Van 316i naar 328iA - The Coolerooney Way

Show je BMW E36. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Gebruikersavatar
LtCoolerooney
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 dec 2016, 19:27

Re: LT's 316i Coupé Mauritiusblau-metallic

Bericht door LtCoolerooney » 11 jul 2017, 16:04

Zo, gister en vandaag weer verder gegaan. Hele weekend gewerkt en auto gebruikt, waardoor de geschuurde plekken er zo uitzagen:
Afbeelding

Nog maar een keer schuren dan dat het er weer zo uit ziet:
Afbeelding

Vond nog een schroefje aan de onderkant met een flinke roestplek er omheen
Afbeelding
Afbeelding
Altijd goed om ff een double-check te doen of je alles hebt gehad dus.

Vervolgens ontvet met Dasty en een microvezeldoekje (90 cent bij de Action dus als ie vies wordt/kapot gaat heb je voor geen geld een nieuwe)
Afbeelding

En de Fertan over de gehele dorpel gespoten
Afbeelding
Afbeelding

Dat moet weer 24 uur werken, dus was het tijd voor een ander klusje waar ik zin in had.
Ik vond de aluminium veerpootbrug wat raar ogen omdat de kleur verder nergens in de auto terug komt. Spuitbusje goud gehaald bij de Action en van dit:
Afbeelding
Afbeelding

Dit gemaakt:
Afbeelding

Kleur komt niet overeen met die van de velgen helaas, maar dat is een zorg voor later. Kan de brug ook niet plasti dippen ivm de hitte die van het blok afkomt.




Vandaag naar het resultaat van de Fertan gekeken. Zag er zo uit:
Afbeelding
De roestplekken zijn zwart geworden en alles eromheen is weggepoetst. Gaat er met een natte spons makkelijk vanaf.

Toch voor de zekerheid maar even bodysafe wax van Tectyl gekocht. Wou dit niet over de hele auto hebben dus heb boven de dorpel afgeplakt met tape en plastic
Afbeelding

Zelfde spul als dat ze bij het lassen hebben gebruikt, alleen is mijne bruin en die van hun was zwart. Maakt op zich ook niet uit, als het zn werk maar doet.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu dat laten drogen om vervolgens primer en zwarte lak eroverheen te gooien zodat het goed beschermt is allemaal en er nog enigszins netjes uitziet.

BMW laksetje is ook besteld, samen met klemmen voor de skirts en die voor de binnenste instaplijsten. Neem aan dat ik dat vrijdag wel binnen heb, kan ik er dan nog even mee aan de slag en zo maken we er stapje bij beetje toch een nette auto van, om de andere weggebruikers jaloers van te maken :gekdoen:

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: LT's 316i Coupé Mauritiusblau-metallic

Bericht door Yor » 11 jul 2017, 19:45

Deze wordt weer mooi. Tip: smeer ook die gaten dicht met plamuur oid zodat niet alles er uit rot.. anders komt er water in en rot alles van binnen uit. Hoe zijn de krikpunten er aan toe?

Gebruikersavatar
LtCoolerooney
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 dec 2016, 19:27

Re: LT's 316i Coupé Mauritiusblau-metallic

Bericht door LtCoolerooney » 11 jul 2017, 20:42

hmm goed idee met die plamuur ja. krikpunten hebben betere tijden gezien, maar zorg wel dat die goed zijn als de hele dorpel gefixt wordt

Gebruikersavatar
LtCoolerooney
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 dec 2016, 19:27

Re: LT's 316i Coupé Mauritiusblau-metallic

Bericht door LtCoolerooney » 16 jul 2017, 19:22

heb de dorpel ingespoten met primer en matzwarte lak, om het er wat netter uit te laten zien for the time being. Klemmetjes helaas niet op tijd binnen gekregen dus vandaag de meet zonder de skirt moeten doen.

Vooralsnog een zeer geslaagde dag gehad en een mooi plaatje van de wagen laten maken:
Afbeelding

Gebruikersavatar
LtCoolerooney
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 dec 2016, 19:27

Re: LT's 316i Coupé Mauritiusblau-metallic

Bericht door LtCoolerooney » 22 jul 2017, 00:06

Vandaag de eerste stap gemaakt naar het weer terughangen van de losse sideskirt - het spuitwerk.

