Afslaan Motor.

Vragen en antwoorden.
Gebruikersavatar
martin318
Berichten: 254
Lid geworden op: 10 mei 2011, 18:45
Locatie: Valthermond

Afslaan Motor.

Bericht door martin318 » 14 nov 2011, 11:15

Hoi allemaal.

Bij deze weer een vraag over mijn 1802 hoop dat jullie ideeën hebben.
Zoals jullie misschien wel weten heb ik nog geen A.P.K erop dus zo nu en dan rijd ik op en neer door de straat.
Nu deed ik dit afgelopen zaterdag ook en hij liep prima op gas dus een goede 2 km gereden denk ik toen reed ik richting mijn oprit om hem daar nog eventjes te laten lopen maar aangezien ik de koppeling nog niet gewend ben gaf ik wat meer gas dan nodig en toen sloeg die af dus de oprit opgerold en daarna startte die niet meer. Ook niet op benzine.

Ik de motorkap opendoen zag ik dat de verdamper helemaal bevroren leek en toen moest ik werken dus accu aan de lader gehangen want die was ook aardig leeg.
Nu wou ik hem vanmorgen weer starten eerst op benzine geprobeerd wou niet en uiteindelijk op gas weten te starten. De verdamper was nog niet bevroren. Dus lekker even laten lopen en ik denk even op en neer over de oprit maar toen reed ik vooruit en sloeg die weer af nadat ik gas gaf koppeling op liet komen, de koppeling weer intrapte en remde.
En nu is de verdamper ook weer bevroren en wil die ook niet op benzine starten.

Dus waar kan dit aan liggen ? Gewoon te koud en moet ik hem dan misschien zo snel mogelijk eerst op benzine laten lopen ?
Lucht in koppelingssysteem ? Of ik zat te denken aan het remsysteem wat op de een of andere manier iets verkeerds doet want volgens mij heb ik wel bij allebei de keren geremd. ???

Hoor erg graag iets terug.

Met vriendelijke groet,
Martin :)

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Afslaan Motor.

Bericht door dw70 » 14 nov 2011, 12:54

iets met de remmen.. ;)
terugslagklepje al gevonden? Lijkt erop dat hij blijft openstaan.

Maar over dat gas: ik neem aan dat je een oude gasinstallatie op de 02 hebt. Vroegah..kon je pas op gas overschakelen als je een gemiddelde snelheid reed. Liefst boven de pakembeet 80km/u. Dus bij 80 km/u overschakelen van benzine naar gas. Het koud (lees direkt) overschakelen van benzine naar gas gaf altijd trammelant.

Moderne gasinstallaties hebben dit niet meer.

Wat Judaz zegt: eerst fatsoenlijk op benzine draaien (rijdt er maar eens flink wat kilometers mee) en dan naar gas omschakelen op de old fashioned way.

Succ7
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Afslaan Motor.

Bericht door dw70 » 14 nov 2011, 13:10

Je hebt toch niet een verroeste binnenzijde van je tank? Autootje heeft toch heel lang stilgestaan martin.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Gebruikersavatar
martin318
Berichten: 254
Lid geworden op: 10 mei 2011, 18:45
Locatie: Valthermond

Re: Afslaan Motor.

Bericht door martin318 » 14 nov 2011, 13:19

Hoi Judaz en DW70. Bedankt voor de reacties !

Ik heb het terugslag klepje nog niet gevonden DW70 wou dit net gaan doen toen dit probleem zich voordeed maar zal eerst het koelwater eens checken wat Judaz zegt en dan het terugslagklepje eens zoeken.
Welke tank bedoel je DW70 ? De benzine tank zou best idd best wel eens een hele tijd kunnen leeg hebben gestaan en hoe controleer je dit ?? Want hij zit nu halfvol.
Ik zou hem ook graag op benzine laten warm lopen wist trouwens niet dat je het beste pas op sneheid over mag schakelen naar gas en hoe zit het dan als je even stopt ?
Hij loopt namelijk ook niet erg best op benzine als je het gas verder intrapt heb je geen vermogen meer en gaat ie amper harder rijden. En ik kan alleen maar kleine stukjes op en neer rijden in verband met de apk ik ben namelijk vrachtwagen chauffeur en kan mezelf niet het gedoe veroorloven mocht ik een ongeluk krijgen met deze auto zonder apk of dat ik word aangehouden. Het liefst zou ik er zo mee naar mijn werk rijden maarja dat is veel ste gevaarlijk.

