K&N filter op 318i
K&N filter op 318i
Hoi,
ik heb gisteren mijn filters eens bekeken; het luchtfilter was behoorlijk donker, net zoals het interieurfilter.
Om te testen heb ik even rondgereden zonder luchtfilterhuis (even in het midden laten of dat verstandig is)
De auto reed direct een heel stuk beter/pittiger, alleen iets meer lawaai.
Nu vraag ik me af of een open luchtfilterkit veel verschil maakt in vergelijking met een k&n filter op de standaardplek. Heeft iemand daar ervaring mee?
En ik vroeg me af waar ik die beide filters het beste (lees: goedkoopste) vandaan kan halen. Liefst per post of in zuid-limburg.
Dnl: Verplaats naar E46 Algemeen!
ik heb gisteren mijn filters eens bekeken; het luchtfilter was behoorlijk donker, net zoals het interieurfilter.
Om te testen heb ik even rondgereden zonder luchtfilterhuis (even in het midden laten of dat verstandig is)
De auto reed direct een heel stuk beter/pittiger, alleen iets meer lawaai.
Nu vraag ik me af of een open luchtfilterkit veel verschil maakt in vergelijking met een k&n filter op de standaardplek. Heeft iemand daar ervaring mee?
En ik vroeg me af waar ik die beide filters het beste (lees: goedkoopste) vandaan kan halen. Liefst per post of in zuid-limburg.
Dnl: Verplaats naar E46 Algemeen!
Re: K&N filter op 318i
Hallo Doezel,
Ik heb er zelf een K&N filter op (als vervanging van standaard).
Of ik verschil merk, tussen mijn oren wel en voelt alsof het in de toeren wat lekkerder gaat.
Volgens bmw maakt het niets uit, want het DMA berekent contant hoeveel er in gaat (lucht/benzine) en nagemeten wordt wat de uitstoot van de mengsel is geweest.
Toch heb ik gekozen voor een K&N, sowieso een eenmalige investering (ik geloof, toen 75 euro voor betaald)
Voor mijn gevoel en logica moet het toch een klein verschil uitmaken omdat met een K&N aanvoer van lucht veel sneller gaat.
Ik heb er zelf een K&N filter op (als vervanging van standaard).
Of ik verschil merk, tussen mijn oren wel en voelt alsof het in de toeren wat lekkerder gaat.
Volgens bmw maakt het niets uit, want het DMA berekent contant hoeveel er in gaat (lucht/benzine) en nagemeten wordt wat de uitstoot van de mengsel is geweest.
Toch heb ik gekozen voor een K&N, sowieso een eenmalige investering (ik geloof, toen 75 euro voor betaald)
Voor mijn gevoel en logica moet het toch een klein verschil uitmaken omdat met een K&N aanvoer van lucht veel sneller gaat.
Re: K&N filter op 318i
Dus qua performance zou het niet uit mogen maken of je een open luchtfilter kit monteerd of een filter in je standaard luchtfilterhuis? Je hebt alleen wat meer lawaai. Zou dat kloppen?Ricoman schreef:Hallo Doezel,
Ik heb er zelf een K&N filter op (als vervanging van standaard).
Of ik verschil merk, tussen mijn oren wel en voelt alsof het in de toeren wat lekkerder gaat.
Volgens bmw maakt het niets uit, want het DMA berekent contant hoeveel er in gaat (lucht/benzine) en nagemeten wordt wat de uitstoot van de mengsel is geweest.
Toch heb ik gekozen voor een K&N, sowieso een eenmalige investering (ik geloof, toen 75 euro voor betaald)
Voor mijn gevoel en logica moet het toch een klein verschil uitmaken omdat met een K&N aanvoer van lucht veel sneller gaat.
Re: K&N filter op 318i
Hey Doezel,
Het kost sowieso wel een investering.
Ik zou je adviseren om gewoon de oude standaard te vervangen door een K&N.
