Vermogenverlies en soms in noodloop gaan

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
yvesbroeckaert
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jun 2018, 08:49

Vermogenverlies en soms in noodloop gaan

Bericht door yvesbroeckaert » 11 jun 2018, 08:57

Beste leden,

Het gaat hier over een e36 320i 1993 M50B20 Single VANOS.
Mijn wagen heeft een klein vermogenverlies en als hij warm staat kan hij soms in noodloop gaan, dus compleet zijn vermogen kwijt.
Ik dacht dat dit een verstopt katalysator was, waardoor ook de lambda sonde was beginnen falen.
Dit was ook het geval want da katalysator zat stompvol en werd extreem heet en de lambda sonde was ook defect.
Maar als ik mijn volledige nieuwe uitlaat heb gelast, zonder katalysator en een nieuwe lambda sonde had gekocht,
was het probleem nog steeds niet weg.

Ik heb de wagen laten uitlezen en deze gaf fouten van alle 6 de bobines dat deze kapot zijn.

Ik heb de weerstand gemeten en deze was bij alle bobines 0.5 ohm en deze waarde moet tussen de 0.4 en 0.8 liggen.

Ik heb dan ook de voeding, afkomstig van het contactslot 15 gemeten. Deze gaf 6 keer 12V aan en is dus inorde.

Ik heb de 2 massakabeltjes uitgemeten en gemeten dat elke bobijn zijn massa heeft. Dus ook inorde.

Daarna heb ik de kabel van de stuurdoos DME naar elke bobine uitgemeten van de grote connector op de DME en de 1pin van elke stekker van elke bobine.
Deze waren ook allemaal inorde.

De enige 2 dingen die ik me nu nog kan inbeelden zijn:
ofwel DME defect
ofwel slechte massa van bobine 4a, naar massa

Ik wil uitsluiten dat alles inorde is voordat ik een nieuwe DME koop. Daarom wil ik deze laatste massa van de bobine goed kunnen uitmeten.
Als ik deze uitmeet geven deze echter waarden van ongeveer 30 tot wel 80 ohm.
Nu zag ik ook dat er tussen de 4a aansluiting van de bobine en de massa een weerstand zit van 240 ohm.
Is dit de waarde die ik meet, maar gewoon hard verrandert door temperatuur. Of is er meer aan de hand met deze massa?
Dus als iemand mij kan zeggen wat ik hier moet meten met de weerstandsmeter zou dat erg helpen.
Dan ben ik zeker dat alles inorde is en mijn probleem opgelost geraakt met een nieuwe DME.

Ook wou ik vragen ofdat er mensen zijn die nog weten hoe je een bobijn kan testen. Ik heb nu namelijk alleen de weerstand van de primaire spoel gemeten, dit wil niet perse zeggen dat deze bobine correct werkt.

Met dank bij voorbaat, en als jullie nog andere tips hebben voor mijn diagnose over dit probleem,
twijfel niet om het mij te laten weten, het kan me maar helpen.

Met vriendelijke groeten,
Yves Brocekaert

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”