K&N filter op 318i

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
doezel
Berichten: 791
Lid geworden op: 05 dec 2007, 15:06
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

K&N filter op 318i

Bericht door doezel » 07 jan 2008, 11:06

Hoi,

ik heb gisteren mijn filters eens bekeken; het luchtfilter was behoorlijk donker, net zoals het interieurfilter.
Om te testen heb ik even rondgereden zonder luchtfilterhuis (even in het midden laten of dat verstandig is)
De auto reed direct een heel stuk beter/pittiger, alleen iets meer lawaai.

Nu vraag ik me af of een open luchtfilterkit veel verschil maakt in vergelijking met een k&n filter op de standaardplek. Heeft iemand daar ervaring mee?

En ik vroeg me af waar ik die beide filters het beste (lees: goedkoopste) vandaan kan halen. Liefst per post of in zuid-limburg.

Dnl: Verplaats naar E46 Algemeen!

Ricoman
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 jan 2008, 17:33
Locatie: Rotterdam

Re: K&N filter op 318i

Bericht door Ricoman » 07 jan 2008, 12:07

Hallo Doezel,


Ik heb er zelf een K&N filter op (als vervanging van standaard).
Of ik verschil merk, tussen mijn oren wel en voelt alsof het in de toeren wat lekkerder gaat.

Volgens bmw maakt het niets uit, want het DMA berekent contant hoeveel er in gaat (lucht/benzine) en nagemeten wordt wat de uitstoot van de mengsel is geweest.

Toch heb ik gekozen voor een K&N, sowieso een eenmalige investering (ik geloof, toen 75 euro voor betaald) ;)
Voor mijn gevoel en logica moet het toch een klein verschil uitmaken omdat met een K&N aanvoer van lucht veel sneller gaat.

Gebruikersavatar
doezel
Berichten: 791
Lid geworden op: 05 dec 2007, 15:06
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: K&N filter op 318i

Bericht door doezel » 07 jan 2008, 12:30

Ricoman schreef:Hallo Doezel,


Ik heb er zelf een K&N filter op (als vervanging van standaard).
Of ik verschil merk, tussen mijn oren wel en voelt alsof het in de toeren wat lekkerder gaat.

Volgens bmw maakt het niets uit, want het DMA berekent contant hoeveel er in gaat (lucht/benzine) en nagemeten wordt wat de uitstoot van de mengsel is geweest.

Toch heb ik gekozen voor een K&N, sowieso een eenmalige investering (ik geloof, toen 75 euro voor betaald) ;)
Voor mijn gevoel en logica moet het toch een klein verschil uitmaken omdat met een K&N aanvoer van lucht veel sneller gaat.
Dus qua performance zou het niet uit mogen maken of je een open luchtfilter kit monteerd of een filter in je standaard luchtfilterhuis? Je hebt alleen wat meer lawaai. Zou dat kloppen?

Ricoman
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 jan 2008, 17:33
Locatie: Rotterdam

Re: K&N filter op 318i

Bericht door Ricoman » 07 jan 2008, 14:29

Hey Doezel,


Het kost sowieso wel een investering.
Ik zou je adviseren om gewoon de oude standaard te vervangen door een K&N.
Hoef je ook voorlopig geen filter meer te vervangen, slechts reinigen
Vervolgens overweeg ik ook voor een chiptuning, pas dan denk ik dat je er echt van gaat merken.

Misschien dat er leden zijn, die hier ervaring mee hebben met het chippen?

Het chippen is mij net zo onbekend als 'ooglaseren'. mooie vergelijking he ? :) Ik zit er ook mee zeg...
Je hoort zoveel verhalen, en soms denk ik: ik rijd al zoveel jaren met dezelfde motor en 105pk .
Stel dat misgaat, gaat het goed mis en heb je grotere problemen.

Wil je echt veel pk's? Overweeg dan de stap om auto in te ruilen met een groter vermogen.

Ik ben nu gewoon tevreden met die pk's, weet het karakter van mijn motor.
Waarbij ik toch in de bochten lekker weet door te duwen! 8)
Dat is weer een 'motorrijder- tik'


gr,
rico

golf16v
Berichten: 53
Lid geworden op: 14 dec 2007, 19:03

Re: K&N filter op 318i

Bericht door golf16v » 07 jan 2008, 16:40

k&n inlegfilter is het beste wat er is

kelk geeft misschien iets meer geluid, maar is minder goed voor je motor

Zwaan
Berichten: 244
Lid geworden op: 18 nov 2007, 09:51
Locatie: Sintjoost

Re: K&N filter op 318i

Bericht door Zwaan » 07 jan 2008, 19:15

Ik heb op mijn Passat toendertijd ook een K&N Kelk gehad, maar het geluid werd er niet veel harder van. Je merkte wel iets verschil met een open lucht filter dat die makkelijker door de toeren rijd. Maar verwacht er geen flinke toenamen van PK's mee. Als je echt wilt weten als er verschil is zul je hem op de rollerbank moeten zetten. Ik denk dat je dan pas echt iets ziet in de curve.

Griffendahl

Re: K&N filter op 318i

Bericht door Griffendahl » 07 jan 2008, 19:17

golf16v schreef:k&n inlegfilter is het beste wat er is

kelk geeft misschien iets meer geluid, maar is minder goed voor je motor
Bij een atmosferische motor wel, bij een drukgevulde motor zou ik het niet zo 1,2,3 durven zeggen...

Drukgeladen motoren kunnen in de regel makkelijker overweg met het iets vrijer kunnen ademen.

