Swirl Flaps vervangen
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 21 okt 2013, 11:28
Re: Swirl Flaps vervangen
Kent iemand een goede garage / BMW specialist waar ik de flaps kan laten verwijderen en die niet al te duur is?
Misschien dat ik de EGR ook gelijk laat reinigen.
Ik woon zelf in Utrecht.
Misschien dat ik de EGR ook gelijk laat reinigen.
Ik woon zelf in Utrecht.
530i G30 M-performance
Re: Swirl Flaps vervangen
Gerrit Jonkers in Waardenburg, ze vragen inc BTW en EGR reiniging 350 euro voor een 320d e46.
Dan zetten ze er 22mm klepvervanger in.
Dan zetten ze er 22mm klepvervanger in.
BMW e91 LCI 320da Individual
Re: Swirl Flaps vervangen
In Friesland zitten 2 bedrijven die het beide voor € 100,- doen...
Ik moet er ook een uurtje voor rijden, maar vind ik de moeite waard
Ik moet er ook een uurtje voor rijden, maar vind ik de moeite waard
Re: Swirl Flaps vervangen
100 Euro inclusief de blanking plates? Damn, waarom woon ik zo ver weg...... 

Re: Swirl Flaps vervangen
Ja vanuit Limburg wordt het iets duurder (brandstof)
Voor het leeghalen van mij roetfilter heb ik € 100,- betaalt en € 175,- voor het softwarematig uitschrijven, heb ik ook wel duurder gezien..
Voor het leeghalen van mij roetfilter heb ik € 100,- betaalt en € 175,- voor het softwarematig uitschrijven, heb ik ook wel duurder gezien..
Re: Swirl Flaps vervangen
ik vraag me toch af hoe ze dat doen voor die prijs ik heb zelf diverse opties bekeken en prijzen opgevraagd:
zie viewtopic.php?f=33&t=35961
als je zoiets laat doen (vooral op hoge kmstanden) is het verstandig om het wat groter aan te pakken en te combineren met een beurt.
Ik bedoel uitlezen van te voren om de bepalen of er nog iets extra moet gebeuren.
gelijk EGR goed laten reinigen
Gelijk nieuwe inlaat pakkingen
de tijd nemen om alles te bekijken wat openlicht
gelijk je olieafscheider en luchtfilter mee pakken (en olie en filter) (OPTIE)
proefrit om te beoordelen of er nog iets dwars zit...
voor 100 euro knallen ze de boel open rukken ze de kleppen eruit en gooien het weer dicht geen EGR reinigen geen nieuwe pakkingen geen ovirge controles....die plates kosten ongeveer 50 euro inc BTW dan houden ze 50 euro over om de klus te klaren?
vaag....
zie viewtopic.php?f=33&t=35961
als je zoiets laat doen (vooral op hoge kmstanden) is het verstandig om het wat groter aan te pakken en te combineren met een beurt.
Ik bedoel uitlezen van te voren om de bepalen of er nog iets extra moet gebeuren.
gelijk EGR goed laten reinigen
Gelijk nieuwe inlaat pakkingen
de tijd nemen om alles te bekijken wat openlicht
gelijk je olieafscheider en luchtfilter mee pakken (en olie en filter) (OPTIE)
proefrit om te beoordelen of er nog iets dwars zit...
voor 100 euro knallen ze de boel open rukken ze de kleppen eruit en gooien het weer dicht geen EGR reinigen geen nieuwe pakkingen geen ovirge controles....die plates kosten ongeveer 50 euro inc BTW dan houden ze 50 euro over om de klus te klaren?
vaag....
BMW e91 LCI 320da Individual
Re: Swirl Flaps vervangen
Nee dat klopt maar ik heb hun gebeld en ze vroegen alleen al voor plates 50 euro ex in en uitbouw dus hoe jullie aan die 100 euro komen ?
