323 i weinig pit

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gert nijenhove
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jan 2019, 23:20

323 i weinig pit

Bericht door Gert nijenhove » 09 jan 2019, 00:27

Mijn naam is Gert en ik ben woonachig in Groningen .

Ik heb sinds enkele maanden een 323 i automatic van bouwjaar 1998 met enkele vanos .
De auto is voorzien van een Prins Lpi installatie die prima bevalt en storingsvrij is .
Alle vloeistoffen en filters zijn vervangen ....
Al vanaf het begin vallen de prestaties me wat tegen , zowel op benzine als ook op LPG , onderin het toerengebied gaat het nog wel , maar in het midden en hoge toerengebied is er weinig thuis en de top ligt met moeite op 160 km/h ....
Heb wat problemen gehad met kruk en nokkenassensoren , die zijn inmiddels verleden tijd .
Met mijn delphi kloon uitleesapparaat zie ik geen enkele foutmelding en de vanos doet als ik realtime modus kijk ook gewoon mee .

Wat kan hier aan de hand zijn ?

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: 323 i weinig pit

Bericht door Dutchie » 09 jan 2019, 09:06

Klinkt als een luchtmassameter die aan het overlijden is, heb je al eens gekeken hoe dat de auto rijdt als je de luchtmassameter los trekt?
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: 323 i weinig pit

Bericht door dw70 » 09 jan 2019, 20:05

Ik vermoed dat je katalysator potdicht zit. Als hij niet kan ademen houdt het op.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Gert nijenhove
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jan 2019, 23:20

Re: 323 i weinig pit

Bericht door Gert nijenhove » 09 jan 2019, 23:14

Beide opties heb ik aan gedacht , is het niet zo dat een (bijna ) defecte lmm storingen zou moeten geven ?
Is er een manier om de Lmm op werking te testen ?
Zal morgen eens kijken wat er gebeurt als ik hem loskoppel ...

Katalysatoren verstopt , is ook een goede kandidaat , daar kom ik alleen maar achter door de zaak los te halen vrees ik. .?

Bedankt voor t meedenken ... :zwaai:

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: 323 i weinig pit

Bericht door dw70 » 09 jan 2019, 23:31

Defecte Lmm geloof ik niet. Dan had je storingen gehad. Wat ik begrijp is dat de auto het normaal doet....alleen de lange adem.

Vroeger op je bromfiets wist je gelijk wat te doen was: ontkolen en ging weer als de brandweer.

De geschiedenis is nooit volledig bekent. Korte stukken?
Ga in ieder geval niet met getrokken Lmm kabel proberen over de 160 te komen want dan kun je de katalysator gelijk weggooien.

Voorzichtig tikken met een rubber hamer en afwachten of je iets hoort komt voor demonteren... :)

Kun je gelijk het uitlaattraject op valse lucht controleren vanaf je uitlaatspruitstuk.

En leg het voor aan je garagist of bmw. Klakkeloos uitwisselen is een kostbare zaak. Dan mag je extern informeren.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: 323 i weinig pit

Bericht door Dutchie » 11 jan 2019, 12:14

dw70 schreef:Defecte Lmm geloof ik niet. Dan had je storingen gehad. Wat ik begrijp is dat de auto het normaal doet....alleen de lange adem.
Het nadeel van de LMM, Als deze overleden is heb je inderdaad een foutmelding, maar bij een foutieve werking niet. (vaak gooit ie dan juist foutmeldingen op de lambda's)

Maar een verstopte katalysator kan ook, maar dat kun je vrij gemakkelijk controleren, want een verstopte kat is na 5 minuten rijden rood en rood gloeiend.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Gert nijenhove
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jan 2019, 23:20

Re: 323 i weinig pit

Bericht door Gert nijenhove » 14 jan 2019, 00:15

De LMM werkt naar mijn weten prima , heb even het luchtfilter gedemonteerd en daarna de motor laten lopen ..
Als ik in de LMM blaas reageert de motor daar op door even in toeren terug te vallen , hij doet in ieder geval iets ..
Daarna even weer uitgelezen , geen storingen ...heb hem dus nog niet losgehaald .
Helaas kan ik met mijn diagnoseapparaat geen realtime signalen van de LMM zien . :nee:

