X6 diesel afgekeurd na steekproef RDW

Voor alle technische vragen over de BMW X6
Gebruikersavatar
buhrmann
Berichten: 241
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:05
Locatie: Im Osten (backcorner | hinterwinkel)

X6 diesel afgekeurd na steekproef RDW

Bericht door buhrmann » 20 jun 2012, 21:49

Ik hoorde gisteren een verhaal en vroeg me af of er iemand is die dit ook al eens heeft meegemaakt:

Er is een X6 diesel (Grijze import, DLD) aangeboden voor de APK bij een kennis van me (universele garage, geen stealer) Alles prima in orde. Uitstootmetingen (of hoe heet dat ookal weer in NL) waren uitzonderlijk goed. Auto goedgekeurd en afgemeld. Tot nu toe niets aan de hand, maar dan:

De RDW besluit een steekproef te doen, en keurt de auto af. Waarom? Er moet (sinds 1 april 20XX) even voor het starten van de auto een lampje op het dashboard gaan branden (controlefunctie dat lampje niet defect is) in verband met het uitlaat systeem. :s

Contact gezocht met dealer: 'nog nooit van gehoord'. Ze hebben vergelijkbare auto's gecheckt, maar er is er niet een die het doet zoals de RDW meent dat het hoort.

De regeltjes schrijven voor dat dit uitgelezen moet worden via OBD. Bij onmogelijke communicatie met OBD kan ook RDW niets controleren bij steekproef... Het zal toch niet de bedoeling zijn OBD onklaar te maken om de auto zo door de keuring te krijgen?

Zijn er meer die dit hebben meegemaakt? Ben benieuwd naar jullie oplossingen/ervaringen
Volvo V70 2.5D remap 170pk (2000) *current*
Honda Vision 110 (2015) *current*
E46 320d Touring (2002) *exit*
VW Polo 1.4D Steilheck (1991) *exit*
VW Golf III Variant 1.9tdi (1997) *exit*

Mikkie
Berichten: 2200
Lid geworden op: 17 aug 2010, 09:36

Re: X6 diesel afgekeurd na steekproef RDW

Bericht door Mikkie » 21 jun 2012, 14:50

Ik heb er nog nooit van gehoord, maar per 1 april schijnen er de nodige aanpassingen gedaan te zijn.
Zie het volgende document: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... jJZF_Ftk6A
Op pagina 12 staat een stroomschema ter verduidelijking...

montana81
Berichten: 108
Lid geworden op: 11 apr 2012, 21:08

Re: X6 diesel afgekeurd na steekproef RDW

Bericht door montana81 » 20 aug 2012, 20:01

klopt is een schrijven van van BMW :


3. APK eisen EOBD X5 tenaamstelling vanaf 1-1-2006.

APK EOBD X5 tenaamstelling vanaf 1-1-2006
Volgens de huidige APK regelgeving dient volgens APK artikel 10 en
45b het volgende in een auto aanwezig te zijn:

Regel 10
Indien personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 31 december 2005, met een verbrandingsmotor
met elektrische ontsteking welke uitsluitend wordt gevoed door benzine, dan wel met een
verbrandingsmotor met compressie-ontsteking, zijn voorzien van een emissiegerelateerd diagnostisch
boordsysteem moet dit systeem zijn voorzien van een goed functionerende waarschuwingsinrichting, en
mag het systeem geen emissiegerelateerde fouten bevatten.

Hierbij is het bepaalde in de artikelen 45a tot en met 45d van de Aanvullende permanente eisen, van
toepassing.

Regel 45b
De aanwezigheid en de goede werking van de waarschuwingsinrichting van het emissiegerelateerd
diagnostisch boordsysteem wordt visueel of auditief gecontroleerd. De waarschuwingsinrichting in het
voertuig moet gaan branden of een akoestisch signaal geven als het contact wordt ingeschakeld.

Indien een auto een productiedatum heeft van voor 1-1-2006 maar te naam gesteld is na 1-1-2006 kan
het volgende probleem ontstaan:
Een X5 heeft wel een MIL lampje echter deze gaat niet branden als het contact aangezet word. Dit is
aan de RDW voorgelegd en is een fout in de APK regelgeving; dit is GEEN reden tot APK afkeur.

De RDW zal de regelgeving hierop aanpassen. Indien er problemen zijn bij een steekproefcontrole,
graag contact opnemen via PuMA.

Plaats reactie

Terug naar “BMW X6 (E71) Techniek”