Maar nogmaals bedankt voor de reacties en zal in ieder geval zo eens aan het onderzoeken gaan.

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Afslaan Motor.

Bericht door dw70 » 14 nov 2011, 13:39

de benzinetank natuurlijk martin. Die zou best eens helemaal verroest kunnen zijn. Hoe je dat controleert? Kijken met een zaklantaarn in de tank of met een flexibele camera.
Als dat zo is (stel dat) dan gaan je alle leidingen en carburateur dichtslippen. Met daarvoor het benzinefilter wat potdicht gaat zitten.
Geen wonder dat er geen acceleratie is.

Hoe bedoel je met als je even stopt? Het overschakelen moet rijdend gebeuren, niet in stilstand.
Als je bedoeld: ik stop terwijl ik op gas sta ingesteld, is dat niet erg. Dan kun je ook op gas blijven rijden hoor tot je gastank leeg is.

Zeer verstandig dat je niet gaat rondtoeren als je rijbewijs je broodwinning verzorgd.
Je hebt werk aan de winkel kerel.
Veul.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Gebruikersavatar
martin318
Berichten: 254
Lid geworden op: 10 mei 2011, 18:45
Locatie: Valthermond

Re: Afslaan Motor.

Bericht door martin318 » 14 nov 2011, 13:45

Okee dan zal ik er eens inkijken hoop niet dat dat het geval is. Ik bedoelde inderdaad als je stopt terwijl die op gas staat en dan weer verder rijd maar dat is dus geen probleem.

Dat ik werk aan de winkel heb is inderdaad wel duidelijk haha maarja daar is het ook een projectje voor.

Mvgr,
Martin

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Afslaan Motor.

Bericht door dw70 » 14 nov 2011, 14:00

wat ik meestal doe martin bij een beestje wat al heel lang niet meer gedraaid heeft (jaren niet meer gedraaid heeft):
-niet onnodig starten of laten draaien.
-alle vloeistoffen aflaten (rem,koel,olie eventueel versnellingsbak).
-hele goedkope vloeistoffen erin (mag best gamma zijn hoor, klinkt raar maar werkt prima) goed doorspoelen met deze goedkope vloeistoffen (zeker de remmen) en alles eraf halen na een pakembeet 100Km zonder krachtpatserij natuurlijk (dwz geen flinke toerentallen draaien).

Als alles eraf is: remmerij in orde maken (reviseren), preventief waterpomp vervangen en de auto een beurt geven (alle filters wisselen). Daarbij weer de juiste vloeistoffen erin inclusief antivries.

Mag je eens bekijken wat voor een zooi eruit komt na het spoelen. De goedkope olie spoelt alles schoon en je nieuwe olie kan zijn werk gaan doen.

Hoe zich pakkingen gaan gedragen na een lange stilstand zie je na verloop van tijd zelf wel of ze overleden zijn door uitdroging of niet.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Gebruikersavatar
martin318
Berichten: 254
Lid geworden op: 10 mei 2011, 18:45
Locatie: Valthermond

Re: Afslaan Motor.

Bericht door martin318 » 14 nov 2011, 14:43

Ja inderdaad goed idee DW70. Even over de radiator. Is het niet zo dat als je de dop bovenop de radiator losdraait dat ie bijna helemaal vol moet zitten met water ??
Ik heb trouwens een sterk vermoeden dat de benzine tank inderdaad vervuild is aangezien de vulslang voor deze tank kapot was dus ik zal de oude eigenaar eens mailen of die ook alles heeft schoongemaakt nadat hij de vulslang heeft gerepareerd.

Gebruikersavatar
martin318
Berichten: 254
Lid geworden op: 10 mei 2011, 18:45
Locatie: Valthermond

Re: Afslaan Motor.

Bericht door martin318 » 14 nov 2011, 15:33

Zover ik kan zien is de benzine tank van binnen nog goed. Kan natuurlijk maar een erg klein stukje zien van bovenaf heb even de vul slang eraf gehad. En hij hoeft natuurlijk niet helemaal van binnen verroest te zijn. Er zitten bij de motor ook doorzichtige leidinkjes op maar daar zie ik ook niks inzitten en het benzine filter lijkt mij ook goed of kun je dit zo niet zien ??

Ik zat eraan te denken om anders een jerrycan te vullen met nieuwe benzine en een slangetje erin hangen en bij de benzine pomp even aansluiten als er dan iets mis is met de tank en / of leidingen dan zou die het zo in een keer moeten doen toch ?

