Algemene E46 winterbanden Topic!
- DJLeonardo
Re: Algemene winterbanden Topic!
Ben eergisteren met de 118 (van de zaak) op 4 seizoens bandjes 205-55-16 de (maagdelijk besneeuwde) parkeerplaats op m'n werk ingereden. Puur voor de test. Er lag een cm of 5. Ik kwam nog best een eind en toen was het over met de grip. Keren was onmogelijk. Vervolgens de auto "uitgegraven" met de sneeuwschuiver en met veel slippen, pijn en moeite kwam ik er weer uit. Natuurlijk hilariteit alom bij 5 collega's die het prachtig konden volgen vanauit de kantine.
Wat gebeurde er: de bandjes vinden geen grip en duwen de kont gewoon opzij. Het wiel graaft zich in. Doordat ze geen grip vinden bijven ze tegen het "heuveltje" van 5 cm sneeuw opboxen. Redelijk hopeloos. alleen het helemaal schoonvegen van 2 "sporen" voor de auto hielp om de banden grip te laten vinden. Een 4 seizoensbandje is best aardig met kou en nattigheid maar in de sneeuw zijn ze echt hopeloos. Niets nieuws natuurlijk.
Gisteren had ik de 330 (prive) met 205-50-17 winterbandjes mee. Ik kon het niet laten om de test nog eens over te doen. Dus ik weer dezelfde stuk op. Jahoor, de auto rijdt netjes door de sneeuw. Op het laatste stuk was (door die beroemde "sneeuwjacht") een sneeuwduin onstaan van zo'n 15 cm. Omdat ik besloot daar te keren kwam ik alsnog vast te zitten. Daar een spoor van een paar meter vrijgemaakt om te keren maar daarna kon ik weer gewoon door de sneeuw terugrijden. Zonder al te veel slippen.
Aan de sporen die achterbleven kon je ook goed zien wat er was gebeurd. De sporen die de 4 seizoensbandjes achterlieten waren een slingeren en volkomen glad spoor . De sporen van de winterbandje waren een kaarsrecht spoor vol met uit de groeven afkomstig sneeuwgruis. Een heel ander spoor dus.
Natuurlijk volkomen onwetenschappleijke test, maar wel leuk.
Wat gebeurde er: de bandjes vinden geen grip en duwen de kont gewoon opzij. Het wiel graaft zich in. Doordat ze geen grip vinden bijven ze tegen het "heuveltje" van 5 cm sneeuw opboxen. Redelijk hopeloos. alleen het helemaal schoonvegen van 2 "sporen" voor de auto hielp om de banden grip te laten vinden. Een 4 seizoensbandje is best aardig met kou en nattigheid maar in de sneeuw zijn ze echt hopeloos. Niets nieuws natuurlijk.
Gisteren had ik de 330 (prive) met 205-50-17 winterbandjes mee. Ik kon het niet laten om de test nog eens over te doen. Dus ik weer dezelfde stuk op. Jahoor, de auto rijdt netjes door de sneeuw. Op het laatste stuk was (door die beroemde "sneeuwjacht") een sneeuwduin onstaan van zo'n 15 cm. Omdat ik besloot daar te keren kwam ik alsnog vast te zitten. Daar een spoor van een paar meter vrijgemaakt om te keren maar daarna kon ik weer gewoon door de sneeuw terugrijden. Zonder al te veel slippen.
Aan de sporen die achterbleven kon je ook goed zien wat er was gebeurd. De sporen die de 4 seizoensbandjes achterlieten waren een slingeren en volkomen glad spoor . De sporen van de winterbandje waren een kaarsrecht spoor vol met uit de groeven afkomstig sneeuwgruis. Een heel ander spoor dus.
Natuurlijk volkomen onwetenschappleijke test, maar wel leuk.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Hebben die 4 seizoenen banden van je ook het M+S keurmerk?
Ik heb om mijn E30 4 seizoenen banden liggen met dit keurmerk, en tot nu toe geen problemen gehad met sneeuw.
Hoewel; voor de fotowedstrijd ben ik achterwaards een parkeerplaats opgereden, waar nog niemand had gereden.
Hier lag ca 15-20cm sneeuw. Daar kon ik niet helemaal doorrijden, omdat ie al licht begon te slippen.
Ik heb het er maar niet op gegokt, maar wie weet zou het nog goed zijn gegaan.
Mijn 4S banden hebben ook gewoon die 'lammellen' die een winterband ook heeft.
Ik heb om mijn E30 4 seizoenen banden liggen met dit keurmerk, en tot nu toe geen problemen gehad met sneeuw.
Hoewel; voor de fotowedstrijd ben ik achterwaards een parkeerplaats opgereden, waar nog niemand had gereden.
Hier lag ca 15-20cm sneeuw. Daar kon ik niet helemaal doorrijden, omdat ie al licht begon te slippen.
Ik heb het er maar niet op gegokt, maar wie weet zou het nog goed zijn gegaan.
Mijn 4S banden hebben ook gewoon die 'lammellen' die een winterband ook heeft.
- DJLeonardo
Nee de mijne zijn gewoon Conti nogwat met normale typische 4 sezoens profiel (in feite een zomerprofiel met een extra sleuf in ieder blokje en wat zachter rubber volgens mij) De winterbanden zijn Dunlop SP winterports
Het jammere van een 4 seizoenen band is dat het altijd net niet is.
In de zomer net niet zoveel grip als een goede zomerband en in de winter net niet zoveel grip als een winterband.
Al met al zou ik dus gewoon voor 2 sets gaan.
Qua prijs zal het niet veel schelen. Of je nu een jaar lang rijdt met 4 seizoenen banden of 4 maanden op winterbanden en de andere 8 op zomerbanden.
