Vage storingen...
Vage storingen...
Ik zal het weten dat ik Duits ben gaan rijden.....
M'n vorige BMW 525i (E60) had een vreemde storing in het SRS systeem, bleek uiteindelijk een defecte SGM module te zijn (hoofunit SRS).
M'n huidige 730i (E65) begon gistermiddag ineens te flippen, het regende storingen...alle ABS/ESP/DTC en E-brake lampjes begonnen te branden, er verschenen meldingen dat de E-brake kuren had, de stabiliteitssystemen waren uitgeschakeld, de cruise-control was niet beschikbaar en de stuurbekrachtiging deed amper meer iets en ik had zelfs geen snelheidssignaal meer (zie foto).
Thuis meteen aan de stekker en natuurlijk vol met storingen, voornamelijk CAN-gerelateerde communicatiestoringen van en naar de ABS/ESP met de DME en Combi unit die niet te wissen waren.
Wijst in de regel maar op 1 ding als je de basis van storing zoeken snapt....de ABS/ESP computer.
Gelukkig is dit een vrij common issue bij deze units en zijn ze vrij makkelijk te vervangen (hooguit 15 minuten werk), revisieaanbod is heel groot en nog redelijk betaalbaar dus dit weekend maar eens aan de sleutelarij en een goed revisiebedrijf zoeken (ACtronics of KMS).
Overigens is ie prima rijdbaar, stuurt alleen een beetje zwaar en de kilometers tellen niet door :lol:
Mocht iemand nog tips hebben dan hoor ik t graag!
M'n vorige BMW 525i (E60) had een vreemde storing in het SRS systeem, bleek uiteindelijk een defecte SGM module te zijn (hoofunit SRS).
M'n huidige 730i (E65) begon gistermiddag ineens te flippen, het regende storingen...alle ABS/ESP/DTC en E-brake lampjes begonnen te branden, er verschenen meldingen dat de E-brake kuren had, de stabiliteitssystemen waren uitgeschakeld, de cruise-control was niet beschikbaar en de stuurbekrachtiging deed amper meer iets en ik had zelfs geen snelheidssignaal meer (zie foto).
Thuis meteen aan de stekker en natuurlijk vol met storingen, voornamelijk CAN-gerelateerde communicatiestoringen van en naar de ABS/ESP met de DME en Combi unit die niet te wissen waren.
Wijst in de regel maar op 1 ding als je de basis van storing zoeken snapt....de ABS/ESP computer.
Gelukkig is dit een vrij common issue bij deze units en zijn ze vrij makkelijk te vervangen (hooguit 15 minuten werk), revisieaanbod is heel groot en nog redelijk betaalbaar dus dit weekend maar eens aan de sleutelarij en een goed revisiebedrijf zoeken (ACtronics of KMS).
Overigens is ie prima rijdbaar, stuurt alleen een beetje zwaar en de kilometers tellen niet door :lol:
Mocht iemand nog tips hebben dan hoor ik t graag!
BMW F02 760Li High Executive '10
BMW G30 530i High Executive '17
BMW G30 530i High Executive '17
Re: Vage storingen...
je pt can (powertrain) bestaat uit o.a. dsc, egs, dme en ... (kombi). hiervoor moet je even liteatuur opzoeken of ista geeft dat weer in de tree, bij opstarten
binnen dit can netwerk is een weerstand van 60 ohm aanwezig (2x120 ohm in parallel schakeling) in twee modules is dus 120 ohm aanwezig. volgens mij zit die in de dme en dsc.
dit zou je evt nog kunnen testen met de mogelijkheden die je hebt... (evt zoeken op can network testing)
daarnaast als je met een van deze modules geen verbinding kunt maken dan is die module zeker verdacht.. controleer massa en stroom van die module
ik heb je foutcodes niet gezien...maar zou goed kunnen dat het de dsc module is...
binnen dit can netwerk is een weerstand van 60 ohm aanwezig (2x120 ohm in parallel schakeling) in twee modules is dus 120 ohm aanwezig. volgens mij zit die in de dme en dsc.
dit zou je evt nog kunnen testen met de mogelijkheden die je hebt... (evt zoeken op can network testing)
daarnaast als je met een van deze modules geen verbinding kunt maken dan is die module zeker verdacht.. controleer massa en stroom van die module
ik heb je foutcodes niet gezien...maar zou goed kunnen dat het de dsc module is...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Vage storingen...
Hij voldoet zo'n beetje aan alle symptomen die gepaard gaan met een defecte unit, zo is er nu weer helemaal niets aan de hand en alles werkt weer. Als ik er nu mee ga rijden weet ik zeker dat ie na een half uur weer begint.
BMW F02 760Li High Executive '10
BMW G30 530i High Executive '17
BMW G30 530i High Executive '17
Re: Vage storingen...
op die foutmeldingen lijkt idd dat het de dsc module die niet reageerd.
als die het nu wel goed doet...kijken of je het nog op kunt laten treden door:
-wiebel eens met de dsc kabelboom op plaatsen waar je evt bij komt.
-evt de dsc module verwarmen met een föhn om het op te laten treden
-of met beleid met een sleutel er op te tikken.
als die het nu wel goed doet...kijken of je het nog op kunt laten treden door:
-wiebel eens met de dsc kabelboom op plaatsen waar je evt bij komt.
-evt de dsc module verwarmen met een föhn om het op te laten treden
-of met beleid met een sleutel er op te tikken.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Vage storingen...
Precies ja, alles wijst erop...op YT staan filmpjes van hetzelfde fenomeen. Als ie koud is niks, wordt ermee gereden en alles komt op temperatuur dan treedt t op.
Ik ga hem er vandaag of morgen eens vanaf halen en opsturen ter reparatie, ga er verder niet aan pielen voordat ie straks beyond repair is. Er worden er genoeg 2e hands aangeboden met prijzen die tegen de revisieprijs aan schurken maar die zullen uiteindelijk ook kapot gaan.
Ik ga hem er vandaag of morgen eens vanaf halen en opsturen ter reparatie, ga er verder niet aan pielen voordat ie straks beyond repair is. Er worden er genoeg 2e hands aangeboden met prijzen die tegen de revisieprijs aan schurken maar die zullen uiteindelijk ook kapot gaan.
BMW F02 760Li High Executive '10
BMW G30 530i High Executive '17
BMW G30 530i High Executive '17
Re: Vage storingen...
zal wel een slechte "soldering" op de printplaat zijn. wat bij de juiste temp. en vibraties voorkomt.
de betere repairshops hebben gedult om zo'n pcb lane te volgen..
let even op dat al je een andere pakt evt een codering van toepassing is.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Vage storingen...
Vandaag de unit weer retour ontvangen, zag er keurig netjes uit allemaal!
Storingen zijn tot dusver verdwenen. €199,- bij absstuurapparaten.nl
Storingen zijn tot dusver verdwenen. €199,- bij absstuurapparaten.nl
BMW F02 760Li High Executive '10
BMW G30 530i High Executive '17
BMW G30 530i High Executive '17