Ik ga de kat toch erg verdenken , zaten die bij een 323 niet in de spruitstukken ..?
T is wel zo dat de tunnel behoorlijk warm word ....... :s

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: 323 i weinig pit

Bericht door Dutchie » 14 jan 2019, 11:09

Dutchie schreef:Maar een verstopte katalysator kan ook, maar dat kun je vrij gemakkelijk controleren, want een verstopte kat is na 5 minuten rijden rood en rood gloeiend.
Controleer dit dan even.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Gert nijenhove
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jan 2019, 23:20

Re: 323 i weinig pit

Bericht door Gert nijenhove » 14 jan 2019, 17:15

Ga ik doen.....

Gebruikersavatar
deepbass909
Berichten: 212
Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:44
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: 323 i weinig pit

Bericht door deepbass909 » 25 jan 2019, 14:59

Je 323i moet zonder veel moeite 200+ halen (mijn cabrio loopt bij 210 km/u vrij hard in de begrenzer), dus dat er iets niet goed zit, is wel duidelijk.

Mijn eerste gedachte gaat ook naar een verstopte katalysator. Vooral ook omdat je defecte nokkenas- en krukassensoren hebt gehad. Als de motor in noodloop schiet daardoor, dumpt hij heel veel brandstof in de uitlaat en wordt je katalysator zo heet dat hij intern smelt.
Ik heb dat ook gehad en dan lijkt de motor op lage toeren prima te draaien, maar als je vermogen gaat vragen, kakt het compleet in. Wat ik alleen bij jou mis, zijn misfires. Bij mij kreeg ik ontstekingsproblemen omdat de uitlaatgassen niet meer weg konden. Maar mijn katalysator was dan ook grotendeels dicht.

Probleem is dat je een verstopte katalysator eigenlijk alleen kan testen door hem te vervangen of door voor en achter een gat te maken en met een draaiende motor het drukverschil tussen voor en achter te meten. Er zijn geen andere testen die echt de doorslag kunnen geven.

En in tegenstelling tot wat Dutchie zegt, een verstopt kat hoeft niet per sé roodgloeiend te worden. Maar als hij roodgloeiend is na een ritje (en je hoort hem ook duidelijk tikken/kraken tijdens het afkoelen), dan moet je hem sowieso vervangen.
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio

Diyer
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 jan 2018, 12:00

Re: 323 i weinig pit

Bericht door Diyer » 06 aug 2019, 14:22

Tijdje of air geweest , de 323 had f een ingelaste zomerpauze ....
Maar inmiddels ben ik weer bezig om hem even weer "winterklaar " te maken ..

Net een verse apk

En IDD , de kat zat echt helemaal dicht !!! ....
De zaak er f onder vandaan gehaald en de kat geleegd , gaat nu weer als de brandweer ...Wel heb ik weeeer problemen met m.n krukassensor , weer af en toe noodloop bij warm weer .....tijdens t uitlezen kwam aan t licht dat ie weer opspeelde....
Heb zelf een scoop en zag dat bij warme motor de flank van de puls niet mooi steil meer is maar geleidelijk afvalt.....Bij koude motor is de flank mooi steil.zoals t hoort .....

Nu kan ik kiezen uit vele merken , welke raden jullie aan ?

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: 323 i weinig pit

Bericht door Yor » 07 aug 2019, 07:41

Origineel Bmw. De imitatie sensors kunnen nog wel eens storingen geven.

Diyer
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 jan 2018, 12:00

Re: 323 i weinig pit

Bericht door Diyer » 08 aug 2019, 11:39

Lijkt me dat VDO of Hella toch ook goed zouden moeten zijn , maar ga toch maar voor de dealer .....

Gokken is vaak dubbel dokken ....thks.

Daytonawim
Berichten: 854
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24

Re: 323 i weinig pit

Bericht door Daytonawim » 08 aug 2019, 11:48

Vdo of hella is ook goed, alleen oppassen dat je niet een Chinees ding krijgt in een hella/vdo nagemaakt doosje
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”