Motor overleden?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Motor overleden?

Bericht door Tomba » 07 jan 2020, 19:02

Heren kenners,
het is niet mijn BMW maar die van een collega van mij.

Op 30 december is hij bij Dusseldorp te Amsterdam geweest om naar een andere auto te kijken, deze is dan ook aldaar gekocht.

Onderstaande is het geworden:
- Demo uitvoering van 2019 met 4.000km op de teller
- 118i High Executive M-Sport Edition of Shadow (zwarte lijsten)
- 18" velgen
- Blauw metallic van kleur (weet de code niet maar onwijs mooi)
- Full option
- Opendak
- Kardon audio
- Lederen interieur met blauwe stiksels

Op deze auto zou hij zijn F30 320i uit juni 2012 met 145dkm inruilen met bijbetaling (kreeg nog ruim 14k ervoor).
Vrijdag 03 januari nadat hij de zaak had verlaten hoorde hij een "klap/geluid" vanuit het motorblok komen, nog geen 400mt van de zaak.

Onderstaande melding deed zich voor.
Afbeelding
Hij is direct rechtdoor gereden naar de BMW Dealer in Alkmaar die 150mt verderop is gelegen.

De diagnose is vandaag binnen gekomen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De auto staat op zijn naam sinds 23-05-2015 en is bij Van Poelgeest in Heemstede met een BMW Premium Garantiecertificaat.
Begreep dat dit inhield dat de auto vanaf aankoopdatum altijd en alleen maar in onderhoud is geweest bij de BMW Dealer.
Andere A 4tjes toonde precies aan wanneer en waar deze BMW in onderhoud is geweest (geen copietjes van gemaakt).


Nu dus mijn, of beter gezegd, zijn vraag.
- Is dit een bekend probleem met dit model?
- Kan de oliedruk zomaar wegvallen zonder enige waarschuwing?
- Wat zou de oorzaak van dit kunnen zijn?
- Is deze motorblok echt overleden? Er is na de "klap/geluid" nog geen 200mt verderop gereden (in totaal vanaf het starten maar 600mt)
- Gezien het "garantiecertificaat" is de verkopende partij aansprakelijk te stellen voor het feit dat er gezwegen is mbt het feit dat er over een lange periode geen onderhoud is gepleegd aan deze auto? BMW geeft ook geen coulance zoals te lezen is op bovenstaand bewijs.
- Voor een ander motorblok met arbeidsloon praat de BMW Dusseldorp al snel over een kostenplaatje van 10k.

In het ergste geval welk bedrijf zou een andere motorblok hebben, deze kunnen inbouwen en voor welke prijs?
Nu staat er een auto met een kapotte motorblok (is dat ook daadwerkelijk zo).

Ik twijfel niet aan de kennis van de Dealers of wat dan ook maar vraag mij af gezien het blok niet open is geweest of dit motorblok idd over en uit is.

Wat advieseren jullie mijn collega te doen?

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: Motor overleden?

Bericht door Yor » 07 jan 2020, 23:10

Wat mij niet duidelijk is in het verhaal bij welke auto de schade is ontstaan. Bij de f30 320 of de nieuwe 118?

Het ‘premium’ garantie certificaat zou ik er eens bij pakken en goed doorlezen welke dekking / vergoeding hij heeft. Ze spreken over de marge van 10%. Vanaf welke datum loopt dat? Vanaf het moment dat hij de auto koopt en in bezit heeft of vanaf de gehele gebruiksduur? Dat mag dan opnieuw berekend worden naar mijn inziens.

Hoe dan ook, niet direct toegeven en de dealer blijven benaderen met het probleem voor een oplossing. In mijn familie is er een soortgelijk geval gebeurd met een Audi van 2 jaar oud en volledig dealer onderhouden. Deze auto was zonder waarschuwing in elkaar gelopen door te weinig olie als gevolg van kapotte sensoren. Kosten €15.000. Dit is goed afgelopen gelukkig mede door blijven aandringen en gesprekken met de importeur.

Edward
Berichten: 1614
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: Motor overleden?

Bericht door Edward » 07 jan 2020, 23:24

Ik vind die overschrijding van 65.7% zo vreemd. De auto heeft op 21.05.2015 dus een Premium Selection check/beurt gehad. Volgens de papieren zou dat 65.7% te laat zijn gedaan, maar vervolgens voldoet de auto wel aan de strenge voorwaarden om PS te mogen dragen. Dat is toch niet het probleem van jouw collega?

