Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Geplaatst: 16 jul 2018, 20:13
Zo we kunnen toch weer een update plaatsen. Ook al zou ik het wat rustiger aan doen (hoe doe je dat?).
Tijdens het rijden over een klinker weg kregen we problemen met de deurschakelaar. Het raam ging telkens een cm omlaag en vervolgens weer omhoog. Dat duid op een bekend probleem namelijk een uitgesleten deurschakelaar.
Na deze even geïnspecteerd te hebben is er de makkelijke en tijdelijke oplossing toegepast. Je zult het vast wel kennen het bijna overal voor te gebruiken eendenplakband .
IMG_20180714_090930 by tony mans, on Flickr
En het probleem was opgelost.
Heb het bij me vorige e36 ook eens gehad. Een makkelijke fix was het toen bij de sedan. Nou bij de cabrio zit het dus even wat anders.
In plaats van een stekkertje achter de schakelaar zit er dus een snoer van een meter aan vast. Dat houd in dat de stekker dus een meter van de schakelaar verstopt zit.
Na wat zoekwerk welke ik moest hebben heb ik dit snel kunnen vinden. En had daarom even de oude gedemonteerd om het bmwnummer te zien. (8205041)
IMG_20180711_222020 by tony mans, on Flickr
Gelijk maar 2 nieuwe besteld, dan weten we zeker dat de andere kant ook niet op korte termijn volgt.
IMG_20180714_091007 by tony mans, on Flickr
Dus dan gaan we maar weer de achterbank demonteren en het zijpaneel. Je komt hier ontzettend slecht bij. De kabel loopt door een dubbele wand heen waar je niet bij gaat komen. De gouden tip voor iedereen maak een draad vast aan de kabel voordat je deze los trekt. Anders wordt dit een regelrechte pain in the ....
IMG_20180714_091155 by tony mans, on Flickr
Mooi hoor nieuwe onderdelen:
IMG_20180714_090943_1 by tony mans, on Flickr
En hier is die gemonteerd en afgesteld:
IMG_20180714_154326 by tony mans, on Flickr
Leuk dat je dan ook nog een loewe versterker ontdekt in de auto:
IMG_20180714_093418 by tony mans, on Flickr
IMG_20180714_093408 by tony mans, on Flickr
Op het lijstje stond ook nog een keer PDC inbouwen. En omdat toch alles open ligt is dit een mooie gelegenheid om alvast een begin te maken.
De stekker die aan de kabelboom van de auto wordt gemaakt even voorbereid. Kabels opgezocht en voorzien van een hoesje.
IMG_20180714_124000 by tony mans, on Flickr
Even ter info:
Aansluiten van de PDC gaat als volgt.
Informatie is afkomstig uit de retrofit manual.
De aansluitingen die je nodig hebt tap je af uit de stekker van het linker achterlicht. (Ik heb de kabels gevolgd tot aan de locatie van waar de module komt te zitten en het ze daar afgetapt).
Het gaat om:
pin 1 Bruin (aarde/massa)
Pin 5 Blauw/geel (Achteruitrijlicht)
Ik heb de originele stekker naar de PDC gebruikt en heb hieronder die kleurcoderingen vermeld:
Je gebruikt alleen:
pin 6 blauw/geel (signaal achteruitrijlicht)
pin 14 bruin (aarde/massa)
pin 18 bruin (aarde/massa)
pin 21 blauw/grijs (piepsignaal voor gong(speaker)
pin 26 groen/zwart (plus/voeding module)
(pin 10 wit/paars en pin 23 wit/geel gebruik je niet. Deze zijn om de module uit te kunnen lezen. (Deze zijn ook niet opgenomen in de retrofit kabelboom.)
Van de PDC module verbind je pin 14 en pin 18 beide aan pin 1 van het linker achterlicht.
Ook van de pdc module verbind je pin 6 en pin 26 beide aan pin 5 van het linker achterlicht.
pin 21 trek je naar voren in de auto en sluit je aan op de gong op aansluiting T4.
