Run-flat vervangen door gewone banden.

Voor alle technische vragen over de BMW X3
COUPEDOC
Berichten: 138
Lid geworden op: 11 jan 2012, 23:19

Run-flat vervangen door gewone banden.

Bericht door COUPEDOC » 07 feb 2017, 23:39

Heeft iemand op het forum ervaring met het verschil tussen run-flat en gewone banden op een F25.

Ik ken het zelf goed van een E87 130i en een E60 535D, daar is het duidelijk merkbaar : beter comfort, soepeler afrollen, minder tramlijnen, geen "cuppen" van de voorbanden en véél goedkoper.

De vraag is dan of je een noodwiel (thuiskomertje) kunt vinden van dezelfde grootte (135-80-19 of zoiets) als de standaard afmetingen voor een F25, nl. 245-50-18 tot 275-40-19.

De X-Drive BMW's zijn heel gevoelig voor verschil in rolomtrek van de wielen.
2 mm profieldiepteverschil zou al kritisch zijn.

Ik heb niet veel vertrouwen in een compressor en wat vullingssmos uit een spuitbus.

Dank voor jullie opmerkingen.

COUPEDOC
Berichten: 138
Lid geworden op: 11 jan 2012, 23:19

Re: Run-flat vervangen door gewone banden.

Bericht door COUPEDOC » 15 feb 2017, 23:07

Echt niemand ?

steef-e46
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 dec 2009, 09:55
Locatie: Gelderland

Re: Run-flat vervangen door gewone banden.

Bericht door steef-e46 » 17 feb 2017, 21:25

Heb met f25 model met winterbanden zonder runflat gereden.
Iets meer comfort, maar swabberde een stuk meer en geen direct stuur meer.
Rij nu met runflat en rijdt stuk fijner.

Maat: 245/275 45/40 19

Op e92 uit 2011 ook met en zonder runflat gereden, hier maakte weinig verschil uit.
Maar dit kwam denk ik door andere banden hoogte: 235/265 35/30 19

Na mijn idee ligt het dus vooral aan je bandenmaat/hoogte. En bandenmerk maakt ook uit.
Want elk merk heeft zo zijn eigen harde/zachte compound.
Laatst gewijzigd door steef-e46 op 18 feb 2017, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.

COUPEDOC
Berichten: 138
Lid geworden op: 11 jan 2012, 23:19

Re: Run-flat vervangen door gewone banden.

Bericht door COUPEDOC » 18 feb 2017, 21:19

En heb je echt gelet op het sterretje ( * = goedgekeurd voor BMW ) of is dat maar commercie ?

steef-e46
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 dec 2009, 09:55
Locatie: Gelderland

Re: Run-flat vervangen door gewone banden.

Bericht door steef-e46 » 18 feb 2017, 21:35

Op mijn X3 had ik pirelli.
Slijt erg hard, en meer geluid.

Rij nu met Michelin Primacy 3 ZP met * kenmerk.

Heb geen idee of je echt rekening moet houden met * kenmerk.

COUPEDOC
Berichten: 138
Lid geworden op: 11 jan 2012, 23:19

Re: Run-flat vervangen door gewone banden.

Bericht door COUPEDOC » 19 feb 2017, 09:22

Dank voor je reactie.

Ik ken de Pirelli P7 heel goed van de laatste zeven jaar op mijn 535D in de maat 225-50-17, dus niet erg breed, maar wel uiterst comfortabel.
Die auto rijdt als een vliegend tapijt, maar de achterbanden waren telkens voortijdig opgevreten door het huizenhoge koppel van de motor (650 Nm). En dan vooral aan de binnenkant van het profiel aan de overgang met de zijwangen.
De auto was toch correct uitgelijnd.
Mijn bandenboer beweert dat hij dat dikwijls ziet, ook bij X3 en X5, onafhankelijk van het merk dus.

Ik heb nu mijn oog laten vallen op een X3 F25 (wegens makkelijk in- en uitstappen) met niet veel kms met heel veel opties.
Ooit zouden daar ook nieuwe banden op moeten. Vandaar mijn interesse.
Ik zou er best ook een setje sneeuwbanden voor versieren, op 18" dan.

Wordt een leuke zoektocht.

COUPEDOC
Berichten: 138
Lid geworden op: 11 jan 2012, 23:19

Re: Run-flat vervangen door gewone banden.

