smg troubleshooting

Specifieke vragen of gewoon praten over het E46 ///M3 model
Ovanjole
Berichten: 931
Lid geworden op: 22 jan 2014, 15:22

smg troubleshooting

Bericht door Ovanjole » 21 jan 2020, 22:06

Zo tijdje geleden dat ik hier op het forum ben geweest...

maar nu toch misschien jullie hulp nodig. Normaal gezien als je je deur open doet of als je je auto van het slot haalt gaat je smg pomp aan.
nu de laatste paar keer doet mijn m3 dat niet. moet paar keer de deur open doen of van het slot halen en op sloet doen etc totdat ik de pomp hoor; dan pas kan ik de bak in zijn 0 zetten en kan ik rijden. Verder gaat rijden top, geen enkel probleem met schakelen. Ik rij niet veel, soms maar 1000 km per jaar...
uitlezen gebeurt, garage leest 0 storingen.

iemand enig idee wat het kan zijn?

Gebruikersavatar
BMW Clubsport
Berichten: 642
Lid geworden op: 07 sep 2009, 20:31

Re: smg troubleshooting

Bericht door BMW Clubsport » 21 jan 2020, 23:43

Het beruchte relais?
Ik hoor namelijk bij mijn non M SMG altijd de pomp als ik de auto van het slot haal. (tenzij ik dit 2 maal snel achter elkaar doe).
Voor de prijs hoef je het niet te laten want een relais kost geloof ik 15 of 20 euro bij de dealer. (ik heb er een als reserve in het dashboard kastje liggen, just in case)

Ovanjole
Berichten: 931
Lid geworden op: 22 jan 2014, 15:22

Re: smg troubleshooting

Bericht door Ovanjole » 22 jan 2020, 09:39

Ik ga er achteraan! ga hem bestellen. heb het relais 5 of 6 jaar geleden al laten vervangen geloof ik... maar goede tip! Weet je waar deze zit?

Gebruikersavatar
Martijn.
Berichten: 1235
Lid geworden op: 20 jul 2012, 18:32

Re: smg troubleshooting

Bericht door Martijn. » 22 jan 2020, 18:26

Ik denk ook het relais.
Heb het bij mijne destijds ook preventief vervangen en de oude in het dashboard kastje gelegd
F31 340i M-Sport SHOWROOM

Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport

Gebruikersavatar
Martijn.
Berichten: 1235
Lid geworden op: 20 jul 2012, 18:32

Re: smg troubleshooting

Bericht door Martijn. » 22 jan 2020, 18:34

links boven tegen het schutbord bestuurderskant

http://m3support.net/thread/173/e46-smg ... -relay-diy
Laatst gewijzigd door Martijn. op 22 jan 2020, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
F31 340i M-Sport SHOWROOM

Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport

Gebruikersavatar
Martijn.
Berichten: 1235
Lid geworden op: 20 jul 2012, 18:32

Re: smg troubleshooting

Bericht door Martijn. » 22 jan 2020, 18:36

Is het een facelift ?
Ik hoop voor je van wel.

Bij een pre-facelift brand de pomp vaak door als gevolg van verkleving van het relais namelijk en is het dus nog veel belangrijker om preventief te vervangen.
Bij een facelift werkt hij enkel niet meer.
F31 340i M-Sport SHOWROOM

Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport

Gebruikersavatar
schaef
Berichten: 332
Lid geworden op: 16 sep 2015, 09:20

Re: smg troubleshooting

Bericht door schaef » 23 jan 2020, 16:26

Ik zal eens opletten of de mijne dat ook doet. En het is een goede tip om er 1 op voorraad in de auto te leggen.

Gebruikersavatar
Martijn.
Berichten: 1235
Lid geworden op: 20 jul 2012, 18:32

Re: smg troubleshooting

Bericht door Martijn. » 23 jan 2020, 18:54

Bij een pre facelift zou ik hem iedere 2-3 jaar wisselen voor de zekerheid en indien je niet weet hoe lang hij erin zit direct vervangen.
Bij een facelift vervangen en de oude in dashboard kastje leggen, is iets minder spannend.
F31 340i M-Sport SHOWROOM

Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport

Ovanjole
Berichten: 931
Lid geworden op: 22 jan 2014, 15:22

Re: smg troubleshooting

Bericht door Ovanjole » 25 jan 2020, 20:59

Ik ben weer thuis uit buitenland van werk, en wil nu dat relais ergens bestellen. Heeft iemand van jullie partnummer of een website waar ik het relais kan bestellen? of kan ik beste naar de bmw boer gaan?

Edward
Berichten: 1614
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: smg troubleshooting

Bericht door Edward » 25 jan 2020, 21:40

Artikelnummer 12631742690
€16,17 bij Ekris

PS Info stond op pagina gegeven door Martijn... :whistle:

Ovanjole
Berichten: 931
Lid geworden op: 22 jan 2014, 15:22

Re: smg troubleshooting

Bericht door Ovanjole » 27 jan 2020, 09:01

zo hij is besteld... geen idee wat de levertijd van Ekris is. Mocht hij morgen binnen zijn kan ik hem nog inbouwen, anders als ik weer terug kom van werk as zaterdag. Jullie horen van me...

ik hoop dat hij het doet btw, weet niet wat de consequenties zijn anders.. maar dat zal me vast niet bevallen dan... -_-

Gebruikersavatar
Martijn.
Berichten: 1235
Lid geworden op: 20 jul 2012, 18:32

Re: smg troubleshooting

Bericht door Martijn. » 27 jan 2020, 10:24

Ik hoop het met je mee !!
F31 340i M-Sport SHOWROOM

Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport

Edward
Berichten: 1614
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: smg troubleshooting

Bericht door Edward » 27 jan 2020, 12:44

Als het uit München moet komen, hou dan rekening met 2 extra dagen. Als het niet voorradig is bij Ekris zou je rond deze tijd wel een e-mail moeten hebben gehad dat er vertraging is.

Succes in ieder geval en hopelijk kan je voor het weekend al beginnen :D

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: smg troubleshooting

Bericht door ehombie » 27 jan 2020, 12:56

Omdat ik het leuk vind om eens wat op te zoeken...misschien heb je er wat aan.

FYI

To start the engine, gearshift lever and transmission must be in ”N” (Neutral). To ensure when the engine starts that there is enough system pressure to open the clutch, the SMG control unit is woken up by the basic module when the vehicle doors are unlocked remotely. Storage pressure is calculated. If storage pressure is too low, the hydraulic pump is activated once only. Once the system pressure has been reached, the hydraulic pump is switched off again by the SMG control unit. The "wake-up signal" activates the gear lever position display in the centre console. If after approx. 15 minutes, terminal 15 is not enabled, then the display of gear lever position is switched off again.

info
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e46- ... ox/1pbC7XJ

Ik vewacht wanneer een relais niet werkt, ook gewenste drukken niet worden behaald... m.a.g. van een foutcode. Dus wanneer je geen pomp hoort wil dat zeggen dat het systeem nog voldoende op druk staat. Wat de druk criterea zijn geen idee....dat zou men nog op kunnen zoeken, in de buurt van 55bar?.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Ovanjole
Berichten: 931
Lid geworden op: 22 jan 2014, 15:22

Re: smg troubleshooting

Bericht door Ovanjole » 28 jan 2020, 11:28

zo, onderdeeltje was lekker snel binnen! Was gelukkig ook niet zo veel werk... en belangrijkste van al, starten lopen, als vanouds..:D

Bedankt mannen! hopelijk blijft het hierbij :gekdoen: :driving:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) ///M3”