Zo lange tijd niets meer gehad om te updaten. Helaas kan ik mij ook melden bij de groep waarvan de wiellagers op zijn. Linksachter was goed te horen tijdens de autoritten.
Dus ook ik kwam aan de beurt voor nieuwe wiellagers. Dan begin je aan de wiellagers en kom je ook nog eens tot de conclusie dat er 1 homokineet niet goed meer is.
Dan zit er niets anders op dan 2 wiellagers achter te vervangen en ook beide steekassen te vervangen. Bij de dealer geïnformeerd wanneer ze de steekassen konden leveren. Blijken ze al sinds 2019 in backorder te staan. En de levertijd is nog niet bekend. Dan maar de assen van SKF besteld nieuw en prima assen moet ik zeggen.
Ook heb ik weer voldoende foto's gemaakt wat natuurlijk weer leuk is om te posten.
Dus we beginnen met de auto op de krik te zetten. As-steunen eronder en de wielen kunnen er vanaf.
Dan halen we de steekassen los van het differentieel:
1 by tony mans, on Flickr
2 by tony mans, on Flickr
Dan gaan we de moer van de steek-as losmaken met een zware slagtol nummer 30 (sterdop).
En daarna met een met een tool die met 10 ton de steekas uit de naaf kan persen deze verwijderen.
Ik laat de draagarm onder de auto zitten omdat ik geen zin heb om met een super strakke auto naar de uitlijn garage te gaan.
Hierbij de tool die ik heb gebruikt en dan is het een piece of cake
3 by tony mans, on Flickr
4 by tony mans, on Flickr
Daar komt die dan zie de ABS ring al zichtbaar worden:
5 by tony mans, on Flickr
Hoppa die is los en een mooie droge roestlaag, die zat lekker vast.
6 by tony mans, on Flickr
7 by tony mans, on Flickr
De nieuwe SKF as steelt nu de show:
8 by tony mans, on Flickr
Ook heb ik nieuwe bouten en montageplaten besteld bij de dealer. Dan kunnen we de flens goed aan het differentieel te monteren +/- 68nm.
Maar voor het zover is moet eerst de oude wielnaaf nog even worden gedemonteerd om bij het lager te komen:
10 by tony mans, on Flickr
Dat doen we met een kluts/slaghamer:
11 by tony mans, on Flickr
Even opbouwen en dan is die te gebruiken:
12 by tony mans, on Flickr
En die is ook los:
13 by tony mans, on Flickr
Oude troep:
14 by tony mans, on Flickr
Ook het lager gaan we demonteren met een hulpsetje:
15 by tony mans, on Flickr
Hier draaien we makkelijk het oude lager uit de draagarm:
16 by tony mans, on Flickr
Dan gaan we de lagerring verwijderen van de wielnaaf:
17 by tony mans, on Flickr
Na alles goed schoongemaakt te hebben kan het nieuwe lager worden gemonteerd. Vooraf heb ik deze in de diepvries gehad zodat die iets krimpt en makkelijker te monteren is.
Hier ben ik de tool aan het opbouwen en is zoals op de foto te zien is nog niet goed gecentreerd. Dat moet wel gebeuren want het lager wil je erin persen door kracht op de buitenring uit te oefenen.
18 by tony mans, on Flickr
Het lager en de zegelring zijn inmiddels gemonteerd.
19 by tony mans, on Flickr
Dan gaan we de wielnaaf terug monteren. Hierbij laat je de buitenring van het lager met rust. En zorg je dat je aan de binnenring en de wielnaaf trekkracht uitoefent krachten naar elkaar toe.
20 by tony mans, on Flickr
De steek as kan dan worden gemonteerd. Dit keer met een laagje vet over de splines. En de centrale moer draaien we vast met de hand en een momentsleutel op 200nm.
21 by tony mans, on Flickr
Omdat de stabilisatorstang er ook onderuit moest heb ik deze maar ontroest en een mooi rood kleurtje gegeven.
Ik houd wel van een kleurige onderzijde. Dat zwart is ook maar zo saai.
22 by tony mans, on Flickr
Lekker fris zit alles weer onder de auto.
23 by tony mans, on Flickr
24 by tony mans, on Flickr
Omdat de uitlaat ook onder de auto uit moest is deze maar geschuurd en in de hittebestendige spray gezet. Deze dan maar wel in het zwart
25 by tony mans, on Flickr
Klus geklaard. En het rijd uitermate stil. :applaus:
26 by tony mans, on Flickr
Velgen eronder en zakken maar:
27 by tony mans, on Flickr
Op naar de volgende upgrade. Het begin daarvoor is gemaakt en later volgt er meer.
Greetzz
E36 328 cabrio projectje Whiteage
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
eat,, sleep,, drive BMW
- BMWf20 2.0d
- Berichten: 1341
- Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Super, weer goed bezig, ziet er weer erg goed uit, geloof je meteen dat het scheelt.
Mooi dat je al die gereedschappen tot je beschikking hebt, scheelt een hoop gekloot in de marge.
Mooi dat je al die gereedschappen tot je beschikking hebt, scheelt een hoop gekloot in de marge.
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Super leuk om dit zo eens te lezen, ziet er heel goed uit! Je BMW is vast heel blij met je
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Bedankt voor de reacties. Het is en blijft een leuke hobby.
Koop aardig wat gereedschap en dat maakt het werken erg fijn.
Ook gezien de garagekosten die je uitspaart, verdiend het zich vaak al na 1x gebruiken terug.
Koop aardig wat gereedschap en dat maakt het werken erg fijn.
Ook gezien de garagekosten die je uitspaart, verdiend het zich vaak al na 1x gebruiken terug.
eat,, sleep,, drive BMW
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Mooie update weer. Je zou haast denken dat het vervangen van de wiellagers een klusje van niets is.
Wellicht een ideetje om deze als aparte DIY te posten in het DIY gedeelte?
Wellicht een ideetje om deze als aparte DIY te posten in het DIY gedeelte?
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Ik ben geen fan van skf assen. Ik ze ook gekocht aangezien gkn niet op voorraad was.
Beide assen waren verschillend. De ene lager zo te zien met hitte bewerkt, terwijl de andere heel goedkoop uitziet. Made in China staat op de doos.
Na 1000 km heb ik rechter eraf gehaakd om te kijken hoeveel speling erop zit. Man vergeleken met mijn oude gkn is de nieuwe skf slecht!
Ook vergeleken met gereviseerd spidan as, wat een verschil. Dus spidan gemonteerd , de linker skf haal ik later eraf tegelijk met centrale as.
Beide assen waren verschillend. De ene lager zo te zien met hitte bewerkt, terwijl de andere heel goedkoop uitziet. Made in China staat op de doos.
Na 1000 km heb ik rechter eraf gehaakd om te kijken hoeveel speling erop zit. Man vergeleken met mijn oude gkn is de nieuwe skf slecht!
Ook vergeleken met gereviseerd spidan as, wat een verschil. Dus spidan gemonteerd , de linker skf haal ik later eraf tegelijk met centrale as.