Had 3 bussen besteld: primer, autolak op kleurcode en 2K blanke lak.

Eerst maar even de nodige voorbereiding. Een plek om te spuiten met kranten om niet het hele steegje mee te kleuren, skirt schoon en vetvrij maken en het schuren:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor de zekerheid toch nog maar even een laag epoxy er overheen om vervolgens te beginnen met de primer:
Afbeelding
Afbeelding

Grijze primer van Motip. 2 minuten schudden en een proefstukje spuiten om vervolgens alsnog druppels te krijgen:
Afbeelding

Toch maar weer even licht opgeschuurd, de opvolgende lagen gingen prima.
Op de site bij het bestellen stond dat alle primer en lakken en fijne en brede verneveling hadden voor een perfect resultaat. Een brede verneveling had het zeker:
Afbeelding

Heel fijn vond ik het niet om met deze primer te werken. Heb 5 lagen aan moeten brengen om een goede gelijkmatige dekking te krijgen waarna de bus bijna leeg was. Met zo'n brede verneveling heb je toch eigenlijk wel gewoon een spuitcabine nodig. Een klein beetje wind (onvoelbaar en maar licht zichtbaar) blies alle verf langs de skirt ipv dat het erop kwam.

Achja, nu nog een dag zoeken waarop ik verder kan met de kleur- en blanke lak.

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: LT's 316i Coupé Mauritiusblau-metallic

Bericht door Yor » 22 jul 2017, 19:32

Zie het als een leer proces :-) die primer is best goed te hanteren als je maar het 'less is more' principe aanhoud.
Als je het naschuurt (nat) met 800 of zelfs 1200 krijg je een mooie spiegeling na kleur en blanke lak.

Gebruikersavatar
LtCoolerooney
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 dec 2016, 19:27

Re: LT's 316i Coupé Mauritiusblau-metallic

Bericht door LtCoolerooney » 22 jul 2017, 21:30

idd, learning is the way to go.

en de primer nat schuren bedoel je dan? wil ook weer niet te veel glans aangezien de rest van de auto ook verre van 100% is dmv poetskrassen

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: LT's 316i Coupé Mauritiusblau-metallic

Bericht door Yor » 23 jul 2017, 14:03

Met een stukje schuurpapier van minimaal 400 grit ondergedompelt in water de primer lichtjes opschuren. Niet te veel anders schuur je het allemaal weer weg. Door het water is het wat heet en zorgt het er voor dat je niet zo snel door de verf heen brandt. Vooral op hoeken waar de verf dunner is kan dat een uitkomst zijn. Ik schuur altijd de primer netjes glad voordat de kleur er op gaat. Niet pakt de verf beter, het gaat er ook egaal op.

Dit filmpje legt de basics uit:
Er wordt niet primer nat geschuurd maar wel egaal geschuurd (droog)
Naderhand nat schuren zorgt voor een mooie finish.

https://youtu.be/1hZ8uDG4NGY[/youtube]

Gebruikersavatar
LtCoolerooney
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 dec 2016, 19:27

Re: LT's 316i Coupé Mauritiusblau-metallic

Bericht door LtCoolerooney » 23 jul 2017, 18:25

filmpje werkt niet op het forum, heb je misschien gewoon het linkje? maar raad je het ook aan als ik niet een te glanzende finish wil? wil niet dat de skirt bijna een spiegeleffect geeft terwijl de rest van de auto best wel dof is

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: LT's 316i Coupé Mauritiusblau-metallic

Bericht door Yor » 23 jul 2017, 20:34

Het zal met spuitbussen 1k nooit zo mooi glanzen als de originele of 2k autolak.
Dus hangt het af van het voorwerk wat je doet. En in vergelijking met de dofheid
Van de rest zal de skirt er gewoon degelijk uit zien met het voorwerk. Als je in mijn topic kijkt
Zie je dat ik delen gespoten heb en voorbewerkt heb met 1000 grit nat. 3 lagen kleur en 3 lagen blanke lak.

https://m.youtube.com/watch?v=1hZ8uDG4N ... e=youtu.be

Gebruikersavatar
LtCoolerooney
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 dec 2016, 19:27

Re: LT's 316i Coupé Mauritiusblau-metallic

Bericht door LtCoolerooney » 08 aug 2017, 12:31

Wauw. blijkbaar helemaal vergeten te posten.

