Stotteren/afslaan

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Chstreutjes

Stotteren/afslaan

Bericht door Chstreutjes » 25 jan 2010, 23:22

Vandaag heb ik voor de tweede keer in 'n maand tijd het probleem dat de auto heel af en toe begon te stotteren tijdens het rijden (ik reed 90km/h en ik had 20-30 kilometer gereden die rit).
Na 1,5 minuten stotteren ging het accu lampje aan en vervolgens ook het olielampje (zat 10 seconden tussen). Het leek net alsof de auto afgeslagen was. Toen ik gas bij gaf functioneerde alles weer normaal en gingen de lampjes uit. 1 minuut later had ik weer hetzelfde probleem en sloeg de auto af. Ik heb de auto langs de kant gezet en opnieuw proberen te starten (dat ging, maar na 10 seconden sloeg ie weer af). Toen heb ik 5 minuten gewacht en vervolgens weer gestart en toen functioneerde alles weer normaal.

Iemand enig idee hoe dit kan of hoe dit op te lossen is?

rpd

Re: Stotteren/afslaan

Bericht door rpd » 26 jan 2010, 12:32

Ik denk dat het het gemakkelijkste is als je de auto even laat uitlezen, dan weet je wss gelijk waar het probleem zit.

gr en succes

NielsE36

Bericht door NielsE36 » 26 jan 2010, 12:53

Heb iets soortgelijks eerder gehoord. Probleem was afkomstig van een slechte accu.
Bij vlagen was de accuspanning te laag, waardoor bepaalde onderdelen (motormanagement, oliepomp) niet meer goed functioneerden.

Chstreutjes

Bericht door Chstreutjes » 26 jan 2010, 16:42

Het gekke is dat de accu nog niet zo lang geleden vervangen is omdat de auto slecht starte. Er zat een Delphi accu in met te weinig ampere. Nu zit er een orginele Bosch accu in. Dus zou opzich raar zijn als het daarmee te maken heeft...

W&M

Bericht door W&M » 26 jan 2010, 20:00

Als het goed is neemt je dynamo dat over,
Ik heb dit ook gehad, met een e36 sedan uit 1991 M40 motor.
Ik heb toen verschillende dingen geprobeerd:

Katalysator (omdat de bmw garage vermoedde dat hij verstopt zat)
Lambdasonde
nieuwe bougies,
Het hielp wel maar mijn motor haalde ook niet meer toeren dan 4000.
Ik dacht toen zelf aan een ingelopen nokkenas en die heb ik vervangen samen met de klepstoters, tuimelaars enzovoorts.
Een nokkenasset dus.
Daarna weer als een trein, nooit weer last gehad.

Heb jij ook problemen met hoge toeren?
Want uit het voorstel topic, haalde ik dat óók jij een m40 motor hebt, en die vreten nokkenassen op als je niet oppast.

Chstreutjes

Bericht door Chstreutjes » 27 jan 2010, 10:49

Ja, ik heb inderdaad een M40.

15.000 kilometer geleden is de nokkenas en de klepstoters vervangen.

Met hoge toeren heb ik geen problemen, dat gaat goed.

Ik heb ook het idee dat de auto weinig vermogen heeft, maar dat kan ook zijn dat het lijkt omdat mijn E46 een 1.8 benzine motor heeft en dat het traag lijkt.

Het gekke is dat ik gister weer 100 kilometer gereden heb en nergens last van gehad...

Bart78

Bericht door Bart78 » 10 feb 2010, 22:52

Is het bij afwisselende temperaturen voorgekomen of alleen bij koud of vochtig weer?

Als je rijdt zou ik eerder aan een dynamo denken dan aan de accu. Misschien beide even laten checken?

Chstreutjes

Bericht door Chstreutjes » 11 feb 2010, 07:09

Het gekke is dat ik er de laatste twee weken geen last meer van gehad heb, terwijl ik elke dag 80 kilometer rijd... En zeker nu zijn er wisselende temperaturen...

Ik snap er niks van...

Chstreutjes

Bericht door Chstreutjes » 03 mar 2010, 09:08

Vandaag had ik er weer last van...

Nu ben ik er achter wat/wanneer het gebeurt...

Als ik rem en tot stil stand wil komen, dan blijft de auto normaal op 1000 toeren hangen (stationair/in de vrij), maar nu zakt hij er gewoon onder en slaat af...

Wat zou dat kunnen zijn? Toerentalsensor?

Na 35 kilometer gereden te hebben was het minder erg, blijft hij bij het stoplicht wel 30 seconden op 1000 toeren hangen, maar zakt daarna er ook onder en slaat af...

Jaapi

Bericht door Jaapi » 03 mar 2010, 09:26

Heb met mijn vorige auto ook zoiets gehad,

Deze viel ook zomaar uit (ook met stotteren). Tijdens het rijden ook wel van het een opt andere moment viel hij terug in toeren en sloeg af, als je niet snel wat deed . Enige wat dan hielp was in zn vrij gas geven dat de toeren hoog bleven en opeens wat het ook weer weg.

Spanning meten, eerste meeting liep de accu leeg 11.06v en na paar keer flink gas geven liep het weer op naar 13.8 - 13.9.
Dus de verbinding of de aansturing van je dynamo niet correct.

Miss de dynamo?

Chstreutjes

Bericht door Chstreutjes » 03 mar 2010, 10:01

Ik heb zelf meer het idee dat het de toerental sensor is. Want het is alleen als ik rem en dan stil kom te staan (voor een rotonde of stoplicht), dan blijft hij niet op de 1000 toeren hangen, maar zakt eronder waardoor hij afslaat... Door dan gas bij te geven slaat hij soms weer aan, en anders moet ik 'm echt weer starten.

Zou dat kunnen, dat het de toerentalsensor is? Want als het de dynamo zou zijn, zou ik toch meer problemen moeten hebben?

En ik heb het ook alleen met koud weer (zoals nu, vanacht heeft het gevroren)...

Remmie

Bericht door Remmie » 03 mar 2010, 13:17

Ik zou je auto even laten uitlezen.
Mochten ze dan iets zien, zou het snel opgelost moeten zijn als er echt een defect is.

Mijn 318IS valt soms ook uit. Aankomen rotonde/stoplicht, koppeling in en hij valt uit als je niet snel beetje gas geeft.
Ook soms verhoogd toerental stationair.
Nu schijnt het met deze blokjes vaker voor te komen, alleen onduidelijk waar het vandaan komt.
Heb er nu gelukkig al een poos geen last van gehad.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”