Aanschaf E46

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
klexo.e46

Aanschaf E46

Bericht door klexo.e46 » 03 jun 2009, 18:43

Ben een beetje aan het orienteren maar heb toch al wel een lijstje met 'kanshebbers'... hier even wat 'specs' waar de voorkeur naar uitgaat:
E46 320D Touring, facelift model.. bouwjaar 2002-2004... KM stand: 150.000-250.000
E46 320D Sedan, facelift model.. bouwjaar 2002-2004... KM stand: 150.000-250.000
Wat zijn de pluspunten van deze wagen, en wat zijn de mindere punten van zo'n wagen?

Tevens nog 2 modellen die ook in aanmerking komen maar waarvan ik denk dat ze 'relatief' te duur zijn
E46 325CI, automaat, pre-facelift uit 2001 met 225.000KM
E46 330D Touring, automaat, facelift 2002 met 215.000KM

Zijn er nog punten waar ik specifiek bij zulke wagens op moet letten? De reden waarom ik naar de facelift versies kijk is omdat ik heb begrepen dat zo'n 320D met het 'oude' motorblok etc niet zo heel geweldig schijnt te zijn? En kan een 320D nog redelijk meekomen met het verkeer, aangezien ik nu een M3 gewend ben en een 530D al 'sloom' vind.. het is een kwestie van wennen maar geen zin om met 80 rechts te blijven rijden omdat ik niet snel genoeg ben er 'ff' tussen te voegen?

Gebruikersavatar
bjornc
Bouwer van BimmerPortal
Berichten: 13918
Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
Locatie: die Heimat

Re: Aanschaf E46

Bericht door bjornc » 03 jun 2009, 18:59

Beetje leesvoer voor wat betreft de motorische problemen van een 320d:
http://www.e46forum.nl/viewtopic.php?f= ... 6&p=119261
http://www.e46forum.nl/viewtopic.php?f= ... 2&p=118717

Niet af laten schrikken hoor, het zijn ècht prima blokjes.
Maar het geeft wel aan waar op te letten.

Voor de rest is het gewoon wat je van BMW kan verwachten, omdat je na 2001 aan het zoeken bent.
E46 tot 2001 kunnen last hebben van een gescheurd subframe.

Gebruikersavatar
B46
Berichten: 4196
Lid geworden op: 21 aug 2007, 16:49
Locatie: Achter het stuur
Contacteer:

Re: Aanschaf E46

Bericht door B46 » 03 jun 2009, 19:28

Voor de diesels: controleren of, en wanneer, de turbo/brandstofpomp/flex.uitlaatstuk etc. vervangen is.
Als het nog niet vervangen is bij de 150-250dkm dan kun je gerust een paar €€€€ apart houden ;)
www. M3 register .nl

Chris
Berichten: 1569
Lid geworden op: 29 aug 2007, 20:33
Locatie: Belgie

Re: Aanschaf E46

Bericht door Chris » 03 jun 2009, 19:30

paar is ongeveer 4200,- voor dat geld heb je wel alles vervangen.
//.00.-// > /.-////.-///.-

Gebruikersavatar
oke
Berichten: 78
Lid geworden op: 17 dec 2008, 18:35

Re: Aanschaf E46

Bericht door oke » 04 jun 2009, 03:36

klexo.e36 schreef:Ben een beetje aan het orienteren maar heb toch al wel een lijstje met 'kanshebbers'... hier even wat 'specs' waar de voorkeur naar uitgaat:
E46 320D Touring, facelift model.. bouwjaar 2002-2004... KM stand: 150.000-250.000
E46 320D Sedan, facelift model.. bouwjaar 2002-2004... KM stand: 150.000-250.000
Wat zijn de pluspunten van deze wagen, en wat zijn de mindere punten van zo'n wagen?

Tevens nog 2 modellen die ook in aanmerking komen maar waarvan ik denk dat ze 'relatief' te duur zijn
E46 325CI, automaat, pre-facelift uit 2001 met 225.000KM
E46 330D Touring, automaat, facelift 2002 met 215.000KM

Zijn er nog punten waar ik specifiek bij zulke wagens op moet letten? De reden waarom ik naar de facelift versies kijk is omdat ik heb begrepen dat zo'n 320D met het 'oude' motorblok etc niet zo heel geweldig schijnt te zijn? En kan een 320D nog redelijk meekomen met het verkeer, aangezien ik nu een M3 gewend ben en een 530D al 'sloom' vind.. het is een kwestie van wennen maar geen zin om met 80 rechts te blijven rijden omdat ik niet snel genoeg ben er 'ff' tussen te voegen?
Als je slecht kunt rijden is een snelle auto vaak makkelijk, je kan bij het invoegen gokken dat je sneller bent dan het andere verkeer en hoef je niet helemaal je koppie om te draaien,..of nog erger je speigels te gebruiken.

