F33 430D

Show je BMW F32 / F33 / F36. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Gijse93
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 jan 2014, 14:01

F33 430D

Bericht door Gijse93 » 10 feb 2019, 10:41

Fijne liefhebbers,

Na meer dan 5 jaar trouwe dienst was mijn 2007 e93 325 aan vervanging toe. Bepaald niet omdat de auto versleten was maar omdat je dan wat toe bent aan iets nieuws. De e93 reeds ik in 5 jaar van 57 dkm naar 220 dkm. Geweldige auto. Hij is in de familie gebleven.

Aanvankelijk was ik van plan zijn opvolger te leasen. Dat wordt dan al snel een 4-cyl en met wat goodies zit je al snel op 80 mille. Ergens heb ik het plan veranderd. Beetje rekenarij gaf de gedachte 'Waarom niet gewoon weer een jong gebruikte kopen' en dan, voordat je lijfstraffen ervoor krijg, een lekkere diesel. Voor een dagelijkse auto is nix fijner dan die zee aan koppel. Hierboven bleek al dat ik minstens 30 dkm per jaar rijd.

Voor zo'n zoektocht moet je al snel naar Duitsland. Het nadeel van gebruikt is natuurlijk dat je de auto niet helemaal kan samenstellen maar met een beetje geluk vind je een exemplaar waarvoor de eerste eigenaar los ging op de opties. Ik deed een concessie op de kleuren (hij is precies zo geworden als de E93: zwart/zwart, terwijl ik wat contrast wilde). Ik vond er ook geeneen met een geheel individual dashboard (boven en onder). Maar wel een met het volgende lijstje aan opties:

Editionen und Pakete
- Innovationspaket
- Luxury Line
- Navigationspaket ConnectedDrive
- ConnectedDrive Services
- Comfort Paket
- Lichtpaket
- Ablagenpaket

Antrieb und Fahrwerk
- Automatic Getriebe Steptronic

Umwelt und Sicherheit
- Diesel Partikelfilter
- Adaptiver LED-Scheinwerfer
- BeifahrerairbagDeaktivierung
- Active Protection
- Reifendruckanzeige
- Innenspiegel automatisch abblendend
- Scheinwerfer-Waschanlage
- Alarmanlage mit Fernbedienung
- Regensensor und automatische Fahrlichtsteuerung
- Fernlichtassistent

Komfort und Innenausstattung
- Lenkradheizung
- Akzentleisten Perlglanz Chrom
- Durchladesystem
- Lordosenstütze für Fahrer und Beifahrer
- Nackenwärmer
- Komfortzugang
- Klimaautomatik
- Innen- und Außenspiegel automatisch abblendend
- Sitzheizung für Fahrer und Beifahrer
- Armauflage vorn verschiebbar

Komfort und Innenausstattung (Fortsetzung)
- Windschutz
- Zusätzliche 12-V-Steckdosen
- Edelholzausführung Fineline anthrazit Fahrerassistenz
- BMW Head-Up Display
- Rückfahrkamera
- Concierge Services
- Park Distance Control (PDC)
- TeleServices
- Instrumentenkombination mit erweiterten Umfängen
- Aktive Geschwindigkeitsregelung mit Stop&Go-Funktion
- Intelligenter Notruf
- Surround View
- Speed Limit Info Multimedia
- Freisprecheinrichtung - Komforttelefonie mit erweiterter Smartphone-Anbindung
- HiFi Lautsprechersystem
- Real Time Traffic Information
- Navigationssystem Professional
- Remote Services
- DAB Tuner Exterieur
- Anhängerkupplung mit schwenkbarem Kugelkopf
- Exterieurumfänge in Wagenfarbe Räder/Bereifung
- Leichtmetallräder - Bereifung mit Notlaufeigenschaften
- 19"LM Räder Vielspeiche 399 mit Mischbereifung

Ik vond de auto bij BMW Essen (Dui), bouwjaar 2015, de auto had iets meer dan 35 dkm gereden.

