Swirl Flaps vervangen
Re: Swirl Flaps vervangen
De kans bestaat dat ze op ten duur afbreken.
En als deze dan je motor in gaan...........
En als deze dan je motor in gaan...........
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
Re: Swirl Flaps vervangen
ok ok dat is dus duidelijk
maar is er dan een bepaald aantal KM wanneer het ongeveer vervangen moet worden of dat niet ? want mijn 530D is nu op 95 000 KM..
Groetjes Abii

maar is er dan een bepaald aantal KM wanneer het ongeveer vervangen moet worden of dat niet ? want mijn 530D is nu op 95 000 KM..
Groetjes Abii
Ooit een BMW gereden, nooit meer iets anders gewild
Re: Swirl Flaps vervangen
Vaak begint rond de 100K het inlaatspruitstuk olie te lekken langs keerringetjes van de asjes van de draaiklepjes.
Bij elke BMW-dealer liggen er altijd wel enkele inlaatspruitstukken in de afvalcontainer.
En dat heb ik niet van horen zeggen !
Dan kun je ze er gelijk beter uithalen en is bovendien het lekken acuut verholpen.
Bij de dealer willen ze dat niet doen, maar iedereen weet dat het vooral veiliger is.
Op de jaarlijkse keuring kan niemand daar iets van zeggen.

Bij elke BMW-dealer liggen er altijd wel enkele inlaatspruitstukken in de afvalcontainer.
En dat heb ik niet van horen zeggen !
Dan kun je ze er gelijk beter uithalen en is bovendien het lekken acuut verholpen.
Bij de dealer willen ze dat niet doen, maar iedereen weet dat het vooral veiliger is.
Op de jaarlijkse keuring kan niemand daar iets van zeggen.

Re: Swirl Flaps vervangen
Weet iemand of het eruit halen van de flaps foutcodes genereert? Zie ook andere topic waar mij door een bmw specialist (erkend) is aangegeven dat voo rmijn e60 520d corporate het beter is om de inlaat te vervangen ipv kleppen verwijderen.
Re: Swirl Flaps vervangen
Na de 5 keer eingelijk de post gelukt
Geeft geen foutkodes. BMW specialist zal nooit aanraden ze te verwijderen.


Geeft geen foutkodes. BMW specialist zal nooit aanraden ze te verwijderen.
Laatst gewijzigd door Rene08 op 13 sep 2012, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd
525d E61 2007 pre-LCI
- MaasMaster
- Berichten: 539
- Lid geworden op: 16 nov 2011, 18:36
- Locatie: Bree (België)
- Contacteer:
Re: Swirl Flaps vervangen
Zoals al vermeld heb ik de mijne er zelf uit gehaald... Geen enkel probleem of foutcode te meldensuperalio schreef:Weet iemand of het eruit halen van de flaps foutcodes genereert? Zie ook andere topic waar mij door een bmw specialist (erkend) is aangegeven dat voo rmijn e60 520d corporate het beter is om de inlaat te vervangen ipv kleppen verwijderen.