BMW e91 LCI 320da Individual
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 21 okt 2013, 11:28
Re: Swirl Flaps vervangen
Ik ben nu ook op zoek naar een garage die het voor mij wil doen, ik heb er zojuist een paar gemaild en hoop snel
wat reacties/prijzen te horen te krijgen.
Ik heb net een garage in Soest gebeld (staat op google bekend als BMW Specialist) en die wou dit niet doen;
hij gaf aan dat hij alleen de inlaatspruitstuk wil vervangen, dat hij de risico niet wil nemen die kunnen onstaan als de flaps eruit gaan.... (wist niet dat het een risico was...)
Wat ik mij nu afvraag:
Zijn de blanking plates verplicht? Zijn er ook mensen die alleen de kleppen/flaps eruit hebben gehaald en klaar ?
wat reacties/prijzen te horen te krijgen.
Ik heb net een garage in Soest gebeld (staat op google bekend als BMW Specialist) en die wou dit niet doen;
hij gaf aan dat hij alleen de inlaatspruitstuk wil vervangen, dat hij de risico niet wil nemen die kunnen onstaan als de flaps eruit gaan.... (wist niet dat het een risico was...)
Wat ik mij nu afvraag:
Zijn de blanking plates verplicht? Zijn er ook mensen die alleen de kleppen/flaps eruit hebben gehaald en klaar ?
530i G30 M-performance
Re: Swirl Flaps vervangen
de blanking plates dichten het gat in het inlaatspruitstuk als de flaps eruit zijn. Zoniet trekt hij valse lucht en ontsnapt alle turbo druk£. Die blankingplates stellen niet veel voor. Je kan ook de flapjes zelf verwijderen en het gat van het asje dichten met een schroef. ik vind dit een minder mooie oplossing.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Swirl Flaps vervangen
Ik heb de klepjes weg laten halen bij CVS in Oudenbosch. Was hier €250,- voor kwijt incl reiniging van de EGR voor mijn 330d. Prima service! Hij heeft ook meteen een gemodificeerde carterontluchting geplaatst. Door de originele carterontluchting schijnen veel turbo's kapot te lopen..
Al met al was ik heel tevreden hier en ga ik dan ook zeker terug voor een volgende onderhouds ronde..
Al met al was ik heel tevreden hier en ga ik dan ook zeker terug voor een volgende onderhouds ronde..
BMW E46 330d touring......
- malle pietje
- Berichten: 395
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
Re: Swirl Flaps vervangen
Inmiddels heb ik ook de flaps verwijderd. Best een eenvoudige klus. Het voorbereiden van de klus, ofwel de interieurfilters, en de torsiestang verwijderen zijn 5 minuten werk. Ook de turboslang, peilstok en wat leidingen zijn zo los. Het lastige deel zijn alle moertjes van het inlaatspruitstuk losdraaien en het spruitstuk verwijderen. Niet zozeer omdat het er veel zijn maar omdat de busjes waar de boutjes doorheen gaan, onderop los willen komen en vallen...
Eenmaal los moet je aan de onderkant nog even de vacuumleiding en een stekkertje lostrekken. De kleppen waren bij mij (310dkm) nog volledig in nieuwstaat. Volledig ranzig onder een dikke laag troep, maar volledig onbeschadigd en nog vast aan de as. Ik heb met een mini torx de schroefjes van de klepjes verwijderd en de flaps verwijderd, daarna alles gewoon terug gezet. Ik had geen tijd om het inlaatspruitstuk schoon te maken, de EGR zag er nog schoon uit.
Inmiddels blankingplates besteld, als die binnen zijn haal ik het spruitstuk er nog eens uit, zet de hoge drukspuit er in en hoop zo het meeste er uit te kunnen spuiten. Daarna blanking plates er op en terug die hap.
Als je de beschrijving hier op het forum goed doorlees en wat basis gereedschap en een torx 45 in huis haalt, kun je deze klus prima zelf doen....Maar goed, je krijgt er wel hele smerige handen van!


