Gerrit's BMW E34 520i 24v
- Blackthunder
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 06 mei 2014, 15:14
Gerrit's BMW E34 520i 24v
Ik ben al een tijdje in de markt voor een 2e auto om mijn E39 M5 in de winter te kunnen stallen. Ik heb de voorkant van de E34 altijd al bruut gevonden en kwam op een ander forum één tegen die tegen een zacht prijsje weg mocht omdat hij nogal wat apk afkeurpunten heeft. Afgelopen vrijdag de auto met een autoambulance opgehaald zodat hij niet voor één ritje in de verzekering hoefde. De apk was namelijk zou namelijk de volgende dag verlopen.
Het gaat hier om een geïmporteerde 95'er 2 liter 6 cilinder met 150 pk. De kleur is fjordgrau metallic en helaas heeft het exterieur zijn beste tijd al gehad. Zeer veel steenslag op de motorkap, een roestblaasje rechtsvoor, roest op het achterscherm rechtsachter, wat deuken bij de kofferbak en helaas veel krassen/krasjes rondom. Het is jammer, maar voor het geld wat ik er voor betaald heb, had ik ook geen super strakke bak verwacht.
Ik heb wel een schuif/kanteldak, een optie die ik stoer vind, maar mijn twijfels heb of ik die winters wel ga gebruiken.
Enkele afkeurpunten:
- Alle remleidingen
- Stuurhuis heeft teveel speling
- Schokbreker voor lekt olie (misschien verlagen d.m.v. schroefset en anders twee nieuwe schokdempers voor)
- Aantal vacuumslangen zijn lek waardoor de viergasmeting niet goed is
- Bussen versleten in het subframe
Punten die ik zelf nog goed wil hebben voordat hij de weg op gaat:
- Rechter koplamp vervangen, door water is de schaal van de lamp gaan roesten
- Andere tellerbak. Bij 245k begaf de originele snelheidsmeter had waardoor er een andere tellerbak in is gekomen. Grote kans dat deze uit een 4 cilinder is gekomen waardoor de toerenteller afwijkt. Het schijnt dat niet alle tellerbakken passen, dus het zal even zoeken zijn naar een goede vervanger.
- In het voorruit passagierszijde zit een scheur. Deze wil ik dan ook graag vervangen, maar moet nog even kijken naar de mogelijkheden.
- Volgens mij is de temperatuursensor buiten stuk/slecht contact. Hier ook even naar kijken.
- Alle vloeistoffen checken/vervangen.
Dan nu eerst maar wat foto's, volgende keer maar met een echte camera. Heb hem zojuist even snel in het hok gezet, helaas begon het net te regenen dus morgen weer even naar buiten om hem op te laten drogen en dan maar eens noteren welke onderdelen er allemaal nodig zijn.
Thuis naast zijn broertje (en een koekblik op de achtergrond)
Binnen, wat neemt zo'n 5 serie een ruimte in beslag
Mooie halflederen interieur
Achterbank
De 6 in lijn
Genoeg ruimte voor een v8
Iemand misschien een idee waar dit stekkertje voor is in de motorruimte? Zat nergens op aangesloten en kon ook niks vinden waar het op aangesloten kon worden...
Het gaat hier om een geïmporteerde 95'er 2 liter 6 cilinder met 150 pk. De kleur is fjordgrau metallic en helaas heeft het exterieur zijn beste tijd al gehad. Zeer veel steenslag op de motorkap, een roestblaasje rechtsvoor, roest op het achterscherm rechtsachter, wat deuken bij de kofferbak en helaas veel krassen/krasjes rondom. Het is jammer, maar voor het geld wat ik er voor betaald heb, had ik ook geen super strakke bak verwacht.
Ik heb wel een schuif/kanteldak, een optie die ik stoer vind, maar mijn twijfels heb of ik die winters wel ga gebruiken.