- The proof of intelligent life on other planets lies within the fact that NONE of them bothered to contact us.
- Gun control means: using BOTH hands!
E61 525D 2005 "Luther"
Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"
- Gun control means: using BOTH hands!
E61 525D 2005 "Luther"
Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"
Re: Swirl Flaps vervangen
Vermits ik de verbeterde Swirl flaps heb was ik er nog niet aan begonnen.
Vandaag deze blanking plates toegekregen : http://www.i6automotive.co.uk/33mm-oem- ... utomotive/
42 Euro inclusief verzending.
Nog niet 100% zeker of ik ze gaan plaatsen. Hangt ervan wat ik ga tegenkomen.
Vandaag deze blanking plates toegekregen : http://www.i6automotive.co.uk/33mm-oem- ... utomotive/
42 Euro inclusief verzending.
Nog niet 100% zeker of ik ze gaan plaatsen. Hangt ervan wat ik ga tegenkomen.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Swirl Flaps vervangen
Broncky schreef:heu, domme vraag misschien, maar heeft mijn E61 520D van 2007 ook swirl flaps???
Klopt dat de 520d idd ook swirl flaps heeft, maar bij de N47 (vanaf september 2007) is de constructie van de flaps grondig gewijzigd (verbeterd?). Ze lijken ook niet meer zo eenvoudig vervangen worden als bij de oudere motoren.Broncky schreef:ondertussen zelf kunnen vinden, ook op de mijne staan swirl flaps.Voor alle E61 520D collega's,uitkijken dus
Hier vind je meer uitleg over de swirl flaps in de N47 motor.
BMW 520d Touring (2008) - Als ik Mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi.
Re: Swirl Flaps vervangen
Is er iemand die mij zou willen helpen met het weghalen of vervangen van de swirl flaps?
- MaasMaster
- Berichten: 539
- Lid geworden op: 16 nov 2011, 18:36
- Locatie: Bree (België)
- Contacteer:
Re: Swirl Flaps vervangen
Van welke regio ben je?
- The proof of intelligent life on other planets lies within the fact that NONE of them bothered to contact us.
- Gun control means: using BOTH hands!
E61 525D 2005 "Luther"
Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"
- Gun control means: using BOTH hands!
E61 525D 2005 "Luther"
Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"
- MaasMaster
- Berichten: 539
- Lid geworden op: 16 nov 2011, 18:36
- Locatie: Bree (België)
- Contacteer:
Re: Swirl Flaps vervangen
Ik ben van net over de grens bij Weert...
Als je wil afzakken tot hier, wil ik je wel helpen. Je moet dan enkel de huur van de garage bij een bevriend garagist betalen...
Natuurlijk moeten we dan ook kijken wanneer er plaats is in zijn agenda.
Als je wil afzakken tot hier, wil ik je wel helpen. Je moet dan enkel de huur van de garage bij een bevriend garagist betalen...
Natuurlijk moeten we dan ook kijken wanneer er plaats is in zijn agenda.
- The proof of intelligent life on other planets lies within the fact that NONE of them bothered to contact us.
- Gun control means: using BOTH hands!
E61 525D 2005 "Luther"
Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"
- Gun control means: using BOTH hands!
E61 525D 2005 "Luther"
Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"
Swirl Flaps vervangen
Die draaiklepjes sluiten alleen bij een streepje gas, dus bij hele lage toeren zonder veel belasting, met het oog op het verminderen van schadelijke uitstoot.
Dan sluiten ze de helft van de inlaatlkleppen af van luchttoevoer, waardoor de uitstoot schoner wordt.
Dan gaat touwens ook de AGR-klep open om recirculatie van de uitlaatgassen toe te voegen aan de inlaatgassen.
Bij hoge toeren en/of volgas sluit de AGR-klep en staan de draaiklepjes open en geven zo een groter vermogen.
De meting van de uitlaatgassen op de automobiekkeuring gebeurt in een heel ander toerenbereik, nl. tegen het maximum toerental, dus dan staan de draaiklepjes wagewijd open. Geeft dus geen foutmelding.
Als je de vacuumbediening van de draaiklepjes dichtknijpt of gewoon onderbreekt, blijven ze steeds openstaan.
Het verschil is niet voelbaar en je verbruikt praktisch hetzelfde.
Dat doe je wanneer je auto nog niet veel kms heeft gelopen en je ervan kan uitgaan dat de draaiklepjes nog intact zijn.
Anders moet het inlaatspruitstuk eraf.
Meestal gaan de draaiklepjes niet stuk, maar beginnen ze te lekken langs het keerringetje aan het asje onderaan het klepje. Dat geeft olielekjes door de overdruk in het spruitstuk aan de linkerkant van de motor vanaf pakweg 100.000 km.
Bij een 525D en een 530D zit de ongelukkig geconstrueerde luchtfilter in de weg.
Die uitbouwen is het meeste werk.
Bij een 535D is dat een stuk eenvoudiger door de verschillende positie van de luchtfilter.
Een beetje handige Harry kan het zelf wel.
Kijk dan meteen even naar je carterventilatiefilter en eventueel naar je gloeibougies.
Je AGR-klepbediening kan je niet zomaar onderbreken bij een E60 (met de bedoeling om recirculatie onmogelijk te maken).
Daarvoor moet de software in je computer behoorlijk worden geherprogrammeerd.
Dat doen sommigen op het ogenblijk dat zij met een verstopte DPF zitten, die willen demonteren, geen nieuwe willen kopen en tegelijk de AGR-klep vastzetten. Kan vermogenwinst geven.
Dan riskeer je eventueel onaangename zwarte walmen uit je uitlaat....
Of dat dan goed gaat op de keuring is maar de vraag.

