Review: 676 hifi Upgrade DSP versterker: MATCH UP 7BMW

Alles met betrekking tot iDrive, bluetooth, audio/video, iPod aansluitingen en navigatie.
Gebruikersavatar
BMW_17
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 aug 2016, 20:57

Review: 676 hifi Upgrade DSP versterker: MATCH UP 7BMW

Bericht door BMW_17 » 02 okt 2018, 20:18

Dit jaar is voor alle BMW's met de "676 hifi optie" een plug en play versterker uitgebracht met DSP. Ik heb deze optie in mijn 2014 vijf-serie touring. Deze 1290w versterker kan gewoon op de plaats van de huidige versterker komen en op de standaard stekkers worden aansloten. Een inbouw klusje van niets (volgens mij, ik heb het laten doen). DSP wil overigens zeggen dat de versterker achteraf met microfoons en op het gehoor per individuele speaker is na te stellen en te tunen.

De versterker kost 800 euro en het inbouwen en inregelen heb ik 250 voor betaald. Met name dat laatste luistert als je het mij vraagt nou. Voor het inregelen moet op de website van Audiotec fischer een software programma en een auto specifiek bestand worden gedownload. In mijn geval voor de F11. https://www.audiotec-fischer.de/en/matc ... rs/up-7bmw

Alles valt of staat daarna bij het juist inregelen. Dit is m.i. vanwege de gevoelige microfoons die je nodig hebt en de talloze instellingen die mogelijk zijn om na te regelen, vakwerk. Dit heb ik daarom laten doen door Bas van Concept4Cars in Ede.

Deze aanschaf was voor mij een gok, want veel reviews heb ik er niet kunnen vinden (het product is uit 2018). Is het mogelijk met de standaard boxen van de Hifi 676 optie, een (veel) betere geluidsbeleving te krijgen? Is dit een alternatief voor de relatief dure Gladen BoxMore DSP? De Match UP moet het immers doen met de standaard bmw boxen. Maar hiervan hoor ik steeds dat deze ook niet slecht zijn, er zijn al deurtweeters aanwezig en de subs onder de stoelen zijn al 20cm. Verder heeft de Match Up als voordeel dat deze een 7 kanaals DSP heeft, waardoor de achterboxen (in het plafond) ook zijn in te regelen.

De versterker zit er nu een halve week in en ik heb nu vier dagen verre ritten gemaakt en met diverse vrienden het hele muziek repertoire afgelopen, waaronder Tocata and Fugue in D minor, Massa Lemba van Afrijazzy, RAMMLIED van Rammstein, Dire straits Alchemy etc etc. en ik moet zeggen dat ik buitengewoon onder de indruk ben. Wat een werelds geluid! De instrumenten zijn helder, het geluid gebalanceerd, de bassen mooi vol en niet rommelig. Ik hoor voor het eerst de achterspeakers als dat in het nummer uit komt. Ik heb de gladen DSP set nooit beluisterd, maar mijn inschatting is dat deze upgrade op zijn minst de meest geweldige prijs kwaliteit verhouding heeft. Kortom een aanrader van mijn kant aan de audio liefhebber met een 676 systeem.

RobertinoB
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2018, 21:34

Re: Review: 676 hifi Upgrade DSP versterker: MATCH UP 7BMW

Bericht door RobertinoB » 04 okt 2018, 21:59

Bedankt voor je redelijk uitgebreide review.
Ben sinds een weekje eigenaar van een 520xd met de 676 optie en zit erg te twijfelen om de Match Up 7BMW aan te schaffen. Vind het huidig geluid echt te vlak, dof en niet dynamisch. Heb contact gehad met een partij die ook de Gladen Boxmore sets inbouwt en die gaf aan dat die niet echt te vergelijken is met de Match Up 7BMW.
Hij gaf aan dat die Gladen echt een veel beter geluid als eindresultaat had. Maar tja, wij van WC eend etc...

Zelf ben ik niet op zoek naar de beste oplossing, maar naar de beste qua prijs / kwaliteit. Heb de Match Up 7BMW op het Internet kunnen vinden voor 599,=. Voor dat bedrag hoef ik geen super fantastisch geluidssysteem te hebben, maar heb ik hopelijk wel iets dat veel beter is dan wat ik nu heb. Want het geluid nu is de auto echt niet waardig :-(

Zijn er andere mensen die eventueel ook ervaringen hebben met Gladen Boxmore en eventueel de Match Up 7BMW?
Hoor graag wat meer verhalen voordat ik de aanschaf waag ;-)

Gebruikersavatar
struikie
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 sep 2015, 18:43

Re: Review: 676 hifi Upgrade DSP versterker: MATCH UP 7BMW

Bericht door struikie » 05 okt 2018, 10:13

Klinkt idd als een erg interessante versterker upgrade!