Bericht door COUPEDOC » 22 feb 2017, 21:50

Toevallig op Kapaza een set puntgave ALU 307 van 18" mét Pirelli Sottozero in voortreffelijke staat ( 5,6 mm rondom ongeveer ) gevonden.
Direct gaan ophalen.

Ik hoop snel het verschil tussen 19" zomerbanden Mischbereifung en 18" carré set-up winterbanden te kunnen ondervinden.

Ik laat het nog wel weten.

COUPEDOC
Berichten: 138
Lid geworden op: 11 jan 2012, 23:19

Re: Run-flat vervangen door gewone banden.

Bericht door COUPEDOC » 01 mar 2017, 17:39

En inderdaad, mijn pas verworven F25 loopt heel goed met zomer- en winter- RunFlats, nog behoorlijk comfortabel.
De bandenfabrikanten hebben duidelijk veel vooruitgang gemaakt bij het ontwikkelen van RunFlat banden.

Opvallend is dat de zomerbanden ( 19" ContiSport SSR ) meer de oneffenheden nalopen (tramlijnen) en dat de winterbanden ( 18" Pirelli Sottozero) iets soepeler afrollen. Zijn wat comfortabeler en rijden buitengewoon goed in de zware regen die we deze week hebben gehad.

Beide setjes zijn stil genoeg. Over de levensduur kan ik nu nog niet veel zeggen, maar ik maak me geen illusies.

COUPEDOC
Berichten: 138
Lid geworden op: 11 jan 2012, 23:19

Re: Run-flat vervangen door gewone banden.

Bericht door COUPEDOC » 28 jun 2017, 19:50

Een gelukkige wind heeft een originele set BMW ALU 307 met 18 duimers Pirelli P7 ecoimpact RSC 245-50-18 (RunFlat dus) mijn kant opgewaaid.

Dat is nu echt veel beter : nul tramlijnen, véél soepeler afrollen (en dat voor een RunFlat) en veel comfortabeler.
Die F25 lijkt daarvoor te zijn gebouwd.
Misschien hoef ik helemaal geen non-RunFlat banden meer te hebben.

Ik vind die 19-duimers bijlange niet zo goed, zelfs al zijn ze nog maar halfweg (profiel 5 mm).
Ziet er leuk uit misschien, maar dat is dan ook de enige meerwaarde.

Rijgeluid 18" zeer goed, plus minstens een half litertje zuiniger.

En ja, ik rijd met een thuiskomertje in mijn koffer ( 5 inch 18 duims lichtmetalen velg met band 145-85-18 ), én een krik, én een compressor, én een reparatie plug-setje.

Laatste twee en half jaar heb ik ZEVEN lekke banden gehad, waarvan twee mogelijk mijn eigen fout ( door pot-hole e.d. ), vandaar mijn trauma.

Nu stop ik met banden kopen, ik weet niet meer waar ik ze moet leggen.

Jullie ervaring ?

:driving:

COUPEDOC
Berichten: 138
Lid geworden op: 11 jan 2012, 23:19

Nieuwe banden.

Bericht door COUPEDOC » 17 okt 2022, 18:57

Na een aantal jaren ervaring met eerder genoemde banden heb in dit jaar nieuwe zomerbanden gemonteerd ( breedset 19 duim ) nl. GoodYear Eagle F1 Asymmetric 6 ( ZES ! ).
Non run flat wel te verstaan.
Rijden fantastisch ( doen alle nieuwe banden... ), nul tramlining, geruisarm, goed bij nat en droog. Kan ik aanbevelen.

Heb dan ook nog een setje Bridgestone Weather Gard A005 EVO laten monteren op "wintervelgen" 18 duim ( de enige band beschikbaar in de maat 245-50-18 ) : all season banden met stille, comfortabele eigenschappen, remmen goed bij droog en bij nat.
Ik rijd eigenlijk nooit in de sneeuw ( jullie wel ? ).
Had nooit durven denken hoe goed ze zijn.
Ik weet natuurlijk nog niets over de levensduur.

Mijn conclusie : banden hebben in de loop van de laatste paar jaar enorme vooruitgang geboekt.

Kijk naar de video's van Jonathan Benson op Youtube.

Plaats reactie

Terug naar “BMW X3 (F25) Techniek”