Als ik zo de basisregels van BMW naar voren haal om PS te mogen cq kunnen hanteren:
BMW PREMIUM SELECTION
VOORDELEN.
01 Standaard 24 maanden garantie
02 Volledige 360° check
03 BMW Mobile Care – 24 uurs pechhulp
04 Onderhouden volgens BMW normen
05 BMW Financial Services
06 BMW Privileges
Onderhouden volgens BMW normen... maar is daarbij ook gekeken naar de interval die BMW voorgeschreven heeft? Had deze auto wel het PS-predikaat mogen dragen? Ik vind het maar vreemd. Wereldwijd kunnen ze alles achterhalen en in dit geval zogenaamd een forse overschrijding van de interval? Rijdt hij inmiddels in die F20 en is de F30 dus achtergelaten? Probeert de dealer alsnog de kosten te verhalen? Ik zou net als Yor willen adviseren het er niet direct bij te laten zitten en desnoods (hoe vervelend misschien ook) direct rechtsbijstand te verwittigen van dit probleem.

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2834
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Motor overleden?

Bericht door Source » 08 jan 2020, 08:14

Zo te zien is het een leen auto van de dealer geweest vanaf 2012.
De N20 is een blok met problemen maar dat hebben andere blokken van BMW ook. In ieder geval de motor zal open moeten om te kijken of het nog te herstellen is.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

h3b
Berichten: 982
Lid geworden op: 16 mar 2011, 11:12
Locatie: Laarbeek

Re: Motor overleden?

Bericht door h3b » 08 jan 2020, 08:22

Wat Source zegt, de N20 motoren zijn nou niet de beste motoren. Meer details hier te vinden: N20 engine problems
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

Gebruikersavatar
bmwmobiel
Berichten: 275
Lid geworden op: 19 dec 2015, 19:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Motor overleden?

Bericht door bmwmobiel » 08 jan 2020, 09:07

oeps... ga voor een gereviseerd blok niet naar VEGE...hebben wij bakken ellende mee gehad
zie onze ellende: viewtopic.php?f=137&t=55202#p661636

uiteindelijk na veel juridisch gezeur wederom een blok van VEGE gekregen, slecht ingebouwd door VEGE en door www.spba.nl (geweldig bedrijf) opnieuw nagekeken en hersteld...op onze kosten natuurlijk...VEGE nooit meer.

118i loopt nu, en onze 318i is weg en nu vervangen door een X1 :)
Laatst gewijzigd door bmwmobiel op 08 jan 2020, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: Motor overleden?

Bericht door Tomba » 08 jan 2020, 09:42

@Yor .... het gaat om de F30 die hij zou inruilen met bijbetaling.

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Motor overleden?

Bericht door dw70 » 08 jan 2020, 13:35

Waarom gaat hij niet terug naar de dealer waar hij hem gekocht heeft (van Poelgeest)? Als hij daar al enige vorm van garantie zou hebben moet je met die partij aan tafel. Zij pleegden onderhoud. En is er überhaupt nog garantie (ik ken de garantievoorwaarden niet).

Dat sluit wel wat van je overige vragen uit.

- Is dit een bekend probleem met dit model?
Ik weet niet of dat zo is, maar doet dat er toe? Ik zie geen wereldwijde terugroepactie. Dan word het niet veel beter.

- Kan de oliedruk zomaar wegvallen zonder enige waarschuwing?
De auto waarschuwde blijkbaar. Wij weten natuurlijk niet of de rijder een controlelampje over het hoofd zag (of die er is weet ik niet, heb geen F30). Ik wil hem niet tegen het hoofd stoten natuurlijk, maar de auto waarschuwde.

- Wat zou de oorzaak van dit kunnen zijn?
Niemand kan in de motor kijken. Een defecte oliepomp lijkt logischer wijs een oorzaak.

- Is deze motorblok echt overleden? Er is na de "klap/geluid" nog geen 200mt verderop gereden (in totaal vanaf het starten maar 600mt)
Zeker mogelijk. Al rijd je met 1100 toeren 200m. Dat zijn 18 omwentelingen per seconde zonder olie!

- Gezien het "garantiecertificaat" is de verkopende partij aansprakelijk te stellen voor het feit dat er gezwegen is mbt het feit dat er over een lange periode geen onderhoud is gepleegd aan deze auto? BMW geeft ook geen coulance zoals te lezen is op bovenstaand bewijs.
Zeker aansprakelijk stellen.

- Voor een ander motorblok met arbeidsloon praat de BMW Dusseldorp al snel over een kostenplaatje van 10k.
Normaal dealer bedrag. Grove, natte vinger werk.

In het ergste geval welk bedrijf zou een andere motorblok hebben, deze kunnen inbouwen en voor welke prijs?
Nu staat er een auto met een kapotte motorblok (is dat ook daadwerkelijk zo).
Keuzes, keuzes...of je gaat met een vakman op inspectie uit aan het "defecte" blok en komt tot een conclusie die al dan niet goed of slecht kan uitpakken. Ook dat kost tijd, moeite en geld. Of je gaat op zoek naar een blok, een andere garage en plant er een ander blok in zonder inspectie van de oude kapotte.