Ik heb zelf de Gladen Extreme set met een Mosconi 120.4DSP (die ik al had uit een vorige auto)
gemonteerd(deuren goed gedempt) en ben daar iedere dag nog heel content mee!
De 120.4 stuurt het geheel semi-actief aan. Dat wil zeggen de mids en tweeters zitten op 2 kanalen
met een passief filter en de subs op 2 kanalen actief gefilterd in de versterker.

JW
| '07 E91 335d M sport | Wagner IC | Z-turbo.at turbo's | VVT tuned 385pk 740Nm met DPF|

Melf11
Berichten: 39
Lid geworden op: 08 mei 2018, 08:19

Re: Review: 676 hifi Upgrade DSP versterker: MATCH UP 7BMW

Bericht door Melf11 » 05 okt 2018, 11:54

Zeer interessant. In de gebruikshandleiding staat dat je een "car-specific sound setup" kunt downloaden van de fabrikant. Een file specifiek voor jouw type BMW. Deze file dien je vervolgens via een usb aansluiting op de versterker te installeren. Klaar is kees. Schijnbaar is er dan verder geen specifieke configuratie benodigd.

Gebruikersavatar
Marcel535i
Berichten: 233
Lid geworden op: 25 nov 2014, 22:58
Locatie: Eindhoven omg.

Re: Review: 676 hifi Upgrade DSP versterker: MATCH UP 7BMW

Bericht door Marcel535i » 06 okt 2018, 19:35

Komt me bekend voor !
Zie mijn post : viewtopic.php?f=541&t=50672
Dezelfde versterker met een ander "stickertje"
Ik ben ook zeer tevreden over deze versterker en heb hem zelf ingebouwd / zie bovenstaande post.
Ik heb in een latere fase ook de speakers vervangen door een ETON set en de deuren gedempt met "Silent coat"
Dan gaat het nog een stap vooruit.

viewtopic.php?f=541&t=52505

Jouw muziek keuze kan ik ook wel mee leven : probeer ook eens Black Sabbath oude werk daar zit veel dynamiek in, of ACDC van vinyl geript.
I was Born to Move Wild .... BMW

Gebruikersavatar
BMW_17
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 aug 2016, 20:57

Re: Review: 676 hifi Upgrade DSP versterker: MATCH UP 7BMW

Bericht door BMW_17 » 08 okt 2018, 08:11

Marcel535i schreef:Komt me bekend voor !
Jouw muziek keuze kan ik ook wel mee leven : probeer ook eens Black Sabbath oude werk daar zit veel dynamiek in, of ACDC van vinyl geript.
Dank voor de tips!

Jij bent volgens mij meer een doe-het-zelfer. Die versterker die jij hebt Marcel is in ieder geval van het zelfde merk. Ook 7 kanaals? Ik heb alles laten doen. Ook de dsp afstemming/inregeling, dat luistert volgens mij nauw omdat deze echt auto specifiek is in te regelen met de DSP en microfoons. Maar je kunt deze versterker ook voorladen met type specifieke instellingen die bij audio fischer te downloaden is. Ik waag mij even niet aan andere boxen. Denk dat de hele afstelling van de DSP dan opnieuw moet en het klinkt met de standaard boxen voor mij nu precies goed. Die Gladen dsp optie was mijn tweede keuze, en ben blij dat mijn 'budget' aanpak goed is uitgevallen vandaar mijn eerdere enthousiaste post, omdat er nog niet heel veel over te vinden was.

RobertinoB
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2018, 21:34

Re: Review: 676 hifi Upgrade DSP versterker: MATCH UP 7BMW

Bericht door RobertinoB » 08 okt 2018, 09:34

Heb toch ook maar de Match Up 7BMW besteld en ben van plan het zelf in te bouwen.
Was vooral op zoek naar het beste qua prijs/kwaliteit en denk (hoop) dat ik met de Match Up 7BMW een goede keus heb gemaakt.

Ben erg benieuwd...

