Programming for dummies

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
BMW_Lover
Contacteer:

Re: Programming for dummies

Bericht door BMW_Lover » 14 mar 2011, 08:55

De update naar 4.0 daten files heeft niets geholpen. Denk dat ik het zo maar laat. Heb alles kunnen doen wat ik wilde behalve de Angel Eyes as dagrij verlichting.

@EAZ. Lijkt er op dat je in je voertuiglijst +IPOD hebt staan of zo waar die over hikt. Kan je je optielijst (FA.TRC) naar mij PM'en? Niet posten want je voertuig nummer staat er ook in.

Spreadsheet update.
Light travels faster than sound...
which is why most people appear brilliant until you hear them.

Afbeelding

Kingfisher
Contacteer:

Bericht door Kingfisher » 14 mar 2011, 09:36

Tja, BMW_Lover maar tóch moet het mogelijk zijn. Het bedrijf waar Ogerr zijn navi heeft laten upgraden biedt ook de mogelijkheid tot een keuze voor je DRL:
bavaria-access.de schreef:Freischaltung von Tagfahrlicht (wahlweise über Xenon, gedimmtes Fernlicht, gedimmte Blinker oder AngelEyes)
Verder heb ik afgelopen weekend eens de hele .trc van mijn auto doorgenomen en ben op een aantal interessante dingen gestuit. Misschien dat iemand die een INPA kabel heeft en net zo nieuwsgierig is als ik hier nog verder onderzoek naar wil doen. Sommige hieronder genoemde puntjes vond ik gewoon interessant, andere zijn wellicht nog leuke opties om aan te zetten.
Spoiler: Laat zien
MUTE_ON_CRASH
nicht_aktiv

* betekent dit dat wanneer de auto gecrasht is de radio op mute gaat? En is dat dan niet al standaard het geval?

EQUALIZER
nicht_aktiv

* wat gebeurt er als je deze aanzet?

SIDEMARKER_US
aktiv

* voor de enkeling waarbij de eyebrows niet branden, waarschijnlijk staat deze optie dan op nicht_aktiv

ALARM_TIME_SELF_SUPPLY
26s

* de duur van het alarm? of juist de wachtperiode voordat het alarm 'op scherp staat' ?

HIMMEL_AUTO_ZU
nicht_aktiv

* hmmm, zou dit betekenen dat de hemel van het panoramadak sluit bij het afsluiten van de auto?

HIMMEL_AUTO_AUF
nicht_aktiv

* idem maar dan open bij openen ?

REGENSCHLIESSEN
aktiv

* dit klinkt als een prettige optie: het dak sluit zodra het gaat regenen. Maar het staat bij mij al op aktiv en ik heb die ervaring niet. Heb wel eens een nacht mijn dak in kantelstand laten staan terwijl het geregend had. Het dak had zich zelf niet gesloten.

REGENSCHLIESSENTILT
aktiv

* zie hierboven (dit is voor de kantelstand)

TAGFAHRLICHT_ECE
nicht_aktiv
DEF_TAGFAHRLICHT_ECE_CKM
nicht_aktiv

* iets met dagrijverlichting, maar wat?

SPEECH_MF
weiblich

* hey, kun je er ook een man van maken dan?

DS_CHECKPATTERN
e61_m57_afs_sport

* sport? hoezo sport? Ik zie dat er in de .trc heel veel variabelen zijn opgeslagen. De software lijkt algemeen voor elke BMW, de parameters worden bepaald door het model. Maar hierboven lees ik dat ik een apart programma voor Active Front Steering (AFS) en sport heb. Is er ook een non-sport versie dan? Zou er voor de af-fabriek M-uitvoeringen een ander programma in zitten dan in de standaard versies?

GPS_UHR
aktiv

* dit zou kunnen betekenen dat de klok in de auto gelijk wordt gezet met de GPS tijd. Handig!

GPS_ON/OFF
nicht_aktiv

* het lijkt of je een optie aan kunt zetten om je GPS te activeren/deactiveren. Geen idee waarom dat handig zou zijn overigens...

W_FERNSTART
nicht_aktiv

* hey, zou je je auto op afstand kunnen starten? Cool!

SMART_BEAM
nicht_aktiv

* dit is een van de opties waar ik naar op zoek was, de high beam assist of wel grootlichtassistentie. Geen idee of in het blokje van de regensensor ook al een lichtsensor voor high beam assist ingebouwd zit. Zoja, dan zou HBA softwarematig aangezet kunnen worden. Verderop kom ik de exacte term HIGH_BEAM_ASSISTANT tegen.