Hoef je ook voorlopig geen filter meer te vervangen, slechts reinigen
Vervolgens overweeg ik ook voor een chiptuning, pas dan denk ik dat je er echt van gaat merken.
Misschien dat er leden zijn, die hier ervaring mee hebben met het chippen?
Het chippen is mij net zo onbekend als 'ooglaseren'. mooie vergelijking he ? Ik zit er ook mee zeg...
Je hoort zoveel verhalen, en soms denk ik: ik rijd al zoveel jaren met dezelfde motor en 105pk .
Stel dat misgaat, gaat het goed mis en heb je grotere problemen.
Wil je echt veel pk's? Overweeg dan de stap om auto in te ruilen met een groter vermogen.
Ik ben nu gewoon tevreden met die pk's, weet het karakter van mijn motor.
Waarbij ik toch in de bochten lekker weet door te duwen!
Dat is weer een 'motorrijder- tik'
gr,
rico
Het kost sowieso wel een investering.
Ik zou je adviseren om gewoon de oude standaard te vervangen door een K&N.
Hoef je ook voorlopig geen filter meer te vervangen, slechts reinigen
Vervolgens overweeg ik ook voor een chiptuning, pas dan denk ik dat je er echt van gaat merken.
Misschien dat er leden zijn, die hier ervaring mee hebben met het chippen?
Het chippen is mij net zo onbekend als 'ooglaseren'. mooie vergelijking he ? Ik zit er ook mee zeg...
Je hoort zoveel verhalen, en soms denk ik: ik rijd al zoveel jaren met dezelfde motor en 105pk .
Stel dat misgaat, gaat het goed mis en heb je grotere problemen.
Wil je echt veel pk's? Overweeg dan de stap om auto in te ruilen met een groter vermogen.
Ik ben nu gewoon tevreden met die pk's, weet het karakter van mijn motor.
Waarbij ik toch in de bochten lekker weet door te duwen!
Dat is weer een 'motorrijder- tik'
gr,
rico
Re: K&N filter op 318i
k&n inlegfilter is het beste wat er is
kelk geeft misschien iets meer geluid, maar is minder goed voor je motor
kelk geeft misschien iets meer geluid, maar is minder goed voor je motor
Re: K&N filter op 318i
Ik heb op mijn Passat toendertijd ook een K&N Kelk gehad, maar het geluid werd er niet veel harder van. Je merkte wel iets verschil met een open lucht filter dat die makkelijker door de toeren rijd. Maar verwacht er geen flinke toenamen van PK's mee. Als je echt wilt weten als er verschil is zul je hem op de rollerbank moeten zetten. Ik denk dat je dan pas echt iets ziet in de curve.
Re: K&N filter op 318i
Bij een atmosferische motor wel, bij een drukgevulde motor zou ik het niet zo 1,2,3 durven zeggen...golf16v schreef:k&n inlegfilter is het beste wat er is
kelk geeft misschien iets meer geluid, maar is minder goed voor je motor
Drukgeladen motoren kunnen in de regel makkelijker overweg met het iets vrijer kunnen ademen.
@Zwaan; Passat 1.8t ??
Re: K&N filter op 318i
ik heb zelf ook een golf 4 1800 20v turbo gehad, en met k&n inlegfilter kon die meer dan goed genoeg ademen hoor. verschillende die ik ken met 1.8T hebben kelk er terug afgezwierdGriffendahl schreef:Bij een atmosferische motor wel, bij een drukgevulde motor zou ik het niet zo 1,2,3 durven zeggen...golf16v schreef:k&n inlegfilter is het beste wat er is
kelk geeft misschien iets meer geluid, maar is minder goed voor je motor
Drukgeladen motoren kunnen in de regel makkelijker overweg met het iets vrijer kunnen ademen.