Griffendahl

Re: Aanschaf E46

Bericht door Griffendahl » 04 jun 2009, 07:43

Ik zou een oude 320d zeker niet slecht willen noemen... We hebben er twee en die rijden allebei probleemloos... 't Zijn geen snelheids wonders, maar 180 op de cruise op de Autobahn of gewoon lekker vlot invoegen gaat prima. 't Is geen stoplichtsprinter ofzo, maar voor een 2.0 diesel issie zelfs naar huidige maatstaven nog best vlot :)

Mijne vorige auto was ook een stuk sneller als mijn huidige 320d, maar na een paar weken weet je niet beter... Ik vind zelf de 320d een heerlijk gezapig karakter hebben waar je heerlijk rustig van gaat rijden, ideale reiswagen.

klexo.e46

Re: Aanschaf E46

Bericht door klexo.e46 » 04 jun 2009, 08:43

bedankt voor de reacties :)

@B46: Dat klopt, gelukkig staat er op dit moment genoeg te koop dus keuze zat. Ik heb zelf al een nette wagen gevonden op Mobile.de waarbij het meeste al vervangen is, enige nadeel is dat hij wat schade (deukje en wat krasjes) heeft aan zijn voorscherm (niet onherstelbaar) maar voor de vraagprijs zeker een kanshebber en dan kan ik hem optisch ook weer in volkomen nieuwstaat maken.

@Chris: 4200 euro, is dat gebasseerd op alle zooi tegelijk vervangen bij de BMW dealer of alleen de onderdelen zonder inbouw? Niet dat het veel scheelt maar hier in Duitsland is de dealer stukken goedkoper dan in NL.

@oke: Zelf rij ik dat ook vaak met een Golf II 1.3i met een top van 150kmph, dus continu links rijden zit er niet bij en als je dan achter een vrachtwagen beland is het vaak 6x nadenken voordat je naar links gaat. In de M3 hoef je hier veel minder over na te denken en kan je hem zo doortrekken zonder dat je hinder veroorzaakt voor de andere weggebruikers (iets wat je met een slome auto sneller veroorzaakt). Jou reactie van 'slecht rijden = snelle auto' snap ik daarom ook niet echt?

@Griffendahl: Het zijn de verhalen die ik hoor over de 'oude' 320D, vandaar dat ik me hier heb aangemeld om eens wat meer info te verkrijgen over dit soort wagens. En de reden voor mij is dat zulke wagens relatief zuinig rijden en ik ook een 'nieuwe' generatie auto heb. Een stoplichtsprinter hoeft het ook zeker niet te zijn alleen lekker meekomen met het verkeer vind ik zeker van belang. Aangezien ik op dit moment verwent ben met een M3 is het voor mij met een proefrit zeer moeilijk te bepalen of de wagen goed meekomt, ik hoor veel toeren maar merk weinig :D
Maar na ik jou verhaal zo gehoord te hebben denk ik toch dat ik wat meer ritjes moet gaan maken in een soortgelijke wagen om er wat meer ervaring mee op te doen.

Gebruikersavatar
hanse46
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 feb 2008, 19:12

Re: Aanschaf E46

Bericht door hanse46 » 04 jun 2009, 10:24

Gaat je M3 eruit dan? :?

Het ligt er uiteraard aan wat je budget is, je bent niet bang van hoge kilometerstanden zie ik wel.. Het hoéft ook niks te zeggen, maar denk wel na over slijtage delen als koppeling, schokdempers etc. Als die nog niet vervangen zijn kun je ervan uit gaan dat die binnenkort komen.

Ik heb zelf een 325Ci, bevalt prima! Zo duur zijn ze op zich niet, maar je ziet ze wat minder in verhouding tot een 323 of 328.. Je woont in DE, dus je zoekt ook een auto op Duits kenteken neem ik aan?

klexo.e46

Re: Aanschaf E46

Bericht door klexo.e46 » 04 jun 2009, 16:43

De M3 staat te koop ja, en mocht die verkocht worden dan komt er een ander voor terug.. kan ook een E39 worden maar voorlopig staat de E46 hoger op de lijst :)
Ik hou de M3 tot de zomervakantie te koop, en dan zie ik het wel of die verkocht is.. zo niet dan blijft die gewoon nog een jaar :D

Ik ben inderdaad niet bang van hoge KM standen, maar dan wel mits goed onderhouden. De punten die iedereen aangeeft zijn voor mij ook zeker van belang. de schokdempers maakt me opzich niet zo heel veel uit, ik vind een sportonderstel wel zo fijn rijden dus dat gaat sowieso wel op de schop :)

een 325Ci is inderdaad niet extreem duur, maar tov de M3 is zo'n auto niet veel goedkoper rijden denk ik dan..

