Dennis - E36 320i Sedan

Show je BMW E36. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Armazia
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 jul 2016, 14:23

Re: Dennis - E36 320i Sedan

Bericht door Armazia » 22 jun 2018, 12:50

Ik hoor uit ervaring dat de lokale garage vaak niet weet hoe ze de 6 cilinder moeten ontluchten. Ik was hier zelf bijna in getuind bij onze lokale garage. Gelukkig was er een andere monteur die dit kunstje eerder had uitgevoerd, maar volgens hem moet je dit wel goed doen. Anders heb je de mogelijkheid dat je koppakking gaat lekken.

Gebruikersavatar
Dennisvdmeijs
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 aug 2017, 22:05
Locatie: Tilburg

Re: Dennis - E36 320i Sedan

Bericht door Dennisvdmeijs » 22 jun 2018, 12:55

Aii ik was van mening dat wanneer hij iets naar rechts staat dat ie wat over de bedrijfstemperatuur zit maar niet tè heet is en vanaf in het rood dat echt foute boel is. Ik heb vernomen dat de visco en de thermostaat goed werken.

Vanochtend nog wat doorgezocht op enkele symptomen en ik vrees dat een koppakking wel een oorzaak kan wezen. Op een andere site las ik het volgende:
"Als je koelvloeistofverlies als gevolg van een lekke koppakking hebt, moet je in principe ook een kachel hebben die niet meer op temperatuur komt. Een koppakking kan op een aantal manieren doorslaan, maar als het oliepeil niet verandert en het koelvloeistofpeil wel, dan is er ofwel doorslag van een koelkanaal naar buiten, ofwel doorslag van een cilinder naar een koelkanaal. Dat laatste komt gemiddeld veel voor, vanwege de heftige omstandigheden waarin de koppakking daar zijn werk moet doen. Door de overdruk in de cilinder wordt er uitlaatgas het koelsysteem in geperst. De druk in dat systeem neemt fors toe en de overdruk wordt geloosd via een overdrukventiel, samen met wat koelvloeistof. Je krijgt daardoor steeds meer gas in het systeem en dat veroorzaakt inderdaad temperatuurwisselingen. Maar ook verzamelt het gas zich in het hoogste punt van het koelsysteem en dat zijn doorgaans de slangen naar de kachelradiateur in het interieur. Vandaar de koude kachel."
Op de plaats des onheils heb ik nog het eea proberen te constateren, daar verdacht ik ook oa thermostaat omdat er geen warme lucht meer uit m'n kachel te krijgen was. Nu ik bovenstaande lees kan mijn koppakking dus ook daarvan de oorzaak zijn. Ander symptoom wat ik gister las is dat de auto minder pks heeft dan dat ie eigenlijk zou moeten hebben. Ik verweet dit aan dat de bougies wss al een lange tijd niet vervangen waren oid maar helaas kan dit dus ook koppakking gerelateerd zijn.

Balen balen balen.. :nee:

Armazia
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 jul 2016, 14:23

Re: Dennis - E36 320i Sedan

Bericht door Armazia » 22 jun 2018, 13:40

Zou inderdaad goed kunnen. vaak hoor je de vraag ook voorbijkomen of de kachel nog werkt wanneer men verwacht dat de koppakking lek zou kunnen zijn.

Verder ziet je wagen er wel uitmuntend uit. Ik heb zelf een Montrealblau'e cabrio, maar volgens mij straalt mijn lak niet zo mooi uit als de jouwe.

Gebruikersavatar
Dennisvdmeijs
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 aug 2017, 22:05
Locatie: Tilburg

Re: Dennis - E36 320i Sedan

Bericht door Dennisvdmeijs » 23 jun 2018, 16:45

Dank je! Hij ziet er voor zijn leeftijd nog erg goed uit ja, vrij uniek voor een e36.

We gaan alles nog eens goed bekijken in de garage en alle onderdelen die voor kwalen kunnen zorgen stuk voor stuk na.

Gebruikersavatar
Dennisvdmeijs
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 aug 2017, 22:05
Locatie: Tilburg

Re: Dennis - E36 320i Sedan

Bericht door Dennisvdmeijs » 18 nov 2018, 21:18

Zo, even wat stof van dit topic afblazen.

De e36 rijdt inmiddels al weer 2 maanden als een zonnetje. Nadat ie terug in NL was de auto laten maken. Koppakking en een lek in t expansivaatje waren de boosdoeners en gelijk de kleppendekselpakking, radiateur, thermostaat, thermostaathuis en waterpomp mee vervangen. Dus op motorisch vlak kan ie er weer lange tijd tegen aan.

Ik heb vanaf t begin af aan de intentie gehad om deze auto om te bouwen naar een trackday auto, maar ben de laatste maanden toch wel van mening veranderd dat ik de bmw in deze originele conditie ga behouden. Toch erg verknocht aan de wagen hoe ie nu is. :love:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Showroom”