Praat eerst maar met de verkopende partij. Je kunt zo moeilijk in de toekomst kijken zonder antwoordt van hun.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: Motor overleden?

Bericht door Tomba » 08 jan 2020, 16:38

Bedankt voor de antwoorden @dw70.

Er is by the way helemaal geen lampje of wat dan ook van te voren gaan branden, hij hoorde de klap en kreeg de melding in beeld.

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2834
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Motor overleden?

Bericht door Source » 08 jan 2020, 17:26

Het is mij nog niet helemaal duidelijk of hij de 1 serie al thuis heeft staan en dat de dealer waar deze auto ingeruild is de kosten te verhalen? :s
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: Motor overleden?

Bericht door Tomba » 08 jan 2020, 19:20

@Source .... de 1 serie heeft mijn collega bij BMW Dusseldorp in Amsterdam gekocht, deze wordt echter pas volgende week afgeleverd.
De 3 serie heeft hij destijds bij Van Poelgeest in Heemstede gekocht.
Deze 3 serie met kapotte motor, volgens de 1ste diagnose, staat nu bij BMW Dusseldorp in Alkmaar.

Mijn collega is vanmiddag bij Van Poelgeest te Heemstede geweest.
Voordat deze auto in hun showroom kwam te staan was hij van BMW Maaral uit Hoorn geweest en daar is de overschrijding van de service geweest.
Van Poelgeest zegt nu dat er uberhaupt geen coulance meer mogelijk is op een auto van 7 jaar oud (mijn collega heeft deze in 2015 gekocht).
Gek genoeg is dat Maraal nu Dusseldorp is.

Ik spreek hem morgen weer, kijken wat hij allemaal gaat en kan doen.

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: Motor overleden?

Bericht door Tomba » 09 jan 2020, 16:52

Geen coulance op welke manier dan ook.
Niemand doet er wat aan helaas.
Het blok is voor de rest nog niet helemaal open geweest.

Geen zin in touwtrekkerij, geen zin in gezeur.
Hij gaat net verlies nemen.
Nu kijken wat hij er nog terug kan krijgen in deze staat.

Hij zei tegen mij: als je iemand weet die er interesse in heeft, de plaats, gelegenheid en tijd voor heeft mag hij de auto overnemen.
Ik heb geen idee wat de auto nu waard is, weten jullie dat?

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: Motor overleden?

Bericht door Tomba » 09 jan 2020, 19:24

UPDATE.

Mijn collega heeft mij net op de hoogte gebracht dat de auto is verkocht zoals deze nu is, met motorische problemen.
Misschien een overhaastige beslissing maar hij heeft geen zin in touwtrekkerij of wat dan ook.
Hij heeft met BMW Dusseldorp te Amsterdam hierover gehad en kreeg een bod van €. 7.500,= euro en daar is hij mee akkoord gegaan.
Hij gaat nog kijken of er iets valt te regelen met rechtsbijstand.

Van Poelgeest krijgt hij geen coulance en van BMW Maaral hoeft hij helemaal niets meer te verwachten gezien die er niet meer zijn.
Hij gaat er dus een kleine €. 7.000,- euro op achteruit.

Iedereen bedankt voor zijn inbreng en dergelijke van mijn collega.

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

Gebruikersavatar
Quadrantz
Berichten: 3145
Lid geworden op: 29 mei 2011, 18:57
Locatie: Waddinxveen

Re: Motor overleden?

Bericht door Quadrantz » 09 jan 2020, 22:11

Pffff mooi klote! :(

Aan de andere kant heb je ook geen zin in maanden/jaren getouwtrek idd en kun je het achter je laten. Wel echt dikke pech zeg net voor het inruilen....

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: Motor overleden?

Bericht door Yor » 10 jan 2020, 13:57

Even terugkomen op die ‘dealer onderhouden’ voorwaarde. Da’s ook een wasse neus zo blijkt het. De auto is dus buiten het bezit van de collega om niet volgens de voorwaarde onderhouden en daarmee direct de coulance verspeeld... zou dus ook een voertuig van een lease / huur maatschapij geweest kunnen zijn en dus niet onderhouden bij de dealer. En wel destijds verkocht als zijnde premium selection....

Ik kan er naast zitten maar dat zou betekenen dat de collega nooit iets heeft kunnen krijgen qua coulance aangezien er nooit dealer onderhoud is gedaan maar wel verkocht met het certificaat...... :tong:


Mocht ik ooit gaan kijken voor een dergelijke auto zal ik eerst de volledige historie uitpluizen om niet bij aankoop de coulance regeling door mijn neus laten boren.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (F30 / F31 / F34) Techniek”