E93 automaat met 6 en 7 versnellingen; verschil?
E93 automaat met 6 en 7 versnellingen; verschil?
Hallo, ik ben erg geïnteresseerd in een E93 335i maar ben geen echte kenner van deze wagens.
Nu zie ik er aangeboden worden met een automaat met 6 versnellingen maar oom met een automaat met 7 versnellingen.
Wat heeft de voorkeur? En waar komt dit verschil vandaan?
Nu heb ik ook ooit wel eens begrepen dat er een N54 en een N55 motor is, maar nu weet ik niet meer of dat voor een 335i cabrio ook zo is.
Misschien moet ik daar op het forum eens even goed naar zoeken, wat de te prefereren motor is.
Iedere hulp is welkom en wordt zeer gewaardeerd!
Gr, Fred.
Nu zie ik er aangeboden worden met een automaat met 6 versnellingen maar oom met een automaat met 7 versnellingen.
Wat heeft de voorkeur? En waar komt dit verschil vandaan?
Nu heb ik ook ooit wel eens begrepen dat er een N54 en een N55 motor is, maar nu weet ik niet meer of dat voor een 335i cabrio ook zo is.
Misschien moet ik daar op het forum eens even goed naar zoeken, wat de te prefereren motor is.
Iedere hulp is welkom en wordt zeer gewaardeerd!
Gr, Fred.
Re: E93 automaat met 6 en 7 versnellingen; verschil?
6-bak automaat is een reguliere automaat. de 7-bak is een DCT bak.
Welke versie je voorkeur heeft is wellicht persoonlijk, maar ik zou altijd voor de DCT gaan.
Welke versie je voorkeur heeft is wellicht persoonlijk, maar ik zou altijd voor de DCT gaan.
Re: E93 automaat met 6 en 7 versnellingen; verschil?
Ik zou altijd voor de N55 gaan (facelift), N54 (pre-facelift) zijn probleembakken
Re: E93 automaat met 6 en 7 versnellingen; verschil?
Mwah, das een beetje kort door de bocht...
N54 is in de basis een prima motor - er zijn issues bekend met HPF (brandstofpomp) en Ratel bij de Turbo. Wanneer dit aangepakt is zijn er verder weinig problemen. Heb zelf nog wel problemen gehad met de Elektrische Waterpomp maar ook dat is keurig opgelost.
Daar staat wel tegenover dat de N54 in potentie veel hogere vermogens aankan in vergelijking met de N55 die beperkter is.
N54 is in de basis een prima motor - er zijn issues bekend met HPF (brandstofpomp) en Ratel bij de Turbo. Wanneer dit aangepakt is zijn er verder weinig problemen. Heb zelf nog wel problemen gehad met de Elektrische Waterpomp maar ook dat is keurig opgelost.
Daar staat wel tegenover dat de N54 in potentie veel hogere vermogens aankan in vergelijking met de N55 die beperkter is.
Re: E93 automaat met 6 en 7 versnellingen; verschil?
Dat hogere vermogens aankunnen moet je ook maar net naar op zoek zijn. Niet iedereen is op zoek naar tuning of die drang van altijd maar meer. Standaard kom je met een 335 echt niets te kort, dan gaat betrouwbaarheid bij mij persoonlijk voor.
Ik kan zo een legio ervaringen vinden van N54's met ontplofte motor, turbo's etc... Voor de N55 nagenoeg niet.
Het was mogelijk kort door de bocht, maar mocht ik voor de keuze staan zou het in de orde zijn van: N55 (335), N53 (330), N52 (330), N54 (335). De N54 staat bij mij toch echt onderaan
Ik kan zo een legio ervaringen vinden van N54's met ontplofte motor, turbo's etc... Voor de N55 nagenoeg niet.
Het was mogelijk kort door de bocht, maar mocht ik voor de keuze staan zou het in de orde zijn van: N55 (335), N53 (330), N52 (330), N54 (335). De N54 staat bij mij toch echt onderaan
Re: E93 automaat met 6 en 7 versnellingen; verschil?