Nou, de skirt zit er weer op. Heb alleen blijkbaar niet lang genoeg gewacht met laten drogen (24 uur) dus de lak is een beetje lelijk geworden met het monteren. Achja, je ziet iig geen roestplekken en schroefjes meer.

Ook zit de skirt niet 100% goed gemonteerd. Je ziet het niet echt, maar aan de zijkant zitten er maar 7 van de 9 klemmetjes echt vast, krijg die laatste er echt niet in. In de achterste wielkas zit er maar 1, waar de 2e hoort zit een afgebroken schroef die ik er niet uitgeboord krijg. En onderaan zit helemaal niks. Ook hier zat de skirt eerst vast met schroefjes terwijl hier normaal gaten geboord moeten worden en van die plastic klemmetjes er doorheen. Ook hier kwam ik niet doorheen met de boor.

Grote kans dat de boor gewoon bagger was, en mss dat mijn buurman een betere heeft die ik mag evt mag lenen. Nu nog de tijd, het weer en zin vinden om dit te doen hah

Gebruikersavatar
LtCoolerooney
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 dec 2016, 19:27

Re: LT's 316i Coupé Mauritiusblau-metallic

Bericht door LtCoolerooney » 12 okt 2017, 19:47

zo, het is me een tijd geleden dat ik hier wat heb gedeeld. eerlijk gezegd ook vrij weinig tijd en geld (ivm studie) gehad wat ik zeker jammer vind en waardoor de flow van mn forumpost updaten er nogal uitgegleden is.
hier een aantal dingen die wel gebeurd zijn:

laatst de lage krik van een meisje uit mn klas geleend om de auto nog net wat lager te zetten. Achter de stelschroef eruit gehaald wat +- 5mm was, dus aan de voorkant dezelfde hoeveelheid omlaag.
Voor
Afbeelding

Na
Afbeelding

ja t was al donker geworden, wordt t veel te vroeg de laatste tijd.


Een week of 2 terug kwam ik een middenarmsteun tegen op fb. en niet eentje waarbij je je middenconsole om moet bouwen, maar een die gewoon in je opbergvakje schuift. heb nooit zin gehad om dat laatste te doen, dus dit leek me een best wel ideale oplossing.
Afbeelding
Afbeelding
Leuk ding, zit fijn, en ook al heb ik mn opbergvakje op moeten offeren, als je de klep opent krijg je daar 3x zoveel ruimte voor terug. chilll.

en toen was t geld helemaal op. kan ook alleen maar janken als ik me bedenk wat er nog allemaal gedaan moet worden. en dat wordt alleen maar erger nu ik er eindelijk uit ben welke engine swap ik wil gaan doen. wist al langer dat ik een 3.0+L inline 6 wilde, en later kwam daarbij dat ik daar een supercharger op wil hebben. ondertussen ben ik er over uit dat ik dus een S54B32 met VF Engineering supercharger wil. jaja, de E46 M3's 3.2L masterpiece met dat heerlijke gejank van VF's super met hopelijk ook de 6speed SMG-II tranny. ugh, I'm wet already.