Dan heb je het laatste stukje kabelboom nodig met de pdc sensoren die plug je in de pdc module. De sensoren monteer je in de achterbumper en je hebt pdc in je bmw e36.
Ik heb de module een plaats gegeven in de buurt van waar die origineel ook hoort te zitten. Echter ga ik geen beugel plaatsen omdat die bij een cabrio niet op de meest handige plek zit. Deze zit met een degelijke klittenband constructie vast
IMG_20180714_132912 by tony mans, on Flickr
En de kabel voor de gong is naar voren getrokken en aangesloten:
IMG_20180714_154331 by tony mans, on Flickr
Voor wat de PDC betreft hij is getest en werkt perfect. Ik moet alleen de lijsten voor in de achterbumper nog aanschaffen. Maar het voorwerk is nu gedaan. Dan hoeft daar in ieder geval het interieur er niet meer voor uit.
Door naar de volgende interessante job. Tevens mijn nieuwe uitdaging
De OBC had behoorlijk last van pixeluitval. En je ziet ze op internet met regelmaat voorbij komen. Een nieuwe flexcabel met T-iron soldeerbout.
Eenmaal besteld en mogen ontvangen:
IMG_20180716_172115 by tony mans, on Flickr
De display losgetrokken van de printplaat. Daarna haal je ook de flexcabel los van het scherm en maak je zowel de display contacten als die van de printplaat schoon met aceton.
En het is een kwestie van eerst de flexcabel vastmaken en verhitten met de t-iron aan de display. Daarna uitlijnen op de printplaat en hieraan vast maken door verhitting ook weer met de t-iron.
IMG_20180716_165813 by tony mans, on Flickr
Testing one two:
IMG_20180716_171219 by tony mans, on Flickr
IMG_20180716_171205 by tony mans, on Flickr
Ben ontzettend blij met de laatste updates. Super gaaf dat de OBC is gelukt en nu ik dit kunstje beheer zal ook de display van de radio volgen. Daar ligt ook de nieuwe flexcabel al voor klaar.
Dat was het weer folks
Tijdens het rijden over een klinker weg kregen we problemen met de deurschakelaar. Het raam ging telkens een cm omlaag en vervolgens weer omhoog. Dat duid op een bekend probleem namelijk een uitgesleten deurschakelaar.
Na deze even geïnspecteerd te hebben is er de makkelijke en tijdelijke oplossing toegepast. Je zult het vast wel kennen het bijna overal voor te gebruiken eendenplakband .
IMG_20180714_090930 by tony mans, on Flickr
En het probleem was opgelost.
Heb het bij me vorige e36 ook eens gehad. Een makkelijke fix was het toen bij de sedan. Nou bij de cabrio zit het dus even wat anders.
In plaats van een stekkertje achter de schakelaar zit er dus een snoer van een meter aan vast. Dat houd in dat de stekker dus een meter van de schakelaar verstopt zit.
Na wat zoekwerk welke ik moest hebben heb ik dit snel kunnen vinden. En had daarom even de oude gedemonteerd om het bmwnummer te zien. (8205041)
IMG_20180711_222020 by tony mans, on Flickr
Gelijk maar 2 nieuwe besteld, dan weten we zeker dat de andere kant ook niet op korte termijn volgt.
IMG_20180714_091007 by tony mans, on Flickr
Dus dan gaan we maar weer de achterbank demonteren en het zijpaneel. Je komt hier ontzettend slecht bij. De kabel loopt door een dubbele wand heen waar je niet bij gaat komen. De gouden tip voor iedereen maak een draad vast aan de kabel voordat je deze los trekt. Anders wordt dit een regelrechte pain in the ....