@Zwaan; Passat 1.8t ??

golf16v
Berichten: 53
Lid geworden op: 14 dec 2007, 19:03

Re: K&N filter op 318i

Bericht door golf16v » 07 jan 2008, 20:08

Griffendahl schreef:
golf16v schreef:k&n inlegfilter is het beste wat er is

kelk geeft misschien iets meer geluid, maar is minder goed voor je motor
Bij een atmosferische motor wel, bij een drukgevulde motor zou ik het niet zo 1,2,3 durven zeggen...

Drukgeladen motoren kunnen in de regel makkelijker overweg met het iets vrijer kunnen ademen.

@Zwaan; Passat 1.8t ??
ik heb zelf ook een golf 4 1800 20v turbo gehad, en met k&n inlegfilter kon die meer dan goed genoeg ademen hoor. verschillende die ik ken met 1.8T hebben kelk er terug afgezwierd

ken der genoeg die pk verlies hebben door hun kelk (die doen het dan ook maar voor het geluid)

op mijn vr6 daarentegen had ik wel een k&n kelk, maar enkel om de 174 paarden goed horen te trappelen toen (hoewel het met de originele luchtfilterbak bijna even veel gegrom was)

Gebruikersavatar
doezel
Berichten: 791
Lid geworden op: 05 dec 2007, 15:06
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: K&N filter op 318i

Bericht door doezel » 07 jan 2008, 21:16

Bedankt voor de tips, ik ga gewoon mijn standaard filter vervangen door een k&n exemplaar en laat het daarbij. Geen kelk onder mijn kap.

(krijg je bij zo'n inlegfilter ook zo'n übergeile sticker voor op je spatbord???? 8p)

Ik snap alleen niet waarom een kelk slecht zou zijn voor een niet-turbo motor.

Zwaan
Berichten: 244
Lid geworden op: 18 nov 2007, 09:51
Locatie: Sintjoost

Re: K&N filter op 318i

Bericht door Zwaan » 07 jan 2008, 21:26

Zwaan schreef:Ik heb op mijn Passat toendertijd ook een K&N Kelk gehad, maar het geluid werd er niet veel harder van. Je merkte wel iets verschil met een open lucht filter dat die makkelijker door de toeren rijd. Maar verwacht er geen flinke toenamen van PK's mee. Als je echt wilt weten als er verschil is zul je hem op de rollerbank moeten zetten. Ik denk dat je dan pas echt iets ziet in de curve.
Yep 1.8 20V Turbo 195pk 295NM 8)

Zwaan
Berichten: 244
Lid geworden op: 18 nov 2007, 09:51
Locatie: Sintjoost

Re: K&N filter op 318i

Bericht door Zwaan » 07 jan 2008, 21:28

doezel schreef:Bedankt voor de tips, ik ga gewoon mijn standaard filter vervangen door een k&n exemplaar en laat het daarbij. Geen kelk onder mijn kap.

(krijg je bij zo'n inlegfilter ook zo'n übergeile sticker voor op je spatbord???? 8p)

Ik snap alleen niet waarom een kelk slecht zou zijn voor een niet-turbo motor.
Meestal ligt het ook vaker bij de lmm die zo'n draadje hebben om de lucht temeten en dat draadje kan niet zogoed tegen de olie waarmee je de filter olied.

Zwaan
Berichten: 244
Lid geworden op: 18 nov 2007, 09:51
Locatie: Sintjoost

Re: K&N filter op 318i

Bericht door Zwaan » 07 jan 2008, 21:30

Griffendahl schreef:
golf16v schreef:k&n inlegfilter is het beste wat er is

kelk geeft misschien iets meer geluid, maar is minder goed voor je motor
Bij een atmosferische motor wel, bij een drukgevulde motor zou ik het niet zo 1,2,3 durven zeggen...

Drukgeladen motoren kunnen in de regel makkelijker overweg met het iets vrijer kunnen ademen.

@Zwaan; Passat 1.8t ??
Yep 1.8 20V Turbo gechipt van 150 naar 195PK 295NM 8)

Griffendahl

Re: K&N filter op 318i

Bericht door Griffendahl » 07 jan 2008, 21:36

Meestal is het idd een LMM die meer lucht kan krijgen dan de ECU op berekend is en dan gaat je motor arm lopen, turbo motoren gebruiken meestal een MAP sensor, die wat flexibeler met die dingen omgaat.

Gebruikersavatar
doezel
Berichten: 791
Lid geworden op: 05 dec 2007, 15:06
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: K&N filter op 318i

Bericht door doezel » 08 jan 2008, 09:03

Griffendahl schreef:Meestal is het idd een LMM die meer lucht kan krijgen dan de ECU op berekend is en dan gaat je motor arm lopen, turbo motoren gebruiken meestal een MAP sensor, die wat flexibeler met die dingen omgaat.
Aha! duidelijk. Bedankt.

Gebruikersavatar
doezel
Berichten: 791
Lid geworden op: 05 dec 2007, 15:06
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: K&N filter op 318i

Bericht door doezel » 08 jan 2008, 10:41

Ik heb net even rondgebeld voor prijzen van k&n filter KN33-2231 bij de lokale automaterialenboeren hier in de buurt:

Lasaulec: 76.99 incl.
Heuts: 65.45 incl.
HannoBV: 89.25 incl.

Flinke verschillen!

weet iemand of ik zo'n filter ergens anders (in zuid-limburg?) goedkoper vandaan kan halen? Of evt. per post kan laten bezorgen?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”