320D: hoe gaat ie stuk?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Harm78
Berichten: 931
Lid geworden op: 12 mar 2009, 11:13
Locatie: Vught

320D: hoe gaat ie stuk?

Bericht door Harm78 » 31 mar 2009, 21:28

Ik rijd nu met veel plezier in mijn BMW, en had als liefhebber van die o-zo-slechte Citroëns eigenlijk verwacht dat zo'n degelijk Duits kwaliteitsproduct nooit stuk zou gaan. Van dat idee was ik natuurlijk snel af, ik verbaasde me nogal dat bij een BMW 250k op de teller als veel wordt gezien terwijl een XM of BX diesel met 250k juist een lekker vers exemplaar is. Maar goed :)

Wat ik vooral vaak hoor, is dat de dieselpomp van een 320D nogal eens stuk gaat, en dat ook de turbo's het wel eens begeven. Buiten dat dat vreselijk veel geld gaat kosten, ben ik benieuwd HOE ze stuk gaan als ze stuk gaan. Sta ik in beide gevallen ineens midden op de snelweg stil, of gaat het geleidelijk steeds stukker en kun je nog rustig naar een fijn afsleepplekje rijden of op je gemakje een afspraak met een garage maken?

En wat ik eigenlijk helemaal niet wil weten: wat kost zo'n pomp-geintje? Op hbase.nl kost de duurste pomp al 1600 euro, en dan moet ie er nog op... dat kan dus zomaar richting 2000 euro gaan. En een turbo?

Virus3000
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 okt 2008, 11:37

Re: 320D: hoe gaat ie stuk?

Bericht door Virus3000 » 31 mar 2009, 21:40

Het gebeurd onverwachts naar mijn weten. Af en toe heb je wel de kans dat je merkt dat je turbo kapot gaat maar dat kan ook zomaar zijn. Dieselpomp zelf is compleet onverwachts naar mijn weten.

Wel zijn er enkele dingen die zeker kunnen helpen voor een langere levensduur.

Turbo
- bij koude motor niet boven 2000 toeren uitkomen
- na het rijden zeker 30s-1min laten uitdraaien

Dieselpomp
- zorgen dat je schone diesel tankt, dus niet altijd het allergoedkoopste
- zorgen dat je hem nooit helemaal leegrijdt zodat er geen vuile delen van je tank door de pomp moeten

Verder is het kwestie van geluk hebben denk ik. Zag laatst een 320d met 500.000km op de teller die nog de eerste dieselpomp had EN eerste turbo (had gemaild met de vraag wat er was vervangen). Maar er zijn er ook waar het beide kapot is gegaan voor de 180.000km ofzo.

Turbo's van préfacelift gaan langer mee dan na facelift modellen
Dieselpompen van préfacelift gaan minder lang mee dan na facelift modellen omdat het tegenwoordig ander systeem is (common rail)

Dieselpomp van préfacelift vervangen ligt tussen de 1500-2000euro incl werkuren
Turbo vervangen ligt tussen de 1200-1600euro incl werkuren

Dit is wat ik er van weet, klopt er iets niet volgens jullie, spreek me gerust tegen :)

Griffendahl

Re: 320D: hoe gaat ie stuk?

Bericht door Griffendahl » 31 mar 2009, 21:55

Harm78 schreef: Van dat idee was ik natuurlijk snel af, ik verbaasde me nogal dat bij een BMW 250k op de teller als veel wordt gezien terwijl een XM of BX diesel met 250k juist een lekker vers exemplaar is. Maar goed :)
Een BX van 25 jaar oud, of een XM van '91 hebben bij 250k per jaar ook nog niet zo veel gelopen. Je hebt het nu over auto's die allebei al niet meer gemaakt werden toen de E46 pas op de markt kwam. Beetje krom vergelijk natuurlijk ;)

Over 10 jaar is een 320d/330d met 250k op de teller ook nog een lekker vers exemplaar ;) En afgezien van de XM 2.5td hebben alle BX en XM diesels XU motoren van PSA. Leveren in weze maar weinig vermogen (60 pk voor de 1.8 tot iets van 110 pk voor de 2.1) maar staan bekend als zo'n beetje de sterkste dieselblokken ever...