@Zwaan; Passat 1.8t ??
ken der genoeg die pk verlies hebben door hun kelk (die doen het dan ook maar voor het geluid)
op mijn vr6 daarentegen had ik wel een k&n kelk, maar enkel om de 174 paarden goed horen te trappelen toen (hoewel het met de originele luchtfilterbak bijna even veel gegrom was)
Re: K&N filter op 318i
Bedankt voor de tips, ik ga gewoon mijn standaard filter vervangen door een k&n exemplaar en laat het daarbij. Geen kelk onder mijn kap.
(krijg je bij zo'n inlegfilter ook zo'n übergeile sticker voor op je spatbord???? 8p)
Ik snap alleen niet waarom een kelk slecht zou zijn voor een niet-turbo motor.
(krijg je bij zo'n inlegfilter ook zo'n übergeile sticker voor op je spatbord???? 8p)
Ik snap alleen niet waarom een kelk slecht zou zijn voor een niet-turbo motor.
Re: K&N filter op 318i
Yep 1.8 20V Turbo 195pk 295NMZwaan schreef:Ik heb op mijn Passat toendertijd ook een K&N Kelk gehad, maar het geluid werd er niet veel harder van. Je merkte wel iets verschil met een open lucht filter dat die makkelijker door de toeren rijd. Maar verwacht er geen flinke toenamen van PK's mee. Als je echt wilt weten als er verschil is zul je hem op de rollerbank moeten zetten. Ik denk dat je dan pas echt iets ziet in de curve.
Re: K&N filter op 318i
Meestal ligt het ook vaker bij de lmm die zo'n draadje hebben om de lucht temeten en dat draadje kan niet zogoed tegen de olie waarmee je de filter olied.doezel schreef:Bedankt voor de tips, ik ga gewoon mijn standaard filter vervangen door een k&n exemplaar en laat het daarbij. Geen kelk onder mijn kap.
(krijg je bij zo'n inlegfilter ook zo'n übergeile sticker voor op je spatbord???? 8p)
Ik snap alleen niet waarom een kelk slecht zou zijn voor een niet-turbo motor.
Re: K&N filter op 318i
Yep 1.8 20V Turbo gechipt van 150 naar 195PK 295NMGriffendahl schreef:Bij een atmosferische motor wel, bij een drukgevulde motor zou ik het niet zo 1,2,3 durven zeggen...golf16v schreef:k&n inlegfilter is het beste wat er is
kelk geeft misschien iets meer geluid, maar is minder goed voor je motor
Drukgeladen motoren kunnen in de regel makkelijker overweg met het iets vrijer kunnen ademen.
@Zwaan; Passat 1.8t ??
Re: K&N filter op 318i
Meestal is het idd een LMM die meer lucht kan krijgen dan de ECU op berekend is en dan gaat je motor arm lopen, turbo motoren gebruiken meestal een MAP sensor, die wat flexibeler met die dingen omgaat.
Re: K&N filter op 318i
Aha! duidelijk. Bedankt.Griffendahl schreef:Meestal is het idd een LMM die meer lucht kan krijgen dan de ECU op berekend is en dan gaat je motor arm lopen, turbo motoren gebruiken meestal een MAP sensor, die wat flexibeler met die dingen omgaat.
Re: K&N filter op 318i
Ik heb net even rondgebeld voor prijzen van k&n filter KN33-2231 bij de lokale automaterialenboeren hier in de buurt:
Lasaulec: 76.99 incl.
Heuts: 65.45 incl.
HannoBV: 89.25 incl.
Flinke verschillen!
weet iemand of ik zo'n filter ergens anders (in zuid-limburg?) goedkoper vandaan kan halen? Of evt. per post kan laten bezorgen?
Lasaulec: 76.99 incl.
Heuts: 65.45 incl.
HannoBV: 89.25 incl.
Flinke verschillen!
weet iemand of ik zo'n filter ergens anders (in zuid-limburg?) goedkoper vandaan kan halen? Of evt. per post kan laten bezorgen?