SMART_BEAM_ZUSTAND
nicht_aktiv

* zie boven

ASP_BORDSTEIN
nicht_aktiv

* de spiegelkantelfunctie bij het achteruit rijden. Zou 'm graag willen hebben

ABBIEGELICHT_CKM_0
nicht_aktiv
ABBIEGELICHT_CKM_1
nicht_aktiv
ABBIEGELICHT_CKM_2
nicht_aktiv
ABBIEGELICHT_CKM_3
nicht_aktiv

DEF_ABBIEGELICHT_CKM
nicht_aktiv

* dit lijkt een optie voor de latere LCI modellen waarbij de mistlamp aan gaat als je een bocht neemt

RINGTONE
ringtone_1

* ringtones in de auto? Zou je de standaard ringtone van de telefoon kunnen veranderen als je hier ringtone_2 van maakt?

HIGH_BEAM_ASSISTANT
nicht_aktiv

* zie SMART_BEAM hierboven

NAVI_FUELSTOP_PROPOSAL
aktiv

* deze optie staat bij mij op aktiv, maar als mijn tank leeg is heb ik nog nooit een voorstel gekregen met de route naar het dichtstbijzijnde tankstation. Jammer, zou een leuke feature zijn.

NAVI_KREUZUNGSZOOM
nicht_aktiv

* betekent wellicht dat wanneer je kaart uitgezoomd is en je een kruising nadert, het kaartje vanzelf inzoomt ?

PICTURE_ALBUM_ARTS
nicht_aktiv

* dit zal op mijn systeem niet werken vrees ik, de weergave van MP3 albumhoezen

CDMM_USB_COVER_ART
nicht_aktiv

* zie hierboven

HYBRID_EFFICIENCY_GRAPHIC
nicht_aktiv

* dat is geinig, betekent dit dat ze bij BMW destijds al druk bezig waren met hybrides dat dit onderdeel in mijn lijst staat, of is de software van mijn auto veel nieuwer dan de auto is (dat laatste is wel aannemelijk) ?

BMW_Lover
Contacteer:

Bericht door BMW_Lover » 14 mar 2011, 10:28

Kijk, had ik ook al even vluchtig gedaan dit weekend. Heb nu alle modules los uitgelezen en per bestand opgeslagen zodat ik weet waar wat zit. Een paar die ik zeker ga proberen:

EQUALIZER
nicht_aktiv

*Ik heb de standaard Stereo en geen Top hifi. Staat bij mij dus ook uit. In de modellen vanaf TOP Hifi krijg je een equalizer in de iDrive waarbij je die dus kunt wijzigen. Ga ik niet testen bij mij.

REGENSCHLIESSEN
aktiv

*Staat bij mij al aan. Binnenkort even het dak open laten staan, auto op slot en dan een kan water over de sensor heen gooien en kijken of er wat gebeurt....

REGENSCHLIESSENTILT
aktiv

*zie hierboven

SPEECH_MF
weiblich

*Zou dat dan mannlich moeten zijn? Ga ik proberen?

GPS_UHR
aktiv

*Zeker handig, altijd de goede tijd. Ga ik testen.

GPS_ON/OFF
nicht_aktiv

*Handig voor als je een auto jat, kunnen ze hem niet traceren met GPS. Ga ik niet testen.

W_FERNSTART
nicht_aktiv

*Denk dat dit alleen zou werken als je een auto met start knop hebt. Ga ik niet testen.

ASP_BORDSTEIN
nicht_aktiv

*Zou ik ook graag willen hebben maar heb de code in geen van de modules die ik wel kan inlezen gevonden helaas....

RINGTONE
ringtone_1

*Ja 1 tot 3. Ga ik wel eens even mee spelen.

NAVI_FUELSTOP_PROPOSAL
aktiv

*Bij mij staat die aktiv en er gebeurt niets, vorige week nog bijna de tank leeg gereden. Denk dat je hiervoor BMW Online moet hebben (wat dus niet werkt in NL)

PICTURE_ALBUM_ARTS
nicht_aktiv

*Kijk, ik heb een USB HDD met hoezen per folder en had al eens online foto's gezien van mensen waar dit werkt. Ga ik zeker uitzoeken!

CDMM_USB_COVER_ART
nicht_aktiv

*zie hierboven

Vond deze ook nog:

NAVI_MECCA_INDICATOR
nicht_aktiv
*Denk dat je Navi dan een pijl naar Mecca toont. Handig voor de moslims onder ons.

