530d EGR delete / koelvloeistof verbruik

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
djvdgalien
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:25

530d EGR delete / koelvloeistof verbruik

Bericht door djvdgalien » 13 nov 2021, 19:23

Hallo,

Sinds 01-2020 in bezit van mijn 530d G31. Geïmporteerd uit Duitsland met 18.000km op de teller. (Dit was gereden in een half jaar) Momenteel 120.000 kilometerstand.
Ik wil de auto graag oprijden tot zo’n 500k km, het zal waarschijnlijk mijn laatste fossiele brandstof auto zijn.
Om problemen te voorkomen wil ik graag de egr uitschrijven / verwijderen, geen tuning. Ik heb een aantal tuners gebeld die dit aanbieden, maar raden het af / kunnen het niet voor de B57 motor. Ik weet ook niet precies of ik er ben met uitschrijven en / of deleten van de egr, of dat er dan meer aangepast moet worden. Tevens verbruikte de auto bij de laatste twee 35000km beurten 1L koelvloeistof. Dit lijkt mij niet normaal, maar de bmw specialist geeft aan dat dit goed mogelijk is. Ik rijd dagelijks rustig warm, en vervolgens 125km “snelweg”. Hierover mijn vragen:
- Is het aan te raden om de egr preventief buiten werking te stellen?
- Zo ja, dan geheel verwijderen en afdoppen incl. Software bijwerken. Of nog meer aan laten passen?
- Waar kan ik dat betrouwbaar laten doen (voorkeur noord Nederland)?
- Is het koelvloeistofverbuik echt normaal?

Alvast bedankt voor jullie wijze raad.
Grtz Dennis

m.h.
Berichten: 885
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: 530d EGR delete / koelvloeistof verbruik

Bericht door m.h. » 14 nov 2021, 12:30

- Is het aan te raden om de egr preventief buiten werking te stellen?
Er zijn diverse voordelen om het wel te doen:
* lagere belasting roetfilter
* minder vervuiling van de smeerolie
* iets lager verbruik (verbranding verloopt efficienter door meer zuurstof = hogere temperatuur) en minder regeneratie van het DPF.
* geen afzetting van koolstof in het inlaatsysteem
* geen kans meer op storingen op een gevoelig emissie systeem
Er zijn natuurlijk ook nadelen:
* milieu wordt een stuk zwaarder belast met NOX
* veel prutsers op de markt die niet goed weten wat ze aan het doen zijn met je ECU.

- Zo ja, dan geheel verwijderen en afdoppen incl. Software bijwerken. Of nog meer aan laten passen?
Dat is voldoende

- Waar kan ik dat betrouwbaar laten doen (voorkeur noord Nederland)?
Ik ben niet bekend in die regio

- Is het koelvloeistofverbuik echt normaal?
Nee dat is abnormaal. Zou eens starten met zoeken naar een kleine uitwendige lekkage. (Je vind die relatief gemakkelijk door de bloemkool die er omheen groeit).

Als k t goed begrijp doe je 35.000 km tussen de beurten? Dat vind k ook wel heel lang persoonlijk. Zeker als je er 500k mee wilt rijden...

djvdgalien
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:25

Re: 530d EGR delete / koelvloeistof verbruik

Bericht door djvdgalien » 14 nov 2021, 20:55

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Voor mij wegen de voordelen zwaarder dan de nadelen, dus ik denk dat ik het zeker door ga zetten.
Het hoeft natuurlijk niet per se in het noorden des lands uitgevoerd te worden. Voor een goed adres wil ik best wel een stukje rijden, dus als je tips hebt.
Ik heb de rekeningen nog eens bekeken, maar sinds de eerste beurt (20.000km) wordt 0,6-1,1 liter koelvloeistof bijgevuld. Ik heb gezocht naar leksporen, maar van bovenaf is mij niks opgevallen. Als de BMW specialist iets was opgevallen, neem ik aan dat hij het gemeld zou hebben. Welk belang zou de bmw specialist erbij hebben om te doen alsof dit normaal is? Of zou het onwetendheid kunnen zijn, het is een bedrijf met goede reputatie voor zover ik weet. Als er geen leksporen zijn, dan is er dus lekkage binnen in de motor? Vreemd lijkt mij als dit sinds 20.000km al aan de hand is.
De termijn van 35000km tussen de beurten is wat via de boordcomputer ongeveer wordt aangegeven. Ik volg precies wat de auto aangeeft. Dan alsnog wel kortere termijn aanhouden? Bij mij komt dit nu al neer op bijna 2 beurten per jaar, leek mij persoonlijk niet te lang. Als ik dat halveer, vernieuw ik 4x per jaar olie. Vind ik persoonlijk best veel. Vernieuwen en nieuw filter?
Alweer bedankt voor de reactie.

Maxxx 540i G30
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 aug 2022, 03:50

Re: 530d EGR delete / koelvloeistof verbruik

Bericht door Maxxx 540i G30 » 18 aug 2022, 21:20

Goedeavond,
Lees net dat je 500k met je auto wilt halen,maar als ik het zo lees met die beurten van 30-35k,ben ik bang dat je het niet gaat redden. Ben zelf iemand die al heel wat km’s gemaakt heeft,namelijk 400k met een E46 320d (en auto daarna netjes doorverkocht en degene maakt ook nog 200k ) , en 350k met een X5 E70 40d (en auto daarna ook weer netjes doorverkocht omdat die auto nix mankeerde). Dit zeg ik je omdat die 30k-35k beurten gewoon veels te lang zijn, de motoren en turbo’s worden dan allang niet meer goed gesmeerd en gekoeld. Ik zie regelmatig blokken van ongeveer 200k die “dealer onderhouden” zijn (die 30k beurten dus) die helemaal in mekaar gedraaid zijn. Die zitten helemaal onder de teerachtig spul (verbrande olie dus) . Dus mijn advies aan je zou zijn,als je die 500k wilt halen , hou die olie beurten rond 10k met de goeie olie en filters. En vergeet de gouden BMW regel niet, koude motor nooit blazen. En wat betreft die EGR ventiel, die moet je altijd dicht maken,dat ding zoveel kwaad aan je motor dat het niet te bevattrn is. Ik had het altijd dicht gemetseld bij al mijn auto’s . Nogmaals,dit is mijn ervaring en mijn mening,hoop dat ik je wat mee geholpen heb. Groeten

Maxxx 540i G30
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 aug 2022, 03:50

Re: 530d EGR delete / koelvloeistof verbruik

Bericht door Maxxx 540i G30 » 19 aug 2022, 06:10

Wat betreft je koelvloeistof gebruik om de zoveel tijd,dat is niet normaal zoals BMW dealer (stealer) waarschijnlijk aangeeft. Dit zeg ik omdat ik met soortgelijke probleem zat met mijn B58 (zie mijn andere topic bij “techniek”) Dus ik zou maar beginnen met eerst kijken wat de temperatuur is van je koelvloeistof bij draaiende motor. Als die boven de 100 graden is dan heeft het waarschijnlijk met het verdampen van je koelvloeistof te maken. Dan moet je softwarematig je thermostaat aanpassen om eerder open te gaan en dus loopt de temperatuur niet op. Hoop dat je aan deze info wat hebt. Succes verder.👍

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (G30 / G31) Techniek”