Eenmaal los moet je aan de onderkant nog even de vacuumleiding en een stekkertje lostrekken. De kleppen waren bij mij (310dkm) nog volledig in nieuwstaat. Volledig ranzig onder een dikke laag troep, maar volledig onbeschadigd en nog vast aan de as. Ik heb met een mini torx de schroefjes van de klepjes verwijderd en de flaps verwijderd, daarna alles gewoon terug gezet. Ik had geen tijd om het inlaatspruitstuk schoon te maken, de EGR zag er nog schoon uit.
Inmiddels blankingplates besteld, als die binnen zijn haal ik het spruitstuk er nog eens uit, zet de hoge drukspuit er in en hoop zo het meeste er uit te kunnen spuiten. Daarna blanking plates er op en terug die hap.
Als je de beschrijving hier op het forum goed doorlees en wat basis gereedschap en een torx 45 in huis haalt, kun je deze klus prima zelf doen....Maar goed, je krijgt er wel hele smerige handen van!

- malle pietje
- Berichten: 395
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
Re: Swirl Flaps vervangen
Inmiddels de plaatjes binnen (24 euro en twee dagen later in huis), voor ruim 50euro bij de dealer alle pakkingen gekocht, voor 60euro een carterontluchting en morgen aan de slag. Ik doe het even bij mijn garage, die hebben een onderdelen wasmachine waar ik het spruitstuk mee kan schoon maken.
Combineer het direct met het vervangen van de diesel- en luchtfilter. Hopelijk is daarmee mijn lichte stotteren opgelost.
Combineer het direct met het vervangen van de diesel- en luchtfilter. Hopelijk is daarmee mijn lichte stotteren opgelost.
- malle pietje
- Berichten: 395
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
Re: Swirl Flaps vervangen
Pff, nou vol goeie moed het spruitstuk weer losgehaald om er achter te komen dat de blindplaatjes miet 22 maar toch 35mm hadden moeten zijn. Er was wel flink wat olie gelekt langs de asjes die er nog in zaten, dus heb ik die er toch maar uitgehaald en schroeven met vloeibare pakking ingezet. Alles moet dus toch nog een keer open en schoongemaakt worden, met de goeie blindplaatjes en pakkingen.
Alle vacuumslangetjes op 1 na ook direct vervangen. Ze waren zo droog dat ze bij de eerste aanraking al braken. Eentje liep zo diep de motor in dat ik die niet kon traceren.
Daarna het luchtfilter en de carterontluchting vervangen. Best nog even lastig om de kap over het filter te krijgen. Heb nog nooit zo'n zwart filter gezien! De carterontluchter was al van het nieuwe type, dus die is eigenlijk voor niets vernieuwd nu.
En tot slot de dieselfilter. Ik was begonnen met de becshermkappen rechts onderop te vervangen, maar na 3.249 boutjes kon ik eindelijk de beschermkap weghalen om te constateren dat het filter kennelijk links zat...
Dieselfilter vervangen is echt een eitje. Die zal ook wel een tijdje geleden voor het laatst zijn vervangen.
Alle vacuumslangetjes op 1 na ook direct vervangen. Ze waren zo droog dat ze bij de eerste aanraking al braken. Eentje liep zo diep de motor in dat ik die niet kon traceren.
Daarna het luchtfilter en de carterontluchting vervangen. Best nog even lastig om de kap over het filter te krijgen. Heb nog nooit zo'n zwart filter gezien! De carterontluchter was al van het nieuwe type, dus die is eigenlijk voor niets vernieuwd nu.
En tot slot de dieselfilter. Ik was begonnen met de becshermkappen rechts onderop te vervangen, maar na 3.249 boutjes kon ik eindelijk de beschermkap weghalen om te constateren dat het filter kennelijk links zat...

Re: Swirl Flaps vervangen
@ malle pietje
Van welk bouwjaar is U wagen?
Van welk bouwjaar is U wagen?