Enkele afkeurpunten:
- Alle remleidingen
- Stuurhuis heeft teveel speling
- Schokbreker voor lekt olie (misschien verlagen d.m.v. schroefset en anders twee nieuwe schokdempers voor)
- Aantal vacuumslangen zijn lek waardoor de viergasmeting niet goed is
- Bussen versleten in het subframe
Punten die ik zelf nog goed wil hebben voordat hij de weg op gaat:
- Rechter koplamp vervangen, door water is de schaal van de lamp gaan roesten
- Andere tellerbak. Bij 245k begaf de originele snelheidsmeter had waardoor er een andere tellerbak in is gekomen. Grote kans dat deze uit een 4 cilinder is gekomen waardoor de toerenteller afwijkt. Het schijnt dat niet alle tellerbakken passen, dus het zal even zoeken zijn naar een goede vervanger.
- In het voorruit passagierszijde zit een scheur. Deze wil ik dan ook graag vervangen, maar moet nog even kijken naar de mogelijkheden.
- Volgens mij is de temperatuursensor buiten stuk/slecht contact. Hier ook even naar kijken.
- Alle vloeistoffen checken/vervangen.
Dan nu eerst maar wat foto's, volgende keer maar met een echte camera. Heb hem zojuist even snel in het hok gezet, helaas begon het net te regenen dus morgen weer even naar buiten om hem op te laten drogen en dan maar eens noteren welke onderdelen er allemaal nodig zijn.
Thuis naast zijn broertje (en een koekblik op de achtergrond)
Binnen, wat neemt zo'n 5 serie een ruimte in beslag
Mooie halflederen interieur
Achterbank
De 6 in lijn
Genoeg ruimte voor een v8
Iemand misschien een idee waar dit stekkertje voor is in de motorruimte? Zat nergens op aangesloten en kon ook niks vinden waar het op aangesloten kon worden...
Laatst gewijzigd door Bart70 op 18 feb 2020, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 15 nov 2015, 16:45
Re: Gerrit's BMW E34 520i 24v
Ben benieuwd hoe het verloopt
Er zijn genoeg spullen voor te krijgen
Zorg er alleen voor dat je nooit op ebay kleinanzeige terecht komt!
Er zijn genoeg spullen voor te krijgen
Zorg er alleen voor dat je nooit op ebay kleinanzeige terecht komt!
- Blackthunder
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 06 mei 2014, 15:14
Re: Gerrit's BMW E34 520i 24v
Wat betekend kleinanzeige? Onderdelen voor lage prijzen?
Ik heb in een BMW 5 serie groep op facebook een sloop E34 gezien met veel onderdelen. Het is wel een 2.4 td sedan, maar ik neem aan dat dit voor veel onderdelen zoals raam en koplampen niet uit maakt?
Ik heb in een BMW 5 serie groep op facebook een sloop E34 gezien met veel onderdelen. Het is wel een 2.4 td sedan, maar ik neem aan dat dit voor veel onderdelen zoals raam en koplampen niet uit maakt?
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 15 nov 2015, 16:45
Re: Gerrit's BMW E34 520i 24v
https://m.ebay-kleinanzeigen.de/
Zoek er maar eens op bv e34 m5
Gebruik wel duitse benaming
Helaas zit ik er te vaak haha
Zoek er maar eens op bv e34 m5
Gebruik wel duitse benaming
Helaas zit ik er te vaak haha
Re: Gerrit's BMW E34 520i 24v
Heel gaaf hoor een E34 er bij voor de winter, droom voor mij, een E34 er bij, qua model de mooiste BMW's voor mij.
Ik ben erg benieuwd naar het verloop !
Ik ben erg benieuwd naar het verloop !
- Blackthunder
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 06 mei 2014, 15:14
Re: Gerrit's BMW E34 520i 24v
Thanks Bart! Er moet het één en ander aan gebeuren, maar ik verwacht dat dit voor 1 oktober klaar te hebben .
Vind de voorkant mooi, alleen ik weet nog niet hoe hij rijdt... Dus wordt nog even spannend.
Toen ik de bouten van de wielen wou los draaien, kreeg ik er bij de meeste totaal geen beweging in. Na wat grof geschut toegepast te hebben hebben ze de strijd verloren. Toen we de wielen wouden markeren van welke kant ze af kwamen, stond er al wat ingeschreven... 3 van de 4 wielen zaten op de verkeerde plaats. Denk dat de garage waar hij in onderhoud is geweest, iets te enthousiast is geweest ook met de luchttol.