In de zomer net niet zoveel grip als een goede zomerband en in de winter net niet zoveel grip als een winterband.
Al met al zou ik dus gewoon voor 2 sets gaan.
Qua prijs zal het niet veel schelen. Of je nu een jaar lang rijdt met 4 seizoenen banden of 4 maanden op winterbanden en de andere 8 op zomerbanden.
- DJLeonardo
Ben het helemaal met je eens Pirelly. Alleen ga niet zelf de banden (en velgen) betalen voor een (short) lease autootje. Dus vandaar... ;(
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
En ik ga geen 2 sets op voorraad leggen voor 5000km per jaar
Voor de E46 heb ik Vredestein Snowtrac 2. Valt niet tegen! (of was het nou Wintrac...)
Voor de E46 heb ik Vredestein Snowtrac 2. Valt niet tegen! (of was het nou Wintrac...)
Sinds deze winter voor het eerst overgestapt op winterbandjes. Bij mijn vorige auto's (voorwielaangedreven) nooit zo'n behoefte aan gehad, maar merkte dat met mijn BMW dit wel wenselijk was
Heb er Fulda Montero's op liggen en ze bevallen errug goed! Bieden een supergrip.
Heb er Fulda Montero's op liggen en ze bevallen errug goed! Bieden een supergrip.
Zijn wel goedkope banden volgens mij Fulda's van Kwikfit?
@bjorn: zijn inderdaad snowtracs
@bjorn: zijn inderdaad snowtracs
Ik zou het niet weten, bandjes en velgen komen uit Duitsland. Hoeven voor mij ook geen super kwaliteit te zijn, ik rijd er dagelijks maar 40 a 50 kilometer mee naar mijn werk. En tot nu toe doen ze het erg goed.
Fulda is niet een echt slechte band hoor.
Deze behoort niet tot de A-merken, maar het is geen typische budget kwikfit band.
Deze behoort niet tot de A-merken, maar het is geen typische budget kwikfit band.
Heb de laatste weken veel sneeuw gereden in Ned. Duitsland, Oostenrijk en Slowakije.Griffendahl schreef:Heb over beide banden goede dingen gehoord... Nokian schijnen ook goed(koop) te zijn, maar een beetje luidrichtig.
Ik heb zelf Michelin Alpin's en die bevallen ook erg goed, maar zullen niet de goedkoopste banden zijn, verder denk ik dat de Conti's ook een goede band zijn, zeker gezien prijs/kwaliteit.
Continental 225/45 - 17 sneeuwbanden via KwikFit eur. 745,- per 4 incl. stikstof vulling. Liggen onder een 320i Touring. M style velgen 135.
Wegligging uitstekend, remvermogen ruim voldoende ( blijft natuurlijk anders dan droge weg), maar een absolute aanrader als je graag het idee hebt dat jij de baas aan boord bent.
En in april lekker over op setje M style 135 (breed set) met zomer Conti's.
1 x investerren, jarenlang plezier !
Gr. Macko
om maar een ervaring te delen:
Michelin Alpin a2
fijne band, vind hem wel een beetje luidruchtig maar voor een winterband vind ik dat wel acceptabel. goede grip op sneeuw (nederlandse& oostenrijkse ) en op een nat wegdek , de meeste kilometers zijn gemaakt met mijn ex 316i compact (E36) maar ook onder mijn E46 doen ze het goed, valt het alleen meer op dat de banden luidruchtiger zijn
Michelin Alpin a2
fijne band, vind hem wel een beetje luidruchtig maar voor een winterband vind ik dat wel acceptabel. goede grip op sneeuw (nederlandse& oostenrijkse ) en op een nat wegdek , de meeste kilometers zijn gemaakt met mijn ex 316i compact (E36) maar ook onder mijn E46 doen ze het goed, valt het alleen meer op dat de banden luidruchtiger zijn
Mijn vorige winterbanden waren michelin alpin 205/55-16 en bevielen goed.
Op dit moment rijdt ik op Dunlop SP wintersport 3D 205/50-17.
Vindt ik een superband, erg comfortabel en heel veel grip.
Bewust gekozen voor niet al te brede banden in de winter.
Op dit moment rijdt ik op Dunlop SP wintersport 3D 205/50-17.
Vindt ik een superband, erg comfortabel en heel veel grip.
Bewust gekozen voor niet al te brede banden in de winter.
Heb er nu ook winterbandjes opliggen sinds het sneeuw.
Heb oke michelin Alpina op liggen in de maten 195/65/15.
En man wat heb ik een grip.
Vorig jaar de winter op mijn zomerbanden gereden en toen was de grip nergens.
Had dit vorig jaar al moeten doen.
Vind de bandjes goed presteren aar hadden iets stiller gemogen.
Heb oke michelin Alpina op liggen in de maten 195/65/15.
En man wat heb ik een grip.
Vorig jaar de winter op mijn zomerbanden gereden en toen was de grip nergens.
Had dit vorig jaar al moeten doen.
Vind de bandjes goed presteren aar hadden iets stiller gemogen.
Quote van Daniel in BMWPortal | Zomerwielen Meet & Greet - 10 April 2011
Dnl schreef:Daar is Ivo! He-hè...
Na 2 dagen te hebben vastgezeten in de sneeuw, kocht ik Wintrac extreme van Vredestijn. Z dus tot 240 km/uur ....maar niet doen.
Op linkerbaan rijden de Volvo's en Audi's en ik daarvoor!!
Aanrader dus voor elke bmw-lover met achterwiel aandrijving..
Op linkerbaan rijden de Volvo's en Audi's en ik daarvoor!!
Aanrader dus voor elke bmw-lover met achterwiel aandrijving..
335i boven een 330i