Rauw klinkende M57 (330d)

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
Johnny
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 dec 2008, 18:38
Locatie: Zuid Limburg

Rauw klinkende M57 (330d)

Bericht door Johnny » 20 mar 2009, 12:25

De motor van mijn 330d klinkt sinds enige tijd behoorlijk rauw.
Het lijkt net alsof hij nodig toe is aan wat verse olie en afstelling van kleppen, e.d..
Maar ... het oliepeil is nog op 1/3 in de range van min-max en de auto loopt verder prima.

Toen ik de 330d kocht met nog 10.000km restant tot de volgende beurt, liep ie bij net starten een stuk stiller (en toen was t zelfs veel kouder). Nu, met nog 2900km te gaan, loopt hij toch een stuk rauwer. Is dit normaal en hebben andere M57 rijders hier ervaring mee.

Overigens ... De service interval geeft "Inspection" aan, terwijl de BMW servicepartner (Kessels, Maastricht) a.d.h. van het onderhoudsboekje aangaf dat een "oilservice" voldoende is (bij 130k, Inspectie II, bij 155k, Oilservice, bij 175k Inspectie I). En ik, een freak zijnde qua vreemd geluidjes (wat wil je na 3jr TDS rijden ...), twijfel nu dus of hun conclusie de juiste is ...
The sheere pleasure of driving ... nothing compares to a BMW
<<E87 118d DPF --- 't is eens wat anders dan een degelijke M57>>

Griffendahl

Re: Rauw klinkende M57 (330d)

Bericht door Griffendahl » 20 mar 2009, 12:34

Johnny schreef:Overigens ... De service interval geeft "Inspection" aan, terwijl de BMW servicepartner (Kessels, Maastricht) a.d.h. van het onderhoudsboekje aangaf dat een "oilservice" voldoende is (bij 130k, Inspectie II, bij 155k, Oilservice, bij 175k Inspectie I). En ik, een freak zijnde qua vreemd geluidjes (wat wil je na 3jr TDS rijden ...), twijfel nu dus of hun conclusie de juiste is ...
Als je een onderhoudsboekje hebt met ingevulde kilometerstanden zou ik die in dit geval als leidend berschouwen... Dan kan je daarin wel zien wat de volgende beurt zou moeten zijn.

Volgens mij is het namelijk zo als de dealer bij een beurt per ongeluk een keer te veel die indicator reset na een beurt, klopt die al niet meer...

Niels
Berichten: 1099
Lid geworden op: 20 mei 2008, 12:24
Locatie: vlakbij Groningen

Re: Rauw klinkende M57 (330d)

Bericht door Niels » 21 mar 2009, 01:48

Een lage olie stand kan wel wat geluiden geven door de hydraulische klepstoters maar het lijkt me dat er genoeg in zit. Qua onderhoudsschema zou ik de goedkoopste optie aanhouden als je twijfelt ;)

Gebruikersavatar
Mooggie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 22 sep 2007, 15:48
Locatie: Lisse

Re: Rauw klinkende M57 (330d)

Bericht door Mooggie » 21 mar 2009, 08:38

Je km-stand is nu dus zo'n 150k?

Ik heb zelf ook een M57 (330d) met momenteel km-stand 151k en moet zeggen dat ik (nog) nooit problemen heb gehad met het motorgeluid. Geen idee wat dat zou kunnen veroorzaken, maar ik blijf even meelezen, wie weet gaat zich bij mij binnenkort wel hetzelfde probleem voordoen. :roll: :! :)
E90 330dA LCI 2010 245 pk Saphirschwarz M-pakket (2016-heden) Afbeelding
eerder:
E60 535d pre-LCI 2005 272 pk Carbonschwarz M-pakket (2010-2016)
E46 330d pre-LCI 2002 184 pk Saphirschwarz (2006-2010)

Virus3000
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 okt 2008, 11:37

Re: Rauw klinkende M57 (330d)

Bericht door Virus3000 » 21 mar 2009, 12:09

Je hebt waarschijnlijk wel een volgende beurt nodig nu.
Je volgende beurt is afhankelijk van je rijstijl icm kmstand, niet enkel kmstand.

Doe je heel veel korte ritten en hoge toerentallen zul je veel sneller een beurt nodig hebben dan iemand die lange ritten rijdt en lage toerentallen.

Dus je kunt van je kmstand niet vanuit gaan voor je volgende beurt.
Geef gewoon de auto een beurt en kijk dan eens verder :)

Gebruikersavatar
Johnny
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 dec 2008, 18:38
Locatie: Zuid Limburg

Re: Rauw klinkende M57 (330d)

Bericht door Johnny » 22 mar 2009, 20:13

@ Moogie: kmstand is nu 195700 (en eind januari gekocht met 189500 x| )
In nog geen 2 mnd dus dik 6000km :X

@rest: onderhoudsbeurt staat al gepland op 2 april ;)
Zag vandaag dat mn voorbanden ECHT op zijn (midden nog voldoende profiel, maar aan binnen en buitenkant dus al behoorlijk kaal , komt vast door het bochtenwerk :) )
The sheere pleasure of driving ... nothing compares to a BMW
<<E87 118d DPF --- 't is eens wat anders dan een degelijke M57>>

Gebruikersavatar
michel
Berichten: 189
Lid geworden op: 16 jan 2008, 20:04
Locatie: heel dicht bij... en toch ook wel eens heel ver weg!

Re: Rauw klinkende M57 (330d)

Bericht door michel » 22 mar 2009, 20:19

Volgens mij als de buitenkanten van de band versleten is en de binnenkant heeft nog profiel,
dan heb je waarschijnlijk met een te lage bandendruk gereden.

bofkont
Berichten: 4527
Lid geworden op: 03 mar 2008, 12:37
Locatie: Stormwind city

Re: Rauw klinkende M57 (330d)

Bericht door bofkont » 22 mar 2009, 22:05

ZOu gewoon de olie+filter verversen met goede olie(castrol bv)
Baat het niet schaadt het niet.

Bandenkaal aan de binnenkant, zou ik toch ook een de wagen laten uitlijnen.
In principe moet je gelijkmatige slijtage hebben.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Gebruikersavatar
Johnny
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 dec 2008, 18:38
Locatie: Zuid Limburg

Re: Rauw klinkende M57 (330d)

Bericht door Johnny » 02 apr 2009, 21:07

Net de auto terug van de oliebeurt ... en ... :love:
Hij rijdt weer helemaal toppie! :)
(en nu er liefkozend mee omgaan, dus ff als n oude opa rijden en niet te vlot :P )
The sheere pleasure of driving ... nothing compares to a BMW
<<E87 118d DPF --- 't is eens wat anders dan een degelijke M57>>

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”