Ario - X1 18d

Nieuw op het forum? Stel jezelf even voor
Ario
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 mei 2019, 20:00

Ario - X1 18d

Bericht door Ario » 21 mei 2019, 20:17

Mijn eerste BMW heb ik vandaag opgehaald. Een X1 18d uit 2011 met krap 2 ton op de teller. Durf ik dat aan, na al die vele horrorverhalen over de N47 motor? Ja hoor. Die verhalen over kettingen en -spanners slaan - zo leerde wat internetspeuren mij, vooral op de eerste serie motoren. Die van mij, de C-serie, zou dat niet moeten hebben. En is het wel een probleem dan heb ik daar een half jaar de garantietijd voor.

Merkvast ben ik niet. Als gezinsman vele Fords, Opels, franse merken en een paar Mercedessen gehad. De laatste was een B200, fantastisch ding. Of mag ik dat hier niet zeggen. Maar na 12 jaar en wat te voorzien onderhoud, werd het tijd voor iets anders en de X1 heb ik altijd mooi gevonden.
Dus nu maar een aantal jaren op pad met de BMW. Als het kwalitatief net zo goed is als de rijkwaliteit, heb ik er alle vertrouwen in.

Ik stel meteen ook maar twee vragen, want hier is veel kennis verzameld. Hoe moeilijk is het om een cruisecontrol te installeren? Kennen jullie ergens een goed en niet te duur adres, of ben ik op de dealer aangewezen?

Tweedens: op mijn dashboard onder de airco zit wel een knopje om de start-stopfunctie uit te kunnen schakelen. Maar die functie zit er helemaal niet op. Of zou dat eerder al eens zijn uitgeprogrammeerd? En als dat zo is, is het dan verstandig het weer in werking te laten stellen? Of gebruikt niemand dat überhaupt?
Graag jullie advies en goede raad.
Laatst gewijzigd door Ario op 27 mei 2019, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Ario
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 mei 2019, 20:00

Re: Mijn eerste BMW

Bericht door Ario » 27 mei 2019, 21:31

aanvulling: het stop-startsysteem is tot leven gekomen. Kennelijk was de accuspanning door het stilstaan bij de garage te laag. Nu slaat de motor keurig af en ook weer aan als ik de koppeling in druk. Ik vind dat wel grappig, ben er al aan gewend en t is nog goed voor t milieu ook, Wat wil een mens nog meer.

Plaats reactie

Terug naar “Stel jezelf voor”