoon om te proberen.
Binnenkant exact dezelfde nummers etc als op de "originele". Kon geen verschil zien.
Plus dat de naafdoppen van Ali veel langer netjes bleven.

BMW laat zelf dat spul ook in China maken, vanwege de lage lonen...

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) DIY: Do It Yourself”