De onderkant viel ons niet tegen, subframe heeft nog wel goede rubbers, alleen die van de reactiestangen rechts en links zijn beide kapot. Deze moeten dus vervangen worden.
Voor de rest zijn de remleidingen ook nog wel in goede staat, alleen de benzineleidingen niet, daar zit veel roest op. Ik zou graag een schema van de remleidingen en benzineleidingen willen zien, dat maakt het makkelijker om te onderscheiden.
Een ophangrubber van de middendemper is ook bijna doorgescheurd, dus ook die zal vervangen moeten worden.
Ook de inlaatslang heeft zijn beste tijd gehad met daaromheen nog wat ander rubberen slangetjes die vervangen moeten worden.
De schokbreker rechtsvoor vertoont lekkage, net zoals achter en voor bij de kleppendekselpakking. De motorkap heeft ook nogal snel de neiging om voorover te vallen, dus voor de veiligheid ook nog twee nieuwe gasveren.
Het lijstje dat besteld moet worden:
- Ophangrubber uitlaat
- Reactiestang links- en rechtsvoor
- Schokdempers links- en rechtsvoor
- Kleppendekselpakking
- Luchtinlaatslang
- Gasveren motorkap
- Rechterkoplamp + beschermkap + bevestigingsmateriaal
Dat is het eerst wel, zodra er wat spul binnen is en gemonteerd wordt zal er wel weer een update volgen.
Vind de voorkant mooi, alleen ik weet nog niet hoe hij rijdt... Dus wordt nog even spannend.
Toen ik de bouten van de wielen wou los draaien, kreeg ik er bij de meeste totaal geen beweging in. Na wat grof geschut toegepast te hebben hebben ze de strijd verloren. Toen we de wielen wouden markeren van welke kant ze af kwamen, stond er al wat ingeschreven... 3 van de 4 wielen zaten op de verkeerde plaats. Denk dat de garage waar hij in onderhoud is geweest, iets te enthousiast is geweest ook met de luchttol.
De onderkant viel ons niet tegen, subframe heeft nog wel goede rubbers, alleen die van de reactiestangen rechts en links zijn beide kapot. Deze moeten dus vervangen worden.
Voor de rest zijn de remleidingen ook nog wel in goede staat, alleen de benzineleidingen niet, daar zit veel roest op. Ik zou graag een schema van de remleidingen en benzineleidingen willen zien, dat maakt het makkelijker om te onderscheiden.
Een ophangrubber van de middendemper is ook bijna doorgescheurd, dus ook die zal vervangen moeten worden.
Ook de inlaatslang heeft zijn beste tijd gehad met daaromheen nog wat ander rubberen slangetjes die vervangen moeten worden.
De schokbreker rechtsvoor vertoont lekkage, net zoals achter en voor bij de kleppendekselpakking. De motorkap heeft ook nogal snel de neiging om voorover te vallen, dus voor de veiligheid ook nog twee nieuwe gasveren.
Het lijstje dat besteld moet worden:
- Ophangrubber uitlaat
- Reactiestang links- en rechtsvoor
- Schokdempers links- en rechtsvoor
- Kleppendekselpakking
- Luchtinlaatslang
- Gasveren motorkap
- Rechterkoplamp + beschermkap + bevestigingsmateriaal
Dat is het eerst wel, zodra er wat spul binnen is en gemonteerd wordt zal er wel weer een update volgen.
Laatst gewijzigd door Bart70 op 18 feb 2020, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd
Re: Gerrit's BMW E34 520i 24v
Al met al valt dat niet heel erg tegen denk ik, een echte liefhebber zou er beter voor gezorgd hebben denk ik maar dan betaal je vaak ook meteen de hoofdprijs, hier valt volgens mij best mee te leven en allemaal goed te doen
- Blackthunder
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 06 mei 2014, 15:14
Re: Gerrit's BMW E34 520i 24v
Klopt zeker Bart! Er zijn wel nette exemplaren te koop, maar daar betaal je ook voor.
De meeste onderdelen zijn gewoon slijtage onderhevig en hoor je gewoon op den duur te vervangen.
Ondertussen de schokdemper rechtsvoor er onderuit gehaald. Bijna anderhalf uur verder :p. Nu even kijken wat we nodig hebben om vervolgens de boel weer te monteren.