IMG_20180714_091155 by tony mans, on Flickr
Mooi hoor nieuwe onderdelen:
IMG_20180714_090943_1 by tony mans, on Flickr
En hier is die gemonteerd en afgesteld:
IMG_20180714_154326 by tony mans, on Flickr
Leuk dat je dan ook nog een loewe versterker ontdekt in de auto:
IMG_20180714_093418 by tony mans, on Flickr
IMG_20180714_093408 by tony mans, on Flickr
Op het lijstje stond ook nog een keer PDC inbouwen. En omdat toch alles open ligt is dit een mooie gelegenheid om alvast een begin te maken.
De stekker die aan de kabelboom van de auto wordt gemaakt even voorbereid. Kabels opgezocht en voorzien van een hoesje.
IMG_20180714_124000 by tony mans, on Flickr
Even ter info:
Aansluiten van de PDC gaat als volgt.
Informatie is afkomstig uit de retrofit manual.
De aansluitingen die je nodig hebt tap je af uit de stekker van het linker achterlicht. (Ik heb de kabels gevolgd tot aan de locatie van waar de module komt te zitten en het ze daar afgetapt).
Het gaat om:
pin 1 Bruin (aarde/massa)
Pin 5 Blauw/geel (Achteruitrijlicht)
Ik heb de originele stekker naar de PDC gebruikt en heb hieronder die kleurcoderingen vermeld:
Je gebruikt alleen:
pin 6 blauw/geel (signaal achteruitrijlicht)
pin 14 bruin (aarde/massa)
pin 18 bruin (aarde/massa)
pin 21 blauw/grijs (piepsignaal voor gong(speaker)
pin 26 groen/zwart (plus/voeding module)
(pin 10 wit/paars en pin 23 wit/geel gebruik je niet. Deze zijn om de module uit te kunnen lezen. (Deze zijn ook niet opgenomen in de retrofit kabelboom.)
Van de PDC module verbind je pin 14 en pin 18 beide aan pin 1 van het linker achterlicht.
Ook van de pdc module verbind je pin 6 en pin 26 beide aan pin 5 van het linker achterlicht.
pin 21 trek je naar voren in de auto en sluit je aan op de gong op aansluiting T4.
Dan heb je het laatste stukje kabelboom nodig met de pdc sensoren die plug je in de pdc module. De sensoren monteer je in de achterbumper en je hebt pdc in je bmw e36.
Ik heb de module een plaats gegeven in de buurt van waar die origineel ook hoort te zitten. Echter ga ik geen beugel plaatsen omdat die bij een cabrio niet op de meest handige plek zit. Deze zit met een degelijke klittenband constructie vast
IMG_20180714_132912 by tony mans, on Flickr
En de kabel voor de gong is naar voren getrokken en aangesloten:
IMG_20180714_154331 by tony mans, on Flickr
Voor wat de PDC betreft hij is getest en werkt perfect. Ik moet alleen de lijsten voor in de achterbumper nog aanschaffen. Maar het voorwerk is nu gedaan. Dan hoeft daar in ieder geval het interieur er niet meer voor uit.
Door naar de volgende interessante job. Tevens mijn nieuwe uitdaging
De OBC had behoorlijk last van pixeluitval. En je ziet ze op internet met regelmaat voorbij komen. Een nieuwe flexcabel met T-iron soldeerbout.
Eenmaal besteld en mogen ontvangen:
IMG_20180716_172115 by tony mans, on Flickr
De display losgetrokken van de printplaat. Daarna haal je ook de flexcabel los van het scherm en maak je zowel de display contacten als die van de printplaat schoon met aceton.
En het is een kwestie van eerst de flexcabel vastmaken en verhitten met de t-iron aan de display. Daarna uitlijnen op de printplaat en hieraan vast maken door verhitting ook weer met de t-iron.
IMG_20180716_165813 by tony mans, on Flickr
Testing one two:
IMG_20180716_171219 by tony mans, on Flickr
IMG_20180716_171205 by tony mans, on Flickr
Ben ontzettend blij met de laatste updates. Super gaaf dat de OBC is gelukt en nu ik dit kunstje beheer zal ook de display van de radio volgen. Daar ligt ook de nieuwe flexcabel al voor klaar.
Dat was het weer folks