Maar je moet je goed beseffen dat de M47 uit de 320d een heel andere generatie blok is, vergelijkbaar met de DW (hdi) motoren van PSA die ook niet meer uitblinken in betrouwbaarheid. Onderdelen worden steeds meer extern betrokken en de techniek die in deze blokken gebruikt wordt is vele malen verder en het aantal PK's per liter stijgt enorm...

In mijn ogen is de M47 echt gewoon een heel goede diesel als je het in de tijd ziet. Hij biedt de souplesse en het geluidsniveau van een PSA diesel met het vermogen van een VW TDI blok.

Voor wat betreft de M47 en waar die aan kapot gaat, in principe aan hetzelfde als de XU blokken van PSA, alleen doordat de vermogens (en daarmee de belastingen) hoger zijn, gooit die wellicht iets eerder de handdoek in de ring...

Harm78
Berichten: 931
Lid geworden op: 12 mar 2009, 11:13
Locatie: Vught

Re: 320D: hoe gaat ie stuk?

Bericht door Harm78 » 31 mar 2009, 22:13

En afgezien van de XM 2.5td hebben alle BX en XM diesels XU motoren van PSA. Leveren in weze maar weinig vermogen (60 pk voor de 1.8 tot iets van 110 pk voor de 2.1)
De 1.8 TD in de BX had 90 pk, dat was in die tijd een snelle jongen! Maar niet zo hufterproof als de 1.9D's...
Ik moet wel zeggen dat de 320D ontzettend lekker loopt!

Maar hoe gaat 't nu stuk? Ineens grondig stuk, en dan alle zeilen bijzetten om veilig stil te staan?

Griffendahl

Re: 320D: hoe gaat ie stuk?

Bericht door Griffendahl » 31 mar 2009, 22:23

Turbo kapot is een hoop rook (doorgaans zwart, vanwege ineens een veel te rijk mengsel) Dan heb je echt nog maar een paar PK over en laat je mooie zwarte rookwolken achter (vertel ik op basis van mijn ervaringen met een HDi blok trouwens)

Brandstofpomp kapot is geen brandstof meer, (omgekeerde dus) en is dus geen vermogen meer, of gewoon niet meer starten...

Mario TT
Berichten: 1290
Lid geworden op: 23 jun 2008, 13:33

Re: 320D: hoe gaat ie stuk?

Bericht door Mario TT » 01 apr 2009, 16:23

ik heb nu 340.000km erop zitten en hij loopt nog als een zonnetje en trekt nog als een lier. Natuurlijk zijn er wat dingen die minder worden (zoals de aandrijfas en rubbers) maar goed dat neem ik wel voor lief.

De HD pomp kan kapot maar dat is inherent aan de nieuwe generatie dieselmotoren. Als is dat bij de pre face lift wel een zwakker punt. Bij de facelift is het de turbo (tussen 2001 en 2003) die de geest geven. Maar als het goed is moet dat verholpen zijn door modificaties. Bovendien kan een turbo altijd kapot en zeker als je hem slecht behandeld. Je kan hem echt niet vergelijken met de oude citroens. Je hebt geen power en misschien is hij dan zuinig maar goed als ik zo rustig rij als die diesels doen dan rij ik ook gewoon 1 op 22 of iets dergelijks.

Moderner is niet altijd beter, maar op sommige vlakken wel. BMW maakt betrouwbare auto`s en zeker als je het vergelijkt met citroen zoals die nu geleverd worden. Er zijn bijvoorbeeld grote problemen geweest met de C5.. bij de C1 braken ook spontaan de voorveren af.. dus tja of je moet bij oud en degelijk blijven of iets moderns nemen en dan denk ik dat je bij BMW goed zit. Maar zoals bij elke auto geldt je kan het treffen maar je kan ook veel pech hebben en dat is soms ook wel bij BMW. Al komt dat vaak wel door de bestuurder.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”