Idd de grotere tuning mogelijkheden van de N54 staan ook bij mij op een flink lagere prio dan de betrouwbaarheid van de N55. Nu in het bezit van de N55 met een Schnitzer tune welke goed is voor 371/550 en dat is voor mij in het dagelijkse verkeer meeeeeeeeeeeeeer dan genoeg.
Zou ik meer vermogen willen hebben dan nu en er flink geld voor over hebben dan zoek ik dat wel in een ///M ipv de N54 met alle risico's van dien.
Zou ik meer vermogen willen hebben dan nu en er flink geld voor over hebben dan zoek ik dat wel in een ///M ipv de N54 met alle risico's van dien.
Re: E93 automaat met 6 en 7 versnellingen; verschil?
Nog even een kleine toevoeging:
Als je een 335i koopt uit met N54 dan is de kans heel groot dat de benzinepomp en of turbo's al een keer zijn vervangen onder garantie door een van de eerdere eigenaren. De kans dat het weer gebeurt is dan heel klein aangezien BMW het probleem verholpen heeft latere versies bezinepompen en turbos die bij de recalls en garanties zijn geplaatst.
Gewoon goed checken of dit door een vorige eigenaar al is aangepakt.
Natuurlijk is betrouwbaarheid belangrijker dan hoger vermogen dan tunen! Hierover sluit ik me zeker aan bij bovenstaande posts.
N55 zal vast betrouwbaarder zijn dan een N54, maar om laatstgenoemde nu gelijk weg te zetten als een probleem-motor gaat me net wat ver. We hebben het wel over een motor die van 2007 t/m 2012 engine of the year is geworden in zijn klasse, onder andere vanwege de power i.c.m. relatief gunstig verbruik.
Als je een 335i koopt uit met N54 dan is de kans heel groot dat de benzinepomp en of turbo's al een keer zijn vervangen onder garantie door een van de eerdere eigenaren. De kans dat het weer gebeurt is dan heel klein aangezien BMW het probleem verholpen heeft latere versies bezinepompen en turbos die bij de recalls en garanties zijn geplaatst.
Gewoon goed checken of dit door een vorige eigenaar al is aangepakt.
Natuurlijk is betrouwbaarheid belangrijker dan hoger vermogen dan tunen! Hierover sluit ik me zeker aan bij bovenstaande posts.
N55 zal vast betrouwbaarder zijn dan een N54, maar om laatstgenoemde nu gelijk weg te zetten als een probleem-motor gaat me net wat ver. We hebben het wel over een motor die van 2007 t/m 2012 engine of the year is geworden in zijn klasse, onder andere vanwege de power i.c.m. relatief gunstig verbruik.
Re: E93 automaat met 6 en 7 versnellingen; verschil?
Precies, en dus niet om zijn betrouwbaarheid
Engine of the year is een wassen neus als je het mij vraagt hoor. Power versus verbruik kun je best gelijk in hebben, maar betrouwbaarheid of onderhoudbaarheid dus zeker niet. Die award wordt ook toegekend in het jaar van uitbrengen, en is puur en alleen gericht op specs. Op papier komt de N54 dan zeker goed over.
Overigens, in datzelfde rijtje van "Engine of the year" staat ook de S85... Laat ik die nu ook niet zo hoog hebben staan
Engine of the year is een wassen neus als je het mij vraagt hoor. Power versus verbruik kun je best gelijk in hebben, maar betrouwbaarheid of onderhoudbaarheid dus zeker niet. Die award wordt ook toegekend in het jaar van uitbrengen, en is puur en alleen gericht op specs. Op papier komt de N54 dan zeker goed over.
Overigens, in datzelfde rijtje van "Engine of the year" staat ook de S85... Laat ik die nu ook niet zo hoog hebben staan