De meeste onderdelen zijn gewoon slijtage onderhevig en hoor je gewoon op den duur te vervangen.
Ondertussen de schokdemper rechtsvoor er onderuit gehaald. Bijna anderhalf uur verder :p. Nu even kijken wat we nodig hebben om vervolgens de boel weer te monteren.
- Blackthunder
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 06 mei 2014, 15:14
Re: Gerrit's BMW E34 520i 24v
Inmiddels het één en ander gedaan. Eerst wat spul besteld om de auto weer rollend te krijgen en dus twee reactiearmen van Meyle HD besteld, samen met twee nieuwe schokdempers, twee aanslagrubbers en een inlaatslang. Niet duur en snel geleverd door Offenga.
De oude zwarte vs de nieuwe blauwe:
Schokdemper gemonteerd samen met een nieuw aanslagrubber. Mijn vader heeft vroeger mee gedaan aan de autocross waardoor wij nog een set veerspanners hadden liggen. Was even zoeken naar een goede manier, maar is uiteindelijk redelijk vlot gegaan. Ook meteen de toplager van de veer zeer goed schoongemaakt en opnieuw ingevet.
De oude vs nieuwe reactiearm. Ze moeten nog wel gemonteerd worden, maar verwacht niet dat dit een groot probleem zal zijn. Duidelijk te zien dat ze hun beste tijd hebben gehad.
Aangezien één van mijn koplampen lek is geweest en roestig is geworden van binnen, via BMW 5 serie club NL op facebook een set gevonden in goede staat. Deze moeten nog gemonteerd worden.
Om de koplampen een beetje goed te kunnen demonteren moet het gedeelte waar de nieren in bevestigd zitten, verwijderd worden. Vele plastic klipjes zijn inmiddels uitgehard en zeer moeilijk in te drukken. Ook waren er enkele schroeven behoorlijk roestig geworden, waardoor het lastig werd om de boel te demonteren.
Er moeten nog wat onderdelen besteld worden, maar voordat ik dat ga doen wil ik het actieve koolstoffilter systeem nog even controleren. Schijnt dat de viergassentest niet goed was, en dat koolstoffilter systeem kan de oorzaak zijn. Waarschijnlijk hebben die roestige leidingen onder de auto invloed op.
Is er misschien iemand die mij duidelijk uitleg kan geven over dit koolstof systeem? Wat ik gelezen heb, is dat de dampen van de benzinetank naar voren worden geleid en vervolgens bij de carburateur wordt ingespoten, wat beter zou zijn voor het milieu. Maar helemaal zeker ben ik hier niet over.
Tot zover de update! Ben echt benieuwd hoe zo'n E34 stuurt
De oude zwarte vs de nieuwe blauwe:
Schokdemper gemonteerd samen met een nieuw aanslagrubber. Mijn vader heeft vroeger mee gedaan aan de autocross waardoor wij nog een set veerspanners hadden liggen. Was even zoeken naar een goede manier, maar is uiteindelijk redelijk vlot gegaan. Ook meteen de toplager van de veer zeer goed schoongemaakt en opnieuw ingevet.
De oude vs nieuwe reactiearm. Ze moeten nog wel gemonteerd worden, maar verwacht niet dat dit een groot probleem zal zijn. Duidelijk te zien dat ze hun beste tijd hebben gehad.
Aangezien één van mijn koplampen lek is geweest en roestig is geworden van binnen, via BMW 5 serie club NL op facebook een set gevonden in goede staat. Deze moeten nog gemonteerd worden.
Om de koplampen een beetje goed te kunnen demonteren moet het gedeelte waar de nieren in bevestigd zitten, verwijderd worden. Vele plastic klipjes zijn inmiddels uitgehard en zeer moeilijk in te drukken. Ook waren er enkele schroeven behoorlijk roestig geworden, waardoor het lastig werd om de boel te demonteren.
Er moeten nog wat onderdelen besteld worden, maar voordat ik dat ga doen wil ik het actieve koolstoffilter systeem nog even controleren. Schijnt dat de viergassentest niet goed was, en dat koolstoffilter systeem kan de oorzaak zijn. Waarschijnlijk hebben die roestige leidingen onder de auto invloed op.
