Turbo actuator defect?

Voor alle technische vragen over de BMW X3
pgee
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jun 2014, 12:23

Turbo actuator defect?

Bericht door pgee » 07 jun 2016, 19:35

Hallo,
Heb foutcode 4CD0:vuldrukregelaar. Gaat om X3 2.0d met N47 motor, januari 2008.

Auto verliest opeens kracht en zijn er vreemde geluiden. Lijkt geluid van lekkende turboslang (gorgelend stroef geluid). Krijg dan bovenstaande foutmelding. Wanneer ik dan de stelarm van de turbo actuator op en neer beweeg blijkt de auto het daarna weer enkele dagen goed te doen (ook geen gorgelend geluid en goede trekkracht). Dan begint het overnieuw. Af en toe hoor ik dan het gorgelende geluid en dag later is turbodruk vrijwel weg. En natuurlijk weer de foutmelding. Ook staat actuatorarm dan vreemd te klikken. Dit is nu al weken zo.
Met Rheingold test gedaan en beweegt de actuator bij het testen goed binnen de marges. Ook tijdens het rijden is gegeven druk door DDE en druk inlaatspruitstuk binnen de marges. Totdat het weer fout gaat.
Het lijkt erop dat de actuator op z'n eind is maar weet ik het niet zeker. Ik lees overal dat actuator stuk=volledige turbo vervangen. Poeh, dat verwacht je niet, wat een uitgave.
Heeft iemand nog een goed idee? Kan ik bijvoorbeeld de actuator demonteren en repareren?
Mvrgr,
Peter

Ps: auto geeft nog een andere fout aan 4A3E, gloeibougie cilinder 4 aansturing

BMWillem58
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 nov 2015, 22:50
Locatie: Zwaag

Re: Turbo actuator defect?

Bericht door BMWillem58 » 20 aug 2016, 20:28

Zit er dan VGT op de Turbo?

rfs88
Berichten: 172
Lid geworden op: 28 mar 2017, 10:29

Re: Turbo actuator defect?

Bericht door rfs88 » 24 aug 2017, 14:45

pgee schreef:Hallo,
Heb foutcode 4CD0:vuldrukregelaar. Gaat om X3 2.0d met N47 motor, januari 2008.

Auto verliest opeens kracht en zijn er vreemde geluiden. Lijkt geluid van lekkende turboslang (gorgelend stroef geluid). Krijg dan bovenstaande foutmelding. Wanneer ik dan de stelarm van de turbo actuator op en neer beweeg blijkt de auto het daarna weer enkele dagen goed te doen (ook geen gorgelend geluid en goede trekkracht). Dan begint het overnieuw. Af en toe hoor ik dan het gorgelende geluid en dag later is turbodruk vrijwel weg. En natuurlijk weer de foutmelding. Ook staat actuatorarm dan vreemd te klikken. Dit is nu al weken zo.
Met Rheingold test gedaan en beweegt de actuator bij het testen goed binnen de marges. Ook tijdens het rijden is gegeven druk door DDE en druk inlaatspruitstuk binnen de marges. Totdat het weer fout gaat.
Het lijkt erop dat de actuator op z'n eind is maar weet ik het niet zeker. Ik lees overal dat actuator stuk=volledige turbo vervangen. Poeh, dat verwacht je niet, wat een uitgave.
Heeft iemand nog een goed idee? Kan ik bijvoorbeeld de actuator demonteren en repareren?
Mvrgr,
Peter

Ps: auto geeft nog een andere fout aan 4A3E, gloeibougie cilinder 4 aansturing

Hi peter, ik vermoed ook dat mijn actuator aan zijn einde is. Mijn 2.0D M47 pakt volgens mijn gevoel laat aan.
Zelf heb ik ook rheingold geinstalleerd maar ik weet niet hoe ik de actuator kan aansturen om te testen, tevens welke "druk" ik waar moet bekijken binnen Rheingold. Kun je mij daarvoor wat tips geven?

bedankt alvast

Plaats reactie

Terug naar “BMW X3 (E83) Techniek”