Probleem aandrijving 116i F20

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie
ehofte
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 dec 2015, 19:38

Probleem aandrijving 116i F20

Bericht door ehofte » 26 jun 2016, 18:53

Hallo,

Ik heb een BMW 116i F20 uit 2012.
De laatste tijd geeft de auto het volgende probleem af en toe aan:
Aandrijving
Beheerst voortrijden
Volle aandrijvingskracht niet beschikbaar
Door uw Service Partner laten nakijken.

Wanneer ik deze melding krijg, zet ik de auto uit en weer aan en vervolgens is de melding weg.
De melding komt 1x per 2/3 dagen voor.

Ik heb het bij een Bosch garage laten uitlezen en daarbij komen de volgende meldingen:
- 130204 Regeling afvoernokkenas (component geblokkeerd)
- 120408 Turbodrukregeling (fout veiligheidsafschakeling)
- 130F20 Nokkenassen/krukassen (onplausibele verhouding)

Vervolgens heb ik de auto laten uitlezen bij een BMW dealer met de volgende conclusie:
Niets tastbaars kunnen vinden. Allereerst een software update (150 ex) om vervolgens verder te zoeken naar een eventueel probleem.

Heeft iemand een soortgelijk probleem gehad of is het bekend bij een BMW van dit type? Ik hoor het graag.

Alvast bedankt!!

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2834
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Probleem aandrijving 116i F20

Bericht door Source » 30 jun 2016, 23:07

Ik kan je wel helpen alleen de vraag is waar kom je vandaan?
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

lange1971
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 sep 2016, 08:24

Re: Probleem aandrijving 116i F20

Bericht door lange1971 » 23 sep 2016, 17:20

Hoi,

Ik heb exact het zelfde probleem met mijn BMW 116I uit 2011, op aanwijzen van de BMW expert de nokkenas sensor vervangen maar geen resultaat. Nog steeds om de paar dagen deze storing. Heb jij al een oplossing gevonden?

Groeten Pieter

ls789
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2016, 00:12

Re: Probleem aandrijving 116i F20

Bericht door ls789 » 28 sep 2016, 08:30

Zelfde melding gehad (stond nog geen 1000 km op de teller). Bij mij was het de EGR klep! Daarna nooit meer last van gehad (staat nu op de 20k)

lange1971
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 sep 2016, 08:24

Re: Probleem aandrijving 116i F20

Bericht door lange1971 » 28 sep 2016, 12:15

Bedankt ik zal er ook eens aan de EGR klep kijken, mits ie op een benzinemotor ook zit?

lange1971
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 sep 2016, 08:24

Re: Probleem aandrijving 116i F20

Bericht door lange1971 » 28 nov 2016, 14:22

De oplossing is eindelijk gevonden, het was het Magnetische ventiel BMW nr 8610388
11 36 8 610 388 die de uitlaatnokkenas verstelling aanstuurt.
De BMW dealer kon in eerste instantie ook niks vinden, gelukking met een hulplijn uit Munchen de oorzaak gevonden.

bood
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jan 2017, 16:23

Re: Probleem aandrijving 116i F20

Bericht door bood » 22 jan 2017, 16:34

hallo,

Ik heb zojuist een soort gelijk probleem waarbij ik de melding krijg zoals die van jou.

Tot zover heb ik gisteren de 4 bobines vervangen (was een advies vanuit de BMW vakgarage om daar eerst mee te beginnen). Toen ik naar de garage ging heb ik deze forum gelezen en dat ook de monteur gemeld dat het mogelijk aan het magnetisch ventiel kan zijn.

Zouden jullie mij kunnen helpen met deze klacht?

Alvast dank voor jullie reactie en hulp.

Grt. Bao

lange1971
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 sep 2016, 08:24

Re: Probleem aandrijving 116i F20

Bericht door lange1971 » 23 jan 2017, 09:27

Beste Bao,

Ik zou niet gaan prullen met de vakgarage maar hem laten uitlezen bij een BMW dealer het kost in eerste instantie meer. Maar onnodig 4 bobines vervangen is ook veel geld... Als je toch liever eerst zelf probeer zou ik de uitlaat nokkenas sensor vervangen deze kost maar 30 euro, en dit is volgens de bmw monteur vaak de oorzaak. Het magneet ventiel vervangen wat door deze sensor wordt aangestuurd is een meer ingrijpende operatie aangezien het kleppendeksel er voor los moet.

