IBS, draadbreuk of Diversity module?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gurt
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 aug 2020, 14:56
Locatie: Amsterdam

IBS, draadbreuk of Diversity module?

Bericht door Gurt » 19 sep 2020, 14:08

Ha allen,

Ik heb het forum doorgezocht, en veel antwoorden gelezen over dit onderwerp. Maar misschien toch een apart geval?

Mijn E61 geeft aan dat de batterij spanning laag is. Als ik de spanning direct op de accu meet is die 12,4 volt. Als ik de spanning meet als de motor draait, dan is die 13,96 volt. Er wordt dus bijgeladen. Niet met 14,5, maar wellicht hoeft dat ook niet omdat de accu bijna vol is. Toch krijg ik de waarschuwing en wordt de radio etc direct afgelsoten als ik de motor afzet.
Nu verdenk ik dus de IBS.
Ik heb de boel gereset door de minpool meer dan 5 minuten los te halen. Vervolgens vast gemaakt en hoera, dan blijft de radio wel doorspelen als ik de motor afzet. Dan lijkt het dus te werken. Maar dat is dan maar voor een dag. De dag erna weer hetzelfde probleem. Is mijn IBS gaar?

Misschien gerelateerd:
Er loopt ook een draad van de IBS de D-stijl in. Gaat die naar boven naar een of andere module? (Diversity module?)
Mijn radio ontvangst is ook regelmatig beroerd. Soms heel helder en een kilometer later weer mono gekraak, terwijl ik dan toch echt in de randstad rij waar je goed ontvangst mag verwachten. Is bij dit model nog steeds de achterruit verwarming ook de antenne? Of zit die in de fin op het dak?
Ook misschien van belang: Mij achterruit gaat soms wel en soms niet open als ik het knopje achter de ruitenwisser indruk. Klinkt als een kapot knopje, maar misschien ook een draadbreuk?

Nu kan er (sowieso) een draadbreuk in de achterklep zitten, maar volgens mij zitten er 2 kabelbomen, een rechts en een links? Welke moet ik dan hebben voor de Diversity module?

Dus mijn vragen zijn:
Is mijn IBS gaar?
Heb ik een waarschijnlijk een draadbreuk, in welke kabelboom dan (voor de Diversity module)?
Welke kleur heeft de massa kabel uit die (rechter?) kabelboom?
Hoe test ik of mijn Diversity module gaar is?
Is bij dit model nog steeds de achterruit verwarming ook de antenne? Of zit die in de fin op het dak?
Mijn sleutels werken prima op tientallenmeters van de auto, ook van de voorkant. Zegt dat iets over de diversity module?

Als het antwoord toch ergens anders op dit forum staat maak je me heel blij met een linkje!
Dank weer voor jullie hulp! :-)
Laatst gewijzigd door Gurt op 19 sep 2020, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.

m.h.
Berichten: 930
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: IBS, draadbreuk of Diversity module?

Bericht door m.h. » 19 sep 2020, 14:20

viewtopic.php?f=536&t=60628&p=691816#p691816

Die ook gelezen? En dan met name de link die ehombie heeft gepost?

ehombie
Berichten: 1520
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: IBS, draadbreuk of Diversity module?

Bericht door ehombie » 19 sep 2020, 14:56

Gurt schreef: 19 sep 2020, 14:08Is mijn IBS gaar?
Denk het niet, Wat kun je vertellen over de accu, wbt leeftijd en type en is deze ingeleerd, (gebruik hiervoor inpa?

Gurt schreef: 19 sep 2020, 14:08Heb ik waarschijnlijk een draadbreuk, in welke kabelboom dan (voor de Diversity module?
Aan beide kanten loopt iets in de diversity...
Massa is in veel gevallen een bruine draad. Maar daar zitten er meerdere...

Gurt schreef: 19 sep 2020, 14:08Hoe test ik of mijn Diversity module gaar is?
Bekijk of repareer eerst je kabelbomen preventief. Ik maak uit je reactie op dat dit niet is gedaan.

Gurt schreef: 19 sep 2020, 14:08Is bij dit model nog steeds de achterruit verwarming ook de antenne? Of zit die in de fin op het dak?
Achterruit. In de vin zit gsm antenne dacht ik.....

Gurt schreef: 19 sep 2020, 14:08Mijn sleutels werken prima op tientallenmeters van de auto, ook van de voorkant. Zegt dat iets over de diversity module?
Dat die geen kabelbreuk heeft

Dit zijn de kabels die o.a rechts lopen... Je ziet de knikken/breuken zitten...(voor de kenner, er ontbreekt een nog setje van 2kabeltjes op een connector, rarara 😀).
Heb ik dit jaar ook preventief uitgevoerd. Precies op het moment dat de keyless slecht begon te ontvangen (korter blauw/geel kabeltje)

Staat genoeg vermeld op dit forum over de kabelbreuk E61, je ontkomt er niet aan...

Afbeelding
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Gurt
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 aug 2020, 14:56
Locatie: Amsterdam

Re: IBS, draadbreuk of Diversity module?

Bericht door Gurt » 20 sep 2020, 09:39

Hoi ehombie,

Dank voor je uitbreide antwoord.
Ik heb geen INPA dus kan niet snel iets uitlezen, maar ga me hier in verdiepen. Ik gebruik mac computers, dus dan moet je met dual boot gaan werken etc... ingewikkeld gedoe. Ik ga kijken of er iemand in de buurt van Amsterdam is die zo'n kabel en software heeft. Kan ik gelijk het eea laten coderen :-)

Die kabelboom is door mij zeker niet vervangen. Ik weet niet of de vorige eigenaar dat gedaan heeft. Daar ga ik ook niet achter komen vrees ik. Maar er zijn mooie beschrijvingen hoe ik die kan blootleggen, dus dat is de enige manier denk ik. De achterruit verwarming warmt ook niet echt heel snel op, dus wellicht dat daar iets niet lekker zit. Dat kan dan ook die radio ontvangst verklaren.

Eerst maar eens beginnen met de accu zelf.

@M.H, dank voor de youtube video.

Mocht iemand verder nog suggesties hebben dan hoor ik het graag.

Greetz, Gurt

Gurt
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 aug 2020, 14:56
Locatie: Amsterdam

Re: IBS, draadbreuk of Diversity module?

Bericht door Gurt » 24 okt 2020, 18:32

Ha!

Het was de accu. De spanning was goed, de dynamo laadde prima op, maar het amperage van de accu was te laag. Die was iets van 350 ipv 800.

Dus nieuwe accu gekregen van de dealer en issue opgelost!

Heb overigens wel ook de rechter draadboom van de achterklep zelf vervangen. Daar zaten ook breuken in. Maar daarover zet ik een ander boompje op want ik heb het schema nodig van die bedrading. Dus mocht iemand die weten dan hoor ik het graag.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”