Dan sluiten ze de helft van de inlaatlkleppen af van luchttoevoer, waardoor de uitstoot schoner wordt.
Dan gaat touwens ook de AGR-klep open om recirculatie van de uitlaatgassen toe te voegen aan de inlaatgassen.
Bij hoge toeren en/of volgas sluit de AGR-klep en staan de draaiklepjes open en geven zo een groter vermogen.
De meting van de uitlaatgassen op de automobiekkeuring gebeurt in een heel ander toerenbereik, nl. tegen het maximum toerental, dus dan staan de draaiklepjes wagewijd open. Geeft dus geen foutmelding.
Als je de vacuumbediening van de draaiklepjes dichtknijpt of gewoon onderbreekt, blijven ze steeds openstaan.
Het verschil is niet voelbaar en je verbruikt praktisch hetzelfde.
Dat doe je wanneer je auto nog niet veel kms heeft gelopen en je ervan kan uitgaan dat de draaiklepjes nog intact zijn.
Anders moet het inlaatspruitstuk eraf.
Meestal gaan de draaiklepjes niet stuk, maar beginnen ze te lekken langs het keerringetje aan het asje onderaan het klepje. Dat geeft olielekjes door de overdruk in het spruitstuk aan de linkerkant van de motor vanaf pakweg 100.000 km.
Bij een 525D en een 530D zit de ongelukkig geconstrueerde luchtfilter in de weg.
Die uitbouwen is het meeste werk.
Bij een 535D is dat een stuk eenvoudiger door de verschillende positie van de luchtfilter.
Een beetje handige Harry kan het zelf wel.
Kijk dan meteen even naar je carterventilatiefilter en eventueel naar je gloeibougies.
Je AGR-klepbediening kan je niet zomaar onderbreken bij een E60 (met de bedoeling om recirculatie onmogelijk te maken).
Daarvoor moet de software in je computer behoorlijk worden geherprogrammeerd.
Dat doen sommigen op het ogenblijk dat zij met een verstopte DPF zitten, die willen demonteren, geen nieuwe willen kopen en tegelijk de AGR-klep vastzetten. Kan vermogenwinst geven.
Dan riskeer je eventueel onaangename zwarte walmen uit je uitlaat....
Of dat dan goed gaat op de keuring is maar de vraag.

Re: Swirl Flaps vervangen
Yes! De kleppen vandaag met een vriendelijke forumlid vervangen. We waren krap 3 uur bezig maar ze zijn eruit!
Dus zonder zorgen het gaspedaal intrappen maar.
Dus zonder zorgen het gaspedaal intrappen maar.
Re: Swirl Flaps vervangen
Vandaag mijn gloeibougies vervangen, 5 ervan waren defect. Ineens ook de gloeirelais vervangen.
Mijn Swirl flaps zagen er nog goed uit, even getwijfeld om deze eruit te gooien maar dan toch maar gedaan.
Tevens de EGR rereinigd.
Bij het losmaken van de inlaat collector was er even paniek. Een van de rubbertjes met een metalen ring was niet meer aanwezig. Ofwel was hij tijdens een vorig onderhoud verdwenen ofwel zat hij nu in de motor aangezien ik hem nergens terugvond.
Even overwogen om een endoscoop te huren, na dubbel checken was de kans vrij klein dat hij tot binnen in de motor gevallen was. Was spannend toen ik hem terug starte maar gelukkig geen probleem gemerkt.
Mijn Swirl flaps zagen er nog goed uit, even getwijfeld om deze eruit te gooien maar dan toch maar gedaan.
Tevens de EGR rereinigd.
Bij het losmaken van de inlaat collector was er even paniek. Een van de rubbertjes met een metalen ring was niet meer aanwezig. Ofwel was hij tijdens een vorig onderhoud verdwenen ofwel zat hij nu in de motor aangezien ik hem nergens terugvond.
Even overwogen om een endoscoop te huren, na dubbel checken was de kans vrij klein dat hij tot binnen in de motor gevallen was. Was spannend toen ik hem terug starte maar gelukkig geen probleem gemerkt.
525d E61 2007 pre-LCI