Deksel boven koelbuis motorblok n62

Voor alle technische vragen over de BMW 6 Serie
Gebruikersavatar
vincent h
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 nov 2020, 23:04

Deksel boven koelbuis motorblok n62

Bericht door vincent h » 04 mei 2022, 21:41

Hallo.
Mijn n62 verliest een klein beetje koelvloeistof.
Het is nog niet traceerbaar.

Kan iemand mij vertellen waarom de langwerpige metalen deksel boven de koelvloeistof buis met een pakking op het blok vast zit?

Dit deksel bevat een geintegreerde koelvloeistof retour als ik het goed heb maar er zit toch geen vloeistof onder dit deksel?

De ruimte onder dit deksel (rondom de toevoerbuis) staat toch in open verbinding met de buitenlucht via het gaatje aan de voorkant van de motor. (Die waaraan je zou kunnen zien dat de koelvloeistof toevoerbuis lekt) ?

martindebelitos
Berichten: 533
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25

Re: Deksel boven koelbuis motorblok n62

Bericht door martindebelitos » 06 mei 2022, 10:44

hallo vincent hier met mart. laat je koelsysteem even onder druk zetten by de garage. als er koelvloeistof uit dat gaatje komt is de pakking lek.verder kan je temperatuurmeter in de onderste slang lekken.ook kan er een scheurtje in je plastic opvangbak zitten.ook kan je dop van de opvangbak versleten zyn. verder kunnen je aansluitingen van je koelslangen lekken, hier kun je achter komen door je koelsysteem effe af te laten persen.succes mart

Gebruikersavatar
vincent h
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 nov 2020, 23:04

Re: Deksel boven koelbuis motorblok n62

Bericht door vincent h » 06 mei 2022, 23:56

Hallo Mart,
Bedankt voor je reactie.
Als de afdichting van de koelbuis lekt loopt de ruimte onder het deksels vol als ik het goed heb. Als deze ruimte helemaal vol zit komt er toch pas vloeistof uit het gaatje aan de voorzijde?

martindebelitos
Berichten: 533
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25

Re: Deksel boven koelbuis motorblok n62

Bericht door martindebelitos » 07 mei 2022, 10:41

hallo hier met mart. als je pakking van de koelbuis kapot gaat loopt eerst de bak vol voor dat de koelvloeistof uit het gaatje komt. maar dit zie je gelyk aan je koelwater stand. er kan wel anderhalve liter in die bak onder je koelbuis. dat zou je meteen moeten zien aan je koelwater stand. succes mart

martindebelitos
Berichten: 533
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25

Re: Deksel boven koelbuis motorblok n62

Bericht door martindebelitos » 07 mei 2022, 10:54

hallo hier met mart. als je pakking van de koelbuis kapot gaat loopt eerst de bak vol voor dat de koelvloeistof uit het gaatje komt. maar dit zie je gelyk aan je koelwater stand. er kan wel anderhalve liter in die bak onder je koelbuis. dat zou je meteen moeten zien aan je koelwater stand. succes mart

Gebruikersavatar
vincent h
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 nov 2020, 23:04

Re: Deksel boven koelbuis motorblok n62

Bericht door vincent h » 07 mei 2022, 11:39

Dat duurt dus wel even voor he dat gaat zien bij een klein lek.
Wat ik me af vroeg is de "bak" die dan vol loopt heeft een metalen deksel. Dit deksel heeft ook een pakking op het blok. Waar zou dat voor dienen?

martindebelitos
Berichten: 533
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25

Re: Deksel boven koelbuis motorblok n62

Bericht door martindebelitos » 07 mei 2022, 23:54

hallo ik denk zomaar tegen lekken van koelwater .naar de electro die allemaal daar lopen. maar heb je de koeling al af laten persen. groet mart

martindebelitos
Berichten: 533
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25

Re: Deksel boven koelbuis motorblok n62

Bericht door martindebelitos » 08 mei 2022, 00:06

hallo hier mart. daar zit natuurlyk een pakking tussen als je koelbuis gaat lekken dat je motor niet vol koelwater loopt en besscherming van alle electro die daar loopt .laat je koeling afpersen en je komt achter de lekkage. succes mart

Gebruikersavatar
vincent h
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 nov 2020, 23:04

Re: Deksel boven koelbuis motorblok n62

Bericht door vincent h » 15 mei 2022, 12:20

Binnenkort wordt de boel op druk gezet.

Ik vraag me af of je dan kan zien of de koelbuis kering lekt.

Aan de hand van foto's ziet het er naar uit dat onder het deksel (de valeypan) koelvloeistof hoort te zitten (als onderdeel van het retour circuit richting de waterpomp).
Dan zou de pakking van de valeypan dus een onderdeel van het koelcircuit zijn.
Als deze pakking dan lekt vlies je koelvloeistof wat in de holtes naast de valeypan komt zitten.

Of misschien zie ik het verkeerd.

martindebelitos
Berichten: 533
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25

Re: Deksel boven koelbuis motorblok n62

Bericht door martindebelitos » 16 mei 2022, 10:35

hallo .hier met mart. die ruimte mag zich niet met koelmiddel vullen. dit merk je meteen aan de koelwaterstand, ook zie als de motor onder druk wordt gezet koelwater uit het gaatje voorop de motor lopen. dat is niet goed.als er koelmiddel uit dat gaatje loopt is de pakking van de koelwaterbuis lek, dat gaatje vind je voorop demotor langs de waterpomp. succes mart

Gebruikersavatar
vincent h
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 nov 2020, 23:04

Re: Deksel boven koelbuis motorblok n62

Bericht door vincent h » 17 jun 2022, 15:53

Even een update.
Het systeem is afgeperst en de conclusie was dat de kering van de toevoerbuis lekte.

Het is me niet duidelijk geworden hoe ze dit hebben kunnen zien maar wat me wel duidelijk is is dat de ruimte onder het deksel een onderdeel is van de koelvloeistof retour systeem. Dat betekend dat de ruimte onder dit deksel altijd gevuld is met vloeistof en dat de toevoerbuis in de vloeistof ligt.

Alles is nu vervangen. Nu hopen dat de lekkage 100% weg is.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 6 Serie (E63 / E64) Techniek”