Het enige dat ik miste was de HK-audio. Ik heb dat nog beluisterd in een ander exemplaar maar was niet heel erg onder de indruk. Uiteindelijk ben ik voor Gladen Boxmore gegaan. Jullie weten al dat dat naar volle tevredenheid is gegaan.

Import in november heb ik gedaan met hulp van https://www.bbpartners.nl/. Zij zorgden voor een ingevulde BPM-aangifte en taxatierapport (kostte E380, BPM ging van 4500 naar 2900, van harte aanbevolen ). De duitse dealer begeleidde me bij het verkrijgen van tijdelijke platen. Ik ben zelf naar de RDW gereden, duurde 10 minuten. Daarna het grote wachten op het kenteken.

In de tussentijd heb ik wat veranderingen laten aanbrengen. Naast de audio-upgrade gingen de interieurlijsten naar "platane rotbraun", oubollig maar ik hou ervan. De draadloze snap-in-adapter werd geplaatst. De airbreathers werden vervangen door exemplaren in chroom kleur. Ik vond ook een setje winterwielen (styling 413, 17").

Inmiddels staat de teller op 44 dkm. Wat een feest van een auto is dit! Deze auto heeft alles waar ik blij van word. De e93 was een hele fijne auto maar dat dak en die kont waren niet helemaal goed gelukt in mijn ogen. De 4-serie is prachtig. De neus is een tikje gemeen. Het geheel is een plaatje.

Met de upgrade is de audio helemaal naar mijn zin, nix meer te wensen over. De adaptive cruisecontrol is fijn. Die cruisecontrol en de 'active protection' voeden me opnieuw op (hoe veel afstand moet je eigenlijk houden, wanneer rijd je te hard op iemand af etc.). De stuurverwarming en de electrisch verschijnende trekhaak (die ik niet nodig heb) zijn de hoogtepunten van onzinnige verwennerij die erop zit. Gemiddeld gebruik gedurende een week bij niet al te veel snelweg: zo tussen de 1:11 (als ik me niet beheers) en 1:14,4 als ik heel erg mijn best doe om heel zuinig te rijden.

De enige upgrade die ik overweeg is om het onderstel aan te pakken. De e93 reed echt veel lichtvoetiger dan de F33. De rijbeleving is wat 'afstandelijker'. Hij is natuurlijk iets gegroeid en 150 kg zwaarder maar zoveel is dat nu ook weer niet. Wat me het slechtst bevalt is het gedrag in lang bochten in snelwegen (ook op de 19" breedset). De e93 deed dat na montage van een breedset met hoge snelheid en gaf daarbij geen krimp. Mijn f33 heeft geen actief onderstel en ook niet het sport onderstel. Ideeen over wat eraan te doen worden gewaardeerd. Het is in ieder geval reden om mijn Z4M gewoon nog in de garage te laten. Zelfde merk maar een wereld van verschil.

Verder nam ik een een 'el cheapo' abonnement op USB-kaartupdate. Was wel nodig, de auto had nog de kaart uit 2015. Ik was in staat om de 2018-2 kaart te downloaden maar kreeg nog niet een uitnodiging voor iets recenters. Verdiepte me er nog niet in. Hoe krijg ik de meest recente?

Al met al ben ik er echt heel gelukkig mee, maar dat begrepen jullie hiervoor al.

Foto's heb ik nog niet veel.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: F33 430D

Bericht door Bart70 » 11 feb 2019, 08:14

Mooie wagen !

Ook fijn te lezen dat je tevreden was over de E93, aangezien mijn avontuur met de E93 bijna gaat beginnen :whistle:

Importeren heb ik overigens zelf gedaan, en de BPM aangifte en taxatie bij 123taxaties in Arnhem, ik was maar 200 euro kwijt voor de taxatie en BPM aangifte.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 4 Serie (F32 / F33 / F36) Showroom”