Met vriendelijke groet

Lange1971

bood
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jan 2017, 16:23

Re: Probleem aandrijving 116i F20

Bericht door bood » 24 jan 2017, 11:58

Hoi Lange1971,

Dnak voor je reactie. Gelukkig waren de bobines niet al te duur. Ik heb gisteren de storing laten uitlezen door de BMW dealer in Veldhoven bij Van Hooff. Daar kwamen dezelfde storingen uit als bij de vakgarage. Uit de 1e diagnose van de dealer is geadviseerd te gaan kijken naar de injectoren. Om dat zeker vast te stellen moet er een 2e diagnose plaatsvinden alleen lopen de kosten behoorlijk op bij de dealer. Nu kan ik dit samen met mijn vader de injectoren demonteren (mits ik precies weet waar die zitten) om die vervolgens weg te brengen voor Ultrasoon reinigen, kost 100 excl btw. Weet jij goed te omschrijven waar de injectoren zitten? Zover wij weten is aan de linkerkant van de spruitstuk, maar waar geen idee....

Goede tip om de nokkenas sensor te vervangen. Heb ik ook aan gedacht en daarnaast misschien ook de gasklephuis schoon te maken.

Hoor graag van je.

Grt. Bao

Guzziman
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 apr 2017, 19:40

Re: Probleem aandrijving 116i F20

Bericht door Guzziman » 19 apr 2017, 19:54

Ik krijg dezelfde melding, 1 keer in de paar weken. Zie verschillende antwoorden maar wat is de juiste? En kan het kwaad??

casela
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 apr 2017, 16:43
Locatie: almkerk

Re: Probleem aandrijving 116i F20

Bericht door casela » 23 apr 2017, 17:00

Ik heb dezelfde melding bij mijn bmw 116IA van 2012 met nog maar 27500km op de teller en verneem graag wat de oplossing er aangedragen word.

Gebruikersavatar
iCreative
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 nov 2016, 23:48

Re: Probleem aandrijving 116i F20

Bericht door iCreative » 08 jul 2017, 20:11

Niet te geloven, ik heb exact de zelfde melding.
Na het uitlezen bij BMW kreeg ik een rapport. Er staat; “Drukregelaar defect” of iets in die trend.
Het grappige is, ik heb gekeken en kan de drukregelaar bovenop mijn turbo gewoon bewegen (met de hand) en dus doet die klep het ook gewoon.

Enige vraag waar ik mee zit: is er een sensor/elektronica die de ‘wastegate’ aanstuurt? Wellicht dat bij mij die kapot is en daarom dat die teveel lucht in de turbo laat. Ik kan wel gewoon ‘rijden’ alleen heb beduidend minder vermogen.
Tips anyone?

Gebruikersavatar
iCreative
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 nov 2016, 23:48

Re: Probleem aandrijving 116i F20

Bericht door iCreative » 18 jul 2017, 21:53

Ik heb het probleem opgelost en wil graag de oplossing delen.
Tijdens het rijden deed ik mijn raam open en luisterde ik dus goed naar mijn turbo.
Hij fluit wel gewoon, dus er gaat wel lucht door heen. De foutmelding bleek gerelateerd te zijn aan drukverlies.

Ik heb de regulator op mijn turbo (officieel: Elektronisch ventiel) vervangen met een andere uit mijn andere 1 serie. Ik gaf gas, en hoppa weer vol vermogen beschikbaar.
Met een glimlach naar de dealer gereden en een elektronisch veniel besteld.

Als je goed kijkt op de foto, zie je ook waar het probleem zit: namelijk een scheurtje in dat oranje rubber/membraan.
Mocht er iemand nog vragen hebben, stuur een PM.

Groeten,
iCreative.

Afbeelding

Gebruikersavatar
DennieV
Berichten: 537
Lid geworden op: 25 aug 2013, 20:38

Re: Probleem aandrijving 116i F20

Bericht door DennieV » 19 jul 2017, 10:59

Mooi dat je de oplossing hebt en het hier ook laat weten :duim:
F10 LCI 518d luxuryline spacegrau

Ex:F20 116i sparkling bronze
Ex: E60 530d olivin metallic
Ex: E46 328Ci titan silber

Showroom
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 20&t=39203

Gebruikersavatar
firenza
Berichten: 411
Lid geworden op: 14 mar 2008, 21:53
Locatie: Omgeving Rotterdam.

Re: Probleem aandrijving 116i F20

Bericht door firenza » 20 jul 2017, 11:39

Inderdaad , Complimenten !

Velen vragen en houden de uiteindelijke oplossing voor zichzelf .

Dit maakt het forum natuurlijk weer een beetje beter !
E46 320ci Coupe (315.000km) =>Sold | E71 X6 x-drive 3.0d (60.000km) =>Sold
F10 '12 535i M-Spec Touring (55.000km)=>Sold |E46 325ci Cabrio 195.00km Sold |F01 740d LCI ex-werkbak Sold| E82 - 120d Coupe

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (F20 / F21) Techniek”