Verder is een auto uit DE een pre aangezien me dat invoeren etc scheelt, en de aanschaf is hier over het algemeen ook lager dan in NL. Om te beginnen ligt mijn budget op 8000 euro, op internet (DE dan) vind ik veel mooi spul tussen 6500-8000 euro dus dat zit wel goed denk ik zelf... :)

klexo.e46

Re: Aanschaf E46

Bericht door klexo.e46 » 04 jun 2009, 19:03

hier een voorbeeld van een wagen met wat werk (optisch) waar ik oa interesse in heb:
KLIK!

Hier een wagen waar nog wel wat werk aan zit (lelijk plakhout zo te zien etc).. en een MF stuur, is dat makkeijk in te bouwen? (standaard voorbereid ofzo)... verder is ook hier nog wel wat van te maken denk ik
KLIK!

Gebruikersavatar
bjornc
Bouwer van BimmerPortal
Berichten: 13918
Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
Locatie: die Heimat

Re: Aanschaf E46

Bericht door bjornc » 04 jun 2009, 19:33

Ziet er een beetje erg goedkoop uit..
Ennuh, er zit al een een MF stuur op.
Je kan het hooguit voor een ander omruilen.

klexo.e46

Re: Aanschaf E46

Bericht door klexo.e46 » 04 jun 2009, 19:41

de zilveren zit geen MF stuur in zover ik kan zien? Maar die vind ik alleen van buiten netjes, van binnen vind ik het 600x niks.

De zwarte heeft verder mijn voorkeur, wat bedoel je verder met ziet er goedkoop uit? Ik hoef verder geen full-option bak.. gewoon een leuke wagen met de 'belangrijkste' functies (elek ramen voor, MF stuur, digitale airco, etc etc) en hoe meer hoe beter uiteraard..

verder zijn dit er 2.. staan er uiteraard veel meer te koop.. dus keuze zat.. dit zijn ook de 'instap' modellen waar ik naar kijk.. :)
Laatst gewijzigd door Farl op 04 jun 2009, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd - zie forumregels

Gebruikersavatar
hanse46
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 feb 2008, 19:12

Re: Aanschaf E46

Bericht door hanse46 » 04 jun 2009, 20:11

Als ik nu een E46 opnieuw moest kopen, zou een sportinterieur een must zijn! Die standaard stoelen zitten niet beroerd, maar zeker als je vanuit een M3 stapt is het een hele stap terug.. Een goede zit is ook wat waard ;)

klexo.e46

Re: Aanschaf E46

Bericht door klexo.e46 » 05 jun 2009, 18:21

dat is zeker zo! Al moet ik zeggen, nu heb ik het 'vader' interieur en voor de normale ritten zit het heerlijk maar op de lange afstanden vind ik het in de rug niet zo..

Verder valt mij trouwens op dat hier in DE heel veel E46/E39 modellen (zowel pre- als facelift) heel vaak voorzien zijn van de 'draaiknoppen' airco... nu heb ik al een beetje zitten neuzen op het forum hier en het is dus wel 'makkelijk' om te bouwen (beter dan E36 zover ik gezien heb haha)..
Weet iemand hier of daar een reden voor is? bij de E36 is het zo dat er vaker problemen zijn met de digitale versie maar neem aan dat een E46 uit 2003 ofzo dat probleem niet meer zou moeten hebben?
Laatst gewijzigd door Farl op 06 jun 2009, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd - zie forumregels

klexo.e46

Re: Aanschaf E46

Bericht door klexo.e46 » 08 jun 2009, 06:53

Gister stond bij het autobedrijf naast de sportschool een dik exemplaar te koop, helaas was het zondag en het bedrijf dus gesloten.. Op internet even gekeken, het gaat om een 320D Touring uit 2002 met 124.000KM gelopen. Hij zag er (van afstand) zeer netjes uit, en op de foto's oogt die ook strak. Het enige wat me tegenviel was het feit dat deze GEEN MFL stuur heeft. is dat eventueel makkelijk in te bouwen?? de vraagprijs is 8900 euro..
Lever maar commentaar :D

van dichtbij bekijken + proefrit volgt nog

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”