ONLINE_BROWSER
nicht_aktiv
*internetten op je scherm???

Afbeelding

OGG530

Bericht door OGG530 » 14 mar 2011, 10:56

NAVI_MECCA_INDICATOR
nicht_aktiv
*Denk dat je Navi dan een pijl naar Mecca toont. Handig voor de moslims onder ons.
Haha geweldig, hoe komen ze erop :D Vast een wens vd arabieren die natuurlijk barsten vh geld

Petje af trouwens voor de dummy handleiding!

Eaz

Bericht door Eaz » 14 mar 2011, 12:24

BMW_Lover schreef:Kan je je optielijst (FA.TRC) naar mij PM'en?
BMW_Lover, kun je me vertellen waar ik het bestand kan vinden? Heb in de (sub)map(pen) NCSEXPER... gezocht en in EDIABAS zonder resultaat.
Afbeelding

2005 535D | Carbon Black | High Executive | M-Tech

Ralph

Bericht door Ralph » 14 mar 2011, 12:53

Het FA (=VO vehicle orderbestand) staat in je work folder.
Hier staan overigens alle andere bestanden in die zou kunnen aanpassen.
Mischien ten overvloede, maar maak eerst een backup voordat je gaat edit' en.
BMW Blijf Maar Werken; maar dan is je geld goed besteedt!

BMW_Lover
Contacteer:

Bericht door BMW_Lover » 14 mar 2011, 13:02

EAZ,

Dit bestand staat in C:\NCSEXPER\WORK net zoals de FSW_PSW.MAN en FSW_PSW.TRC bestanden. En beide TRC files had je meteen de eerste keer even moeten backuppen. Geen nood, kan altijd nog. Het lijkt er op dat die iets mist of juist te veel heeft in je FA.TRC. Net zoals Ralph meldt, hierin staan alle optie's die in je auto zijn ingebouwd.

Afbeelding

Eaz

Bericht door Eaz » 14 mar 2011, 14:17

Nee, in de work map staan die bestanden niet. Overigens doet dit zich voor meteen na de installatie dus zeg maar nadat ik op ok heb gedrukt nadat "CAS" is geselecteerd. Ben dus nog niet aan t programmeren toegekomen. Zal zeker backups maken als t moment daar is.

Heb de volgende onderdelen geinstalleerd:

Ediabas 6.4.7
Inpa 5.02
NCSEXPERT 3.0.8

Ik zie nu trouwens dat ik een oudere versie van NCS heb geinstalleerd. Zal eens kijken of ik een nieuwere kan installeren, misschien dat het daar aan ligt.
Afbeelding

Ralph

Bericht door Ralph » 14 mar 2011, 15:43

Is er iemand een FA (VO) lijst tegengekomen?
Ik wil weten wat de diverse opties betekenen bijv. SA606 is business navigatie.

Eaz

Bericht door Eaz » 14 mar 2011, 16:27

Je bedoelt een lijst als deze?
Afbeelding

Ralph

Bericht door Ralph » 14 mar 2011, 16:50

Die bedoel ik inderdaad :gekdoen:

Wat gebeurt als je in VO lijst deze toevoegd:
S907A James Bond edition

Krijg ik extra knoppen om raketten te lanceren? :+

Eaz

Bericht door Eaz » 14 mar 2011, 17:33

:rolf: Dat of je favoriete Bond girl via de idrive?
Afbeelding

Eaz

Bericht door Eaz » 14 mar 2011, 20:31

Mannen,

Het is mij eindelijk ook gelukt om te programmeren. Viel me wel op dat de ECU's hier en daar verschillen. Zo komt bijvoorbeeldde module KGM bij mij niet voor. Maar goed, de te volgen procedure is duidelijk al ben ik hier en daar nog wel wat huiverig.

Nog bedankt voor de hulp! In de tussentijd maar eens flink zoeken wat er zoal gewijzigd en geactiveerd kan worden :duimen: :duimen:
Afbeelding

Ralph

Bericht door Ralph » 14 mar 2011, 20:54

Ik denk dat als je een CCC hebt van > 2004 je er naar hartelust mee kan programmeren.
Heb je er een van < 2004 dan zijn er problemen (Cabi.err etc) om de CAPLL uit te lezen.

Eaz

Bericht door Eaz » 14 mar 2011, 21:01

Okay, die van mij is van juni 2005. Heb 2x een foutmelding gehad tijdens het daadwerkelijke schrijven, maar daarna dezelfde handelingen herhaalt en dan gaat t wel goed.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”