En tot slot, vandaag voor de gein aan mijn eigen projectje in Solidworks CAD begonnen. Wilde het programma beter leren kennen aangezien de lessen op school tot nu toe niet heel moeilijk zijn geweest dus bij deze:

Afbeelding
Afbeelding

Een E36 M3, met nog zat werk te doen, en des te meer te leren. Verwacht alleen niet dat ie ooit af komt hah

Gebruikersavatar
S te fan
Berichten: 201
Lid geworden op: 17 apr 2017, 20:52
Locatie: Brabants lutjebroek

Re: LT's 316i Coupé Mauritiusblau-metallic

Bericht door S te fan » 13 okt 2017, 05:18

LtCoolerooney schreef: Een week of 2 terug kwam ik een middenarmsteun tegen op fb. en niet eentje waarbij je je middenconsole om moet bouwen, maar een die gewoon in je opbergvakje schuift. heb nooit zin gehad om dat laatste te doen, dus dit leek me een best wel ideale oplossing.
Afbeelding
Afbeelding
Leuk ding, zit fijn, en ook al heb ik mn opbergvakje op moeten offeren, als je de klep opent krijg je daar 3x zoveel ruimte voor terug. chilll.
Netjes hoor, ik had um ook gezien alleen heb ik geen poging tot gedaan, dan maak kijken voor een volgend buitenkansje.

Toch wel leuk dat je steeds meer meiden/vrouwen op technische opleidingen tegenkom :duim:
I want you to know that someone cares, not me but someone does.

e39 520i sedan
E36 318i 1994 verkocht
E36 316i edition verkocht

Gebruikersavatar
LtCoolerooney
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 dec 2016, 19:27

Re: LT's 316i Coupé Mauritiusblau-metallic

Bericht door LtCoolerooney » 13 okt 2017, 12:46

Ja nouja veel is het nog zeker niet hoor. Zijn er dit jaar 4 of 5 nieuw begonnen. Van de 200..

Gebruikersavatar
LtCoolerooney
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 dec 2016, 19:27

Re: LT's 316i Coupé Mauritiusblau-metallic

Bericht door LtCoolerooney » 07 feb 2018, 17:47

Jeetje. Zo is het ineens 4 maanden geleden sinds je wat voor het laatst hebt gepost. Grootste reden? De 316 is niet meer. APK verliep op 27 November, en heb een maandje van tevoren de auto laten voorkeuren zodat ik wist wat er moest gebeuren. Hier kwamen wat kleine puntjes naar voren, dat allemaal te fixen was. Het grootste probleem however: de assteunen waren rot. Zo'n ding wat op zich wel te lassen is, maar toch behoorlijk wat geld kost als je dit niet zelf kan. Samen met dat, en alle andere roest die zich overal bevindt, heb ik met pijn in m'n hart besloten de auto weg te doen in onderdelen. Echt de helft is naar een (oud) klasgenootje gegaan, die een 325 in dezelfde kleur heeft, en nu dus ook een leren interieur. Al met al heb ik 850 euro aan onderdelen kunnen vangen, en dat opzij gezet voor een volgende.

Wekenlang rondgeneusd op marktplaats, gaspedaal.nl, enz. Tot ik vorige week eentje langs zag komen voor 3.5k. Heb de eigenaar een berichtje gestuurd wat het laagste was dat hij wou gaan. 2800 als ik het eerste weekend van Februari zou komen. Ik afgelopen zondag met mn pa dus 1.5 uur onderweg naar Limburg om te kijken en wat een bak stond daar :love:

Afbeelding
Een 328iA in Montrealblau (Duitse import). Echte M-Contours met nieuwe Hankooks, leren interieur, 229dkm op de teller, bodem behandelt tegen roest en een helle nette engine bay.
M'n verliefde ogen even aan de kant gezet en alles goed nagekeken. Kwam er op uit dat het echt een koopje was, dus dit is mijn nieuwe aanwinst :gekdoen:

In de advertentie stond al dat rond de kerst de M-voorbumper eraf gejat was. Vandaar de originele bumper met een 1tje op het kenteken. Maar zelf een nieuwe bumpertje hangen is niet zo'n probleem. Vind het 1tje daarintegen wel jammer, maar wat doe je eraan.

Na maandenlang sip zijn (en best wel wat gehuil eerlijk gezegd), ben ik weer helemaal happy. Wat een genot om zo'n sterke 6-in-lijn te rijden, en wat schakelt die automaatbak lekker, wat het totaal geen probleem maakt dat er geen handbak onder hangt. Komende maanden gaat er veel gebeuren, waardoor de wagen er weer meer op gaat lijken zoals ik 'm (voorlopig) wil.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Showroom”