Mvgr,
Martin

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Afslaan Motor.

Bericht door dw70 » 14 nov 2011, 16:32

radiator: ja zo goed als tot bovenin. Er is wat ruimte over.
De vervuiling hoopt zich op in onderin de tank (zinkt altijd naar de bodem), benzinepomp, filter en carburateur. Je hoofdsproeier goed schoonmaken (c.q. schoonblazen).
Dat je geen rotzooi in de leiding ziet, wil niet zeggen dat het er niet is. Het kan zich ervoor en erna afgezet hebben op de aangewezen plekken.

Ik zou de pomp eraf halen en 2 jerrycans nemen.

Slang in de schone jerrycan d.m.v. de pomp overlaten pompen naar een 2e jerrycan. Kan ook even in een PET fles (maar de PET fles wel direct leegmaken, hij is niet geschikt voor benzeen en gaat na een korte tijd zichzelf opvreten). PET fles weggooien. Is niet meer geschikt voor consumptie daarna ;)

Kun je zien of de pomp zijn werk nog doet en of er direkt rotzooi uitkomt. Ik zou niet de tank op deze manier leegpompen. Tank zou ik de benzine aflaten op de normale manier. Op het laagste punt.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Gebruikersavatar
martin318
Berichten: 254
Lid geworden op: 10 mei 2011, 18:45
Locatie: Valthermond

Re: Afslaan Motor.

Bericht door martin318 » 14 nov 2011, 18:09

Maar volgens mij is het een mechanische benzine pomp. Dus hoe moet ik hem dan testen als je hem eraf haalt ? Of zal ik het slangetje van pomp naar caburateur er eens afhalen dan starten en kijken of er iets uitkomt en of er rotzooi bijzit ?

Gebruikersavatar
martin318
Berichten: 254
Lid geworden op: 10 mei 2011, 18:45
Locatie: Valthermond

Re: Afslaan Motor.

Bericht door martin318 » 14 nov 2011, 18:29

Mag je trouwens de radiator gewoon bijvullen met kant en klare antivries totdat ie vol is ? Omdat ik nu niet weet wat er al inzit hoewel dat volgens mij niet veel meer is.
Of moet ik hem dan op de een of andere manier eerst 100% zeker weten leeg maken en dan bijvullen en zo ja hoe doe je dat ?

Mvgr,
Martin

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Afslaan Motor.

Bericht door dw70 » 14 nov 2011, 19:32

martin318 schreef:Maar volgens mij is het een mechanische benzine pomp. Dus hoe moet ik hem dan testen als je hem eraf haalt ? Of zal ik het slangetje van pomp naar caburateur er eens afhalen dan starten en kijken of er iets uitkomt en of er rotzooi bijzit ?
dat klopt. Ben ik in het elektrische tijdperk helemaal vergeten. :rolf:

Kun je proberen de benzine slang eraf te halen. Vul gewoon wat kant en klare koelvloeistof bij. Kun je tenminste vooruit met benzineprobleem zoeken.

Water aflaten? Gewoon de radiateurslag op het laagste punt losnemen. Daarna juiste hoeveelheid vullen en starten......indien dat nog gaat...warm draaien en na een nacht je peil aanvullen. Het peil zakt altijd iets na een nacht afkoeling. Of je radiateur een ontluchtingsnippel heeft, weet ik niet. Een nacht laten staan doet ook wel zijn werk.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Gebruikersavatar
martin318
Berichten: 254
Lid geworden op: 10 mei 2011, 18:45
Locatie: Valthermond

Re: Afslaan Motor.

Bericht door martin318 » 14 nov 2011, 19:45

Maar het is dus niet noodzakelijk om de radiator eerst leeg te maken ? Haha ja tegenwoordig is alles elektrisch behalve de ontbranding in de cilinders volgens mij -_-

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Afslaan Motor.

Bericht door dw70 » 14 nov 2011, 19:53

om te je auto weer aan de gang te krijgen met je benzineproblemen kun je nu voor even wat bijvullen. Om er zeker van te zijn dat je antivries ook bij min10 nog zijn werk doet, zul je moeten aflaten of een handmatig testapparaat erbij halen zoals garagisten hebben. Die kunnen zo zien of je antivries nog werkt zoals het hoort.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Plaats reactie

Terug naar “Overige Series Techniek”