Remlichten trekhaak aansluiten (E83)

Voor alle technische vragen over de BMW X3

Remlichten trekhaak aansluiten (E83)

Berichtdoor jeroegro » 11 mei 2017, 22:33

Ik heb een E83 uit 2004 Wat een geweldige auto!
Vandaag een demonteerbare trekhaak gemonteerd. Echt een makkie voor een elektromonteur als ik ben. Echter de elektrische aansluiting leverde toch een verassing op. Rameder heeft een elektrische set voor deze auto. Er zit een schakelkastje tussen (trekhaakmodule) met een zoemertje. Wat dat zomertje moet doen staat overigens niet in de handleiding. Zo ook niet hoe je om moet gaan met de rem aanstuurdraad. Ik merkte dat mijn auto n.l een hoog laag regeling voor de 4 achterlichtjes heeft. Ze zijn 21 W en krijgen gewoon een deelspanning bij lichten aan, en de volle 14 V bij remmen. Mooi systeem want dan kun je elk lampje bewaken en kunnen de systemen elkaar niet beïnvloeden.

Het achterlicht links heeft 4v aders: massa, achteruit, licht / rem lampje 1 en licht rem lampje 2. Omdat een echte remdraad dus ontbreekt heb ik die ader maar aan het tweede lampje aangesloten. Dikke kans dus dat het niet gaat werken, immers beiden krijgen lage spanning bij achterlicht aan en zullen dus zowel de achter- als remlamp van de aanhanger een lage spanning doorgeven. Het 5w lampje zal amper opgloeien lijkt mij en de rem;lamp als een achterlampje. Als er geremd wordt verhoogt de spanning en brandt alles fel!! Kan best leuk werken maar verwarrend was het wel.

Nu mijn vraag: weet de 993007 (een UN15A) om te gaan met deze wijze van schakelen? Ik moet nog een aanhanger kopen en zal dan ervaren of dat het geval is.

opm.
Ik vond op dit forum en kleurcodering voor een BMW 3 serie, die wijkt dus af van mijn kleurcoderingen!
jeroegro

Mijn BMW: X3 e83 2,5 Benz

Re: Remlichten trekhaak aansluiten (E83)

Berichtdoor AdE39 » 14 mei 2017, 15:47

Goede middag beste Jeroegro,

Daarom heb ik een E-set gekocht van Jaeger.

De stekkers van de verlichting verwijderen, de stekkers van de E-set aansluiten, daar in steekt men dan weer de stekkers van de verlichting is, en je bent klaar!

Enkel moest ik dan nog een draad vanaf de aanhanger module naar de Check Control voor in de BMW doortrekken, en deze draad even de connector inpluggen in de juiste ruimte van deze stekker.

Ik heb trouwens de gehele set, trekhaak en e-set gekocht bij Stefan Bertelshofer in Weichering bij Munchen gekocht.
Daar hebben ze ook nog een hele goede back up met hele goede techniekers, wat de problemen betreft.
Als men er daar niet uit komen, met de e-set, dan schakelen ze gewoon de technieker in van Jaeger.
Dan komt het helemaal goed, wat het probleem ook mag zijn!

Maar een vraag van mijn zijde, zit er dan geen goede gebruiksaanwijzing bij, en een schema hoe de e-set aangesloten dient te worden?

Bij de e-set van Jaeger zat een hele mooie aansluitschema er bij, met diverse mogelijkheden, hoe men de set kon aansluiten, om de eventuele PDC uit te schakelen.
Maar dat was bij mij echt niet nodig, de PDC heeft geen last van de trekhaak, een Westfalia afneembare trekhaak.

Kunt u niet gewoon contact opnemen met de leverancier/producent van de e-set of de trekhaak?
Wellicht zouden zij toch echt een hele goede uitleg moeten kunnen geven.

Soms kan men het best wel eens erg lastig maken, voor de eigenaar van een auto, dat blijkt.

Dat is voor mij de reden, om bij de grotere producenten te kopen.
En Westfalia en Jaeger, dat monteert BMW dus ook standaard in de fabriek.

IK hoop dat u er met de leverancier er aan uit komt.

Mocht u het niet anders aangesloten krijgen, dan in de kabelboom te gaan knippen, gebruik dan beter de soldeerbout en wat krimpkous.
Maar dat hoef ik u waarschijnlijk niet uit te leggen.

Maar als het enigzinds niet hoeft, onderbreek dan beter echt de kabelboom niet.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad
AdE39

Mijn BMW: E39

Re: Remlichten trekhaak aansluiten (E83)

Berichtdoor JdM » 14 mei 2017, 22:44

Mocht je toch een rem aanstuurdraad nodig hebben (ik denk dat jouw aanhangermodule met gewone relais werkt) dan kun je een zuiver remsignaal van het derde remlicht afhalen. Persoonlijk heb ik gewoon al mijn verlichting via relais aangestuurd naar de aanhanger in mijn X3, was ermee voor een paar tientjes klaar.
De originele aanhangermodules hebben als extra inderdaad de checkcontrolfunctie en deze modules melden ook aan de elektronica van de ASC dat er aan aanhanger achter hangt waardoor de ASC een gevoeligere instelling meekrijgt (slingerende aanhanger=sneller ingrijpen op ASC).
http://www.gm5reparatie.nlProblemen met je centrale vergrendeling? GM5 module aan nieuwe relais toe? PM of MAIL me voor een afspraak; ik repareer hem voor je!.

Afbeelding
JdM

Mijn BMW: X3 E83 3.0D

Keer terug naar BMW X3 (E83) Techniek