Airbag sticker verwijderen van zonneklep

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 3 Serie zijn hier te vinden
Gebruikersavatar
Kingfisher
Berichten: 875
Lid geworden op: 18 jan 2010, 12:26
Locatie: De polder
Contacteer:

Airbag sticker verwijderen van zonneklep

Bericht door Kingfisher » 17 aug 2014, 15:13

Een van de eerste (maar ook weinige) ergernissen van mijn nieuwe auto was de lelijke sticker op de zonneklep van de bijrijder. In mijn geval is de hemel en zonneklep zwart, de witte sticker stak daar lelijk tegen af en bij het rijden zag ik steeds die lelijk witte vlek vanuit mijn ooghoek.

Bij de dealer gevraagd of ze deze sticker konden verwijderen, maar dat bleek niet mogelijk want hij zat er helemaal `in gedrukt`. Daarom bedacht ik dat ik dan maar een zonneklep van een Engelse auto zou moeten bestellen. Nagevraagd bij het magazijn, kosten ongeveer € 93, ex montage.

Dat wetende ben ik onverrichte zaken huiswaarts gegaan en heb even wat gegoogled. Het bleek dat ik niet de enige was die zich hier aan stoorde, dus op één van de vele BMW fora die het web rijk is kwam ik de volgende oplossing tegen. Doordrenk een doek met alcohol en leg deze ruim 15 minuten te weken op de zonneklep. De sticker komt nu los en je kunt 'm er voorzichtig in één beweging vanaf trekken.

In plaatjes:

Afbeelding

1. klap het afdekklepje open door heel voorzichtig met iets duns in de naad te drukken. Het klepje opent naar de ruitzijde. Nu komt een Torx-schroef in beeld, schroef deze los en kantel het bevestigingspunt van de zonneklep roterend naar beneden zodat het hele ophangsysteem los komt.

Afbeelding

2. Demonteer de stekkerverbinding zodat de zonneklep uit de auto genomen kan worden.

3. Doordrenk een doek iets groter dan de sticker met pure alcohol, leg deze op de zonneklep en laat deze minstens 15 minuten weken.

Afbeelding

4. Verwijder na 15 / 20 minuten de doek en je zal zien dat de sticker op sommige punten los komt. Pulk hier voorzichtig aan en trek de sticker voorzichtig in zijn geheel van de zonneklep af.

Afbeelding

5. Voila, weg sticker! Helaas blijft er nog een beetje waas over waar de sticker heeft gezeten, maar eenmaal in de auto gemonteerd valt dit bijna niet op. In ieder geval een stuk minder dan die lelijke sticker.

Afbeelding

Haag
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 jun 2014, 20:18

Re: Airbag sticker verwijderen van zonneklep

Bericht door Haag » 14 okt 2014, 19:26

Bedankt voor de duidelijke instructie! Dat ga ik ook doen, ik erger me al sinds de eerste dag aan die felle sticker tegen mijn donkere hemel!

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 feb 2009, 11:31
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Airbag sticker verwijderen van zonneklep

Bericht door daNpy » 14 okt 2014, 20:46

Verkleurt de alcohol de stof van de zonneklep niet?

Gebruikersavatar
Kingfisher
Berichten: 875
Lid geworden op: 18 jan 2010, 12:26
Locatie: De polder
Contacteer:

Re: Airbag sticker verwijderen van zonneklep

Bericht door Kingfisher » 15 okt 2014, 07:47

Nee, de alcohol maakt het materiaal van de klep hooguit een beetje week op het moment dat je de doek er op hebt liggen, maar dat verdwijnt binnen no-time als de klep weer in de auto hangt.

Overigens zijn de zonnekleppen van de F30/F31 van een hardere kunststofsoort (met een patroontje).

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (F30 / F31 / F34) DIY: Do It Yourself”