Gebruikersavatar
BMW_17
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 aug 2016, 20:57

Re: Review: 676 hifi Upgrade DSP versterker: MATCH UP 7BMW

Bericht door BMW_17 » 08 okt 2018, 15:20

Laat het hier weten @RobertinoB, en als je een F11 hebt ben je uitgenodigd even in Utrecht te komen luisteren of er verschil in zit (PM)

Gebruikersavatar
Marcel535i
Berichten: 233
Lid geworden op: 25 nov 2014, 22:58
Locatie: Eindhoven omg.

Re: Review: 676 hifi Upgrade DSP versterker: MATCH UP 7BMW

Bericht door Marcel535i » 09 okt 2018, 20:55

Marcel535i schreef:Komt me bekend voor !
Zie mijn post : viewtopic.php?f=541&t=50672
Dezelfde versterker met een ander "stickertje"
Ik zit er toch een beetje naast .... het is niet dezelfde versterker maar die van mij is een 9 kanalen versie. (PP-86DSP)
Ik heb zelf ook maar 7 kanalen in gebruik de overige 2 kanalen heb ik nog in reserve voor de sub-woofer.

Afregelen van de DSP vraagt wel kennis van zaken. Het komt neer op de delay van ieder speaker kanaal juist in te stellen en verder de frequentie karakteristiek met 'ruis' enigszins te corrigeren om resonanties te onderdrukken en de frequentie band in te stellen op de karakteristiek van de luidspreker zodat de resonantie frequentie van de speaker buiten de doorlaatband valt.

De standaard instellingen van de versterker die bij de BMW speakers af-fabriek horen waren bij ook al erg goed.

Lekker genieten van de muziek en evt. later verder upgraden....
I was Born to Move Wild .... BMW

RobertinoB
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2018, 21:34

Re: Review: 676 hifi Upgrade DSP versterker: MATCH UP 7BMW

Bericht door RobertinoB » 18 okt 2018, 20:55

Heb vandaag eindelijk tijd gehad om even snel de Match Up 7BMW te switchen en de default setting voor een Touring BMW te configureren.

Moet zeggen dat het geluid echt significant verbeterd is. Ook de bassen hebben veel meer diepte en detail. Echt super!

Enige wat me beetje opvalt is dat de front midden speaker voornamelijk gebruikt wordt voor de hoge tonen. Die is nu echt nadrukkelijk aanwezig in het geheel terwijl er hiervoor geen directe nadruk was waar het geluid vandaan kwam.

Zal nog een keer naar de DSP settings kijken of ik daar wat kan configureren hierover, maar ben nu al DIK tevreden met het nieuw geluid! Niet verwacht dat dit toch uit de bestaande speakers kon komen ;-)

Gebruikersavatar
Marcel535i
Berichten: 233
Lid geworden op: 25 nov 2014, 22:58
Locatie: Eindhoven omg.

Re: Review: 676 hifi Upgrade DSP versterker: MATCH UP 7BMW

Bericht door Marcel535i » 19 okt 2018, 19:41

RobertinoB schreef:
Enige wat me beetje opvalt is dat de front midden speaker voornamelijk gebruikt wordt voor de hoge tonen. Die is nu echt nadrukkelijk aanwezig in het geheel terwijl er hiervoor geen directe nadruk was waar het geluid vandaan kwam.
Die midden speaker heb ik ook een toontje lager laten zingen. Met het DSP programma kun je de gain terugschroeven zodat hij niet meer opvalt in het stereobeeld.
I was Born to Move Wild .... BMW

engels01
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mei 2008, 18:19

Re: Review: 676 hifi Upgrade DSP versterker: MATCH UP 7BMW

Bericht door engels01 » 21 jan 2019, 12:26

Beste Mede BMW rijders,

Krijg net een bericht dat vandaag de BMW MATCH UP 7BMW in de aanbieding is van 799,-- naar 599,--

https://www.nonsolospeakers.com/www.non ... =up%207bmw

Zelf heb ik deze ingebouwd (tja geinstalleerd) en deze is echt de moeite waard.
Verder laten inregelen door Bas bij https://www.concept4cars.nl/over-ons/ waardoor het geluid nog voller is dan met de standaard audio file van https://www.audiotec-fischer.de/en/matc ... rs/up-7bmw

Veel plezier ermee
Groeten,
Patrick

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Audio, navigatie en iDrive”