Is er misschien iemand die mij duidelijk uitleg kan geven over dit koolstof systeem? Wat ik gelezen heb, is dat de dampen van de benzinetank naar voren worden geleid en vervolgens bij de carburateur wordt ingespoten, wat beter zou zijn voor het milieu. Maar helemaal zeker ben ik hier niet over.
Tot zover de update! Ben echt benieuwd hoe zo'n E34 stuurt
Laatst gewijzigd door Bart70 op 18 feb 2020, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd
- Blackthunder
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 06 mei 2014, 15:14
Re: Gerrit's BMW E34 520i 24v
Na een tijdje lopen klussen en besmeuren met tectyl de auto gisteren laten keuren. De auto is zonder reparatiepunten of opmerkingen door de keuring gekomen.
Hij kwam in eerste instantie niet door de gasmeting, maar nadat de katalysator goed warm was, waren de waardes uitstekend. Daarna het één en ander bekeken op de brug, waarbij alles er goed uit zag, op wat droogtescheurtjes op de remslangen na. Geen reparatiepunten of opmerkingen (ja, het airbag lampje blijft wat langer branden dan de rest, maar na 5 minuten ook weg) en de auto werd afgemeld zonder steekproef.
De boeren zijn weer suikerbieten aan het rooien waardoor de wegen weer smerig zijn, dus ik kon de auto niet schoon houden voordat ik plaatjes kon schieten, helaas:
Het volgende is er aan gedaan:
- Ophangrubber middendemper
- Reactiestang links en rechts
- Kleppendekselpakking
- Rechter koplamp
- Schokdemper links rechts
- Inlaatslang
- Schokdemper Aanslagrubber 2x
- Bougies 6x
- Luchtfilter
- Oliefilter
- Benzinefilter
- Olie
- Chromen instaplijsten geplaatst
De E39 M5 straks maar winterslaap klaar maken en genieten van deze mooie 6 in lijn!
Hij kwam in eerste instantie niet door de gasmeting, maar nadat de katalysator goed warm was, waren de waardes uitstekend. Daarna het één en ander bekeken op de brug, waarbij alles er goed uit zag, op wat droogtescheurtjes op de remslangen na. Geen reparatiepunten of opmerkingen (ja, het airbag lampje blijft wat langer branden dan de rest, maar na 5 minuten ook weg) en de auto werd afgemeld zonder steekproef.
De boeren zijn weer suikerbieten aan het rooien waardoor de wegen weer smerig zijn, dus ik kon de auto niet schoon houden voordat ik plaatjes kon schieten, helaas:
Het volgende is er aan gedaan:
- Ophangrubber middendemper
- Reactiestang links en rechts
- Kleppendekselpakking
- Rechter koplamp
- Schokdemper links rechts
- Inlaatslang
- Schokdemper Aanslagrubber 2x
- Bougies 6x
- Luchtfilter
- Oliefilter
- Benzinefilter
- Olie
- Chromen instaplijsten geplaatst
De E39 M5 straks maar winterslaap klaar maken en genieten van deze mooie 6 in lijn!
Laatst gewijzigd door Bart70 op 18 feb 2020, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd
Re: Gerrit's BMW E34 520i 24v
Goed bezig, gaaf project!
Ooit koop ik ook nog een 34 denk ik, blijven stoere auto's!
Ooit koop ik ook nog een 34 denk ik, blijven stoere auto's!
>>>>Showroom E36's<<<<
- Blackthunder
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 06 mei 2014, 15:14
Re: Gerrit's BMW E34 520i 24v
Bedankt! Ja een E34 blijft een stoer uiterlijk houden, en het rijdt ook nog eens leuk! Een E34 is zeker een aanrader, vroeg of laat .
Re: Gerrit's BMW E34 520i 24v
Vroeg of laat komt hij er bij mij ook, maar vrees dat het eerder laat dan vroeg is
Blijven schitterende wagens
Blijven schitterende wagens
Re: Gerrit's BMW E34 520i 24v
Blijven idd schitterende auto's maar ook bijna niet meer te betalen als je dan natuurlijk naar een V8 zoekt.
Bij mij zou er alleen een 540 binnen komen.
Bij mij zou er alleen een 540 binnen komen.